Sterilisaatio pitäisi saada helpommin
Ikärajaksi vaikka 21 vuotta, ja tuota aikaisemminkin jo saisi jos on ne kolme lasta tms. Lisääntymiskyvyn palautuksen nainen maksaa kokonaan itse jos sille tielle lähtee. Mutta eipä tätä asiaa muuteta kun halutaan väkisin Suomen väkiluku nousuun.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä niin vain palauteta sitä lisääntymiskykyä. Varsinkaan naisilla. Korkea todennäköisyys on sille, ettei tilannetta saa myöhemmin korjattua.
No tutullani oli jo 4 lasta, teki sterin, tapasin uuden kollin ja meni sterin purkuun. Teki uuden ukon kanssa vielä 6 lasta lisää, luomusti. En kyllä ymmärrä oikeesti miksi pitää noin monta lasta tehdä, varsinkaan kun eivät pysty niitä muksujaan itse elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias, lapseton, mielisairas ja muutenkin täysin viallinen vanhemmaksi eikä lapset kiinnosta pätkän vertaa. Takana yksi vahinkoraskaus (avioliitossa) joka päättyi keskenmenoon, enkä ole koskaan ollut niin onnellinen kuin keskenmenon toteamisen jälkeen. Onko totta, että sterilisaatio olisi esim. minun tapauksessani vaikea saada? Eikö sitä voi vaan iskeä jotain lakikirjaa tiskiin että lue tuosta, mulla on oikeus tähän?
Sinulla riittä jo ikä ja sairaushistoria sterilisaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Nuo rajoitukset on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä. Kuka meistä nyt joskus 20-vuotiaana ajattelee haluavansa joskus lapsia. Minäkin julistin, etten ikimaailmmassa halua tai hanki. Niin muuttui mieli kolmikymppisenä. Nyt kolmen tyytyväinen äiti.
Tuollainen julistaminen on lapsellista. Tai jos ei osaa ajatella tulevaisuuteen. 20-vuotias on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Nuo rajoitukset on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä. Kuka meistä nyt joskus 20-vuotiaana ajattelee haluavansa joskus lapsia. Minäkin julistin, etten ikimaailmmassa halua tai hanki. Niin muuttui mieli kolmikymppisenä. Nyt kolmen tyytyväinen äiti.
Lasten hankinnan ikärajaksi tuli juuri 30 vuotta. Tuo rajoitus on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä. Kuka meistä nyt joskus 20-vuotiaana ajattelee jäävänsä lapsettomaksi. Minäkin julistin, että todellakin hankin lapsia. Niin muuttui mieli kolmikymppisenä. Nyt tyytyväinen vela.
Käy, mutta purku ja lapsettomuushoidot sitten omasta pussista
Englannissa saa maksua vastaan 18v. eteenpäin. Hinta on n. 2000e plus lennot ja majoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin julistin kaksikymppisenä, etten ikimaailmassa halua lapsia. Nyt olen 44-vuotias tyytyväinen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias, lapseton, mielisairas ja muutenkin täysin viallinen vanhemmaksi eikä lapset kiinnosta pätkän vertaa. Takana yksi vahinkoraskaus (avioliitossa) joka päättyi keskenmenoon, enkä ole koskaan ollut niin onnellinen kuin keskenmenon toteamisen jälkeen. Onko totta, että sterilisaatio olisi esim. minun tapauksessani vaikea saada? Eikö sitä voi vaan iskeä jotain lakikirjaa tiskiin että lue tuosta, mulla on oikeus tähän?
Riittää, mutta mitä jos lääkäri päättää että Suomessa on alhainen syntyvyys ja kyllä minunkin mieleni siitä vielä muuttuu, eikä anna lähetettä?
Vierailija kirjoitti:
No kettu kun olisi helpompaa edes nykyisillä rajoilla. Minä, nelikymppinen kahden teinin äiti, puoliso 52-vuotias isoisä (aikaisemmasta liitosta nyt aikuisella lapsella on vauva). Ihan helvetinmoinen rumba yhdestä sterilisaatiosta. Ekaksi selität neuvolan lääkärille asian, joka varmistaa 10 kertaan että tiedän varmasti mitä oon tekemässä ja tietääkö puoliso ja hyväksyykö ja miksi sitä ei tehdä miehelle vaan minulle. Käydään läpi kaikki muut ehkäisymenetelmät (jotka tässä jo tän ikäisenä perheellisenä kyllä tuttuja). Neuvolan lääkäri tsekkaa paikat alapäässä ja sanoo, että kaikki kunnossa, lähete eteenpäin. No, siitä sitten asia eteenpäin, ja 4 kk kuluttua saan kutsun naistentautien polille, jossa taas tehdään samat triplavarmituskyselyt ja ultraukset ja selitykset muista ehkäisykeinoista. Ja laitetaan labrat vetämään ja niin edelleen. Kaiken pitäisi olla kunnossa, jonoon vaan. 5 kk kuluttua saan kutsun esikäynnille ja leikkausajan saman tien 2 päivän päähän. Eli ti esikäynti ja to operaatio. Hoidan asiat kuntoon töissä. Lähden esikäynnille. Hoitaja kysyy TAAS samat kysymykset mitä on jo neuvolan lääkäri ja naistentautien lääkäri kysynyt. Sitten tulee paikalle kirurgi. Hän on ulkomaalainen. "Mitä ei minä sinua leikka, sinä olla reilusti obeesi, leikkaus riski. Miksi sinä mies ei tulla operaatio, se helppo nips naps paikallispuudutus. Sinä iso leikkaus nukutus riski." Vihaiseen ääneen papattaa. Hämmennyn ensin mutta sitten napsahtaa päässä. Jumalauta minä tiedän olevani ylipainoinen, mutta tähän asti KUKAAN MUU EI OLE SANONUT ETTÄ SE ON ESTE OPERAATIOLLE!!! Että minä tässä oon jo lähes vuoden tätä vienyt eteenpäin ja järjestänyt kaiken torstain operaatiota varten. No, lääkäri rauhoittuu ja sanoo lopulta, että kyllä hän leikkaa, mutta minun pitää ymmärtää riskit. Lähettää minut vielä puhumaan anestesilalääkärin kanssa, joka sanoo, että ei nukutuksen puoleen ole mitään ongelmaa. Palaan kirurgin puheille. Hän sanelee koneeseen läsnäollessani, että potilas hyväkssy riski, operaatio torstai, jos leikkaus ei onnistu varaa aika miehelle jolle tehdä sterilisaatio. Sanoin siihen kyllä, että ok, mutta et sinä määrittele mitä miehelleni tehdään, se asia on hänen asiansa. Ihme asberger se kirurgi kyllä. No, torstai tuli, operaatio onnistui, mutta koska olen läski, jouduin jäämään osastolle tarkkailuun. Seuraavana päivänä kotiin. Nyt 2 kk operaatiosta ja kaikki kunnossa.
Sopiiko kysyä, miksi miehesi ei alunperinkin hakeutunut toimenpiteeseen sinun sijastasi. Miehelle tosiaan paljon pienempi juttu, ei tarvitse nukuttaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ikä riittää.
Olen samaa mieltä muutamien kanssa, että ikärajaksi 25, kun aivot ovat kehittyneet valmiiksi. Yksi erityislapsi riittää kiitos. Ketuttaisi "lievästi" jos tulisin vahingossa raskaaksi, koska aborttia en pysty tekemään. Tai voisin varmasti, mutta sekoaisin siinä tilanteessa. Ehdotin ehkäisyneuvolassa jo kohdun poistoakin, mutta eivät kuulemma tee. Työturvallisuuden suhteen pohditaan myös monesti, että miksi pitää aina sattua jotain, ennenkun toimitaan ja ennaltaehkäistään vahinkoja.
Koska voisin hyvin kuvitella, että nuo suvussa kiertävät erityisyydet periytyisi myös toisellekkin lapselle. Ja voin kyllä käsi sydämellä sanoa, että jokin perhesurma siinä vaiheessa olisi enemmän kun todennäköinen.
Ja mitä sitten vaikka katuisinkin. Siinä vaiheessa ilmeisimmin aika olisi kullannut muistot ja pää olisi vähintääkin sekasin ottaessa toisen väh. 19v vankilatuomion, siten että omaa elämää ei jäisi elettäväksi juuri ollenkaan. Sitä uuden lapsen tietoista suunnittelua & aikaansaamista minä nimenomaan myös pelkään.
Te jotka sanotte että pelkkä ikä riittää: tiedän naisia, jotka eivät saaneet iästä huolimatta lähetettä sterilisaatioon koska lääkärillä oli oma mielipiteensä siitä että tulevatko nämä naiset tulevaisuudessa lapsia tekemään. Mitä tälle voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että pelkkä ikä riittää: tiedän naisia, jotka eivät saaneet iästä huolimatta lähetettä sterilisaatioon koska lääkärillä oli oma mielipiteensä siitä että tulevatko nämä naiset tulevaisuudessa lapsia tekemään. Mitä tälle voi tehdä?
Kantelu/muistutus. Jos lakisääteiset kriteerit täyttyvät, se sterilisaatiolähete ei ole lääkärin mielipiteestä riippuvainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantelu/muistutus. Jos lakisääteiset kriteerit täyttyvät, se sterilisaatiolähete ei ole lääkärin mielipiteestä riippuvainen asia.
Ok, kiitos. Soitankin gyneaikaa heti huomenna ja toivottavasti pian olen huoleton minäkin. :)
Musta sterilisaatio pitäisi kieltää kokonaan lailla.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä valituksen Valviraan.
Mielestäni sterilisaation voisi myöntää helpommin, mutta vain vakavista lääketieteellisistä syistä sen saisi julkiselta puolelta. Ihmiset voi itse mksaa sen, sehän on turha leikkaus, kyse on vain laiskuudesta. Ei minunkaan ehkäisyä valtio ole maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sterilisaation voisi myöntää helpommin, mutta vain vakavista lääketieteellisistä syistä sen saisi julkiselta puolelta. Ihmiset voi itse mksaa sen, sehän on turha leikkaus, kyse on vain laiskuudesta. Ei minunkaan ehkäisyä valtio ole maksanut.
Yhteiskunnallisista syistä pitäisi saada julkiselta. Jos siis on epäkelpo vanhemmaksi ja tietää sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
En halunnut 20-vuotiaana lapsia. Ei mieli muuttunut kolmi eikä nelikymppisenä. Nyt tyytyväinen viisikymppinen.
25 vuoden ikäraja olisi passeli. Parisuhteessa olevana on ikävä (ja kallista) odotella pari vuotta, että voin käydä sterilisaatiossa. Mieluusti käyttäisin ehkäisyyn menevät rahat ihan muuhun, olen tiennyt aina etten aio lisääntyä.