Miksi jostakin tulee vainoaja? Mistä sairaudesta on kyse?
Mitä tällaisen henkilön päässä liikkuu, mikä saa luulemaan että on suhde jonkun tuntemattoman kanssa? Voivatko parantua tai ymmärtää toimivansa väärin?
Kommentit (56)
Et kyllä oo terve Mee hoitoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin vainonnut ex vaimoani.
Syynä ollut suuttumus ja ero.Seurasin häntä pimeällä ja uhkailin. Kävim hänen kotonaan, puhkoin autosta renkaita, jätin viestejä ja häiriköin öisin.
Olen mieleltäni kuitenkin aivan terve ja nyt uusissa naimisissa.
Ammatiltani olen opettaja.
Mietin juuri tätä asiaa, olen sinkku nainen, ja usein löytyy kerrostalosta joku ukkeli, joka alkaa tarkkailemaan tekemisiäsi. Jos olisin mies ei näin tapahtuisi. Nytkin eräs mies, ikä ehkä n. 70 v. kulkee edes takaisin pihalle ja asuntoonsa. Kulkuvauhti on hänellä aina kova. Oven paiskoo todella lujaa kiinni (meillä vierekkäiset ovet). Tänäänkin jo aamu klo 7 asti ovi paukkunut monta kertaa. Minulle hänellä on aina jotain huomautettavaa, vältän kohtaamista tämän tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä ollut suuttumus ja ero.Seurasin häntä pimeällä ja uhkailin. Kävim hänen kotonaan, puhkoin autosta renkaita, jätin viestejä ja häiriköin öisin.
Olet persoonallisuushäiriöinen. Sillä tavalla olet terve, että olet syyntakeinen eli ymmärrät toimivasi väärin ja lainvastaisesti. Silti teet päätöksen rikkoa lakia ja toisen ihmisen oikeuksia vastaan. Monilla persoonallisuushäiriöisillä oireisto tulee lähinnä esiin esimerkiksi eron kaltaisissa tilanteissa, koska sairas persoona ei pysty hyväksymään toisen erillisyyttä vaan haluaa pitää kiinni vallastaan. Vainoamalla otetaan menetetty valta takaisin.
Itse kukin on välillä suuttunut. Normaalilla ihmisellä on kuitenkin muitakin tapoja käsitellä sitä, kuin seurailla puolustuskyvytöntä naista pimeässä uhkaillen.
Mitä muuten ammattisi tähän liittyy? Tai se, että olet uusissa naimisissa? Onko näiden asioiden tarkoitus todistaa, ettet ole vinksahtanut?
Ammatti liittyy siten, että aloittaja kysyi, millainen ihminen tekee noin.
Mielestäni tuon opettajan vastaus oli loistava ja kiinnostava.
Olen itse opettaja myös, joten minun on vaikea ymmärtää, miten opettajuus vastaisi kysymykseen millainen joku on. Meitä on todella moneen junaan, ja moni on täysin väärällä alalla.
Minusta on ihan selvää, miksi hän sen mainitsi: hän on kouluttautunut ihminen, joka toimii suhteellisen arvostetussa ammatissa. Ei esim. elämäntaparikollinen, jolle tuollainen käytös voisi ihmisten mielikuvissa sopia paremmin. Mutta mielestäni viesti kertoi siitä, mitä tuossa ylempänä pohdin: kun ei osaa käsitellä tunteita, voi seurata äärimmäisiäkin ilmiöitä. Olisi ihan mielenkiintoista, jos opettaja kertoisi asiasta lisää, esim. sen, mitä itse ajattelee toiminnastaan nyt.
Todennäköisempää, että valehteli olevansa opettaja.
Stalkkaamisesta on suomalaisiakin tutkimuksia, tosin enin osa englanninkielisiä. Lähes poikkeuksetta kyseessä on persoonallisuushäiriöinen ihminen, psykoottisuutta myös ja suurimmalla osalla päihdeongelma sekä rikostaustaa. Ovat siis syrjäytyneitä. Puolisoaan vainonneissa on myös koulutettuja ihmisiä, mutta kouluttautuminen ei millään lailla poissulje persoonallisuushäiriötä.
Vaarallisin pers. häiriö on asosiaalisen ja epävakaan yhdistelmä. Usein tuossa combossa myös narsistinen pers.häiriö (vangeilla, jotka tuomittu vakavista väkivaltarikoksista yleinen).
Summasummarum, kyseessä ovat hyvin vakavasti häiriintyneet ihmiset, joista kannattaa pysyä visusti erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tusin joskus naisen, joka ei vainonnut ketään, mutta kuvitteli lähes jokaisen vähänkin kiinnostavan miehen kanssa elämää suuremman yhteyden ja alkoi heti tehdä korkealentoisia tulevaisuudensuunnitelmia. En koskaan ymmmärtänyt, mikä häntä vaivasi. Ei uskonut järkipuhetta, jos koitettiin selittää, ettei joku mies ole kiinnostunut. Keksi aina jotain ihme selityksiä, miksi joku ei ole kiinnostunut ja oli raivoissaan kun nämä "suhteet" loppuivat. Ei ole koskaan ollut normaalissa seurustelusuhteessa ja ikää on jo lähes 50. Muuten aika normaali, joskin hieman intensiivinen ihminen.
Traumatausta? Neurologista poikkeavuutta? Ei kuulosta mt-ongelmilta, vaan lähinnä ”kypsymättömyydeltä” tms.
Skitsoaffektiivinen? Huomiohakuinen ph?
Onhan tuo jokatapauksessa aika rampauttavaa mitä ihmissuhteisiin tulee. Eivät oikeasti kohtaa ketään vaan elelevät mielikuvituksessaan, vaikkeivät vainoaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan erinomainen kuvaus patologisesta rakastumisesta on Ian McEwanin romaani Ikuinen rakkaus.
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_2450
Mies rakastuu aivan päättömästi ja ilman mitään vastakaikua toiseen mieheen ja alkaa vainota tätä. Mikään järkipuhe ei tehoa, vaan tekijä kokee kaikki vastaukset ja tapahtumat merkkeinä siitä että hänen tunteisiinsa vastataan. Jopa auringon nousu tietyllä tavalla on hänelle viesti rakkauden kohteelta.
Kirja on upea lukukokemus ja aivan hemmetin pelottava. Molemmat ajatukset: se että itse sekoaisi tuolla tavalla, tai että joutuisi tuollaisen kohteeksi, ovat karmivia.
Vainoissa ei ole aina kyse ihastumisesta tai rakkaudesta. Harvoin on. Joko suhteen päättyminen, torjunta, naapurivaino, kateus yms. Harvoin kukaan noin. Kyllä se on kiusantekoa usein.
Yleensä kyse on vainoamista kokevan ihmisen skitsofreniasta. Psykoosissa kuvittelee, että muut ihmiset vainoavat, vaikka mitään järkeviä todisteita tälle ei ole. Potilaalle tämä on todella pelottavaa ja vaatii psykiatrista pakkohoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet persoonallisuushäiriöinen. Sillä tavalla olet terve, että olet syyntakeinen eli ymmärrät toimivasi väärin ja lainvastaisesti. Silti teet päätöksen rikkoa lakia ja toisen ihmisen oikeuksia vastaan. Monilla persoonallisuushäiriöisillä oireisto tulee lähinnä esiin esimerkiksi eron kaltaisissa tilanteissa, koska sairas persoona ei pysty hyväksymään toisen erillisyyttä vaan haluaa pitää kiinni vallastaan. Vainoamalla otetaan menetetty valta takaisin.
Itse kukin on välillä suuttunut. Normaalilla ihmisellä on kuitenkin muitakin tapoja käsitellä sitä, kuin seurailla puolustuskyvytöntä naista pimeässä uhkaillen.
Mitä muuten ammattisi tähän liittyy? Tai se, että olet uusissa naimisissa? Onko näiden asioiden tarkoitus todistaa, ettet ole vinksahtanut?
Olen itse opettaja myös, joten minun on vaikea ymmärtää, miten opettajuus vastaisi kysymykseen millainen joku on. Meitä on todella moneen junaan, ja moni on täysin väärällä alalla.
Teillä on soveltuvuustestit koulutukseen. Pahimmat pershäröt tippuvat niissä. Siksi esim lähihoitajakoulutus ilman näitä on _vaarallinen_!
Soveltuvuusteisteissä voi valehdella.
Vainooja. Kuten siivooja. Opettele suomea.
Vainoaja ei lopeta, vainottavan kannattaa suojella itseään. Vainoaminen usein loppuu kun vainoaja löytää uuden kohteen.
Alkoholipsykoosi. Viime hetket ennen mullan alle menoa, kun aivot on jo ryypätty ruttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on soveltuvuustestit koulutukseen. Pahimmat pershäröt tippuvat niissä. Siksi esim lähihoitajakoulutus ilman näitä on _vaarallinen_!
Harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin.
Miksi ei voisi? Työhaastatteluissakin valehdellaan ties mistä asioista, joita on vaikea todentaa ja omat luonteenpiirteet eivät ole missään valtion rekisterissä.
Päänsä wi liiku mikään ja vinksahtanut. Ei lopeta ellei vie asiaa oikeuteen.
Narsistinen pers häiriö. Aika harvoin vainotaan tuntematonta, silloin kyseessä enemmän seksuaalinen predaattori. Usein ihan normin oloinen jamppa vainoaa entistä puolisoaan, eikä kukaan uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole mieleltäsi terve. Luultavasti narsisnia tms persoonallisuushäiriö, jossa puuttuu sairaudentunne. Ero ja suuttumus ei ole selitys vainoamiselle ja väkivallalle, johon kerroit syyllistyneesi (kyllä, olit väkivaltainen), vaan kyse on ollut siitä, että olet nähnyt vaimosi omaisuutenasi. Et ole kunnioittanut häntä ja hahmottanut häntä erillisenä ihmisenä, jolla on oikeus päättää omasta elämästään ja erota sinusta. Olet nähnyt hänet itsesi jatkeena, niin kuin narsistit tekevät, ja olet uskonut, että päätösvalta hänen asioistaan kuuluu sinulle.
Narsisti ei viihdy yksin, sillä hän tarvitsee jatkuvasti lähdettä toiselta ihmiseltä. Eli ei ole mikään meriitti ja osoite normaalista persoonasta, että olet taas parisuhteessa.
Opettajissa on paljon narsisteja, se houkuttaa heitä, koska siinä on valta-asemassa heikompiin nähden.