Helposti loukkaantuvat kaverit
Onko teillä kavereita, jotka loukkaantuvat herkästi? Olen mielestäni hyväntahtoinen, kiltti ja empaattinen ihminen. En koskaan sano mitään ilkeästi. Silti yhden kaverin kanssa käy aina niin, että hän loukkaantuu milloin mistäkin sanomisestani. Sen jälkeen hän pistää välit hiljaa poikki, ei edes sano minulle, että on loukkaantunut. Hän lopettaa viestittelyn, eikä kutsu minua juhliinsa. Näin saattaa kulua monta kuukautta enkä edes itse ole tajunnut, että hän on loukkaantunut minulle. Sattumalta saattanut kuulla yhteiseltä kaveriltani, että hän on jo pitkään ollut minulle vihainen. Tämä samainen kaverini "varasti" minulta poikaystäväni, kun olimme nuoria. Sitä hän ei ole koskaan pyytänyt anteeksi. Ei olla puhuttu siitä sen jälkeen. Annoin anteeksi, vaikkei hän pyytänytkään. Silti hän katsoo oikeudekseen loukkaantua minun sanomisistani. Mielestäni muut porukassamme sanovat paljon pahemmin ja ilkeämmin ja silti kukaan ei loukkaannu heille. Minulle vain. Yritetäänkö minua savustaa ulos porukasta vai mitä ihmettä?
Kommentit (8)
Monet ei osaa käsitellä omaa oloaan, ja sitten annetaan paha olo jonkun kiltin "käsiteltäväksi" ts sinussa on kynnysmattoainesta.
Kehitä itsetuntoasi ja säästä kiltteytesi niille, jotka sitä arvostaa. Myös omaa yleissivistystä voi kehittää.
Tuollaisella ihmisellä kuin kaverisi on taatusti pahemman luokan lapsuuden traumoja käsittelemättä, jotka sitten heijastuvat irrationaalisena käytöksenä muihin ihmisiin, kuten sinuun. Ei sille mitään voi, paitsi jos kaveri päättää mennä terapiaan avaamaan elämän solmujaan.
Joillain on loukkaantuminen verissä, samoin kuin pitkä vihanpito
Mitä tarkoitat, että yleissivistystä voi kehittää? Olen perehtynyt kliiniseen psykologiaan ja persoonallisuushäiriöistä kertovaan kirjallisuuteen. Olen tosiaan miettinyt, onko hänellä jokin persoonallisuushäiriö. Hän osaa kyllä manipuloida muut ihmiset minua vastaan.
Siinä porukassa on pari muutakin, jotka ovat toisinaan loukkaantuneet minulle. Tuntuu kuin kaikki olisivat minua vastaan. Kukaan ei ikinä puolusta minua, vaikka olen välillä ollut itku kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti toi kaverisi
Epävakaa, ei narsisti. Jos et edes tiedä mitä narsismi tarkoittaa, älä heittele sitä termiä ympäriinsä.
Siinä voi miettiä, että haluaako itse sellaista kaveria. Eiköhän niitä löydy hyviäkin ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti toi kaverisi
Epävakaa, ei narsisti. Jos et edes tiedä mitä narsismi tarkoittaa, älä heittele sitä termiä ympäriinsä.
B-klusterin peshäröjä molemmat. Kyllä epävakaa on myös kovasti narsistinenkin.
Narsisti toi kaverisi