Syysloman jälkeinen lakko ja perheiden ahdinko
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sadat-perheet-miettivat-al…
Siis mikä on se tilanne perheessä ja elämässä että päätyy tällaiseen pisteeseen? Ensinäkin lakon vaikutus eväisiin, ettei ole varaa hommata eväutä? Syysloman takiako? En tajua vaikka olen itsekin viettänyt 4 vuotta kotona lasten kanssa minimituloilla ja mies pitkäaikaistyöttämänä. Sittemmin opiskeltiin uuset ammatit ja byt molemmat vakkariduunissa. Duunareina, mutta silti.
Laittakaa mut ymmärtämään, kertokaa kokemuksia!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe helsinkiläisperhe saa vuodessa noin 32 000 euron työttömyysetuudet ja asumistuet ja tuohon vielä harkinnanvaraiset tuet ja lapsilisät päälle. Sitten selitetään ihan pokkana, että ei ole rahaa ruokaan.
Olisi kiva tietää, että mihin se raha oikein menee, kun työssäkäyvät joutuvat pienemmilläkin tuloilla itse kustantamaan elämisensä.
No vaikka niihin lainoihin, joita on tullut otettua silloin, kun töitä oli eikä juolahtanut mieleenkään, että se työpaikka saattaisi mennä. Voi tätä pahansuopuutta ja taivastelua!
Miten nykypäivänä jollain ei juolahda mieleen ettei se oma työpaikka ole ikuinen?
Lapsiperheessä täytyy olla nk kotivara, ryynejä, kaurahiutaleita, pakastimessa esim lihakeittoa, pinaattikeittoa, vihannespakkauksia, lihapullia kastikkeessa, tietysti kaikki itse tehtyjä. Rahaa sen verran että ei oo bersauki ja pitää nälässä odottaa muutama päivä ennenku tulee jostain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvinvointi nyt ei vaan joka perheessä ole ykkösprioriteetti. Järkyttävää, mutta karu totuus. On lapsia, jotka ovat syöneet mössättyä sanomalehteä jotain syödäkseen.
Kyllä on yhdenkin lapsen kaverin kotona jääkaappi aina niin kolkon tyhjä. Lapsi sanoi, kun oli ottanut sieltä kahvimaidon, että oli ollut pari maitoa, eilistä päivällistä kattilassa, halvinta margariiniä ja ehkä jotain lauantaisiivuja.
Kiva, kun ihmiset kyttää toisten jääkaapin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä täytyy olla nk kotivara, ryynejä, kaurahiutaleita, pakastimessa esim lihakeittoa, pinaattikeittoa, vihannespakkauksia, lihapullia kastikkeessa, tietysti kaikki itse tehtyjä. Rahaa sen verran että ei oo bersauki ja pitää nälässä odottaa muutama päivä ennenku tulee jostain rahaa.
Opettele kirjoittamaan.
Ei läheskään kaikissa perheissä lasten hyvintointi ole ykkössijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe helsinkiläisperhe saa vuodessa noin 32 000 euron työttömyysetuudet ja asumistuet ja tuohon vielä harkinnanvaraiset tuet ja lapsilisät päälle. Sitten selitetään ihan pokkana, että ei ole rahaa ruokaan.
Olisi kiva tietää, että mihin se raha oikein menee, kun työssäkäyvät joutuvat pienemmilläkin tuloilla itse kustantamaan elämisensä.
No vaikka niihin lainoihin, joita on tullut otettua silloin, kun töitä oli eikä juolahtanut mieleenkään, että se työpaikka saattaisi mennä. Voi tätä pahansuopuutta ja taivastelua!
Miten nykypäivänä jollain ei juolahda mieleen ettei se oma työpaikka ole ikuinen?
Kaikkeen ei voi varautua, vaikka kuinka yrittäisi. Samalle ihmiselle voi kuule kerääntyä avioeroa, sairautta ja työn menettämistä. Totta vai urbaania legendaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni elää todella pienillä tuloilla koska on esimerkiksi lainoja, jotka haluaa maksaa kun ei halua menettää luottotietoja yms.
On jääty työttömäksi tai muuten tulot pudonneet ja jouduttu tuohon ahdinkoon.
Lapsella pitää olla ruokaa, vaikka luottotiedot sitten menisivät. Muutenkin tuntuu, että ihmiset pitävät mieluummin kulisseja ylhäällä, kuin nöyrtyisivät hakemaan apua! Kunnon vanhempi ei laita lasta kärsimään omista virheistään.
Moni vanhempi näkeekin nälkää jotta lapsilla olisi ruokaa. Samoin kuljetaan itse rikkinäisissä kengissä, jotaa lapsella on lämpimät kengät jalassa. Mutta kyse on nyt siitä että tällainen ylimääräinen ruokailu on monille tiukka paikka. Moni köyhä myös ajattelee tulevaisuutta, eletään nyt tiukasti jotta tulevaisuudessa asiat olisi paremmin. Maksetaan kuuliaisesti velat eikä ajauduta ulosottoon jne.
V o k k i i n sitten vain syömään. Sitä pyöritetään verorahoilla ja sieltä saa 5 ateriaa päivässä.
Hallituksen leikkaukset ovat vieneet moninkertaisesti rahaa verrattuna parin päivän eväisiin. On syytäkin lakkoilla.
Kuka laittaa? Jotkut trollit, jotka yrittää saada huomion jonnekin toisaalle?