Krooninen väsymys katosi lopetettuani kahvin juonnin
10 vuotta kestänyt krooninen väsymys katosi asteittain ja lopulta kokonaan ensimmäisen kahvittoman kuukauden aikana. En tiedä mistä voi johtua, sillä ainakaan yöuniin en koe kahvilla olevan merkitystä. Voisikohan se olla estänyt joidenkin ravintoaineiden imeytymisen, kuten raudan?
Kommentit (33)
Jaa, minä taas en pääsisi sängystä ellen joisi 3 kupillista mustaa kahvia, tai jos pääsisin, nukahtaisin viimeistään työpisteelläni, enkä saisi mitään ajatuksia kulkemaan koko päivänä. Nuokkuisin vaan.
Pitäisi kyllä lopettaa. Jos huijaisin itseäni kofeenittomalla kahvilla....
Pääsit eroon kofeiinikoukusta, joten keho alkoi itse tuottamaan sitä piristävää ainetta.
Ai? Minä taas olen ihan pihalla koko päivän jos en juo isoa mukia kaffetta.
En lopeta kahvia kun se on kuitenkin terveysjuoma.
Ei vaan pidä juoda enää jonkun klo 16 jälkeen tai vaikuttaa uniin.
Kahvi on terveysjuoma vain amerikkalaisille, joista kahvin heikot antioksidantit kattavat 90% ruokavalion antioksidanteista :D jos saa muualta antioksidantteja (marjoista, vihanneksista, vihreästä teestä, hedelmistä) niin kahvi on vaan turha juoma joka paskattaa, hermostuttaa ja estää ravintoaineiden imeytymisen.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on terveysjuoma vain amerikkalaisille, joista kahvin heikot antioksidantit kattavat 90% ruokavalion antioksidanteista :D jos saa muualta antioksidantteja (marjoista, vihanneksista, vihreästä teestä, hedelmistä) niin kahvi on vaan turha juoma joka paskattaa, hermostuttaa ja estää ravintoaineiden imeytymisen.
En ymmärrä mistä puhut? Kahvi on kasvi, jossa on vaikuttavia alkaloideja ihan samalla tavalla kuin esimerkiksi teessä. Siitä on maailman sivu tieteellisiä tutkimuksia.
terv elintarvikekemisti
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä taas en pääsisi sängystä ellen joisi 3 kupillista mustaa kahvia, tai jos pääsisin, nukahtaisin viimeistään työpisteelläni, enkä saisi mitään ajatuksia kulkemaan koko päivänä. Nuokkuisin vaan.
Ja tiedät sen miten?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vakava stimulanttiriippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä puhut? Kahvi on kasvi, jossa on vaikuttavia alkaloideja ihan samalla tavalla kuin esimerkiksi teessä. Siitä on maailman sivu tieteellisiä tutkimuksia.
terv elintarvikekemisti
Siitä, että kahvilla ei ole mitään posiitivisia terveysvaikutuksia, jos ruokavalio on kunnossa ja antioksidanttien lähteitä on. Se kyllä suojaa sairauksilta, jos ruokavalio on pullamössöä ja kahvi on ainoa antioksidanttien lähde.
"Kahvin juojilla on tutkimuksen mukaan vähemmän sydäntauteja ja iho-, kohdunkaula- ja virtsarakkosyöpiä. Erityisen hyvä suoja näyttää olevan maksasairauksia, tyypin 2 diabetesta, sappikiviä ja kihtiä vastaan. Myös Alzheimerin tauti, Parkinsonin tauti ja masennus ovat tavallista harvinaisempia. Kaiken kaikkiaan kahvin kulutukseen liittyy hieman tavanomaista pienempi riski kuolla ennenaikaisesti mihin tahansa sairauteen.
BMJ:n tutkimus oli niin sanottu sateenvarjokatsaus. Siinä koottiin yhteen yli 200 meta-analyysiä, siis jo itsessään laajaa katsausta kahvin terveysvaikutuksista. Samat suotuisat vaikutukset toistuvat johdonmukaisesti tutkimuksesta toiseen. Ne myös pätevät kaikissa maailman väestöissä. Kahvipavun alkuperällä, paahtoasteella tai juoman valmistustavallakaan ei näytä olevan niin väliä. Kaikki viittaa vahvasti siihen, ettei havaintoja voi selittää pelkällä sattumalla."
"Hollantilaiset löysivät kahvin ja kakkostyypin diabeteksen väliltä käänteisen yhteyden. Mitä enemmän kahvia juodaan, sitä vähemmän sairastetaan diabetesta. Vastaavasti tauti yleistyy, jos kahvittelua vähennetään.
Sama tulos on saatu kerta toisensa jälkeen ympäri maailman suurissa väestötutkimuksissa ja meta-analyyseissä, myös Suomessa. Tutkitut lasketaan miljoonissa.
Tuloksissa toistuu selvä annosvaste: jokainen nautittu kupillinen laskee diabetesriskiä kuudella prosentilla. Suojavaikutus kantaa viiteen kupilliseen asti. Runsaasti kahvia juovien riski sairastua on noin puolet siitä kuin kahvia juomattomien tai vain vähän juovien. Hyödyt koskevat myös lihavia ja vähän liikkuvia, joilla diabeteksen vaara on suuri"
Vierailija kirjoitti:
Pääsit eroon kofeiinikoukusta, joten keho alkoi itse tuottamaan sitä piristävää ainetta.
Näin ei tule käymään. Oli paska olla jo ennen piristäviä ja on sama paska olo kun ne lopettaa. Ei niitä turhaan aloiteta.
"Kahvi saattaa suojata monilta maksasairauksilta, jopa maksasyövältä. Säännöllinen kahvittelu näyttää pienentävän erityisesti aikuistyypin diabetekseen kytkeytyvän rasvamaksan sekä maksafibroosin ja maksakirroosin vaaraa. "
"Yksi papu sisältää vähintäänkin satoja kemiallisia yhdisteitä. Niistä useampi saattaa olla estämässä sairauksia. Suoja syntyy todennäköisesti eri ainesosien yhteisvaikutuksesta.
Monet tutkijat arvelevat, että terveysvaikutus kytkeytyy jollain lailla kahvin fenoliyhdisteisiin. Yksi eniten tutkituista on klorogeenihappo ja erityisesti yksi sen osa, kahvihappo. Se erottuu omaksi molekyylikseen, kun kupponen on solahtanut suolistoon. Se vaikuttaa elimistön sokeriaineenvaihduntaan niin ruoansulatuselimistössä kuin maksassa. Maksasairauksien riskiä se voi pienentää, koska se estää maksasolujen hapettumista.
Monilla fenoliyhdisteillä on antikarsinogeenisia ominaisuuksia. Ne hillitsevät syöpäsolujen jakautumista ja kiihdyttävät apoptoosia, ohjelmoitunutta solukuolemaa. Syöpäsoluiksi muuttuvien solujen pitää tuhoutua, jottei kehittyisi kasvainta. Fenoliyhdisteet saattavat selittää, miksi kahvi voi olla pieneksi avuksi syövän ehkäisyssä.
Osalla kahvin yhdisteistä lienee kaksoisrooli. Kahveoli ja kafestoli kohottavat kolesterolia, mutta soluviljelmissä ne hillitsevät syöpäsoluja ja vauhdittavat apoptoosia.
Kofeiiniakaan ei kannata täysin unohtaa. Suurissa väestötutkimuksissa havaitaan, että ihosyöpäriski pienenee kuppi kupilta. Yli viisi kertaa päivässä kahvittelevien riski on 30 prosenttia pienempi kuin juomattomien. Jos kahvi on kofeiinitonta, vaara pysyy ennallaan. Eläinkokeissa suun kautta tai iholle annosteltu kofeiini kiihdyttää uv-säteilylle altistuneiden solujen apoptoosia.
Monet pienet kasvaimet erittävät adenosiinia, joka taklaa elimistön puolustussoluja. Siksi ne eivät pysty nitistämään syöpäsoluja. Kofeiini saattaa muuttaa voimasuhteita, koska se estää adenosiinin toiminnan. Se asettuu samoihin solureseptoreihin, mutta ei aktivoi niitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terv elintarvikekemisti
Siitä, että kahvilla ei ole mitään posiitivisia terveysvaikutuksia, jos ruokavalio on kunnossa ja antioksidanttien lähteitä on. Se kyllä suojaa sairauksilta, jos ruokavalio on pullamössöä ja kahvi on ainoa antioksidanttien lähde.
Ymmärrän että kadunmies ei ymmärrä muuta kuin antioksidantit, kun niistä ne naistenlehdet puhuu. Mutta kun kahvi on kasvi ja kasveissa on loputon määrä alkaloideja, fenoleja ja muita kemiallisia yhdisteitä. Lue nuo linkatut jutut, on helppotajuisia ja selventää miksi kahvi on terveysjuoma.
Minä menetin mielenterveyteni kun lopetin kahvinjuonnin. Olin pari vuotta lähes juomatta kahvia, join vain kerran kuussa, ja aina tuli jotenkin parempi mieli ja hyvä olo. En siltikään tajunnut, että kahvittomuus ei sovi minulle.
Jossain vaiheessa sitten krooninen unettomuus (joka oli kestänyt jo toistakymmentä vuotta) pahentui niin, että sain hermoromahduksen. Jouduin pitkälle sairauslomalle, ja meni melkein puoli vuotta tuosta ennen kuin luin jostain että keskittymishäiriöisellä kahvi ei suinkaan piristä, vaan rauhoittaa. Keitin kahvia iltakymmeneltä ja yhdeltätoista olin jo nukkumassa, ja nukuin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Siis ylipäätään nukahdin.
Seuraavana päivänä sitten join kahvia jo aamulla, ja sain tuon päivän aikana aikaiseksi enemmän, kuin viimeisen kuukauden aikana yhteensä. Kun tajusin, että unettomuuden aiheuttaa minulla keskittymishäiriö, eikä suinkaan kahvi huononna unta, itkin niin että ulvoin räkä valuen.
Sain sitten vähän aikaa myöhemmin ADD-diagnoosin, 32-vuotiaana.
Kunpa en olisi ikinä lopettanut kahvinjuontia, ja kunpa olisin tajunnut tuon keskittymishäiriön jo 15 vuotta aiemmin. Miksi piti päästää itsensä burn outiin. Siitä parantelen itseäni vieläkin, näin kaksi vuotta myöhemmin. Mielenterveys meni, toimintakyky romahti.
Mutta nykyään sentään nukun. Kiitos kahvi, kiitos concerta. Kaikille ei concerta sovi, ja kaikki eivät voi juoda kahvia jos käyttävät concertaa. Minulle tuo onneksi passaa.
Jos ei tiedä että kahvi on terveellistä niin ei seuraa aikaansa. Ja tuo HUI STIMULANTTI on kirkollista perua, sitä on hakattu kansaan että on paha ja turmelee, hih :)
Vierailija kirjoitti:
No mutta sehän on hyvä aine jos paskattaa. Mulla maha toimii hyvin kahvin ansiosta. Muutoin olisi hidas.
En hirveästi tykkää kahvista mutta terveysvaikutusten vuoksi juon. Teetä en halua juoda, teenjuojat on kontrollifriikkejä nillittäjiä ja muutenkin noloja.
https://www.iltalehti.fi/terveys/201703222200089469_tr.shtml