♥KESÄKUUNKERTTUJEN maanantai 8.5♥
huomenta!!! aurinko paistaa täällä vantaalla, toivottavasti sinunkin päiväsi olisi kaunis :)
1.linkki lauantain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7194085&p=3&tmode=1&smode…
2.linkki sunnuntain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7200583&p=1&tmode=1&smode…
3.linkki ystäväkirjaan:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6541432&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (46)
Täälläkin päin voidaan jo melko paksusti ja välillä jo huomaan ajattelevani, et pääsis jo eroon tästä mahasta.. Mutta täytyy malttaa vielä muutama viikko!
Tuli mieleen Queenille sellainen kyssäri, kun sulla on melkein saman ikäinen esikoinen kuin mulla, et oletko ajatellut nukkumisjärjestelyjä? Nukkuuko esikoisesi vielä pinniksessä? Mä aattelin, et on melkein pakko ostaa toinen pinnis, kun tuo meidän poika niin hyvin nukkuu ja nukahtaa itse pinnikseen, etten haluais mitään totuttelurumbaa tähän enää ennen vauvaa..
Tuttipullosta vieroittaminenkin on ollut yhtä painajaista..
Painosta sen verran, et mulle on tullut nyt tasan 8 kg ja tosi tyytyväinen olen kun edellisessä raskaudessa tuli yli 20 kg.
Vauveli on mulla melkoisen pieni rv 35 painoarvio ultralla oli 2400g, sen takia kasvukotrolliin nyt perjantaina. Mutta Eelikin oli syntyessään vain 3065g (rv 39+4), et en usko et olis mitään hätää vauvalla.
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille kesämasuille!!
Rosa rv 36+3 ja Eeli 1vee 2 kk
Siellä oli pelkkä ultraus. Rv on nyt 35+5 ja vauva painaa nyt ultran mukaan 3200g. Käynnistys aloitetaan 26.5, jos ei ennen synny. Jänskää, reilu pari viikkoa =). Käynnistyksen syynä siis vauvan mahdollinen iso koko. Ultralla on tietty virhemarginaali. Edellinen vauva painoi syntyessään rv39+0 4250g. Sisätutkimusta ei tehy.
Mäkin hikoilen kovasti. Paitaa saa olla vaihtamassa parin tunnin välein. Ihanaa sinänsä kun on lämmin, mutta raskaana ollessa elimistön lämmönsäätelykeskus toimii vähän niin ja näin eli täydellä teholla paahtaen =).
Turvotus on vaihteeksi lisääntynyt huolimatta siitä, että juon paljon. Iltaisin ja öisin on ikääänkuin levottomat jalat kun niitä kutisee ja pakottaa. Suihkuttelen kylmällä, se hieman helpottaa.
Vauva oli erittäin aktiivinen ultrauksen ajan =). On tää liikkuva tapaus muutenkin. Mulla lorahtelee housuihin jotain, välillä valkovuotoa ja välillä pissaa....? Lapsiveden määrä oli aamulla normaali, joten kai mä kuseksin housuihin. Vaikkei virtsankarkailua omasta mielestä ole.
Kuopus kaatoi juuri paketillisen riisimuroja lattialle =). Ihmettelette varmaan, miksi hymy =). Hän huusi mulle, että äiti ei taa tulla ja hurruutteli rikkaimurilla, jolloin riensin kyllä heti tarkistamaan, että mitä keittiössä oikein tapahtuu. En jaksanut torua, varsinkin kun oli itse aloittanut siivoamisen (on 2v). Halusi jälkkäriä =).
Mäkin vältän tulehdusten takia uintia kesäkuun ajan ja katson heinäkuussa tilannetta uudestaan. Jos vuoto on loppunut/loppumassa, niin saatanpa vaikka pulahtaa. Mulla on kyllä niin arat tissit, että ne on " normaalitilassakin" vaikea upottaa kylmään veteen.
Pitäisköhän sitä vaikka pakata sairaalakassi? Mulla on kyllä lapulla muistissa, mitä mun pitää heittää laukkuun, kun lähdön aika tulee.
Äitienpäivänä voi hyvinkin jollain kerttusella olla vauva kainalossa, mulla tuskin on. Kenties jollain taustailijalla, joka ei ole kirjoitellut =). Mionalla ehkä?
Menenpä nyt katsomaan, mitä postimies on laatikkoon tipauttanut. Kiva lukea teidän kuulumisia =).
Magdalena 35+5
Kiitos Siitä katkarapu reseptistä, kuka sen nyt sanoikaan viime viikolla.
Kiitos Onnitteluista, kuka senkin nyt sanoikaan.
Ja kiitos... Ihana muisti mulla.
Kirjoittelen nyt vain lyhyesti(? tai katellaan miten innostun)
Perjantaisia neuvola kuulumisia: Vauva oli kääntynyt pois raivotarjonnasta. Ihanaa kun se neuvola täti on niin ihana että aina kertoo kaiken olevan hyvin lohdutukseks vaikka välil tuntuu et sekin vähän huolissaan joskus jostain. Mä ajattelin kyllä viedä kukkia sille tädille kun tää kaikki ohi, se on kyllä ollut aina niin mukava täti että toista semmoista ei olekaan. Niin tuosta rt:stä. Silloin pari viikkoa sitten vauva siis oli vielä hyvin jo tuolla pää alaspäin, mutta onkin nyt sitten jotenkin viistossa/poikittain siellä. Se neuvola täti sano pari viikkoa sitten että kyllä se on jo niin hyvin pää tuolla alhaalla että eipä se taida sieltä enää mihinkään kääntyä, taisi vauva kuulla sen ja olikin sillai että en vai käänny. Ja päättikin kääntyä vielä. Ei ei. Ei kiva. Mutta ei nyt tiedetä miten päin se siellä on kun ei se täti löytänyt sitä päätä oikein.. 2 viikon päästä nyt sitten se neuvolalääkäri ja siellä sitten katotaan miten päin se on ja jos ei ole kääntynyt takas rt.n niin sitten matka äippäpolille taas jatkotutkimuksiin. Ja nyt sitten se kauhein asia. Mulle oli tullut muka melkein 3kiloa lisää painoa 2viikossa!!!!!!. Yleensä 2kg/kk. Ja tätä edellisellä kerral oli paino tippunut 300g. Mä kun luulin ettei mulle ois tullut paljoa painoa jos yhtään lisää ni sit vaaka näyttääkin kauheita lukuja. (siin vaaàs oli varmaan jotain vikaa) ;)
Sf-mitta ei mennyt enää nätisti käyrillä, vähän alaspäin menossa :( tuleeko sittenkin pien vauva? (eipä neuvola täti tällä kertaa kehunut kuin mahanmuotoa, ei sitä kuinka nätisti käyrä menisi tasasesti. Huomasin vain ite siitä koneelta eetä se oli alaspäin menossa. Täti vain ohitti sen kohan, ei kai vain halunnut huolestuttaa vielä silläkin asialla.
Että sellaista...
S@n 34+4.
Yritän huushollia vähän järjestellä että mies voi kotiutuessaan imuroida, niin on hyvä pitää säännöllisesti taukoja ja surffailla netissä, eikö?
Magdalena: valkovuoto voi joskus olla hyvinkin juoksevaa, joten uskon että kyseessä on siis ihan vain valkovuotoa. Ellei sitten ole tilanne jossa ponnistat tai aivastat tai vastaavaa, silloin saattaa olla virtsankarkailua. Kannattaa kysäistä neuvolasta jos oikein huolettaa..
S@n: Olepa hyvä, toivottavasti maistui!
Oli pakko ottaa sukatkin pois jaloista, ahdisti niin kovin. Olen tässä yrittänyt juomalla juoda vettä, jos hieman auttaisi. Välipalaksi on varmaan paras syödä hieman ananasta, mikäs muu poistaisi hieman nestettä? Persilja ainakin.. Ananasta persiljalla maustettuna.. Nam nam.
Nyt takaisin siivouksen pariin..
Rosa_81:
Vauveli on mulla melkoisen pieni rv 35 painoarvio ultralla oli 2400g, sen takia kasvukotrolliin nyt perjantaina. Mutta Eelikin oli syntyessään vain 3065g (rv 39+4), et en usko et olis mitään hätää vauvalla.
[color=Forestgreen] Mulla oli samalla viikolla äippäpolilla vauvan painoarvio 2200g. Eikä ne mua halunnu tarkailuun. Eikä ne myöskään mulle puhunut,että vaaveli olis pieni ikäänsä nähden.
Ihme kun ei ole yhteistä linjaa. Pitäisköhän mun kysyä jostain että onko tuo pieni painoarvio vai ei?
Monella on tullut hyviä pointteja siihen uimiseen. Sellaisia mitä en itse ollut edes ajatellut. Hyvä,että kysyin. Voi tosiaan olla paree jättää ainakin kesä,heinäkuussa uimiset myöhemmälle.
Nyt menen syömään kärvähtänyttä ruokaa! Poltin meinaan ranskikset kun aloin lukemaan pinoa. No paljon ketsuppia päälle niin eiköhän laske :)
Lilli81 36+3
Kyllä saattaa olla valkovuotoakin. On aikas juoksevaa tätä nykyään. Tämä vaiva alkoi eilen. Kävellessä vaan huomaa, että taas on pöksyjen vaihto edessä. Kävin ostamassa pikkuhousunsuojia, joiden käyttöä yritän minimoida kun mulla alkaa kutisemaan helposti. Onko teillä kokemusta lapsiveden tihkumisesta? Meinaan kun itselläni ensimmäinen synnytys käynnistyi tulvamaisella lapsiveden lorahduksilla ja kolme viimeistä supistuksilla ja kalvot puhkaistiin sairaalassa. Miten tiedän, jos vuotaakin lapsivesi? Limatulppa on tietääkseni paikoillaan, joten mistä se vuotaisi, jos vuotaisi..
Kiitos.
Magdakena
Pakko hehkuttaa! Tässä on oltu nyt reilu kuukausi vähän kahden vaiheilla, että minkälaista äippärahaa saan, kun valmistuin ja jäin työttömäksi. Tänään soitettiin työttömyyskassasta, että mulle on myönnetty ansiosidonnaine työttömyyspäiväraha. Ja siis kelahan sitten laskee äippärahan sen mukaan =D Jos en ois saanut tota työttömyysrahaa, niin oisin jäänyt minimi-äp-rahalle. Ja tossa kun pikasesti laskin, niin tuo ansiosidonnainen on 15 euroa vähintään parempi ku minimi =)))) Että viikon oon kohta ollut äitiyslomalla, ja ensi viikolla vien sen työkkärin päätöksen kelaan, jotta saan ihan mustaa valkoisella siitä kauanko tätä riemua sit kestää (täti sanoi hakemusta viedessäni, että 3.5 alkaa äitiysloma, mutta päätöksiä äp-rahasta ja loman kestosta on turha odottaa ennen sitä työkkärin päätöstä)...
Niin, ja jotta päiväni olisi täydellinen, ollaan ulkoiltu esikon kanssa kolme tuntia aamupäivällä. Esikko meni kiltisti nukkuun (mitä ei ole tehnyt noin kahteen viikkoon ilman tappelua) ja mulla on kerranki keskellä päivää hetki OMAA AIKAA!!! Aamulla imuroin makkarin ja eteisen ennen ku lähdettiin ulos, ja tuloksena oli pari vaivaista supistusta (ja armoton selkäsärky, joka kyllä meni ohi heti kun pääsin istuun hiekkalaatikon reunalle ;)).
Ja kaikki tämä siitä huolimatta, että nukuin viime yönä tosi huonosti. Oli kuuma, närästi, janotti, pissatti jne jne jne...Mutta mitäpä tuosta, nyt on hyvä olla :)
Eggis ja massu 35+4
Siis kun mehän ollaan oltu opiskelijoita miehen kanssa molemmat, ja elelty lähinnä opintotuilla ja -lainoilla ja viimeset pari vuotta on mennyt minimiäp-raha/kotihoidontuki/opintoraha -linjalla, niin nyt kun molemmat saa oikeasti jostain rahaa (mies töissä ja itse saan ton työttömyysrahan ja sen mukaan lasketun äp-rahan), niin tuntuu ruhtinaalliselta. Jollekki työssäkäyvälle varmaan ois kamalaa, jos yhtäkkiä tulot tippus siihen mihin ne meillä tämän kuun jälkeen nousee ;) Mutta meillä tosiaan brutto-kuukausitulot noin kolminkertaistuu siihen nähden mitä ne on olleet =)
Eggis taas *miettii jo mitä kukkia laitan terassille viikonloppuna kun oon yksin kotona ja on rahaa millä ostaa*
Kysyit lapsiveden tihkumisesta, siitähän minulla on kokemusta:-))
Esikoista odottaessa tihkuin 3 päivää ennenkuin mentiin synnyttään ja olihan ne synnärillä pahalla päällä ku en aiemmin tullut! tulehdusriski on vaarana molemmille! mutta ku täälä neuvola täti sanoi et meet sitte ku kunnollaa lorisee. Eli testasin niillä neuvolasta saaduilla lakmus(vai mitä lie) liuskoilla ja ne värjäytyy sen mukaan jos on kyse l-vedestä.
Nytkin tihkui viikolla 28 ja säännöllisiä suppareita tuli, joti piipaa-autolla sairaalaan ja lääkityksellä saatiin supparit loppuun ja tällä kertaa kyseessä oli ylälapsivesien meno joten se ei ole niin vaarallista. Minun tapauksessa reikä umpeni ja nyt ei ole tihkunut! Hae ihmeessä neuvolasta niitä testiliuskoja, niin ei tarvi olla huolissaan. Tänään aattelin hakea verensokerimittarin lainaan kun olo on ihan outo. nälkä kokoajan ja jano, sekä huimausta ja pahaa oloa. minulta mitattiin 25 viikolla ja oli 6.9 tulos, vaikka en ollut syönyt enkä juonut. Nyt vaan alkoi hirvittämään kun ovat huolissaan vauvan painon noususta....! Krisse oli tehnyt hyviä löytöjä kirpparilla...voi kun täälläkin olisi yhtä hyviä kirppareita!! Ois niin kiva käydä kunnolla hamstraamassa vauvan vaatteita kun ei ole esikoisen vaatteita tullut säästeltyä kovinkaan paljoa. Huomasin että nukkumisen kanssa on ollut ongelmia muillakin! Itse valvoin puolet yöstä kun oli niin tukala ja levottomat jalat!! sekä tietenkin vessareissujahan kertyy aina mukavasti..! mutta nyt lähden hakeen sitä verensokerimittaria ja ilmoittelen illalla jos tulokset ovat huolestuttavat!! Ihanaa kesäpäivän jatkoa kaikille!!!!!!!! on aina yhtä kiva lukea kaikkien kuulumisia!!!!
zejo 33+5
Jännää tosiaan tuo erilainen suhtautuminen lääkäreillä noihin painoarvioihin. Minulla oli siis lähes sama painoarvio kuin Magdalenalla myös 35+5 (ja kun siinä on vielä se heittomahdollisuus, niin saattavat olla ihan samankokoisetkin tai minun vaikka painavampi) ja tämä lääkäri totesi, ettei mitään ongelmaa koon kanssa. Ja minä en ole mikään leveälantioinen :) että sen perusteella voisi arvioida minun puskevan viisikiloisia helposti... Ensi viikolla saan sitten lopullisen " tuomion" äippäpolilta eli käynnistetäänkö vai ei ja koska.
Veikkaanpa tässä samalla vielä, että kaksi kerttusta olisi äitienpäivään mennessä syntynyt. Kun kukaan ei ollut vielä sellaista veikannut.
Minulle sanottiin ekan synnytyksen jälkeen, ettei saisi edes saunoa ennen jälkivuodon loppumista, mutta himosaunojana oli kyllä pakko saunassa piipahtaa. Luulen kyllä, etten pysty uimista koko kesältä jättämään niin paljon siitäkin tykkään. Rintatulehdus on kieltämättä kamalaa...
äitimiia rv 36+2
Rosa81: Meillä tyttö nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssä, en oo edes harkinnut tavallista lastensänkyä vielä kun menee niin hyvin yöt pinniksessä. Meillä on omassa makkarissa kehto vauvaa varten ja ostetaan varmaan sitte toinen pinnis kun alkaa sen verran liikkumaan ettei uskalla enää kehdossa pitää. Ja kun sitten yöt alkaa jossain vaiheessa (toivottavasti) nukkumaan hyvin, siirretään tytön kanssa samaan huoneeseen. Ainoo mikä on ongelma, on noi päikkärit joista oo kirjotellutkin. Tytsy kun nukkuu edelleen vaunuissa, sisällä ei suostu millään niin oon miettiny miten sit nukutan muksut päikkäreille? Sisarusrattaita oon miettiny, mutta meidän autoon ne ei mahdu, täältä on keskustaan 7km joten ei kauheesti tuu lähdetyksi sinne kävelemään ja toi tie jonka varrella me asutaan on tosi kapea, siis kesällä mökkeilijöitä jne paljon kun on meri 500m päässä joten aika hankalaa työntää leveitä rattaita siellä. Ja kokeilin niitä peräkkäin istuttavia, oli musta hankalat ja raskaat. Mites, Rosa, oot suunnitellut noita päiväuni yms juttuja? Ja muutkin joilla on lapsilla pieni ikäero? Ois kiva saada jonkinlaisia vinkkejä. Kaipa se arki sit jotenkin suttaantuu, hope so!
Meillä muuten ollaan tuttipullolla edelleen, tosin vaan nukkumaan mennessä saa siitä vellit. Muutenkin juo tosi vähän. lasista sylkee jne. Taikamiukista ja pilleistä ei ymmärrä mitään...
Äitienpäivästä on ollu puhetta, me kai ollaan kotosalla muuten mutta käydään mun äippää moikkaamassa. Anoppi on kuollut ja mummuja mulla ei ole, miehellä 2 mutta varmaan ihan rauhallisesti menee. Mulla osuu synttäritkin heti ens viikon alkuun että kai niitä samalla vois juhla. Perjantaina keittelen kavereille kahvit.
Uinnista: En usko että meen uimaan ainakaan ennen jälkitarkastusta, ei kauheesti tee mieli mennä bikineissä rantsulle, en varmaan oo siinä kunnossa, hih =) Mut ehkä sit myöhemmin kesällä jos ilmat salliin
Mutta nyt huilaamaan, ettei taas jää lepäily väliin!
QUEEN-82 RV36+3
Luin nyt eka puolet, ja vastailen, ennenkuin unohtuu...
Uimisesta; luulen, ettei rintatulehduksen pelossa taida uskaltaa ainakaan kk synnytyksen jälkeen, ja varmaan sitä jälkivuotoakin vielä silloin on. Avioelämästä en kyllä aio sen jälkivuodon takia kieltäytyä, sanokoot kaikki vanhat kätilötädit mitä hyvänsä, koskaan ei oo ongelmia tullu. Yks on tietty, et uis liivinsuojat (esim. villaset) uikkareiden sisällä, onko hullu ajatus?
Äitienpäivästä; aina aiheuttaa vähän pohdintaa, et onko se enemmän anoppien vai mun päivä, mut sille kannalle alan kallistua, et pienten lasten äitihän se sitä hemmottelua ja lepoa edes kerran vuodessa tarvii enemmän, kuin lapsista " vapaat" anopit, joilla kuitenkin on oma puoliso aamulla vieressä myös toivottelemassa äitienpäivää... Tottakai kortit pyrin lähettämään, ehkä jotain muuta pientä, jos keksin.
Kukas tuota äitien muistamista kovin miettikään? Mun mielestä, jos miehesikin haluaisi olla oman perheen kesken, niin eikö se olisi silloin mukavinta? Mitä sitä suotta lähteä resuamaan ympäri maailmaa, jos kerrankin saa olla rauhassa kotona? Tällaisilla kivoilla ilmoilla varsinkin, ei minua ainakaan kiinnosta autossa istuminen (riippu tietty kuin kaukana mummolat on). Mut jokaisella tietty oma tapansa sitä päivää juhlia, jos tykkää menemisestä tai vieraiden kestittämisestä, kannattaa tehdä sen mukaan. Ei lasten kortit hukkaan mene, kyllähän niitä voi omallekin äidille antaa. Ja sitten vaikka sinne haudalle viedä mummon kortit.
Ketä jännittää jo synnytys? Minulla ainakin käy jo aika usein mielessä. Kyllä sitä kuitenkin vähän pelkää, vaikka aiemmat onkin menneet hyvin. Pelkää, ensinnäkin, että jos vauva kuolee, tai jos itse repeää pahasti ja seksielämä jää iäksi taakse, tai kohtu repeää tai tulee rajua vuotoa, ja jopa omaa veivinsä heittämistä...
Summerska
Mulla onkin vähän erilainen äitienpäivä. Minä nimittäin jään ihan yksin kotiin ja mies lähtee pojun kanssa anoppilaan =) Saan pitkästä pitkästää aikaa olla KOKO viikonlopun YKSIN kotona =))) Ajattelin vauvan tavarat laitella viikonlopun aikana ja sitten tehdä kaikkea kivaa.
Ja uimisesta, meillä on mökki järven rannalla ja veteen aion uskaltautua heti jälkitarkastuksen jälkeen (jos vaan ilmat sallii). Mennään miehen kesäloman ajaksi mökille (ainakin alustavasti ollaan näin suunniteltu, aika näyttää onnistuuko pienen vauvan kanssa kolme viikkoa mökkiolosuhteissa (sähköt on mutta juoksevaa vettä ei))...
Eggis *palstaterrorisoi*
... Joku mietti nestemmäistä valkovuotoa... no mulla tänään kyllä on niin nestemäistä, että piti pikkuhousun suoja laittaaa... luulen kyllä että osaksi syynä on myös " pers-hiki" . .. ja ehkä se, että aamulla tuli hommailtua miekkosen kanssa. Mulla kyllä pissiäkin lorahtelee, mutta vain aivastaessa, jos on vessahätä ja silloin kyllä tulee niin että menee housut vaihtoon.
Noista miehen haluista... meillä taitaa olla laskemaan päin.. vaikka en sitä ihmettä osannut edes ajatella meidän kohdalle tulevan :D Nyt monena iltana on keksinyt jotain verukkeita ja tänäaamunakin mutisi, että " ei nyt" unen keskeltä... no kyllä se siitä sitten innostu pikkuhiljaa.... ;) maha alkaa vaan olla tiellä. ja mies pitikin siitä kiinni (varmaan ettei liikaa hytky :D
Lasten messuilla oltiin ja mukaan tarttu ihanan pehmeä ja ohut kapaloliina. .. jonka mieskin osaa taitella. Muuta en sieltä sitten löytänytkään. Kattelin Stokken sänkyyn uudin verhoa ja vaikka siitä olis saanut 20 prossaa alennusta niin en silti raaskinut. .. täytyy kävellä kangaskauppaan ja tekaista itse.
Nyt tulee kaveri käymään niin pitää lopettaaa ;)
NInni rv 32+5
Summersnow: Mua myös pelottaa synnytys vaikka ihan hyvin meni ensimmäinen ja just sitä pelkään et repeen pahasti tai ettei vauva mahdukaan tulemaan tai jos jotain muuta kamalaa sattuu...Välillä tuntuu etten nyt haluakaan synnyttää, heh...Mutta väistämättä se edessä on! Parempi varmaan olla ajattelematta koko asiaa.
Mä en oo koskaan kuullutkaan ettei jälkivuodon aikaan sai harrastaa seksiä!!!! meillä meni vajaa pari viikkoa synnytyksen jälkeen ja " avioelämä" palautui ihan ennalleen. Tietty kortsua pitäis muistaa käyttää tulehdusriskin takia mut me ei käytetty edes sitä :0 Mutta ei ainakaan mitään tulehduksiakaan tullut....
QUEEN TAAS
haluista: Meillä ei oo mitään muutoksia ollut seksielämässä, ihan entiseen tahtiin mieskin haluaa, lähes päivittäin. Mutta tunnen yhden miehen, kaverin mies, joka ei halunnu koko raskausaikana harrastaa seksiä! Sen takia että häntä " yökötti" se kohdussa oleva vauva!!!! Ehkä voisin ymmärtää jos pelkäis satuttavansa vauvaa tai jotain mutta tota yökötystä en käsitä...kai se sitte on mieskohtaista. Mulle tulis varmaan paha mieli jos mies ei enää haluaiskaan. On normaalisti niin aktiivista tolla saralla =)
Q
[color=deeppink]
Summerska kyseli pelottaako synnytys. Mua ei jotenkin oikeestaan pelota. Varmaan en osaa pelätä kun eka synnytys on edessä. Ja sekin varmaan vaikuttaa,että anoppi ja oma äiti on valmistanut mua ko tilanteeseen niin,että ei mulla oikeestaan ole siitä mitään tuntemuksia. Mutta kyllähän noin pelot kerkiää vielä tulla.
Joku jutteli sekstailusta. Täälä menee ihan hyvin sen suhteen. Nyt kun ollaan jo turvallisilla viikoilla niin on uskallettu sekstailla. Ja kyllä voin sanoa,ettei todellakaan ole mitään valittamista,päin vastoin. Mies haluu ihan samaan tahtii mua kun aina ennenkin. Vaikka onkin seksin jälkeen aina huolissaan vauvasta. Taitaa olla ihan normaali oire tulevilla isillä. Joo en mäkään aio seksielämästä luopua synnytyksen jälkeen. Heti kun alkaa tekeen mieli niin varmasti yritetään.
Ja sitten oli jotain puhetta valkkarivuodoista. Mulle ainakin neuvolatäti sanoi,ettei olisi suositeltavaa käyttää pikkuhuosunsuojia,kun ne voi aiheuttaa hiivasienitulehduksen tai muun tulehduksen. Käski vaihtaa pikkareita useemmin. Eli täälä vaihdetaan väh. 3 kertaa päivässä ja pestään alapäätä monta kertaa päivässä. On senkin takia pysynyt ne alkuraskauden tulehdukset nyt loitolla.
Äsken piti mättää anopin tekemiä pinaattilättyjä kerman kera alas ihan ruhtinaallisesti ja nyt olo aika tiukka.
Palailen katselemaan telkkua.
Väsyttäis mutten viitti mennä nukkumaankaan.
Lilli81 36+3
Ekaks Queen ja Rosa81, noista nukkumisjärjestelyistä kahden pienen kanssa.....Meillä oli silloin noiden lasten välillä 1v2kk ikäeroa kun syntyivät. Meillä esikoinen laitettiin 1v. omaan huoneeseen tuttuun pinnasänkyynsä ja hyvin sopeutu siihen muutokseen. Vauvalle laitettiin meidän huoneeseen toinen pinnasänky (saatiin lainaksi). Vauva siirrettiin pojan huoneeseen vasta 10kk kun neiti lopetti koliikkihuutonsa, ja hyvin nukkuivat sitten kaksin siitä eteenpäin, paitsi että poika alkoi varastaa pikkusiskolta aina tutin suusta kun siirrettiin pikkumies isompaan sänkyyn 2vuotiaana...
Mutta siis ehdottomasti kannattaa pitää se esikoinenkin vielä pinnasängyssä koska se on kuitenkin turvallinen paikka jos ei aina satukaan ehtimään heti hätiin kun esim. herää päikkäreiltä. Ja muutenkin meillä ainakin poika nukahti nätisti niin kauan kuin oli pinnasängyssä, ei siis tarvinnut nukuttaa, vaan laitettiin sinne ja nukahti sitten itse nopeasti. Toista oli kun siirretiin lastensänkyyn 2vuotiaana, eräänä iltana laskin että poika karkasi 47 kertaa sängystä!! Siitä alkoi sitten se mua suunnattomasti ärsyttävä nukuttaminen, eli vieressä oli oltava niin kauan että poika oli varmasti sikeässä unessa ja yksin se ei oikein sitten onnistunut jos mies oli jossain kun nuorempi lapsi taas kaipasi huomiota jne..
Vaunuissa jos nukuttaa kummatkin niin melkeinpä olis oltava kahdet vaunut/rattaat, meillä ainakin lapset nukahti kuitenkin usein eri aikaan mutta osittain päällekkäin niin sitten toinen olis aina herättänyt toisen kun laittoi nukkuman tai kun toinen heräsi aiemmin. Meillä esikoinen onneksi nukkui sisällä miltei aina päikkärit tuolloin, mutta toisinaan laitoin toisen etupihalle toisiin rattaisiin ja toisen takapihalle toisiin rattaisiin...melkoista puljaamista sekin oli.
Meillä esikoinen oli melkoinen vauhtiveikko silloin kun vauva syntyi, heitti mm. kerran vedenkeittimen siskon pinnasänkyyn, useamman kerran viskasi nokkamukin siskon päähän kun sisko oli lattialla sitterissä esim-. isoveljen ruokailun ajan, ja tosiaan vahtia sai ihan jatkuvaan. Meillä oli korvaamaton apu matkasänky jota raahasin perässä milloin mihinkin talossa. Mm. suihkuun pääsin siten että otin isoveljen matkasänkyyn suihkun ovelle ja vauva sitteriin viereen, myös olohuoneessa isoveli oli monesti matkiksessa sen ajan kun nukutin vauvaa ulos, ikkunasta näin sitten mitä herra puuhasi. Poika myös ahkerasti kunnostautui pikkusiskon " peittämisleikissä" eli oli hurjan hauskaa pojan mielestä laittaa vauvan päälle lattialle kaikki mahdolliset vaatteet ja täkit ja tyynyt ym., niin että sisko olis varmaan tukehtunut jossen olis ollut jatkuvasti vahtimassa. Vessaan ei voinut ajatellakaan menevänsä edes pissalle ilman että oli toinen mukana, ettei isoveli moukaroi vauvaa. Eikä poika mun mielestä ilkeyttään noita tehnyt vaan ihan siksi ettei todella tajunnut että moni asia satutti koska oli niin pieni itsekin...Tsemppiä vaan teille joille tulee pieni ikäero :)).
Magdalena, jalkoja tekee munkin suorastaan mieli suihkutella iltaisin, tuntuu että kuumottaa ja kivistää nilkoista alaspäin ihan hurjasti. Koskahan se kauhea turvotus pamahtaa tännekin, lievää sellaista on jo tosiaan nähöpiirissä. Sukista jää jäljet ja sormukset jo ahdistaa. Sulla ei ole enää pitkä aika kun käynnistetään, hui, alkaa jo muakin jännittämään!!
Summersnow kyseli synnytyspeloista. Mulla on tulossa sektio joten sinänsä ei kivut pelota mutta mulla on joku kammo että saan veritulpan sektion yhteydessä ja lisäksi pelkään että saan kauhean verenvuodon ton repeämäkohdan takia, siis jos se repeääkin jotenkin hallitsemattomasti tms., esikoisen synnytyksessä menetin n.1,5l verta kun kohtu repes niin kyllä on tarkassa muistissa kaikki kauhut vielä vaikka synnytyksestä onkin jo liki 8 vuotta.
Ninni ja muutki puheli seksistä..mun mies on ottanut tavaksi kummasti pitää mun takalistosta kiinni kesken kaiken, tuleekin aina mieleen että noinko se on paisunut liian leveäksi ja mies yrittää sitä kaventaa visuaalisesti =D, kaikkea sitä tulee mieleen kun tän mahan kanssa hytkyy " hempeästi" .
seksistä synnytyksen jälkeen niin mulla on kummankin kanssa mennyt se 6viikkoa eli jälkitarkastuksen ajoille ennenkuin oon uskaltaunut aloittaa ne puuhat. Jotenkin sektioarpi on ollut niin arka ettei se kestä oikein mitään asentoja kun paino tuntuu ilkeältä ja monet asennot taas venyttää ikävästi, ei niinkään haavakohtaa, vaan tuolta vatsan sisältä kait vatsalihaksia tms. jotka on siis myös tikattu sitten. Ja mut ainakin yllätti täysin se miten kertakaikkisen kuiva autiomaa tuo alapää on imetyksen ajan, ihan karseeta vaikka olis ollut kuinka fiiliksessä mukana niin mies monesti kysyi että etkö haluukaan kun oot niin rutikuiva, joopa, onneksi on liukastusvoiteet keksitty eipä siitä muuten mitään oliskaan tullut!
t.yks palstaterrori myös
Tämä vertaistuku tuntuu olevan muillekin tärkeää kuin minulle - Huono omatunto romukoppaan ja lisää tekstiterrorismia!
Kiitos äitienpäiväajatuksista: Luulen, että jos yhtenä kappaleena ollaan, niin nautin keskipisteenä olemisesta ja annan miehen päättää sitten päivän mittaan haluaako haudalle.
Magdalena mietti lapsivesi-ajatuksia:
Mulla lorisi vähitellen viikon ajan kolmannen muksun syntymää ennen. Aluksi epäilin, että ' löysää valkovuotoa' , mutta sitten alkoi epäilyttää, kun määrä lisääntyi. Se osoittautui korkeaksi lapsiveden menoksi. Kannattaa siis tarkistuttaa asia nlassa stick-testillä, ettei tule vauvelille tai itelle suotta tulehdusta. Kaikillahan se limatulppa ei ole hirveän tukeva ja on saattanut ohentua vähitellen itsekseen.
Itelläkin on tänään alkanu iltapäivästä lirahtelemaan jotain ja ihan emättimen puolelta. Virtsankarkailua mulla ei oo ollu yhdessäkään raskaudessa eikä niitten jälkeen (*koputtaa puista päätään*).
Mulla on iskenyt joku lopullinen sekopäisyys:
Kävin ostamassa kalustemaalia ja tänään huonekalut on saanu ihan uutta pintaa ulkona raikkaassa tuulessa. Mies taitaa saada hepulin kotia tullessa... ;)))))))))))))))
Ja saan muuten minäkin: Se kelvoton ilmoitti, ettei pääse töiltään huomenna hakemaan mua sinne lääkäriin. Ehdotti linja-autoa, vaikka tietää mun julmetun matkapahoinvoinnin. Ja meiltä on yli kaks km lähimmälle bussipysäkille + 40 km surkeita mutkaisia kärrypolkuja linja-autolla kierreltäviksi. Sanoin jo, että jos ei hae, niin sitten ajan autolla ite. Kävi miten kävi.
Kysyin sitten, että kait se tulee synnytykseen mukaan, jos käynnistetään. Äänensävy tais olla hiukka pisteliäs, kun puhelimessa kuuli miten mies hätkähti. Olin varannut, että huomenna vietetään kakstuntinen aamusta kaksin, ehkä viimeisen kerran ennen vauvelin syntymää. Jos ei kerran kelpaa, niin vietänpä yksin. Yritän selvitä vaikka johonkin kahvilaan istuskelemaan ja ehkä jollain kivalla voisin itteäni hemmotella. Ärsyttää vain, että enkö ole tämän tärkeämpi tässä tilanteessa? Ei taida olla tiedossa kovin rauhallinen ilta aamun sovinnosta huolimatta. Ei tämä ihan tähän jää. Ehkä se ehtii tuossa kotimatkalla vielä miettiä - toivottavasti.
Miona - entistä jännittyneempänä...
Täytyi hyödyntää heti aika, kun tapahtui se ihme, että tyttö hipsi itse päikkäreille. Luki sadun tutusta kirjasta ja sitten nasu kainaloon ja unta. Voi kun kävi helposti. Aaamupäivän oli tuossa pihalla niin varmaan jo väsy ruuan päälle. On toinen niin iso ja samalla pieni. Niisk=)
Mariadee: Mulla yks sektio takana ja ajatuksena ois synnyttää alakautta mikäli vaan mahdollista. Kuitenkin synnytystapa arvio on tulossa vasta ja siellä katsovat kohdun kuntoa ja istukan paikkaa, on näes etuseinässä ja silloin aina riski siihen, että on kasvanut arpeen kiinni... Taas yksi pelko lisää, jonka lakaisen maton alle... Toi meiän matto alkaa oleen aika koholla;-) Selväksi on tehty kuitenkin, että eivät halua kahtaviikkoa yli päästää, mutta ei kuitenkaan muuta ole sanottu. Eli epätietoisuutta ilmassa...
Hikoilu on täälläkin aivan kamalaa. Purot valuvat päästä ja niskasta. Yöllä herään litimärkänä... Joo-o hehkeetäpä hyvinkin. Mun mies on kans ihan innostunut puuhailemaan kamarissa ja musta ittestä tuntuu lähinnä valaalle. Kyllä se hieman alkaa naurattaa, kun toinen vakuuttelee tykkääbvänsä.
Jätstkiä en oikeastaan himoitse, ehkä noita tuutteja voisi syödä, mut en periaatteesta osta pakastimeen. Litran paketista en jaksa ottaa...
Uimista en itse ainakaan uskalla tulevana kesänä ajatella. Ensin vuodot pois ja tissit umpeen niin sitten palaillaan lätäköille=)
Siinä ne mitä tuli nyt mieleen, miestä oottelen töistä kotiin - pääsen esittelemään, kun riehuin kellarissa ja siivosin. Nyt pitäis taas olla tilaa tehdä remonttia eespäin.... Siis aika loppuu totaalisesti kesken... Voi teitä kellä on se 3 viikkoo vaan... hui! Mun veikkaus on, että eka pikkukerttu syntyy äitienpäivänä. Haa, koitan ruveta omaperäseks=)
Lytte taasen