Mitä automerkkiä suosittelet? Moottoritie ajoa 30 000 km vuodessa.
Mahdollisimman "vähäruokainen", mieluiten maasturi (ei tarvitse olla neliveto), farmari myös huomioidaan. Autom/ manuaali, kumpikin käy. Ei Mersu, audi, Bemari.
Kommentit (88)
Oon muutaman vuoden ajanut Volvo v70 ko. Ajossa. On tosi hyvä. Mallia ei enää saa, mutta tuskin uudet mallit ainakaan huonompia on. Automaatti tietenkin ja ainakin vielä diesel
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skodaa ja Volkkaria, jos on hieman enemmän budjetoida autoon ja ennen kaikkea sen ylläpitoon, niin volvoa.
Voin vahvistaa tämän Volvo näkemyksen. Mielellään vielä muutama vuosi sitten valmistettu 5-sylinterisellä moottorilla varustettu joita saa jo kohtuu hinnalla. Kulutus noin 5,4 l/100km (Ajotietokone voi väittää alle 5 l/100 km mutta se ei pidä paikkansa), tuolla kulutuksella kulkee motarinopeutta V70 ja XC60 mallit. On erinomaiset penkit pitkään ajoon, erinomaiset ajo ominaisuudet eli menee kuin juna, polttoainetoiminen lisälämmitin (lähes kaikki 5-sylinteriset jos ei Etelä-Euroopan tunteja varustettu tällä) takaa aina lämpimyyden ja moottorin oikean lämpötilan, jolloin yhdistetty kulutus optimoitu. Jos ottaa automatiikan menusta pois, menettää paljon mukavuudesta ja keskikulutus (tankkauksista mitattu) lähtee nousemaan kun optimoitu moottorilämpötila on liian pieni, sanon tämän kokemuksesta.
Rengastuksena kannattaa suosia vakiota, ei mitään ylen matalaprofiilista.
Olen ajanut 12 v aikana noin 600 tkm ja moottori, automaattivaihteisto on minulla ollut kestävää mallia. Vuosimallit 2008-2010 juopompia (2.4D), 2011 D3 ja D4 jo pihimpiä ja viimeiset 5-sylinteriset (eli joko D3, D4 tai D5) parhaimpia, harmi että niitä ei enää saa uusiin Volvoihin, viimeisimmät vm. 2016. No saahan noita uusia vastaavia 4-sylinterisiä mutta eivät vastaa.....
Ehdottomasti kannattaa tarkistaa että automaattivaihteiston öljynvaihto on tehty huuhtelemalla noin 80.000 km välein. Raskasauto kuluttaa toki jarruja Toyotaa enemmän (joutuu vaihtamaan palat n. 100 tkm kohdalla ja levyt ja palat sitten 200 tkm kohdalla) mutta Brembon jarrulevyt ja palat ostaa 220 euroon ja osaava vaihtaa iltapuhteena.
Ja vääntö 400 nm jo alhaisilla kierroksilla (1450 1/min) takaa ettei moottoritien rampissa jäädä ihmettelemään, suorastaan hyökkää jonoon mukaan kun vain pyytää voimaa...
Volvon automaatti-ilmastointi, sisäilman laatujärjestelmä, kohtuulliset sisätilat, tosi hiljaisia verrattuna esim. Superbin takapään rengasääniin kesä- tai nastarenkailla, valinta on selvä jos motaria joudut liikkumaan. Itse olen ajanut vain nastarenkailla koska voin joutua liikkumaan haastavissa olosuhteissa eri puolella Suomea, ja Volvo kulkee niillä hienosti ja hiljaisesti.Tuli tässä Volvoa kehuttua, mutta olen niin tyytyväinen kolmen Volvon kokemuksella, että uskallan suositella ja perhepiirissämme on myös kaksi muuta pienempää Volvoa, ja jos pienempi Volvo kiinnostaa, on meillä esim V40 xc:stä myös hyvät kokemukset, suosittelen myös siihen esim D3 moottoria.
Ei vaan kestä hermot sitä meteliä mikä on Volvossa sisällä. Just ajoin uutta ja hirveä melu
Taisit ajaa uusia 2 litrasii neli sylinterisii, paljon melusempia kuin vanhemmat 5-sylinteriset. Haettu muka urheilullisuutta tuolla äänimaailmalla, en tykkää minäkään.
Iso Volvo vastaa äänimaailmaltaan bmv 5 sarjaa ja mb:n E-sarjaa....
Bemu on minun kokemukseni mukaan mukavin. 3 sarjalainen. Vaikka 325D
Vaikka alku viesti ei toivonutkaan tallaista vastausta
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa purkki riittää suomen moottoriteille.
Täsmälleen näin. Mikään ei ole niin helppoa kuin motariajo. "Laatuvaikutelmilla" ole mitään väliä, ellei sitten jostakin syystä ostele jotain päälle sadantonnin autoa (vai mitä ne isot Porschet maksaa). Niissä saattaakin olla jo tunnelmaa? Mutta älä mene siihen lankaan että ostat "pikkuisen parempaa", eli maksat jostain logosta ja mielikuvista (jotka perustuvat valmistajan kalleimpiin malleihin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skodaa ja Volkkaria, jos on hieman enemmän budjetoida autoon ja ennen kaikkea sen ylläpitoon, niin volvoa.
Voin vahvistaa tämän Volvo näkemyksen. Mielellään vielä muutama vuosi sitten valmistettu 5-sylinterisellä moottorilla varustettu joita saa jo kohtuu hinnalla. Kulutus noin 5,4 l/100km (Ajotietokone voi väittää alle 5 l/100 km mutta se ei pidä paikkansa), tuolla kulutuksella kulkee motarinopeutta V70 ja XC60 mallit. On erinomaiset penkit pitkään ajoon, erinomaiset ajo ominaisuudet eli menee kuin juna, polttoainetoiminen lisälämmitin (lähes kaikki 5-sylinteriset jos ei Etelä-Euroopan tunteja varustettu tällä) takaa aina lämpimyyden ja moottorin oikean lämpötilan, jolloin yhdistetty kulutus optimoitu. Jos ottaa automatiikan menusta pois, menettää paljon mukavuudesta ja keskikulutus (tankkauksista mitattu) lähtee nousemaan kun optimoitu moottorilämpötila on liian pieni, sanon tämän kokemuksesta.
Olen ajanut 12 v aikana noin 600 tkm ja moottori, automaattivaihteisto on minulla ollut kestävää mallia. Vuosimallit 2008-2010 juopompia (2.4D), 2011 D3 ja D4 jo pihimpiä ja viimeiset 5-sylinteriset (eli joko D3, D4 tai D5) parhaimpia, harmi että niitä ei enää saa uusiin Volvoihin, viimeisimmät vm. 2016. No saahan noita uusia vastaavia 4-sylinterisiä mutta eivät vastaa.....
Ehdottomasti kannattaa tarkistaa että automaattivaihteiston öljynvaihto on tehty huuhtelemalla noin 80.000 km välein. Raskasauto kuluttaa toki jarruja Toyotaa enemmän (joutuu vaihtamaan palat n. 100 tkm kohdalla ja levyt ja palat sitten 200 tkm kohdalla) mutta Brembon jarrulevyt ja palat ostaa 220 euroon ja osaava vaihtaa iltapuhteena.
Ja vääntö 400 nm jo alhaisilla kierroksilla (1450 1/min) takaa ettei moottoritien rampissa jäädä ihmettelemään, suorastaan hyökkää jonoon mukaan kun vain pyytää voimaa...
Volvon automaatti-ilmastointi, sisäilman laatujärjestelmä, kohtuulliset sisätilat, tosi hiljaisia verrattuna esim. Superbin takapään rengasääniin kesä- tai nastarenkailla, valinta on selvä jos motaria joudut liikkumaan. Itse olen ajanut vain nastarenkailla koska voin joutua liikkumaan haastavissa olosuhteissa eri puolella Suomea, ja Volvo kulkee niillä hienosti ja hiljaisesti.Tuli tässä Volvoa kehuttua, mutta olen niin tyytyväinen kolmen Volvon kokemuksella, että uskallan suositella ja perhepiirissämme on myös kaksi muuta pienempää Volvoa, ja jos pienempi Volvo kiinnostaa, on meillä esim V40 xc:stä myös hyvät kokemukset, suosittelen myös siihen esim D3 moottoria.
Ei vaan kestä hermot sitä meteliä mikä on Volvossa sisällä. Just ajoin uutta ja hirveä melu
Taisit ajaa uusia 2 litrasii neli sylinterisii, paljon melusempia kuin vanhemmat 5-sylinteriset. Haettu muka urheilullisuutta tuolla äänimaailmalla, en tykkää minäkään.
Iso Volvo vastaa äänimaailmaltaan bmv 5 sarjaa ja mb:n E-sarjaa....
Totta vanha oli hiljaisempi Volvolla. Ei ne kuitenkaan bemarille melussa pärjää.
Minulle riittää ihan perus auto. Junaakin joku ehdotti, ei vaan ole täällä maaseudulla... Kaupparatsukaan en ole. Töitä ei vaan ole lähempänä, joten pakko ajella vaikka ei kauheasti huvittaisi. Nykyinen auto (bensa)vie satasella yli 7 l Mitä edullisempi sen parempi. Nytkin auton kulut lohkaisee palkkaan melkoisen loven.
Siis jos uutta haet, niin edullisin mihin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittää ihan perus auto. Junaakin joku ehdotti, ei vaan ole täällä maaseudulla... Kaupparatsukaan en ole. Töitä ei vaan ole lähempänä, joten pakko ajella vaikka ei kauheasti huvittaisi. Nykyinen auto (bensa)vie satasella yli 7 l Mitä edullisempi sen parempi. Nytkin auton kulut lohkaisee palkkaan melkoisen loven.
Eli bensakulusi on noin 250€/kk? Käyttövoimavero n. 300 vuosi? Vakuutus n. 700 vuosi? Huolto ja katsastus n 200 vuosi?
Kustannukset kuussa n. 350€? Vika on josssain muussa kuin auton kustannuksissa jos tuo summa tekee palkkaan melkoisen loven. Varskinkin kun nuo muut kun bensa lankeaa maksuun vain kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Unohda sitten se maasturi. Ajan noin saman vuodessa ja nykyinen alle 5000km ajettu SUV vie n. 7,3l satasella.
Älä helvetti osta "maasturia", vaan farmari, jos tarvitset tilaa. Maasturit on pienempiä kuin farkut. Ne on möhkäleitä ulospäin mutta jalkatilaakaan ei ole samaa mitä saman kokoluokan sedaneissa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa millaisia autoja saa alle 7l satasella kulutuksella? Muuta kuin noita pikkukindereitä ja dieseleita, joissa vero syö säästön.
Kannattaa käydä tekemässä koeajo eri autoilla. Kun ajaa 50 tuhatta vuodessa, niin istuimiin kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota. Monet ihmiset uskovat oman autonsa paremmuuteen ja siksi heidän näkemyksensä on suppea.
Neuvoni on, että tee pitkähkö koeajo paremman luokan eri autoilla. Ajomukavuus on erittäin tärkeätä myös noilla kilometreillä. Ajomukavuudestahan me maksamme kuten hyvästä ruuasta tai siitä toisesta hyvästä.
Sähköautot ovat huuhaata, koska niiden toimintasäde on niin rajallinen ainakin 20 asteen pakkasella. Ideologiasta ei järkevä ihminen maksa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat noin paljon, niin tietenkin sähköauto, kona tai niro esim tai tesla
Loppuu akku aika hätäiseen jos pelkkää motaria ajaa. Lataile siinä sitten parin tunnin välein pari tuntia jossain abcn pihassa.
Kohtuuhintaisia ja hyvin varusteltuja. Huomattavasti parempia kuin viime vuosituhannen tiedot omaavien esson baarin poikien puheista voisi päätellä.
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/9909364
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/diesel?pfrom=16000
VAG - konsernin (VW, Skoda, Seat, Audi) autoissa on tuhansia euroja maksavia vaihteisto-, turbo- ym. vikoja. Esim octaviaan tulee edelleen vettä jalkatilaan ja maalit hilseilevät parissa vuodessa. Kannattaa varautua tökkiviin DSG-vaihteistoihin ja hajoaviin TSI-turboihin sekä kalliiseen koneremonttiin kun jakoketju VAG-autossa venyy ja pettää. Asiakas on sitten aina väärässä kun menet volkkari-liikkeeseen valittamaan. Konserni ratsastaa vanhalla maineella ja mainonta pelaa. Autolehtien toimittajapojat käyvät saksassa, ranskassa ja italiassa automessuilla ja nauttivat täysihoidosta saksalaisten autovalmistajien piikkiin. Kotomaassa kirjoitetaan sitten aina mielistelevät jutut humureissun tarjonneiden merkkien autoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy kyllä ihan vähän kompata tätä. Mun edellinen V70 oli paljon hiljaisempi kuin tämä uudempi Volvoni.
Aloittaja rajasi pois kolme luontevinta vaihtoehtoa. Ei hyvää päivää 😂
Joo koska ne paneelit ja varausjärjestelmähän on tosiaan ilmaisia...