Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syysloman jälkeinen lakko ja perheiden ahdinko

Vierailija
21.10.2018 |

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sadat-perheet-miettivat-al…

Siis mikä on se tilanne perheessä ja elämässä että päätyy tällaiseen pisteeseen? Ensinäkin lakon vaikutus eväisiin, ettei ole varaa hommata eväutä? Syysloman takiako? En tajua vaikka olen itsekin viettänyt 4 vuotta kotona lasten kanssa minimituloilla ja mies pitkäaikaistyöttämänä. Sittemmin opiskeltiin uuset ammatit ja byt molemmat vakkariduunissa. Duunareina, mutta silti.

Laittakaa mut ymmärtämään, kertokaa kokemuksia!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt ihan ohi otsikon, mutta mites vuoden päästä, kun on sanottu, että korot nousevat..?

Vierailija
42/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt ihan ohi otsikon, mutta mites vuoden päästä, kun on sanottu, että korot nousevat..?

Jatkan vielä. Siis jos/kun korot nousevat, niin sehän tietää asuntovelalliselle kurjuutta lisää. Silloin ei ole siihen ruokaan rahaa senkään enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskojen vanhempien lapset ei ole saaneet kunnon ruokaa viikkoon syyslomalla ja nyt ne ei saa reppanat sitä ilmaisruokaa kouluissakaan, varmaan kuolevat nälkään. Sellaistahan se on uusavuttomien uraohjusvanhempien lasten elämä, jatkuvaa epävarmuutta.

Vierailija
44/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LaSu lähtee välittömästi, jos perheen lapsella ei ole eväitä!

Vierailija
45/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti oli yh ja töissä äärimmäisen pienellä palkalla. Silti oli kaapissa ruokaa. Ei eineksiä ja vaan halpoja juttuja. Tein koulun jälkeen usein laatikkoruoan tai sosekeiton.  Kyllä mä oon sitä mieltä että pienillä tuloilla pärjää jos suunnittelee pikku tarkasti ja luopuu kaikesta ylimääräisestä. Vertailee kilohintoja kaupassa ja jättää laitteet ostamatta. Itse olin puoli vuotta ilman puhelinta yläasteella, ja kun kaikilla muilla oli älypuhelit niin minulla oli vanha nokia. Pari hedelmää ei paljoa maksa. 

n20

Pärjää pärjää kun tarkka on rahoistaan, mutta perhe, jossa vanhemmilla on esim. huumeriippuvuus, ei mietitä sitä onko lapset saaneet riittävästi monipuolista ruokaa.

Vierailija
46/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe helsinkiläisperhe saa vuodessa noin 32 000 euron työttömyysetuudet ja asumistuet ja tuohon vielä harkinnanvaraiset tuet ja lapsilisät päälle. Sitten selitetään ihan pokkana, että ei ole rahaa ruokaan.

Olisi kiva tietää, että mihin se raha oikein menee, kun työssäkäyvät joutuvat pienemmilläkin tuloilla itse kustantamaan elämisensä.

No vaikka niihin lainoihin, joita on tullut otettua silloin, kun töitä oli eikä juolahtanut mieleenkään, että se työpaikka saattaisi mennä. Voi tätä pahansuopuutta ja taivastelua!

Vierailija
47/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hyvinvointi nyt ei vaan joka perheessä ole ykkösprioriteetti. Järkyttävää, mutta karu totuus. On lapsia, jotka ovat syöneet mössättyä sanomalehteä jotain syödäkseen.

Etköhän sä nyt vähän liiottele? Surullista jos joku lapsi on syyslomalla nähnyt nälkää.

No millaisia tapauksia luulet, että lastensuojelussa käsitellään? Jotkut lapset elävät todella kurjissa ja vaarallisissa oloissa.

Sanomalehden syönti kuulostaa vaan ihan uskomattomalta. Voi kun noi kurjuudessa elävät lapset uskaltais kertoa hädästään jollekin aikuiselle.

Näiden lasten tilanne ollaan nyt pistämässä lakkoilijoitten syyksi, mokomat kun jättävät lapset ilman ruokaa! Vai pitäisikö näiden lasten kotioloihin puuttua?? Jos edes perustarpeet, kuten ruoka, eivät toteudu, on lapsen kehitys muutenkin vaarassa.

Vierailija
48/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti oli yh ja töissä äärimmäisen pienellä palkalla. Silti oli kaapissa ruokaa. Ei eineksiä ja vaan halpoja juttuja. Tein koulun jälkeen usein laatikkoruoan tai sosekeiton.  Kyllä mä oon sitä mieltä että pienillä tuloilla pärjää jos suunnittelee pikku tarkasti ja luopuu kaikesta ylimääräisestä. Vertailee kilohintoja kaupassa ja jättää laitteet ostamatta. Itse olin puoli vuotta ilman puhelinta yläasteella, ja kun kaikilla muilla oli älypuhelit niin minulla oli vanha nokia. Pari hedelmää ei paljoa maksa. 

n20

Meinaatko ettei suurin osa pienituloisista jo tee noin? Silti pieninkin yllättävä juttu voi kaataa talouden. Ihmisillä on eri elämäntilanteita ja on aika naivia kommentoida parikymppisenä, lapsettomana, jolla ei ole vielä omakohtaista kokemusta "koska munkin äiti pystyi..."

Vierailija
49/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni elää todella pienillä tuloilla koska on esimerkiksi lainoja, jotka haluaa maksaa kun ei halua menettää luottotietoja yms.

On jääty työttömäksi tai muuten tulot pudonneet ja jouduttu tuohon ahdinkoon.

Lapsella pitää olla ruokaa, vaikka luottotiedot sitten menisivät. Muutenkin tuntuu, että ihmiset pitävät mieluummin kulisseja ylhäällä, kuin nöyrtyisivät hakemaan apua! Kunnon vanhempi ei laita lasta kärsimään omista virheistään.

Vierailija
50/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä huvittaa. Oma vika. Mitä se muille kuuluu?

Vierailija
51/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hyvinvointi nyt ei vaan joka perheessä ole ykkösprioriteetti. Järkyttävää, mutta karu totuus. On lapsia, jotka ovat syöneet mössättyä sanomalehteä jotain syödäkseen.

Etköhän sä nyt vähän liiottele? Surullista jos joku lapsi on syyslomalla nähnyt nälkää.

No millaisia tapauksia luulet, että lastensuojelussa käsitellään? Jotkut lapset elävät todella kurjissa ja vaarallisissa oloissa.

Sanomalehden syönti kuulostaa vaan ihan uskomattomalta. Voi kun noi kurjuudessa elävät lapset uskaltais kertoa hädästään jollekin aikuiselle.

Näiden lasten tilanne ollaan nyt pistämässä lakkoilijoitten syyksi, mokomat kun jättävät lapset ilman ruokaa! Vai pitäisikö näiden lasten kotioloihin puuttua?? Jos edes perustarpeet, kuten ruoka, eivät toteudu, on lapsen kehitys muutenkin vaarassa.

Ei kaikki pistä. Itse olen toimeentulotuella oleva yksinhuoltaja ja tuen tätä lakkoa 100%

Se ettei lapset sais koulussa ruokaa kahteen päivään, ei mun mielestä vaikuta mitenkään.

Vierailija
52/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on yhdenkin lapsen kaverin kotona jääkaappi aina niin kolkon tyhjä. Lapsi sanoi, kun oli ottanut sieltä kahvimaidon, että oli ollut pari maitoa, eilistä päivällistä kattilassa, halvinta margariiniä ja ehkä jotain lauantaisiivuja.

Meillä on melkein aina jääkaappi aika tyhjä. Eletään ilman autoa kahden hengen perhe ja käyn melkein joka päivä kaupassa.

Vierailija
53/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n20

Meinaatko ettei suurin osa pienituloisista jo tee noin? Silti pieninkin yllättävä juttu voi kaataa talouden. Ihmisillä on eri elämäntilanteita ja on aika naivia kommentoida parikymppisenä, lapsettomana, jolla ei ole vielä omakohtaista kokemusta "koska munkin äiti pystyi..."

Vanhemmuus ei tuo maagisesti taloudenhallintataitoja, valitettavasti. Parikymppinen, joka on lapsuudesta asti oppinut elämään taloudellisesti, ei luultavasti enää joudu tilanteeseen, jossa saa "omakohtaista kokemusta" (mitä se lapsuus sitten oli?) köyhyydestä.

-eri

Vierailija
54/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei huomatkaa, että kaikki velkaantuneet ei ole asiansa itse sössineitä esim liialla shoppailulla. Välillä vaikka sossu tekee virheen, jonka asiakas saa sitten takkiinsa. Minulla vaikea ja pitkittynyt sairaustilanne aiheutti talouskatastrofin. Kaikkiin sairauksiin EI saa hyvin diagnoosia ja hoitoa ja ilman diagnoosia on vaikea saada esim. kotipalvelua kunnan puolesta. Muitakin lukuisia tilanteita on, jotka voi johtaa kurjistumisen kärjistymiseen ilman, että ihmisellä itsellä on ollut välineet vaikuttaa tapahtumien kulkuun merkittävästi.

Vierailija
55/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on yhdenkin lapsen kaverin kotona jääkaappi aina niin kolkon tyhjä. Lapsi sanoi, kun oli ottanut sieltä kahvimaidon, että oli ollut pari maitoa, eilistä päivällistä kattilassa, halvinta margariiniä ja ehkä jotain lauantaisiivuja.

Meillä on melkein aina jääkaappi aika tyhjä. Eletään ilman autoa kahden hengen perhe ja käyn melkein joka päivä kaupassa.

Olen autoton sinkku ja olen jo työn puolesta joka päivä kaupassa. Silti pidän jonkinlaista kotivaraa kotona, tuntuu järkevältä.

Vierailija
56/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei huomatkaa, että kaikki velkaantuneet ei ole asiansa itse sössineitä esim liialla shoppailulla. Välillä vaikka sossu tekee virheen, jonka asiakas saa sitten takkiinsa. Minulla vaikea ja pitkittynyt sairaustilanne aiheutti talouskatastrofin. Kaikkiin sairauksiin EI saa hyvin diagnoosia ja hoitoa ja ilman diagnoosia on vaikea saada esim. kotipalvelua kunnan puolesta. Muitakin lukuisia tilanteita on, jotka voi johtaa kurjistumisen kärjistymiseen ilman, että ihmisellä itsellä on ollut välineet vaikuttaa tapahtumien kulkuun merkittävästi.

Tämä!

Vierailija
57/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan köyhä saa toimeentulotukea ja asumistukea päälle lapsilisät ja jos yh niin elarit joko lapsen/lasten isiltä tai kelasta,. Itsekin voi tehdä sämpylöitä ja ylipäätään ruokaa. Kalliiksi tulee valmisruoat ja mäkkärit hesburgerit sun muut. Voi harrastaa nk kestävää kehitystä kirppikseltä vaatteet, uffista ja fidalta. Hgissä saa ruokaa koululaiset kuulemma, Espoossa on sen verran varakasta porukkaa joten lapset saa kai hanhenmaksapalleroita kera kaviaarin. 

Vierailija
58/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti apua tarvitsevat saisivat sitä paljon paremmin, jos iphone-köyhät eivät ruuhkauttaisi palveluita. Empatiani ovat sinunkaltaistesi puolella, siksi minun ärsyttävät ihmiset, jotka ensin sössivät itse asiansa ja sitten maksattavta elämisensä muilla.

Vierailija
59/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä ole kotivaraa? ! Viranomaiset suosittaa kahden viikon varautumista. En voisi ikinä heittäytyä noin huolettomaksi. Kai teillä on edes muissa kaapeissa jotain syötäväksi kelpaavaa?

Vierailija
60/70 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se näitä taivastelijoita kiinnosta. Pääasia, että pääsevät tuomitsemaan ja haukkumaan. Muuttuu ääni kellossa, kun osuu omalle kohdalle. Karma is bitch!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän