Yhteiskuntaluokittelu?
Aiemmin oli keskustelua eri sosiaaliluokista. Itse olen melko hyvin toimeentuleva korkeasti koulutettu nainen. Tapasin duunarimiehen, jonka kanssa meillä oli hauskaa yhdessä ja hyvää seksiä. Deal breakeriksi minulle kuitenkin tuli miehen eri yhteiskuntaluokka. Siis minun silmissäni. Minua häiritsi se, että hänellä ei ollut koulutusta ja sen myötä elämä oli vähemmän sivistynyttä. Koulutuksen puute tai ko henkilön luonne taas johti kunnianhimon puutteeseen. Emme koskaan asuneet yhdessä, mutta vaikeaa olisi yhdistää minun ja hänen lapsiaan. Minun lapsille koulu on tärkeää ja on opetettu haluamaan kehittää itseään läpi elämän. Minun lapsillani on myös täysin eri taloudellinen elintaso johtuen vanhempien varallisuudesta. Itse koen että ero johtui siis siitä, että kuulumme täysin eri yhteiskuntaluokkaan. Onko muilla kokemusta samasta.
Kommentit (5)
Ei kai kukaan halua parisuhdetta, jossa molemmilla ei ole samoja mahdollisuuksia tehdä eri asioita elämässä.
opettaja_N32 kirjoitti:
minä ja mieheni olemme molemmat yläluokkaisia. en koskaan seurustelusi rahvaan edustajan kanssa. mutta osoitan heille tarvittaessa empatiaa
vain yliopisto/AMK opettajat ovat yläluokkaisia
luokkien aineen opettajat ovat keskiluokkaa
tarhan täti ovat alaluokkaa
Näin sivullisena sanoisin, että eron syy oli pikemminkin erilainen asenne koulutukseen. Moni duunari ja maajussi arvostaa koulutusta ja ainakin minun nuoruudessa "alempien" luokkien nuorten koulutuksen katsottiin olevan askel "ylemmäs" ainakin vanhempien koulutus- ja ansiotasoon verrattuna. Sivistystä ja oppia voi hankkia ilman koulutustakin.
Suomessa yhteiskuntaluokkien jako ei ole yhtä yksiselitteistä kuin vaikkapa Englannissa. Täällä kun ei ole sellaisia eliittiharrastuksia, joita ei voi alemmat sosiaaliluokat harrastaa, ja "yläluokkainen" sivistys on usein hyvin ohutta.
Nykyisin jopa yliopiston ja AMK:n opettajat voivat olla koulutusta ja tulotasoa lukuunottamatta kaikilla muilla kriteereillä alaluokkaa.
Ei täällä käy kuin korkeasti koulutettuja, akateemisia ja suurituloisia menestyjiä. Sehän on jo monesti todettu.
minä ja mieheni olemme molemmat yläluokkaisia. en koskaan seurustelusi rahvaan edustajan kanssa. mutta osoitan heille tarvittaessa empatiaa