Vegaani lapsen ruokavalio. Kokemuksia?
Minulle syntyy piakkoin lapsi, ja hänestä tulee vegaani. Mutta kysyn kuiten onko kenelläkään kokemusta miten ruokavalio vaikuttaa, ja onko se turvallista vauvalle. Esim. pärjääkö ilman ravintolisiä ja kuinka pitkälle soijamaito riittää?
Kommentit (81)
Ei ihmisillä usein ole tietoa miten paljon niitä kasvituotteita pitäisi syödä, että saisi ne normiruokavalion eläinkunnan tuotteita korvaavat ravintoaineet. Vegaanin pitää myös syödä todella monipuolisesti eikä mitään hiiren annoksia. Minulla ei riittäisi aikaa ja energiaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Viestini meni tarkistettavaksi. No, lyhyesti sanottuna millä tahansa ruokavaliolla voi ihminen menehtyä jos ei osaa ruokkia oikein. Ei se lapsi paljoa kasva jos sille antaa vuosia päivässä palan leipää tomaatin tai kananmunan kanssa. Jos on yhtään järkeä päässä niin eiköhän sen lapsen voi kasvattaa ilman lihaa tai muita eläinperäisiä tuotteitakin. Siitä nyt harvemmin tehdään synttäriä uutisotsikoita sekaruokavaliosta kun jonkun lapsi nääntyy ns normaalilla ruokavaliolla.
No itseasiassa, jos syödään kananmunaa ja tomaattia, niin kaikki ravinto saadaan niistä. Noin yksinkertaistettuna. Ravitseva ruoka ei edellytä "monipuolisuutta" vaan sitä, että tarvittavat ravinnot saadaan.
Ihan varmasti saadaan jos niitä syödään tarpeeksi. Viestissä mainittiin yksi tomaatti ja yksi kanamuna leivän lisäksi. Ei siinä paljoa edes kaloreita ole, joten näännyttämiseksi menisi. Uskon että viestin pointti oli se, että ihan sama mitä lapselle syöttää, jos ei syötä tarpeeksi niin ei se pärjää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle syntyy piakkoin lapsi, ja hänestä tulee vegaani. Mutta kysyn kuiten onko kenelläkään kokemusta miten ruokavalio vaikuttaa, ja onko se turvallista vauvalle. Esim. pärjääkö ilman ravintolisiä ja kuinka pitkälle soijamaito riittää?
Soitappa ravintoterapeutille. Ei pitäisi olla ongelmaa jos osaa monipuolista vegaaniruokaa valmistaa ja huolehtia, että proteiinit, hiilarit, rasvat ja hivenaineet ym. tulee ruoasta saatua. Ravintolisiä joutuu antamaan ylensä esim. Veg1.
Vegaaniruuasta ei ihminen saa tarvitsemaansa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Viestini meni tarkistettavaksi. No, lyhyesti sanottuna millä tahansa ruokavaliolla voi ihminen menehtyä jos ei osaa ruokkia oikein. Ei se lapsi paljoa kasva jos sille antaa vuosia päivässä palan leipää tomaatin tai kananmunan kanssa. Jos on yhtään järkeä päässä niin eiköhän sen lapsen voi kasvattaa ilman lihaa tai muita eläinperäisiä tuotteitakin. Siitä nyt harvemmin tehdään synttäriä uutisotsikoita sekaruokavaliosta kun jonkun lapsi nääntyy ns normaalilla ruokavaliolla.
No itseasiassa, jos syödään kananmunaa ja tomaattia, niin kaikki ravinto saadaan niistä. Noin yksinkertaistettuna. Ravitseva ruoka ei edellytä "monipuolisuutta" vaan sitä, että tarvittavat ravinnot saadaan.
Ihan varmasti saadaan jos niitä syödään tarpeeksi. Viestissä mainittiin yksi tomaatti ja yksi kanamuna leivän lisäksi. Ei siinä paljoa edes kaloreita ole, joten näännyttämiseksi menisi. Uskon että viestin pointti oli se, että ihan sama mitä lapselle syöttää, jos ei syötä tarpeeksi niin ei se pärjää
Se olikin vain yksi esimerkki siitä, että ruuan ei tarvitse olla "monipuolista" Turhaa siitä nillität.
Joillakin vegaaneilla on puutostiloja, jotka kertovat että edes niitä kasviksia ei syödä tarpeeksi. Vegaanille pitäisi olla ihan perusjuttu tummanvihreät kasvikset ruokavaliossa. En ymmärrä miten joku voi elää suunnilleen leivällä ja puurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisillä usein ole tietoa miten paljon niitä kasvituotteita pitäisi syödä, että saisi ne normiruokavalion eläinkunnan tuotteita korvaavat ravintoaineet. Vegaanin pitää myös syödä todella monipuolisesti eikä mitään hiiren annoksia. Minulla ei riittäisi aikaa ja energiaa sellaiseen.
Et saa kasviksista ihmisen tarvitsemaa ravintoa, vaikka kuinka monipuolisesti niitä söisit. Ei määrä korvaa laatua.
Mutta jos ihmiset vapaaehtoisesti haluavat palata pula-ajan ruokavalioon ja vielä lapsensakin kasvattaa sillä, niin se on heidän oma asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ihmiset vapaaehtoisesti haluavat palata pula-ajan ruokavalioon ja vielä lapsensakin kasvattaa sillä, niin se on heidän oma asiansa.
Tavallaan näinkin, mutta turha niitten on mistään terveellisyydestä saarnata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi luoja mitä tietämättömyyttä taas. Jos aikuinen voi hyvin vegaaniruualla, miksei lapsi voisi? Imettämistä kannattaa tietenkin jatkaa mahdollisimman pitkään, vaikka äidinmaito ei vegaanista olekaan. B12 purkista niin kuin aikuisillakin. Soija ei aiheuta hormonimuutoksia ihmiselle, se on turha pelko. Eikä sekaruokaa syövälle lapsellekaan anneta lehmänmaitotuotteita tai lihaa alle vuoden iässä. Eli vauvalle voi ruveta yksivuotiaasta alkaen antamaan monipuolisesti täysjyväviljaa ja palkokasveja, täydentäen tarvittaessa vitamiineilla niin kuin muidenkin vauvojen ravintoa. Vegaaniruoka on ihan normaali, monipuolinen ja äärimmäisen terveellinen ruokavalio, kunhan tosiaan ottaa vähän asioista selvää.
Nämä ketjussa olleet tapaukset koskivat alle vuoden ikäisiä lapsia, joita ei imetetty - ei sen ikäinen syö vielä sekaruokaakaan, ja tapausten syynä todellakin vastuuttomien vanhempien täydellinen tietämättömyys.Vegaaniruoka ei suinkaan ole mikään äärimmäisen terveellinen. Tämän ymmärtää, jos vähänkin tietää mitä ihminen ravinnokseen tarvitsee. Se ei muutu terveelliseksi, sillä, että ottaa asioista selvää. Vegaanit tietävät varmasti mitä kaikkea ravintoa kasviksissa on, mutta eivät ymmärrä, että ihmisen elimistö ei voi niitä kaikkia hyödyntää. Vegaanit eivät tiedä, mitä ravintoa on lihassa, rasvassa, luuliemessä. Eivätkä tiedä, että ed.mainituissa on sellaista ravintoa, mitä ei ole mahdollista saada kasviksista tai niiden korvikkeista ihmiselle hyödyksi.
Mitä ihmeen jankkaamista tämäkin nyt on että vegaanit eivät ymmärtäisi ravinnosta mitään? Sitähän se siteeraamassasi viestissä mainittu asioista selvää ottaminen tarkoittaa, että tiedetään ruokavalion vaikutukset nimenomaan ihmiselle. Vegaanit jos ketkä tietävät nämä jutut!
Itse en ole mikään kettutyttö vaan kohta viisikymppinen, korkeakoulutettu nainen, ja olen aiemmin elänyt pitkään sekä sekasyöjänä että lakto-ovona. Nyt vegaanina olen perehtynyt siihen mitä ravintoaineita mistäkin saa ja missä kombinaatioissa ne imeytyvät parhaiten. Olen tällä ruokavaliolla saanut kroonisen sairauden kuriin enkä todellakaan tietämättömyyttäni riskeeraisi terveyttäni, juuri kun olen sen saanut takaisin.
Mitään "korvikkeita" en syö, ainoastaan puhdasta kasviperäistä ruokaa.Valehtelu ei ole tervettä.
Arvostaisin todellakin sitä, jos sinulla olisi esittää jokin perusteltu, objektiivinen vasta-argumentti omalle kokemusperäiselle, mielestäni melko valistuneelle näkemykselleni. Mutta sen torjuminen valheena ilman minkäänlaisia perusteluja on mielestäni niin raskauttavaa keskustelukumppanin aliarviointia, että lopetan keskustelun omalta osaltani tähän. Onnea valitsemallasi tiellä.
Todella usein myös vegaaneilla on joku syömishäiriö. Vegaanius on hyvä syy rajoittaa syömisiään ja suhtautua niihin pakkomielteisesti.
Mä kannatan aikuisten veganismia, mutta kasvavan lapsen ruokavalio ei ole niin yksinkertaista koostaa. Sukulaiseni on töissä päiväkodin keittiössä ja siellä on useampi vegaanipenska. Pahin dieetti on ollut soijaton, viljaton, sokeriton, vegaani. Mistä lapsi saa rautaa ja proteiinia, porkkanasta ja pavuista? Entäs kalsium? Purkista vaan?
Tuossa kunnallisessa päiväkodissa erikoisdieetit on lopetettu, tai ne saa vaan lääkärin todistuksella. Nyt vanhemmat laittavat lapsilleen eväiksi porkkananpaloja, parsaa ja leipää. Jollain saattaa olla tofuakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi luoja mitä tietämättömyyttä taas. Jos aikuinen voi hyvin vegaaniruualla, miksei lapsi voisi? Imettämistä kannattaa tietenkin jatkaa mahdollisimman pitkään, vaikka äidinmaito ei vegaanista olekaan. B12 purkista niin kuin aikuisillakin. Soija ei aiheuta hormonimuutoksia ihmiselle, se on turha pelko. Eikä sekaruokaa syövälle lapsellekaan anneta lehmänmaitotuotteita tai lihaa alle vuoden iässä. Eli vauvalle voi ruveta yksivuotiaasta alkaen antamaan monipuolisesti täysjyväviljaa ja palkokasveja, täydentäen tarvittaessa vitamiineilla niin kuin muidenkin vauvojen ravintoa. Vegaaniruoka on ihan normaali, monipuolinen ja äärimmäisen terveellinen ruokavalio, kunhan tosiaan ottaa vähän asioista selvää.
Nämä ketjussa olleet tapaukset koskivat alle vuoden ikäisiä lapsia, joita ei imetetty - ei sen ikäinen syö vielä sekaruokaakaan, ja tapausten syynä todellakin vastuuttomien vanhempien täydellinen tietämättömyys.Vegaaniruoka ei suinkaan ole mikään äärimmäisen terveellinen. Tämän ymmärtää, jos vähänkin tietää mitä ihminen ravinnokseen tarvitsee. Se ei muutu terveelliseksi, sillä, että ottaa asioista selvää. Vegaanit tietävät varmasti mitä kaikkea ravintoa kasviksissa on, mutta eivät ymmärrä, että ihmisen elimistö ei voi niitä kaikkia hyödyntää. Vegaanit eivät tiedä, mitä ravintoa on lihassa, rasvassa, luuliemessä. Eivätkä tiedä, että ed.mainituissa on sellaista ravintoa, mitä ei ole mahdollista saada kasviksista tai niiden korvikkeista ihmiselle hyödyksi.
Äh, luuliemijankkaaja. Mitä ihmeellistä siitä luuliemestä saa ja kuinka moni sekasyöjäkään muka sellaista syö/juo?
Olin kasvissyöjä melkein 10v. Söin kylläkin kalaa ja maitotuotteita. Söin myös avokadoa, pähkinöitä ja paljon vihanneksia ja hedelmiä. Myös soijavalmisteita. Lihanpuutteen korvasin kuin huomaamatta leivällä, juustolla ja makeisilla. Ja niitä meni paljon. Olin lihava kuin pulla. Elimistö voi huonosti ja pieritti.
Tultuani raskaaksi lisäsin lihan ruokavalioon lapsen vuoksi. Ja sillä tiellä olen vieläkin. Voin paremmin. Ei pieretä ja suoli toimii. Hiukset jotka olivat lirut ovat pitkät ja paksut. Kynnet kasvaa hirveetä vauhtia. Leipää en enään syö niin paljon. Makeisia kyllä mutta paino on tippunut eikä nouse.
Ja jos katsotte näitä vegaaneita ovat usein kuivia kuin rusinat ja hiukset on päätä pitkin. Kasvissyöjät taas turpeita kuin rommissa uitettu rusina.
Opin että monipuolisuus kannattaa. Ei lihaa tarvitse joka päivä ahtaa mahaan mutta satunnaisesti tekee hyvää. En vois ikinä tehdä lapselleni vegaaniutta. Kaikessa tarvitse mennä äärimmäisyyksiin. Lehmäntuotteitakin käytetty aikojen alusta eikä lehmät siitä kärsi jos niitä kohdellaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olin kasvissyöjä melkein 10v. Söin kylläkin kalaa ja maitotuotteita. Söin myös avokadoa, pähkinöitä ja paljon vihanneksia ja hedelmiä. Myös soijavalmisteita. Lihanpuutteen korvasin kuin huomaamatta leivällä, juustolla ja makeisilla. Ja niitä meni paljon. Olin lihava kuin pulla. Elimistö voi huonosti ja pieritti.
Tultuani raskaaksi lisäsin lihan ruokavalioon lapsen vuoksi. Ja sillä tiellä olen vieläkin. Voin paremmin. Ei pieretä ja suoli toimii. Hiukset jotka olivat lirut ovat pitkät ja paksut. Kynnet kasvaa hirveetä vauhtia. Leipää en enään syö niin paljon. Makeisia kyllä mutta paino on tippunut eikä nouse.Ja jos katsotte näitä vegaaneita ovat usein kuivia kuin rusinat ja hiukset on päätä pitkin. Kasvissyöjät taas turpeita kuin rommissa uitettu rusina.
Opin että monipuolisuus kannattaa. Ei lihaa tarvitse joka päivä ahtaa mahaan mutta satunnaisesti tekee hyvää. En vois ikinä tehdä lapselleni vegaaniutta. Kaikessa tarvitse mennä äärimmäisyyksiin. Lehmäntuotteitakin käytetty aikojen alusta eikä lehmät siitä kärsi jos niitä kohdellaan hyvin.
En väitä että olisit väärässä, onhan kyseessä oma kokemuksesi. Mutta sanot itsekin, että ruokasi pääosa koostui leivästä, juustosta ja makeisista. Eihän se ole terveellistä kenellekään, eikä mitään tyypillistä kasvisruokaa.
Samaa mieltä olen siinä että kaikille tekisi hyvää syödä vähemmän lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, luuliemijankkaaja. Mitä ihmeellistä siitä luuliemestä saa ja kuinka moni sekasyöjäkään muka sellaista syö/juo?
Sitäpä ei vegaanit tajua, vaikka niin kehuvat ymmärtävänsä ravinnosta kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitappa ravintoterapeutille. Ei pitäisi olla ongelmaa jos osaa monipuolista vegaaniruokaa valmistaa ja huolehtia, että proteiinit, hiilarit, rasvat ja hivenaineet ym. tulee ruoasta saatua. Ravintolisiä joutuu antamaan ylensä esim. Veg1.
Ravintoterapeutti on tod. näk. kanssasi eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti onkin. Tiedätkö heidän koulutuksesta ja siitä, mitä heidän on määrä puhua ravinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on ollut syntymästään lähtien vegaanisella ruokavaliolla, voiko hänen elimistönsä koskaan oppia käsittelemään lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita tai kananmunia?
Tätä olen ihan oikeasti miettinyt. Et entä jos se lapsi sitten aikuisena haluaisi vaikka laajentaa ruokavaliotaan, niin onnistuuko se?
Eiköhän tuo äiti aivopese lapsensa sellaiseksi, että ei tulisi mieleenkään haluta syödä lihaa tai edes luomumunia. Surullista aivopesua. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti onkin. Tiedätkö heidän koulutuksesta ja siitä, mitä heidän on määrä puhua ravinnosta?
Tiedän sillä oma ravintoterapeuttimme oli sitä mieltä, että vegaaniruokavalio on yhtä hyvä kuin sekaruokavalio. Oma lapsemme tosin syö kalaa ja jos maitoallergia häviää, niin maitotuotteita. Itse saa valita mitä ruokavaliota noudattaa kun osaa sen tehdä. T. Äiti joka ollut 23v. Kasvissyöjä eri muodoissa ilman puutoksia. Ravintoterapeutti osaa antaa ohjeet ruokavalioon. Tosin koulukuntia tämänkin asian suhteen on varmasti useampi, eli osa voi nähdä punaista valoa veganismin suhteen.
Valehtelu ei ole tervettä.