Vaatimattoman/köyhän lapsuuden eläneet
Jos teillä on aikuisena rahaa, osaatteko käyttää sitä? Itse elin köyhän lapsuuden ja totuin siihen, että mihinkään ei ollut varaa. Käytin serkun ja mummon vanhoja vaatteita ja mistään urheilukengistä/varusteista ei voinut haaveillakaan. Kampaajalla en käynyt, äiti leikkasi tukan jne.
Nyt kolmevutosena olen akateemisesti kouluttautunut ja palkka yli 5000 euroa kuukaudessa, mutten ole koskaan oppinut käyttämään rahaa. En jotenkin osaa ostaa itselleni kallista kosmetiikkaa tai vaatteita.. kuljen vanhoissa rytkyissä ja kosmetiikkana on nivean kasvorasva ja puhdistusaine. Meikit Lumenea. Kampaajalla olen käynyt viimeksi 1,5 vuotta sitten ja tukka alkaa hapsottaa. En myöskään osaa ostaa mitään harrastusvälineitä, aina takaraivossa ajatus siitä, ettei ole raha. Näytän ulospäin köyhältä, mutten vaan osaa satsata mihinkään. Jotenkin en koskaan oppinut lapsena sellaista ostamisen rutiinia ja pidän yhä normaalina sitä, että alushousuja käytetään siihen asti, että ne ovat reikäiset.
Hyvä puoli tässä on tietenkin se, että rahaa säästyy.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (25)
Itse tunnen hirvittävää morkkista, kun ostan itselleni jotakin. Pitää jopa perustella, että miksi ja mihin tarvitsen jotakin. Olin vielä pahaksi epäonneksi parisuhteessa, missä mies hoiti raha-asiat ja tämä tarkoitti minulle ja lapsille hyvin kovaa kulukuria. Nyt olen pikkuhiljaa pyrkinyt siitä pois. Voin ostaa ruokaa, mitä haluan tai jonkun vaatteen, vaikka ei nyt ihan pakkorakoa olisikaan.
Kyllä se vähän kurjaa on.
Monella voi taas lähteä ostaminen ihan käsistä kun vihdoin on rahaa. Kulutusluottoja ja törsäystä.
Mulla on vähän sama, vaikka ihan keskituloinen olen.
Ei me lapsena edes missään hirveässä köyhyydessä eletty, kävin jopa ratsastustunneilla muutaman vuoden. Rahasta oli usein puutetta ja riitaa. Olen aika nuuka ja ahdistun aina, kun kahdeksanvuotias tyttöni kinuaa jotain uutta.
Säästyneestä rahasta ja kiireellä maksetusta asunnosta on hyötyä nyt, lähes nelikymppisenä kun erosin.
Ei kannatakkaan mitään kulutusjuhjaa alkaa viettämään. Se on boomereiden hommia. Voit vaikka keskittyä sijoittamiseen ja omaan hyvinvointiin. Meikit voit vaihtaa luonnonkosmetiikkaan ja suosia luomia ravinnossa, niin samalla tulee hemmottelua ja terveydestä huolehtimista, joka taas on tulevaisuudessa säästöä, kun ei tarvitse kemikaalien kerryttyä elimistöön vierailla endrokrinologilla. Harrastusvälinet (laskettelukamat/ratsastus/urhelu) on aluksi vain kertasatsaus, jonka voi hyvin tehdä, jos tietää käyttävänsä välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on aikuisena rahaa, osaatteko käyttää sitä? Itse elin köyhän lapsuuden ja totuin siihen, että mihinkään ei ollut varaa. Käytin serkun ja mummon vanhoja vaatteita ja mistään urheilukengistä/varusteista ei voinut haaveillakaan. Kampaajalla en käynyt, äiti leikkasi tukan jne.
Nyt kolmevutosena olen akateemisesti kouluttautunut ja palkka yli 5000 euroa kuukaudessa, mutten ole koskaan oppinut käyttämään rahaa. En jotenkin osaa ostaa itselleni kallista kosmetiikkaa tai vaatteita.. kuljen vanhoissa rytkyissä ja kosmetiikkana on nivean kasvorasva ja puhdistusaine. Meikit Lumenea. Kampaajalla olen käynyt viimeksi 1,5 vuotta sitten ja tukka alkaa hapsottaa. En myöskään osaa ostaa mitään harrastusvälineitä, aina takaraivossa ajatus siitä, ettei ole raha. Näytän ulospäin köyhältä, mutten vaan osaa satsata mihinkään. Jotenkin en koskaan oppinut lapsena sellaista ostamisen rutiinia ja pidän yhä normaalina sitä, että alushousuja käytetään siihen asti, että ne ovat reikäiset.
Hyvä puoli tässä on tietenkin se, että rahaa säästyy.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
On kokemusta. Tuossa on kyse siitä mihin on oppinut ja mistä voi halutessaan myös oppia pois. Itse olin köyhästä kodista ja sitten kun menin valmistumisen jälkeen töihin ja yhtäkkiä
oli rahaa, kesti aikansa oppia käyttämään sitä. Puoliso oli kotoisin varakkaammasta keskiluokkaisesta perheestä ja opetti suunnilleen kädestä pitäen ostamaan laadukkaita tuotteita, esim. lasketteluvaatteita. Ja ylipäätään käyttämään rahaa. Järkevästi hoidan talouteni tänäkin päivänä, mutta ostan kyllä, jos jotakin oikeasti tarvitsen. En törsää kosmetiikkaan, juuri tänään ostin Garnierin naamarasvan 6 eurolla. Mutta ostan parempaa, jos sitä haluan.
Käytä rahaa itseesi. Lähde matkalle ja ota kerrankin selvästi parempi hotelli. Se on kivaa!😊
Joo, sama homma.
Tyydyn tosi vähään. Olisi varaa käydä kampaajalla, ostaa uusia vaatteita, sisustaa yms...
...mutta en koe tarvetta. Näen ne jotenkin turhana. Lisäksi tämä nuukailu on ekologistakin ;)
Ja saan jotenkin kiksejä siitä, että palkasta (vaikkei se ole iso), jää hyvin säästöön. Miettikääs, viime kuussa tein enkat, sain käteen (palkka +lapsilisä yh-korotuksilla, mitään muuta en saa) 1850 €. Ja sain siitä säästöön vähän yli 1000 €!! Vaikka maksoin siis asumismenot, ruoat itselleni ja lapselle, kaikki kuukauden laskut, bensat....
En ihan noin paljoa yleensä saa säästöön, keskimäärin 400-500 €/kk. Mutta nyt ylitin itseni!
Ihmiset kuluttavat muutenkin liikaa. Aloittajan tapa elää on järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Tyydyn tosi vähään. Olisi varaa käydä kampaajalla, ostaa uusia vaatteita, sisustaa yms...
...mutta en koe tarvetta. Näen ne jotenkin turhana. Lisäksi tämä nuukailu on ekologistakin ;)
Ja saan jotenkin kiksejä siitä, että palkasta (vaikkei se ole iso), jää hyvin säästöön. Miettikääs, viime kuussa tein enkat, sain käteen (palkka +lapsilisä yh-korotuksilla, mitään muuta en saa) 1850 €. Ja sain siitä säästöön vähän yli 1000 €!! Vaikka maksoin siis asumismenot, ruoat itselleni ja lapselle, kaikki kuukauden laskut, bensat....
En ihan noin paljoa yleensä saa säästöön, keskimäärin 400-500 €/kk. Mutta nyt ylitin itseni!
Lapsirukka
Noilla tuloilla voit tavallistenkin tuotteiden kohdalla valita, millaista tuotantoa haluat tukea. Siis jos on mielenkiintoa vaikuttaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Ei lastani tarvi sääliä. Saa kaiken mitä tarvitsee, ja harrastaa kahta harrastusta. MUTTA vaikkei kaikki sitä tahdo uskoakaan, lapsetkaan eivät esimerkiksi joka kuukausi tarvitse uusia vaatteita.
En näe tarvetta ostaa kallista kosmetiikkaa koska tiedän maksavani silloin ylihintaa pakkauksen ja brändin vuoksia. Ostelen mieluummin osakkeita, joista koituvan hyödyn näen parhaimmassa tapauksessa jo seuraavassa kuussa osingon muodossa. Oikeastaan ainoat kerrat kun innostun käyttämään rahaa ovat ulkomaanmatkat. Silloin annan mennä, toki kohtuudella sielläkin.
Omat vanhemmat ei olleet köyhiä, mutta sitäkin nuukempia. Varaa olisi ollut, mutta elettiin APn kuvailemaa elämää. Isällä oli kumminkin kalliit harrastukset, että niihin kumminkin löytyi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Ei lastani tarvi sääliä. Saa kaiken mitä tarvitsee, ja harrastaa kahta harrastusta. MUTTA vaikkei kaikki sitä tahdo uskoakaan, lapsetkaan eivät esimerkiksi joka kuukausi tarvitse uusia vaatteita.
Sinun nuukailu kuulostaa menevän yli. Lapsi ei köyhäilystä nauti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Hyvä huudella, kun et meitä tai lastani tunne 😆 ...miten lapseni mielestäsi kärsii siitä, etten tuhlaa rahojani ostelemalla itselleni esim. kalliita merkkivaatteita, en ravaa kampaajalla ja kauneushoidoissa, en osta laisinkaan alkoholia tai tupakkaa, en käy baareissa, en vaihtele sisustusta koko ajan, teen itse kotiruokaa, kyttään tarjoukset, harrastan itse halpoja/ilmaisia harrastuksia...
Lapsi saa kaiken mitä tarvitsee. Ja tosiaan, harrastaakin paria eri harrastusta. Tyytyväisenä ja iloisena on kavereidensa kanssa, viideltä kävi kahden kaverinsa kanssa tässä kotona syömässä. Onnellinen muksu näyttää olevan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Ei lapset joka kk tarvitse muuta kuin ruokaa ostettavan, kun muut valmiina kotoa löytyy.
Ei se ostaminen muutenkaan saisi olla jatkuvaa ja onnelliseksi tekevää.
Meillä on rahaa ostaa lapselle melkein mitä vain, mutta ei todellakaan osteta kuin pakolliset eikä onneksi edes pyydäkään.
En ole tuo jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Hyvä huudella, kun et meitä tai lastani tunne 😆 ...miten lapseni mielestäsi kärsii siitä, etten tuhlaa rahojani ostelemalla itselleni esim. kalliita merkkivaatteita, en ravaa kampaajalla ja kauneushoidoissa, en osta laisinkaan alkoholia tai tupakkaa, en käy baareissa, en vaihtele sisustusta koko ajan, teen itse kotiruokaa, kyttään tarjoukset, harrastan itse halpoja/ilmaisia harrastuksia...
Lapsi saa kaiken mitä tarvitsee. Ja tosiaan, harrastaakin paria eri harrastusta. Tyytyväisenä ja iloisena on kavereidensa kanssa, viideltä kävi kahden kaverinsa kanssa tässä kotona syömässä. Onnellinen muksu näyttää olevan. :)
Maksoit 800 e asumisen ja kuukauden elämisen. Eli merkkivaatteet tässä tuskin merkitsee
Sinulle tuottaa nautintoa että et kuluta. Lapsen tilanne on eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama homma.
Lapsirukka
Ei lapset joka kk tarvitse muuta kuin ruokaa ostettavan, kun muut valmiina kotoa löytyy.
Ei se ostaminen muutenkaan saisi olla jatkuvaa ja onnelliseksi tekevää.
Meillä on rahaa ostaa lapselle melkein mitä vain, mutta ei todellakaan osteta kuin pakolliset eikä onneksi edes pyydäkään.
En ole tuo jolle vastasit
Ei meilläkään ostella. Mutta 800 elämiseen ja asumiseen vaatii nuukailua
Tuo ongelma on helppo korjata, menet ja ostat. Eikä mitään mutinoita.
Up