Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimit, jos tulet sivuutetuksi keskustelussa?

Vierailija
18.10.2018 |

Vai tuletko? Minä ajaudun jostakin syystä ajoittain keskusteluissa työpaikoilla tai vapaa-ajallani ulkopuoliseksi keskustelusta. Olen siinä mukana, mutta minua ei katsota, vaan kaksi muuta tai useampi katsovat vain toisiaan, kun puhuvat. Itse ärsyynnyn ja mietin, että taasko näin kävi, en osaa toimia, vaan joko vetäydyn tai alan työntämään omia juttujani vain sinne väliin. Joskus mietin, pitäisikö sanoa siitä jotain, mutta sitten en kuitenkaan viitsi. Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten niihin reagoitte ja miltä ne tuntuvat?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastainen "ongelma". Olen koko elämäni ollut omissa oloissaan viihtyvä introvertti, joka puhuu vähän ja vain asiaa. Taustalle vetääntyminen on tuntunut luontevalta, enkä ole ärsyyntynyt asiasta - paitsi silloin kun joku on alkanut utelemaan tyyliin "hei mikset sä ikinä puhu mitään, ootko ujo vai eikö meidän jutut kiinnosta?". No, en ole ja muiden jutut kiinnostavat lähtökohtaisesti enemmän kuin oman äänen kuunteleminen, koska niistä voi oppia jotakin ja saada uusia ideoita. Nyt olen kuitenkin päätynyt työelämässä asiantuntijatehtäviin, ja löydän itseni toisinaan puhumassa 50-100 henkilön yleisölle, jotka istuvat hiljaa ja kuuntelevat suurella mielenkiinnolla. En todellakaan ole mukavuusalueellani noissa tilanteissa, mutta palaute on ollut pääsääntöisesti hyvää. 

Miksi sinua AP ärsyttää? Johtuuko se sosiaalisesta paineesta olla puhelias ja sosiaalinen, vai puhuvatko muut usein päälle, vaikka sinulla olisi tärkeää sanottavaa keskustelun aiheesta?

Vierailija
2/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy joskus noin. Viimeksi olin kolmas pyörä keskustelussa, jossa ne kaksi muuta intoutuivat kehumaan toisiaan, ja minä siinä sitten kuuntelin. Oikeasti kieuhuin sisältä päin, sillä jos keskustelun ulkopuolelle jääminen on tuttua, niin kyllä on myös kehujen ulkopuolelle jääminen. 

Tietenkään en sano mitään, kuuntelen kohteliaasti, yritän osallistua. Jos ei onnistu, vetäydyn omiin ajatuksiini. Kohteliasta olisi keskustelussa huomioida kaikki - myös minut. Jostain kumman syystä itse olen se, joka tätä ainoana yrittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään, kuuntelen muita.

Vierailija
4/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellainen, että mun päälle helposti puhutaan ja jyräävämmät vie tilan. Tutussa seurassa saatan ärsyyntyä avoimesti ja sanoa asiasta ja kysyä, että saanko puhua loppuun. Vieraammassa saatan olla vähän vieraskorea ja alistua asemaani.

Vierailija
5/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy näin 99 % keskusteluista, en tiedä miksi. Pahimmillaan olen kävellyt pois keskusteluista, koska joku itsekunnioitus minullakin on. Tuntuu aina tosi pahalta.

Vierailija
6/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus kyllä tutussakin porukassa olen sitten vaan hiljaa ja mietin, että mitäpä minä tässä ääntelemään jos ei kerran kiinnosta.

Ärsyttää sellainen älömölö, että kaikki huutaa samaan aikaan.

Vierailija
7/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät vaan osaa kuunnella muita, työpaikallani tietyt alkavat aina puhumaan minun puheeni päälle, vaikka aloitin ennen heitä. Nämä kannattaa jättää melskaamaan keskenään, ja hakeutua semmoisten ihmisten seuraan jotka osaavat ottaa kaikki huomioon.

Vierailija
8/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus kyllä tutussakin porukassa olen sitten vaan hiljaa ja mietin, että mitäpä minä tässä ääntelemään jos ei kerran kiinnosta.

Ärsyttää sellainen älömölö, että kaikki huutaa samaan aikaan.

Tämä siis oli kirjoittaja 4.

Vierailija
9/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun paikalta omiani hääräilemään. Jos on sellaista juttua että minunkin se on hyvä kuulla, muut tulee kyllä perässä ja kertoo.

Vierailija
10/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia olen lakannut puhumasta jo vuosia sitten...

Vierailija
11/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle käy joskus noin. Viimeksi olin kolmas pyörä keskustelussa, jossa ne kaksi muuta intoutuivat kehumaan toisiaan, ja minä siinä sitten kuuntelin. Oikeasti kieuhuin sisältä päin, sillä jos keskustelun ulkopuolelle jääminen on tuttua, niin kyllä on myös kehujen ulkopuolelle jääminen. 

Tietenkään en sano mitään, kuuntelen kohteliaasti, yritän osallistua. Jos ei onnistu, vetäydyn omiin ajatuksiini. Kohteliasta olisi keskustelussa huomioida kaikki - myös minut. Jostain kumman syystä itse olen se, joka tätä ainoana yrittää. 

Minä myös pyrin huomioimaan kaikki, varsinkin jos joku suupää alkaa puhumaan hiljaisemman päälle, keskityn siihen hiljaisempaan ja sivuutan täysin tuon keskeyttäjän.

Vierailija
12/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä käy minullakin aina välillä, suht. usein. Tutummassa seurassa voin pyytää, että kuuntelevat minunkin sanottavani (puhumalla päälle, kun ei muutakaan voi). Vähemmän tutussa/isommassa porukassa ja/tai jos en vain jaksa, olen hiljaa.

Vierailija
13/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että nyt trvat tukkoon, MINÄ PUHUN NYT STANA!

Vierailija
14/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä töissä on vain yksi mies, joka puhuu kaikkien päälle. Yleensä jos joku meinaa alkaa puhumaan päälle, jatkan vain juttuani kovempaa. Mun päälle ei siis yleensä puhuta, enkä itse puhu muiden päälle. Epäkohteliasta.

Vierailija
15/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päinvastainen "ongelma". Olen koko elämäni ollut omissa oloissaan viihtyvä introvertti, joka puhuu vähän ja vain asiaa. Taustalle vetääntyminen on tuntunut luontevalta, enkä ole ärsyyntynyt asiasta - paitsi silloin kun joku on alkanut utelemaan tyyliin "hei mikset sä ikinä puhu mitään, ootko ujo vai eikö meidän jutut kiinnosta?". No, en ole ja muiden jutut kiinnostavat lähtökohtaisesti enemmän kuin oman äänen kuunteleminen, koska niistä voi oppia jotakin ja saada uusia ideoita. Nyt olen kuitenkin päätynyt työelämässä asiantuntijatehtäviin, ja löydän itseni toisinaan puhumassa 50-100 henkilön yleisölle, jotka istuvat hiljaa ja kuuntelevat suurella mielenkiinnolla. En todellakaan ole mukavuusalueellani noissa tilanteissa, mutta palaute on ollut pääsääntöisesti hyvää. 

Miksi sinua AP ärsyttää? Johtuuko se sosiaalisesta paineesta olla puhelias ja sosiaalinen, vai puhuvatko muut usein päälle, vaikka sinulla olisi tärkeää sanottavaa keskustelun aiheesta?

En ole kokenut päällepuhumista, mutta sitä, että olen yhtäkkiä kuin ilmaa, että en ole tärkeä tai kiinnostava. Näen, että se, johon katse kohdistetaan, koetaan jotenkin tärkeämmäksi siinä tilanteessa ja siihen halutaan luoda tai ylläpitää yhteyttä. Se tuntuu vähän mitätöinniltä, jos itseä ei katsota jossakin keskustelussa ollenkaan ja se mitätöinti on se, mikä ärsyttää. Mutta sinä osaat suhteutua tähän kyllä tosi hienosti. Minäkin luennoin, mutta se on mielestäni kuitenkin eri asia kuin vapaa keskustelu.

Vierailija
16/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka on niin näkymätön, että jotkut eivät huomaa häntä ollenkaan. Hän tulee päällepuhutuksi ja minä kyllä loukkaannun hänen puolestaan.

Hän puhuu vähän mutta asiaa ja ansaitsee tulla kuulluksi, kun sen yhden kerran illassa avaa suunsa. Joidenkin mielestä sekin näyttää olevan liikaa.

Siinä on sitten se paha puoli, että kokemuksestaan lannistuneena seuraavalla kerralla hän ei yritä puhua sitä vähääkään.

Vierailija
17/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle harvoin käy noin, vaikka olen vetäytyvä ja myötäilevä introvertti luonteeltani. Ilmeisesti tunnen hyvin huomaavaisia ihmisiä. Jos kuitenkin käy, niin jossain vaiheessa alan ajatella, että mitä hittoa mä tässä teen ja poistunkin tilasta.

Vierailija
19/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku suomalainen ilmiö?

Vierailija
20/36 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut päällepuhumista, mutta sitä, että olen yhtäkkiä kuin ilmaa, että en ole tärkeä tai kiinnostava. Näen, että se, johon katse kohdistetaan, koetaan jotenkin tärkeämmäksi siinä tilanteessa ja siihen halutaan luoda tai ylläpitää yhteyttä. Se tuntuu vähän mitätöinniltä, jos itseä ei katsota jossakin keskustelussa ollenkaan ja se mitätöinti on se, mikä ärsyttää. Mutta sinä osaat suhteutua tähän kyllä tosi hienosti. Minäkin luennoin, mutta se on mielestäni kuitenkin eri asia kuin vapaa keskustelu.

Olen kokenut tätä toisinaan, esimerkiksi kaveriporukoissa joissa muut ovat tunteneet toisensa pidemmän aikaa. Ei se tietenkään mukavalta tunnu olla henkilö, joka kutsutaan mukaan velvollisuudentunnosta, mutta jätetään kuitenkin huomiotta. Harvoin kyse kuitenkaan on mistään tarkoituksellisesta ulkopuolelle jättämisestä, toisilla vaan synkkaa paremmin ja juttu luistaa, jolloin muut ympärillä olevat unohtuvat.