Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio pitäisi saada helpommin

Vierailija
22.10.2018 |

Ikärajaksi vaikka 21 vuotta, ja tuota aikaisemminkin jo saisi jos on ne kolme lasta tms. Lisääntymiskyvyn palautuksen nainen maksaa kokonaan itse jos sille tielle lähtee. Mutta eipä tätä asiaa muuteta kun halutaan väkisin Suomen väkiluku nousuun.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, ja lisääntymiseen myös ikärajaksi 21 vuotta. Miksi pitää saada lisääntyä (lopullinen päätös), jos ei saa päättää olevansa steriili (lopullinen päätös). 

Vierailija
2/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuorempi, sitä todennäköisemmin katuu sterilisaatiota. (Osittain) se takia ikäraja on niin korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuorempi, sitä todennäköisemmin katuu sterilisaatiota. (Osittain) se takia ikäraja on niin korkea.

Päinvastoin. Suurin osa sterilisaation puruista tehdään keski-ikäisille, joilla on jo ennestään lapsia, ja jotka haluavatkin vielä iltatähden.

Vierailija
4/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin vain palauteta sitä lisääntymiskykyä. Varsinkaan naisilla. Korkea todennäköisyys on sille, ettei tilannetta saa myöhemmin korjattua.

Vierailija
5/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa katua. Kyllä muakin kaduttaa tietyt nuoruuden töppäilyt ja hölmöilyt, osalla ollut myös kauaskantoisia seurauksia. Ja jos sterilisaatio kaduttaa, niin saahan sitä sitten _omalla rahalla_ korjata tilannetta.

Vierailija
6/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo rajoitukset on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä. Kuka meistä nyt joskus 20-vuotiaana ajattelee haluavansa joskus lapsia. Minäkin julistin, etten ikimaailmmassa halua tai hanki. Niin muuttui mieli kolmikymppisenä. Nyt kolmen tyytyväinen äiti.

Vierailija
7/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen mielisairas, pienitissinen ja ruma nainen; en aio lisääntyä ihan jo sen takia etten halua että jälkikasvuni joutuu myös kärsimään samoista asioista kuin minä. En myöskään ole koskaan halunnut lapsia. Kivuliaista menkoistakin kärsin ihan turhaan kun en tosiaan lisääntyisi vaikka maksettaisiin.

Vierailija
8/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon unelmoinu sterilisaatiosta n. 15-vuotiaasta asti ja vielä pitää odottaa pari vuotta. En vain yksinkertaisesti halua lapsia. En ole koskaan halunnut. Aioin ryhtyä parisuhteeseenkin uudelleen vasta kun asia on hoidossa! Jopa kierukan kanssa jouduin stressaamaan että mitä jos pamahdan paksuksi. Harvinaista toki mutta näin paskalla tuurilla oikeasti mahdollista 😂

Vierailija
9/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa katua. Kyllä muakin kaduttaa tietyt nuoruuden töppäilyt ja hölmöilyt, osalla ollut myös kauaskantoisia seurauksia. Ja jos sterilisaatio kaduttaa, niin saahan sitä sitten _omalla rahalla_ korjata tilannetta.

Miten lapsellinen oikein olet! Luepa vähän lisätietoa sterilisaation korjausleikkauksista naisilla. Eivät läheskään aina onnistu.

Vierailija
10/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Suurin osa sterilisaation puruista tehdään keski-ikäisille, joilla on jo ennestään lapsia, ja jotka haluavatkin vielä iltatähden.

Ei kun asia on juuri kuten sanoin. Mitä nmuorempi, sitä todennäköisemmin katuu.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010782405003148

"Women undergoing sterilization at the age 30 years or younger were about twice as likely as those over 30 to express regret. They were also from 3.5 to 18 times as likely to request information about reversing the procedure and about 8 times as likely to actually undergo reversal or an evaluation for IVF. Results of studies that examined risk by continuous age showed a consistent inverse relationship between women's age at sterilization and their likelihood of regretting having had the procedure."

Vierailija
11/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo rajoitukset on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä.

Miksi ei sitten suojata liian nuorena lasten tekoa vastaan? Eikö sekin ole lopullinen päätös, ja vaikuttaa vielä viattoman lapsenkin elämään? Miksi pitää suojata erityisesti niitä, jotka eivät halua lasta?

Vierailija
12/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas kylmää ajatus, että täyspönttö 21-vuotias minä olisi saanut tehdä noin merkittävän päätöksen. Me ollaan aivan eri ihmisiä. Tämä 21-vuotias minä ja 41-vuotias minä. Eri elämänarvot, eri toiveet ja halut.

Vierailija
13/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja lisääntymiseen myös ikärajaksi 21 vuotta. Miksi pitää saada lisääntyä (lopullinen päätös), jos ei saa päättää olevansa steriili (lopullinen päätös). 

Aivan samaa mieltä! Pakkoabortit käytäntöön, herran jestas eletään sentään 2000-lukua. Ja jos joku 20-vuotias onnistuu aborttia pakenemaan niin nuoren vanhemman lapsen saa pistää lihoiksi vielä synnyttyäänkin. Sanoisinko 21-vuotiaaksi asti kunnes on itsekin lisääntymisikäinen.... Tosin lisääntymissäännöksiä rikkoneen jälkeläistä ei luontaisesti rekisteröidä henkilötietojärjestelmään ja hän ei saa muiden lailla lisääntymisoikeutta koskaan. Av:sta löytyvät suurimmat ajattelijat, et ole tyhmää nähnytkään!

Vierailija
14/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo rajoitukset on tarkoitettu suojaamaan sinua itseltäsi. Tai suojaamaan sinua nuoren sinun harkitsemattomilta päätöksiltä.

Miksi ei sitten suojata liian nuorena lasten tekoa vastaan? Eikö sekin ole lopullinen päätös, ja vaikuttaa vielä viattoman lapsenkin elämään? Miksi pitää suojata erityisesti niitä, jotka eivät halua lasta?

Kyllähän koitetaankin suojata ehkäisyneuvonnoilla ja muilla. Kaikilla tavoin yhteiskunta koittaa suojella nuoria. Kun olet itse nuori, ne tuntuvat kiusalla asetetuilta rajoitteilta. Kun kasvat aikuiseksi, niin tajuat, että ne olivat huolenpitoa ja välittämistä.

Vierailija
15/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Tämä koskee erityisesti sitä osaa joka pystyy tarkastelemaan tekojen seurauksia ja muita syy-seuraussuhteita. Tämä on syynä todennäköisesti siihen, että nuoret alle 25-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuustilastoissa. Olisi täysin edesvastuutonta sallia sterilisaatio ihmiselle, jonka kehitys on vielä kesken.

Vierailija
16/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kettu kun olisi helpompaa edes nykyisillä rajoilla. Minä, nelikymppinen kahden teinin äiti, puoliso 52-vuotias isoisä (aikaisemmasta liitosta nyt aikuisella lapsella on vauva). Ihan helvetinmoinen rumba yhdestä sterilisaatiosta. Ekaksi selität neuvolan lääkärille asian, joka varmistaa 10 kertaan että tiedän varmasti mitä oon tekemässä ja tietääkö puoliso ja hyväksyykö ja miksi sitä ei tehdä miehelle vaan minulle. Käydään läpi kaikki muut ehkäisymenetelmät (jotka tässä jo  tän ikäisenä perheellisenä kyllä tuttuja). Neuvolan lääkäri tsekkaa paikat alapäässä ja sanoo, että kaikki  kunnossa, lähete eteenpäin. No, siitä sitten asia eteenpäin, ja 4 kk kuluttua saan kutsun naistentautien polille, jossa taas tehdään samat triplavarmituskyselyt ja ultraukset ja selitykset muista ehkäisykeinoista. Ja laitetaan labrat vetämään ja niin edelleen. Kaiken pitäisi olla kunnossa, jonoon vaan. 5 kk kuluttua saan kutsun esikäynnille ja leikkausajan saman tien 2 päivän päähän. Eli ti esikäynti ja to operaatio. Hoidan asiat kuntoon töissä. Lähden esikäynnille. Hoitaja kysyy TAAS samat kysymykset mitä on jo neuvolan lääkäri ja naistentautien lääkäri kysynyt. Sitten tulee paikalle kirurgi. Hän on ulkomaalainen. "Mitä ei minä sinua leikka, sinä olla reilusti obeesi, leikkaus riski. Miksi sinä mies ei tulla operaatio, se helppo nips naps paikallispuudutus. Sinä iso leikkaus nukutus riski." Vihaiseen ääneen papattaa. Hämmennyn ensin mutta sitten napsahtaa päässä. Jumalauta minä tiedän olevani ylipainoinen, mutta tähän asti KUKAAN MUU EI OLE SANONUT ETTÄ SE ON ESTE OPERAATIOLLE!!! Että minä tässä oon jo lähes vuoden tätä vienyt eteenpäin ja järjestänyt kaiken torstain operaatiota varten. No, lääkäri rauhoittuu ja sanoo lopulta, että kyllä hän leikkaa, mutta minun pitää ymmärtää riskit. Lähettää minut vielä puhumaan anestesilalääkärin kanssa, joka sanoo, että ei nukutuksen puoleen ole mitään ongelmaa. Palaan kirurgin puheille. Hän sanelee koneeseen läsnäollessani, että potilas hyväkssy riski, operaatio torstai, jos leikkaus ei onnistu varaa aika miehelle jolle tehdä sterilisaatio. Sanoin siihen kyllä, että ok, mutta et sinä määrittele mitä miehelleni tehdään, se asia on hänen asiansa. Ihme asberger se kirurgi kyllä. No, torstai tuli, operaatio onnistui, mutta koska olen läski, jouduin jäämään osastolle tarkkailuun. Seuraavana päivänä kotiin. Nyt 2 kk operaatiosta ja kaikki kunnossa.

Vierailija
17/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, kunhan maksavat mahdollisen purun ja hedelmöityshoidot itse.

Mutta miksi AP mainitsee vain naisten haluavan lisääntymiskykynsä takaisin? Samalla tavalla ne miehetkin katuvat.

Vierailija
18/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, kunhan maksavat mahdollisen purun ja hedelmöityshoidot itse.

Mutta miksi AP mainitsee vain naisten haluavan lisääntymiskykynsä takaisin? Samalla tavalla ne miehetkin katuvat.

Eikös mieheltä oteta varmuudeksi materiaalia talteen ennen operaatiota, ja säilytetä sitä tietyn ajan?

Vierailija
19/45 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa Pohjoismaissa ikäraja on 25, ja omasta mielestänikin se olisi ihan hyvä.

Itse hankin sen aikoinaan heti 30 täytettyäni. Lapsia ei ole. Oli kyllä paras päätös ikinä, nyt olen viisikymppinen enkä missään vaiheessa ole päätöstäni katunut.

Vierailija
20/45 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias, lapseton, mielisairas ja muutenkin täysin viallinen vanhemmaksi eikä lapset kiinnosta pätkän vertaa. Takana yksi vahinkoraskaus (avioliitossa) joka päättyi keskenmenoon, enkä ole koskaan ollut niin onnellinen kuin keskenmenon toteamisen jälkeen. Onko totta, että sterilisaatio olisi esim. minun tapauksessani vaikea saada? Eikö sitä voi vaan iskeä jotain lakikirjaa tiskiin että lue tuosta, mulla on oikeus tähän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä