Syysloman jälkeinen lakko ja perheiden ahdinko
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sadat-perheet-miettivat-al…
Siis mikä on se tilanne perheessä ja elämässä että päätyy tällaiseen pisteeseen? Ensinäkin lakon vaikutus eväisiin, ettei ole varaa hommata eväutä? Syysloman takiako? En tajua vaikka olen itsekin viettänyt 4 vuotta kotona lasten kanssa minimituloilla ja mies pitkäaikaistyöttämänä. Sittemmin opiskeltiin uuset ammatit ja byt molemmat vakkariduunissa. Duunareina, mutta silti.
Laittakaa mut ymmärtämään, kertokaa kokemuksia!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvinvointi nyt ei vaan joka perheessä ole ykkösprioriteetti. Järkyttävää, mutta karu totuus. On lapsia, jotka ovat syöneet mössättyä sanomalehteä jotain syödäkseen.
Kyllä on yhdenkin lapsen kaverin kotona jääkaappi aina niin kolkon tyhjä. Lapsi sanoi, kun oli ottanut sieltä kahvimaidon, että oli ollut pari maitoa, eilistä päivällistä kattilassa, halvinta margariiniä ja ehkä jotain lauantaisiivuja.
Meilläkin on joskus tyhjä kääkaappi, mutta se tarkoita sitä, että lapset eivät saisi ruokaa. Ja mitä sinulla on levitteen hintoja vastaan, pitäisikö niitä nostaa vivenen?
Hämmentävää. Paketti hiivaa maksaa 0,20e, pussi jauhoja 0,80e, niistä saa leivottua leipää. Margariinia päälle ja siinä on lapselle eväät kouluun, banaani maksaa 0,20e. Asia on tiedetty monta päivää, tänään ehtii vielä leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvinvointi nyt ei vaan joka perheessä ole ykkösprioriteetti. Järkyttävää, mutta karu totuus. On lapsia, jotka ovat syöneet mössättyä sanomalehteä jotain syödäkseen.
Etköhän sä nyt vähän liiottele? Surullista jos joku lapsi on syyslomalla nähnyt nälkää.
No millaisia tapauksia luulet, että lastensuojelussa käsitellään? Jotkut lapset elävät todella kurjissa ja vaarallisissa oloissa.
Sanomalehden syönti kuulostaa vaan ihan uskomattomalta. Voi kun noi kurjuudessa elävät lapset uskaltais kertoa hädästään jollekin aikuiselle.
Minusta ihmiset joilla on rahat noin vähissä mitä artikkelissa kerrotaan, pitäisi ottaa "huostaan", ei siis lapset vaan koko perhe.
Antaa ns. ammattilaisen hoitaa sekä tulot että menot, kädestä pitäen mennä kauppaan, opettaa esim. ero eineslasagnen ja itse tehdyn makarooninlaatikon kanssa jne. ja varmistaa ettei rahat mene esim. pelikoneisiin/viinaan jne.
Suomessa kyllä pärjää sossun tuillakin, toki se vaatii tarkkuutta, ja osasta jutuista pitää luopua (esim. ei liian kallista puhelinta osamaksulla, ei tekokynsiä, eikä muutakaan ns. turhaa) ja tiedän omasta lähipiiristä etteivät kaikki _osaa_ käyttää rahaa.
Ratkaisu ei ole se että holtittomille tapauksille lykätään vaan lisää (esim. järjestöjen kautta) avustuksia, vaan jokun pitäisi ottaa se ihminen KOKONAISVALTAISESTI ns. haltuun, opettaa rahankäyttö jne
Vierailija kirjoitti:
Syysloma on vasta alkamassa, hei haloo!
Haloo itselles. Täällä se oli jo.
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo, meidän teinillä juuri loppui syysloma, huomenna menee kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiset joilla on rahat noin vähissä mitä artikkelissa kerrotaan, pitäisi ottaa "huostaan", ei siis lapset vaan koko perhe.
Antaa ns. ammattilaisen hoitaa sekä tulot että menot, kädestä pitäen mennä kauppaan, opettaa esim. ero eineslasagnen ja itse tehdyn makarooninlaatikon kanssa jne. ja varmistaa ettei rahat mene esim. pelikoneisiin/viinaan jne.
Suomessa kyllä pärjää sossun tuillakin, toki se vaatii tarkkuutta, ja osasta jutuista pitää luopua (esim. ei liian kallista puhelinta osamaksulla, ei tekokynsiä, eikä muutakaan ns. turhaa) ja tiedän omasta lähipiiristä etteivät kaikki _osaa_ käyttää rahaa.
Ratkaisu ei ole se että holtittomille tapauksille lykätään vaan lisää (esim. järjestöjen kautta) avustuksia, vaan jokun pitäisi ottaa se ihminen KOKONAISVALTAISESTI ns. haltuun, opettaa rahankäyttö jne
Joku jo tuolla mainitsi tulojen putoamisen. Laskut on pakko maksaa, vaikka tulisi ero/työpaikka menisi.
Meillä tulot romahtivat ansiosidonnaisen loputtua ja joka penni pitää laskea, vaikka saadaan toimeentulotukea. Maksan mieluummin velkoja pois, kuin joudun ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Älä yleistä. Paljon on vähävaraisia perheitä, joilla ei taloudenhallinta ole hukassa. Tulot on romahtaneet työttömyyden, sairauden ym. johdosta.
Aika moni lapsi siinä joutuisi huostaanotetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Haloo vain itsellesi. Puolella Suomella oli jo syysloma, joten huutele siellä vain itseksesi.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä lisääntyneet ihmiset eivät ole kovin viisaita. Se johtaa usein ongelmiin.
Tätä on alapeukutettu mutta komppaan. On paljon perheitä, joissa lapsen ainoa ateria on kouluruoka. Tämä lakko on hyvä herätys näille laiskoille, itsekkäille ja muuten vaan elämänhallintansa kadottaneille aikuisille. Kouluruoka tulee joku päivä vielä maksamaan, ja siihen ei mene kauaa.
Vierailija kirjoitti:
2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe helsinkiläisperhe saa vuodessa noin 32 000 euron työttömyysetuudet ja asumistuet ja tuohon vielä harkinnanvaraiset tuet ja lapsilisät päälle. Sitten selitetään ihan pokkana, että ei ole rahaa ruokaan.
Olisi kiva tietää, että mihin se raha oikein menee, kun työssäkäyvät joutuvat pienemmilläkin tuloilla itse kustantamaan elämisensä.
Työssäkäyväkin voi olla oikeutettu toimeentulotukeen. Omaa tyhmyyttä on, jos ei ota selvää.
Oma äiti oli yh ja töissä äärimmäisen pienellä palkalla. Silti oli kaapissa ruokaa. Ei eineksiä ja vaan halpoja juttuja. Tein koulun jälkeen usein laatikkoruoan tai sosekeiton. Kyllä mä oon sitä mieltä että pienillä tuloilla pärjää jos suunnittelee pikku tarkasti ja luopuu kaikesta ylimääräisestä. Vertailee kilohintoja kaupassa ja jättää laitteet ostamatta. Itse olin puoli vuotta ilman puhelinta yläasteella, ja kun kaikilla muilla oli älypuhelit niin minulla oli vanha nokia. Pari hedelmää ei paljoa maksa.
n20
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvää että elämänhallinta on pielessä jos ollaan tilanteessa että ei ole rahaa ostaa lapsille eväitä kahdeksi päiväksi, ei sitä varmaan kukaan kiistä. Mutta siitä huolimatta tilanne vaan on se, että monessa kodissa on juuri viime viikko venytetty senttiä että saadaan joka päivälle kaikki ateriat kun lapset ei olekaan hoidossa ja sitten pitäisi vielä eväitä hommata niin ei välttämättä onnistu.
Ei se ole mikään kaupunkilegendaa että maanantaisin päiväkodissa ja koulussa on isompi ruokamenekki vaan ihan faktaa että sinne tulee todella nälkäisiä lapsia.
Miten näissä perheissä sitten toimitaan, jos lapsi sairastuukin yllättäen ja on muutaman päivän pois koulusta/päiväkodista? Eikö lapsi saa ruokaa kotonaan kipeänä, koska vanhemmat ovat laskeneet ruokabudjetin sen varaan, että lapsi saa 1-3 ilmaista ateriaa kodin ulkopuolella?
Moni elää todella pienillä tuloilla koska on esimerkiksi lainoja, jotka haluaa maksaa kun ei halua menettää luottotietoja yms.
On jääty työttömäksi tai muuten tulot pudonneet ja jouduttu tuohon ahdinkoon.
Siis mikä ihme ahdinko? Ainakin Tampereella tuli sähköpostia, jossa kerrottiin, että tarjolla on puuroa, leipää, muroja, jogurttia, mehukeittoa, hedelmiä jne. Vain lämmin ruoka siis uupuu. Ostin 2,5v lapselle purkkiruoan. En koe mitään ahdinkoa?
Mikä ongelma, jos ostaa alle 3-vuotiaalle Piltin lämpimäksi ruoaksi päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihme ahdinko? Ainakin Tampereella tuli sähköpostia, jossa kerrottiin, että tarjolla on puuroa, leipää, muroja, jogurttia, mehukeittoa, hedelmiä jne. Vain lämmin ruoka siis uupuu. Ostin 2,5v lapselle purkkiruoan. En koe mitään ahdinkoa?
Lapset siis saavat ruokaa ja hirvittävä itku ollut täysin tyhjästä. En ole itse lainkaan perehtynyt tilanteeseen koska täällä lomaa ensi viikko eikä kosketa meidän perhettä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viesti että ei ole tarjolla yhtään mitään. Muksu tuossa juuri teki eväänsä, teki samalla salaatin mullekin huomenna töihin 😁
11v
Minä olen työssäkäyvä ja velkaantunut. Koko palkka menee käytännössä velan maksuun ja elän luottokortilla. Uutta velkaa ei kerry, koska maksan koko ajan velkoja enemmän mitä luottokorttia käytän. Minulle jää palkasta vuokran jälkeen 1400 euroa, josta ruokaan, pesuaineisiin, satunnaisiin vaatteisiin menee yhteensä noin 300 euroa. Velka vähenee siis noin 1100 euroa kuukaudessa. Ostan siis luottokortilla ruokaa ja välillä pakon edessä vaatteita ym. Jos luottokorttia ei olisi niin en tiedä miten pärjäisin. Toimeentulotukea en saa, koska rahat menee velan maksuun. Velkoja en viitsi jättää maksamatta ettei luottotiedot mene.