Mitä automerkkiä suosittelet? Moottoritie ajoa 30 000 km vuodessa.
Mahdollisimman "vähäruokainen", mieluiten maasturi (ei tarvitse olla neliveto), farmari myös huomioidaan. Autom/ manuaali, kumpikin käy. Ei Mersu, audi, Bemari.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittää ihan perus auto. Junaakin joku ehdotti, ei vaan ole täällä maaseudulla... Kaupparatsukaan en ole. Töitä ei vaan ole lähempänä, joten pakko ajella vaikka ei kauheasti huvittaisi. Nykyinen auto (bensa)vie satasella yli 7 l Mitä edullisempi sen parempi. Nytkin auton kulut lohkaisee palkkaan melkoisen loven.
Eli bensakulusi on noin 250€/kk? Käyttövoimavero n. 300 vuosi? Vakuutus n. 700 vuosi? Huolto ja katsastus n 200 vuosi?
Kustannukset kuussa n. 350€? Vika on josssain muussa kuin auton kustannuksissa jos tuo summa tekee palkkaan melkoisen loven. Varskinkin kun nuo muut kun bensa lankeaa maksuun vain kerran vuodessa.
+ 250 e autolainaa...
Hybridi. Meillä toyota prius, kuluttaa 4.5l 100km talvella. Ei kuitenkaan mikään pikkuauto.
Vierailija kirjoitti:
Maasturi ja pieniruokainen..:-(
Korkeutta kaipaan talvella,koska kotitie ei aina ole aina aurattu silloin kun lähden liikkeelle. Ja aukealla paikalla tuuli kinostaa irtolumen tielle vaikka ei olisi satanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nissan Micra vm 1998 litraisella pannulla.
Kiitos, päivän parhaat naurut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maasturia moottoritie ajoon.. no eipä siinä
Ja autobaanojen maasta; mersut, bemarit ja audit - mutta ei käy... 🙄
Joo, näitä en halua periaatteesta... Paljon olen tiellä liikkunut ja nämä em autojen kuskit aiheuttaneet eniten vaaratilanteita mitä olen nähnyt. Mitä hienompi auto sitä kovemmin kaahataan yms. Tai ohi pitää päästä vaikka itse ajaa pientä ylinopeutta, sitten hidadtetaan kun ohitettu jne. En huoli m...n jatkoa, anteeksi vaan. Ap
Itselläni tulee n. 60-70tkm/vuosi ja olen suosinut näitä mondeo, passat ym kokoluokan autoja.
Hommaa neliveto automaatilla, ja maasturikokoa. Silloin pääset pihastasi liikkeelle säällä kuin säällä. Ja tämän kokoluokan autot on kaikki hyviä ja miellyttäviä ajettavia. Ja varusteluiltaan ovat myös hyviä, puhumattakaan turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa neliveto automaatilla, ja maasturikokoa. Silloin pääset pihastasi liikkeelle säällä kuin säällä. Ja tämän kokoluokan autot on kaikki hyviä ja miellyttäviä ajettavia. Ja varusteluiltaan ovat myös hyviä, puhumattakaan turvallisuudesta.
Kertoisitko esimerkkejä? Kiitos nyt tullut asiallisia kommentteja! Ap
Mikä tahansa Toyota. Varma auto kelillä kuin kelillä, syö vähän ja moottori kestää lähes ikuisesti mikäli muistaa huoltaa muutenkin autoa tietysti säännöllisesti. Ajomukavuutta löytyy myös kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsellä on viimeisimpänä kokemusta Subaru Foresterista. On kyllä suht.hintava, mutta jokaisen euron arvoinen. Ei ole tullut sellaista säätä tai maastoa vastaan, jossa ei olisi päässyt liikkumaan. Lisäksi on ajettavuudeltaan hyvä ja jämäkkä auto. Siis ihan maantieajossakin.
Ainoa miinus on, että polttoainetta menee enemmän kuin ns. tavallisessa autossa. Kiitos jatkuvan nelivedon.
Itse tutkin tarkasti eri vaihtoehtoja muutama vuosi sitten kun uuden auton hommasin, ja Forester vastasi hintansa ja tarpeideni puolesta parhaiten tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
no ei ainakaan sähköautoa.ei edes ehdi vuodessa ajaa 30tkm kun tarvi roikkua latailemassa sitä jatkuvasti.
Miksi valehtelet asioista, jotka kuka tahansa peruskoulun käynyt voi parissa sekunnissa laskea päässäkin? Jo varsin tavanomaisella 16 A 230 V -pistorasialla lataat 4,5 tunnissa päivittäiset ajelusi, vuosimäärän ollessa tuo 30 tkm.
"vantaalainen taksinkuljettaja Ari Nyyssönen kertoo hankkineensa takavetoisen Model S:n joulukuussa 2014, minkä jälkeen kilometrejä on tullut vuosittain yli 100 000".
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-m…
Eli ehtii ajamaan vaikka 100 tkm, vaikkei tämäkään heppu mihinkään ennätykseen ole edes pyrkinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat noin paljon, niin tietenkin sähköauto, kona tai niro esim tai tesla
Taasko se mainostaminen alkaa...?!?
Kerro lisää siitä millä tavalla kysymykseen vastaaminen on mainostamista. Mikset vingu näille kaikille vastaajille, jotka ehdottavat mitä tahansa autoa?
Vierailija kirjoitti:
Mee bussilla
Eipä onnistu... Ap
suosittelen hybridiä kulutus pientä ja rahanmeno olematonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa miinus on, että polttoainetta menee enemmän kuin ns. tavallisessa autossa. Kiitos jatkuvan nelivedon.
.
Isompi polttoaineen kulutus johtuu siitäkin että Subaru Foresterin moottorit ovat teknisesti hieman vanhempaa tekniikkaa. Nelivedossa on yleisesti sekin hyvä puoli että kaikki renkaat kuluvat tasaisemmin, sitten talvella neliveto vähentää tehokkaasti nastarenkaista irtoavien nastojen määrää samalla vähentäen eroja nastojen määrässä renkaiden välillä. Talvella tasaisella tiellä nopeassa kiihdytyksessä renkaat eivät sudi ollenkaan ja auto lähtee liikkeelle suunnilleen yhtä nopeasti kuin kesälläkin. Mutta jos ajaa rauhallisesti niin ei välttämättä irtoa lainkaan nastoja renkaista.
Mielestäni maasturit on huonompia ajettavia moottoritienopeuksissa, eli ota mieluummin se farmarimalli.
Merkin saat valita ihan itse, mutta suosittelen dieseliä, ja tarpeeksi suurta mallia. Itse en jaksaisi ajella pitkiä pätkiä jollain Golf-kokoluokan autolla. Mukautuva vakionopeussäädin voisi olla hyvä?