Miten proppu pois nielusta?
Ihmettelin eilen outoa tunnetta nielussa ja proppuhan siellä oli kun katsoin. Olen eilen ja tänään yrittänyt tökkiä sitä topsipuikolla ja hammasharjan päädyllä, mutta se ei lähde mihinkään. En ole ihan varma, että mihin oikein pitäisi painaa, että se lähtisi? Lisäksi minulla on aika herkkä oksennusrefleksi, joten jos on jokin toinen keino, vaikka menisi pari päivää, kertokaa toki.
Kommentit (27)
Kannattaa asentaa automaattiproppu, niin ei tarvitse ottaa enää pois.
Kannattaa mennä hoitajan luokse. Hän nappaa sen pois hetkessä ja on turvallista
hoitajalle kirjoitti:
Kannattaa mennä hoitajan luokse. Hän nappaa sen pois hetkessä ja on turvallista
Sähkömiehen luo ennemmin.
Ei proppuja kannata poistaa. Anna hengityksesi haista vapaasti.
Mä leikkautin nielurisat pois, pelasti kyllä paljon!!
Ite kaivan hammastikulla ulos reiästä.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus lisää syöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kaikilla. Minulla on nielurisat leikattu, mutta proppuja kertyy silti.
En pysty sormilla lainkaan painelemaan, se tuo minulle heti yökkäysrefleksin. Hoitajalle en haluaisi mennä, kun tuo varmaan tulee uudelleen, joten olisi hyvä oppia saamaan se itse pois. Leikkaukseen en varmaankaan pääse vain sillä syyllä, että ilmestyi ensimmäistä kertaa proppu. Tulehduksia nielussa minulla ei ole ollut kuin viime vuonna yksi ensimmäistä kertaa sekin.
Ap
Tule meille, mä oon tosi hyvä ottamaan niitä pois. 100e/kpl.
Ja niin, en näe ollenkaan niitä koloja, joita nielurisoissa pitäisi olla, en varmaankaan vain osaa katsoa. Hammastikulla en viitsi sinne sörkkiä, en halua kipeitä haavoja ainakaan sinne.
Ap
Opettele. Rauhallisella hengityksellä voit hillitä yökkäyksen tulemista. Kyllä siihen poistamiseen tottuu. Pese kädet todella huolellisesti ennen poistoa, suosittelen myös lyhyitä kynsiä. Avaa suu auki, kiinnitä huomiota siihen, että vaikka suu on auki, et jännitä lihaksia (kun olet rennompi, on helpompi olla yökkäämättä). Paina sen käden etusormella, jonka puolella proppu on. Paina risan edestä, älä risaa. Kurlaa kylmällä vedellä operaation jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, en näe ollenkaan niitä koloja, joita nielurisoissa pitäisi olla, en varmaankaan vain osaa katsoa. Hammastikulla en viitsi sinne sörkkiä, en halua kipeitä haavoja ainakaan sinne.
Ap
Ei haavoja tule jos on varovainen. En tajua missä se proppu sitten on jos ei näy.
Se lähtee jossain vaiheessa itsestään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus lisää syöpäriskiä.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Se lähtee jossain vaiheessa itsestään pois.
Kyllähän ne tosiaan lähtevät itsestään pois, mutta aiheuttavat hajua. Mulla oli ennen noita proppuja. Äidilläni oli niitä myös, ja hän sai erikoislääkäriltä neuvon, että kun niitä puristelee säännöllisesti, ne yleensä loppuvat. Proppu tietenkin venyttää nielurisassa olevia koloja, ja jos proput puristaa pois ennen kuin ne kasvavat isoiksi, kolot pienevät. Mulle kävi juuri näin, proppuja ei ole syntynyt enää moneen vuoteen.
Avataan puupenkki ja otetaan puutikku sieltä jonkin halon kyljestä.
Tikusta vuollaan huolella ikäänkuin pitkävartinen lusikka. Lusikan pesä on korkeintaan puoli senttiä ja siinä on terävä kärki.
Itse toimenpiteeseen tarvitaan taskulamppu ja peili tietysti. Älä kosketa muuta kuin proppua.
Ps ei ikinä sitä virkkuukoukkua (pitsinvirkkaukseen tarkoitettu) saa käyttää. Se voi takertua nielun kudoksiin kiinni. Helposti kääntyy toiseen suuntaan mihin piti ja - huh.
Olen ymmärtänyt, että pitäisi painaa propun alta tai päältä, jotta se lähtisi, ihmettelinkin, kun ei lähde vaikka mistä päin koitin painella, pitää nyt kokeilla tuota risan edestä painamista.
Joku sanoi, että jos proppuja pääsee tulemaan paljon ja isoja, ne laajentavat niitä koloja. Minulla tämä on ensimmäinen proppu ikinä, joten se voi olla syynä sille, etten näe niitä koloja, joisa aina kaikki puhuvat. Näen kyllä propun, mutta oletan, että sen ympärillä(?) olisi muitakin koloja.
Mitenköhän pian se lähtee itsestään, jos en saa sitä irti?
Ap
Itse käytän apuna mustapäärautaa.
Nielurisojen painaminen sormella eri puolilta riittävällä voimalla. Tikkujen työntäminen tuo oksenenusrefleksi helpommin kuin sormilla painaminen.