Tupakoitsijoiden lukuisien taukojen korvaaminen tupakoimattomille?
Voisiko löytyä jokin hyvä järjestely, joka takaa tupakoimattomille saman määrän taukoja työpaikoilla kuin tupakoitseville. Röökiä vetävät työntekijät lähtevät meidän työpaikalla joka tunti käymään röökillä. Samaan aikaan tupakoimattomat tekevät töitä ja pitävät vain lakisääteiset 2 kahvitaukoa päivän aikana. Jossain tämän pitäisi näkyä. Jos ei taukojen määrässä niin tupakoimattomille tulisi paksaa hitusen parempaa palkkaa.
Kommentit (17)
Meillä tupakkatauot omaa aikaa. Eli joudun tekemään ne sisään, eli olen pidempään töissä.
Niin voihan sitä tupakoimattomat irtaantua tupakoitsevien perässä omaan tilaansa jalottelutauoille. Jos pomo siinä vaiheessa heräisi asiaan.
Tupakoivat saavat enemmän aikaan kuin tuollaiset tiukkapipoiset länkyttäjät.
Miten tupakointi vie enemmän työnantajan aikaa kuin vaikkapa somessa roikkuminen, wc:ssä juokseminen tai työkavereiden kanssa juoruaminen?
Samaten terveille pitäisi myöntää esim. 1 ylimääräinen vapaapäivä kuussa, kun ne saikkuilijatkin lomailee niin kauheasti (yleensä samat tyypit aina) että siitä muodostuu vuodessa aikamoinen työtuntimäärä mistä luistelevat pois.
Minä kävin kerran tunnissa rappukäytävässä, jossa istuin ja söin karkkia 10-15 minuuttia.
Painon kannalta ikävä ratkaisu. :D
Kannattaa mitata kahvitauot myös ja juoruhetket. Työn tulos olisi tietysti paras mittari, mutta ei kai sitä nyt semmoisia sentään voi ajatella.
Usein kun ollaan kahvilla niin ne tupakoitsijat juovat kahvin ja käyvät tupakilla ja jatkavat hommia,kun taas tupakoimattomat edelleen istuvat siellä kahvilla vaikka ovat samaan aikaan kahville tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Niin voihan sitä tupakoimattomat irtaantua tupakoitsevien perässä omaan tilaansa jalottelutauoille. Jos pomo siinä vaiheessa heräisi asiaan.
Olen tehnyt tätä; lähtenyt tauolle samaan aikaan kuin tupakoijat ja jutellut muina tyttöinä röökimiesten kanssa ja palannut työpisteelle yhdessä heidän kanssaan.
Aika monta pikkutaukoa tulee kyllä päivän mittaan.
Tupakointi sinänsä on ass, mutta perheyrityksessä työskentelevänä en todellakaan puutu kenenkään tupakointiin. Toivottavasti tulevat jossain vaiheessa järkiinsä, mutta kun asiaa en voi heidän puolestaan päättää ja entisenä tupakoitisijana tiedän, että ratkaisu täytyy lähteä itsestä -> me emme puutu. Eiköhän tässä muutenkin nähdä, ketkä on hyviä työntekijöitä ja ketkä ei. Tupakointi ei sitä ratkaise. Meillä firman paras työntekijä on jatkuvasti rööki suussa, mutta samalla se aikaansaavin, vastuuntuntoisin ja se, jolle voi aina jättää firman vaikeimmat työt vastuulle ja omien lomien aikana vastaa töiden etenemisestä yleisemminkin. Ei tulisi mieleenkään huomautella tuolle tupakkatauoista. Sehän suuttuisi vielä ja jättäisi meidät pulaan. Jos joku muu tulisi narisemaan tuosta, niin sanoisin suoraan, että voi sitten puuttua, kun on ensin yhtä hyvä työssään. Toisaalta on meillä näitäkin ollut, jotka on huonoja ja jatkuvasti röökillä. Toisaalta on huonoja, jotka ei tupakoi. Ja on hyviä, jotka ei polta jne. Mä en näe mitään vaikutusta noilla tupakkatauoilla työnsaattoon, haju on ärsyttävä nykyään, mutta hajulla ei tätä työtä tehdä, kun ei ole sinänsä asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tätä; lähtenyt tauolle samaan aikaan kuin tupakoijat ja jutellut muina tyttöinä röökimiesten kanssa ja palannut työpisteelle yhdessä heidän kanssaan.
Aika monta pikkutaukoa tulee kyllä päivän mittaan.
Tosin joudut osalliseksi nikotiinin keuhkoja saastuttavasta vaikutuksesta. Sinuna menisin toiseen tilaan.
Hjk kirjoitti:
Usein kun ollaan kahvilla niin ne tupakoitsijat juovat kahvin ja käyvät tupakilla ja jatkavat hommia,kun taas tupakoimattomat edelleen istuvat siellä kahvilla vaikka ovat samaan aikaan kahville tulleet.
Kas, kun meillä tupakoijat menee tauon alettua tupakille, sitten raahautuvat kahville ja kun tupakoimattomat on palaavat töihin, menevät vielä polttamaan toisenkin tupakin kahvin jälkeen.
Jotkut runkkaa töissä kirjoitti:
Miten tupakointi vie enemmän työnantajan aikaa kuin vaikkapa somessa roikkuminen, wc:ssä juokseminen tai työkavereiden kanssa juoruaminen?
Tuota eräs jatkuvasti röökiä vetävä kollegakin esitti perusteluksi. Hiljeni kyllä kun kysyin miksi me muut roikkuisimme yhtään enempää siellä somessa kuin tupakoivatkaan. Itse tämä kyseinen henkilö oli vieläpä laiska ja alikoulutettu.
Jos olisin pomo ja rekrytoisin työntekijöitä, niin huomioisin tupakoinnin vaatimat tauot palkkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tupakkatauot omaa aikaa. Eli joudun tekemään ne sisään, eli olen pidempään töissä.
Joo mutta se jatkuva työnteon keskeyttäminen syö työtehoa myös.
Mä muistan kerran, kun nuorena likkana olin yhdessä liikkeessä töissä myyjänä. Poikakaveri oli töissä aika lähellä ja tuli tuomaan mulla jonkin avaimen tai vastaavan. Menin samaan aikaan pihalle sitä hakemaan, kun yrityksen osakas meni tupakalle. Vaihdettiin siinä pari sanaa poikakaverin kanssa ja lopuksi annettiin pikapusu, joka oli todellakin vain pieni muikkaisu. Olin siinä sitten sisälle menossa takaisin töihin, niin tämä osakas, joka oli siis vielä tupakkaa polttamassa, aikaa oli siis mennyt max. 3min, sanoi minulle: "Että mitä työntekoa se tuollainen on, täällä vaan poikakaverin kaa kuherrellaan!" ja limainen hymy päälle. Menin siitä sit töihin ja sinnehän se jäi vielä. Että semmoista taukopolitiikkaa.
Tupakointi ei liity mitenkään siihen että teillä on löysä pomo joka ei saa yhteisiä sääntöjä kaikille.
Jokaisella työntekijällä on samat säönnöt ja tauot kuin muillakin ja se on sitten oma asia mitä niillä tauoilla tekee.