Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljastuksia

18.07.2008 |

Pistettäisiinkö listaa asioista mitä on tehnyt suositusten "vastaisesti" vauvan parasta ajatellen. Näin uusien äitejen ei tarvitse pelätä että eikö omaa vaistoa saisi kuunnella?

Esimerkiksi: olen antanut pakosta luomumaitoa 5kk ikäiselle koska muu apteekin tai kaupan korvike ei käynyt ja rintamaito loppui,

olen pitänyt 10kk ikäistä auringossa pieniä leikkihetkiä jotta ihottuma parantuisi, ja paranikin,

Olen huudattanut häntä n10min, käynyt katsomassa, huudattanut 10min... koska muu ei tepsinyt ja siten sain hänet nukkumaan yöllä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa hyvän sopan aikaiseksi :). Onko tarkoitus vain paljastaa, kommentteja varmasti tulee myös.

- olen myöhentänyt ja jättänyt osan rokotuksista pois. vauvan hermosto ja elimistö ei kestä sitä tolkutonta rokotusrumbaa.

- en steriloi joka päivä tuttipulloja, ihan turhaa.

- en ole maistattanut jokaista uutta ruokaa viikkoja kerrallaan. Vauva on syönyt soseita ihan "sekatahtia". Mielestäni myös tämä on turhaa, jos ei ole allergiataipumusta.

- en syötä lapselle perunaa, tukkii elimistön. Tärkkelystä liikaa.

- olen pitänyt lasta lempeässä auringossa, että iho vähän vahvistuisi ja kuivaläskät lähtisivät.

- en syötä lapselle lihaa, soija, tofu ja kala, kasvikset ja marjat ovat terveellisempiä.

- en antanut calmetoida vauvaani v. 2002. Tiesin, että rokote poistuu rokoteohjelmasta. Tuolloin käytössä ollut tanskalainen rokouserä oli huono, vauvat sairastuivat siitä rokotteesta.

Kirjoitan lisää, kun muista.

Vierailija
2/23 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat saaneet alle vuoden ikäisenä tila-ja pastoroitua maitoa. Jogurttiakin reilu puolivuotiaana ensimmäisiä kertoja. uusia ruokia ei olla maistatettu viikkoa ennen uutta makua.

vauvan pulloja ja tutteja en ole keittänyt,kuin uusina. pessyt olen sekalaiseen tahtiin,en edes joka päivä. Tosin lapsia on imetetty ensimmäiset kuukaudet, ja korvikkeet tullut kehiin sitten kun on jo soseita maistettu.

Kirjoittelen lisää kunhan muistan taas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Olen ulkoillut vauvan kanssa -21-25 pakkasissa, vaikkei sitä suositella (vauva pysyi lämpimänä riittävällä vaatetuksella ja hengitysilmaa sai lämmitettyä suojaamalla vaunujen kuomun aukko harsolla/peitolla)

- olen antanut molemmille lapsilleni alle puolivuotiaana jo kalaa vaikka monet neuvolatädit eivät sitä suosittele

- myös muita "herkästi allergisoivia" ruoka-aineita on kokeiltu rohkeasti ja kun oireita ei ole ilmenny ei niiden käyttöäkään ole rajoitettu

- olen kylvettänyt vauvoja useammin kuin kerran viikossa, koska iho pysynyt hyvänä

- tuttipullot ja tutit on meilläkin keitetty hyvin harvoin

Vierailija
4/23 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* olen antanut maissivelliä enne suositus ikää koska vauva vaan huusi ruokaa koko ajan.

*10 kk aloitin jo lehmänmaidon annon ja normaalin ruoan.

*tuttipullot ja tutit keitin harvemmin

* perunaa syötin jo n 2kk iässä kun pojilla kova nälkä.

Vierailija
5/23 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vauvaa on kylvetetty noin kerran viikossa. Kuivien iholäiskien tultua, pesin kaksi kuukautta vauvaa vain pesulapulla ja öljyllä.

- vauvalla, joka ei puklannut / sotannut vaatteitaan, pidin samaa villabodya aina viikon kerrallaan, koska villa on kuin toinen iho, suojaa lasta.

- kalaa olen syöttänyt 6kk alkaen, tämä on kyllä suosituskin.

- esikoisen hiukset pestiin shampoolla ekan kerran n. 3v. vanhana.

- lapsia ei ole vielä kertaakaan hinkattu saippualla päästä varpaisiin, ainoastaan likaiset kohdat on pesty.

Kerron taas lisää, kun muistan.

Vierailija
6/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tutteja ja pulloja oo keitetty edes uusina, huuhdeltu vain kuumalla vedellä.

En ole niitä muutenkaan keitellyt, vain huuhdellut. Tosin pulloja meillä ei tällä vauvalla ees käytetä.

Vauva käy suihkussa, ei kylvyssä ja 3-4 kertaa viikossa.

Olen laittanut kohta 7 vuotiaan isoveljen vahtimaan vauvaa sen ajan kun käyn suihkussa, noin 10 minuuttia taisi mennä..

Olen jättänyt nukkuvan vauvan kotiin yksin kun olen vienyt roskat (silloin kun asuimme kerrostalossa)

Olen jättänyt nukkuvan vauvan kohta 7 vuotiaan isoveljen kanssa autoon kun olen käynyt pikku kaupassa äkkiä hakemassa maidon tms.

Vierailija
7/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Olen huudattantut myös 1v lasta 10min. kerrallaan ja käynyt katsomassa, taas 10min. ja tsekkaus... Alkoi nukkumaan.

*Keskimmäisellä aloitin soseet vasta 7kk ikäisenä, kun kasvoi aivan mieletöntä vauhtia ja oli kuuma matkailukesä menossa kun soseet olisi pitänyt aloittaa. Terveeltä 3-v tuo nyt vaikuttaa...

*Pestään lapset päästä varpaisiin vain kerran viikossa, että iho pysyy hyvänä. Muuten vain käsien, jalkojen, naaman ja hampaiden pesu.

*Käyn usein lähikaupassa nopeasti hakemassa ruokavarantoja niin, että lapset(5,3 ja 1v) odottavat keskenään lukitussa autossa. Hyvin on mennyt, mut kai tää on sillä rajalla... Helteellä/kovalla pakkasella en koskaan kuitenkaan jätä!!

*Annan lapsen huutaa joskus, koska joskus lapsen vaan täytyy antaa huutaa. Kaikki kasvatusoppaat ei tätä hyvällä katso... Mut varsinkin toi 3-v on oikea itkuiikka, eikä tuohon auta mikään lohdutus/kiristys/uhkailu ettei huutais. Sitten vaan huutaa...

Onhan näitä, että vois paljastella. Ainiin, esikoinen söi 1-v juhlissaan vaikka kuinka graavilohta kun tykkäs siitä kovin ja kaikki vieraat antoi hänelle sitä meidän selän takana. Kyllä oli pojalla jano illalla...

Näitä riittäisi vaikka kuinka!

Kyllä näitä palj

Vierailija
8/23 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* keitän pullot n. kerran viikossa ja tutit vielä harvemmin

* Olen aloittanut kiinteät ennen 4 kk ja vellit myös

* en ole mastatellut uusia ruoka-aineita viikon kerrallaan vaan melko sekalaisesti on menty etenpäin molemmilla.

* Olen jättänyt vauvan 5 vuotiaan isoveikan kanssa kun olen käynyt suihkussa.

* Olen jättänyt vauvan nukkumaan autoon kun olen vienyt vanhemman hoitoon.

* En ole herättänyt vastasyntynyttä syömään kesken unien neljän tunnin välein vaikka neuvolassa käskettiin vaan antanut nukkua niin paljon kuin nukuttaa. (ja paino menee tällä hetkellä +2 käyrällä)

Kai näitä olis vielä paaaljon mutta ei nyt muista. Palaillaan asiaan. :)

Vierailija
9/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut vauvan nukkua vatsallaan siitä saakka, kun kolmikuisena itse oppi kääntymään selältä vatsalleen. Ja tuttipullot keitin päivittäin vain ihan pienelle vauvalle.

Vierailija
10/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sitähän itse asiassa useinkin joutuu näiden epeleiden kanssa kokeilemaan vaikka mitä, kun testaavat rajojaan tms. Meillä ainakin 2 viikkoa vaille vuosikkaalla esikoisella on jo kuukausia ollut jokin kiihkeä varhaisuhmaikä, kaikkea pukemisesta syömiseen pitää aluksi vastustaa (vaikka olisi nälkäkin) aina kun ruvetaan jotain tekemään, kieltoja ei usko (vaikka ei-sanan oppi n. 7-kuisena) ym. Paljastetaan nyt sitten hieman syntilistaa :D! En kyllä varmaan edes muista kaikkea, olen (vaikka vasta 1 lapsen äiti olenkin) mennyt melkein kaikessa vaiston mukaan enkä ole paljon neuvolan tai muiden ohjeita kuunnellut, jos ne ovat mielestäni toimineet huonommin kuin omat keksintöni.

- En alussa keittänyt tuttipulloja kuin kerran viikossa. Tämä ei tosin johtunut mistään kapinointihalusta ;) vaan silkasta tietämättömyydestä, korvikeruokinnasta kun ei saa ohjeistusta mistään (mulla ei koskaan maito noussut kunnolla, poika oli osittaisimetyksellä 4 kk 1 vko ikään, mistä taistelusta olen ylpeä, että niinkin kauan sain sen onnistumaan). Onneksi muuten hinkkasin pulloja apinan raivolla :) niin ei tullut mitään masuvaivoja.

- Minä myös olen antanut nukkua masullaan siitä asti kun oppi itse kääntymään. Siihen asti nukutin aina kyljellään kuten sairaalassa oli neuvottu, en selällään kuten kaikkialla muualla sanottiin.

- Poika aloitti ruuan räkimisen 10 kk iässä. Monta viikkoa sitä jaksoin, yritin kieltää, yritin leikittää ja houkutella, laulaa, syödä itse samaan aikaan yms. yms. mutta mikään ei auttanut. Ja ongelma ei siis ollut se, ettei hänellä olisi ollut nälkä, hän vaan keksi että tämähän on hauskaa, ja kieltäminen vain pahensi tilannetta. (Aluksi luulin, että hän yrittää ilmaista ettei ole nälkä, mutta huomasin hyvin nopeasti, että olis kyllä ollut...) Lopulta viikkojen taiston jälkeen aloin käyttää "nurkkaan laittamista". Pointtina ei siis ollut mikään häpeärangaistus (eihän sen ikäinen sitä niin osaisi ajatellakaan) vaan se, että aina kun tehdään jotain kiellettyä, katkaisen tilanteen ja käännän kaverin niin päin, että saa huoneesta vähemmän virikettä. Tätä kyllä ihmeteltiin ja oltiin sitä mieltä, ettei tuon ikäiselle vielä tuommoisia konsteja kannata käyttää, mutta niin vaan juuri se meillä tepsi ja nykyään syödään jo paljon paremmin.

- Huudattamaan en ole vielä pystynyt mutta olen kyllä ajatellut, että kohta kokeilen senkin, jos ei meidän öihimme rupea tulemaan tolkkua. Viime yönäkin nousin parikymmentä kertaa tuttia laittamaan...

- Mekin aloitimme kiinteät 1,5 vkoa ennen 4 kk päivää, syynä se kun korviketta alkoi mennä yli litra. Ja alle 1-vuotiaalta kiellettyjä ruoka-aineita on joskus makusteltu, ei tosin makeisia.

- Olen jättänyt poikaa yksin suihkun ajaksi, tosin pinnikseen turvaan mutta yksin silti.

- Olen ottanut Calmeten pojalleni, vaikkei se rokoteohjelmassa enää olekaan ja uudesta rokotteesta on ollut kuulemma ongelmia. Meillä syynä se, että isovanhemmat asuvat Virossa jossa tubia on vielä paljon, ja oleskelemme siellä pitkiä aikoja.

Vierailija
11/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mä ole antanut molemmille likoille jo 7-8 kuisena keksiä!!

on sitä maisteltum jopa limpparia!

*meillä tämä toinen tyttö on nukkunut mahallaan jo n.5 viikkoisesta!

*d-vitamiinit alotin tän toisen kanssa vasta kiinteiden myötä, eli kolme kuisena!

kyllä näitä riittää!

nonuli ja tytöt

Vierailija
12/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin jo että haukut saan, mutta onhan meitä "rebellejä".

Itse lisään vielä että olen mennyt muutaman kuukauden ikäisen kanssa lämpimään saunaan kylpyyn ja antanut jano juomaksi jälkikäteen vettä, ja kyllä tykkäs.

Olen muutenkin antanut vettä janoon ja suunhuhteluun pariviikkoisesta asti.

Olen myös nukuttanut muutaman kuukauden ikäistä vatsalla, näin ilmat tuli yöllä ulos. Ja hyvin nukkui.

Lisää paljastuksia:)

Vierailija
13/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kun molemmat lapset on siirtyneet tissimaidosta korvikkeeseen (n. 8kk iässä), on meillä käytetty samaa maitoa ja tuttipulloa useamman kerran. Siis niin, että jos muksu ei kerrasta saa pulloa tyhjäksi, menee pullo jääkaappiin odottamaan, kunnes seuraavan kerran annetaan maitoa. En tiiä onko tää nyt niin kamala juttu, toisista on, toisista ei.

- Esikoisen vauva-aikaan asuttii kerrostalon tokassa kerroksessa. Talossa ei ollu hissiä eikä vaunuvarastoa, joten vaunut säilytettiin kotona eteisessä. Jätin lapsen aina yksin sisälle (pinnikseen), kun lähdin viemään vaunuja ulos tai vaunulenkin jälkeen vein muksun eka sisälle ja sitten hain vaunut. Usein muksu huusi koko tuon ajan, mutta se oli vain kestettävä.

Vierailija
14/23 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Myös meillä vauva on nukkunu lähes syntymästään asti mahallaan. En kyllä toisaalta näe siinä mitään pahaa, eikös ennenkin vauvat nukutettu mahallaan? Meidän poika ei vaan tykänny nukkua muissa asennoissa, joten miksi suotta olisin kiusannut toista laittamalla muihin asentoihin?

- Jos vauva ei ole syönyt koko pilttipurkkia kerralla, olen laittanut sen jääkaappiin ja poika on syönyt sen myöhemmin. Olen siis lusikoinut suoraan pilttipurkista ja syöttänyt samasta purkista myöhemmin.

- En ole noudattanut kiinteiden alotuksessa sitä "viikko kutakin" ruoka-ainetta vaan olen antanut joka päivä uusia ruokia. Toisaalta meillä aloitettiin kiinteät vasta puolivuotiaana, että ei se varmaan muutenkaan ole siinä vaiheessa niin tarkkaa.

- Hyppykiikussa vauva on saattanut hyppiä tunninkin yhteen menoon.

Vierailija
15/23 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* en keitä tuttipulloja ja tutteja juurikaan. Aluksi keitin, mutta nyt n 1-2vkon välein keitän.

* d-vitamiini tipat unohtelen antaa. Yritän muistaa, mutta unohtuu tosi helposti. N 2-4x vkossa muistan onneksi sentään antaa

* Olen antanut huoneenlämpöistä maitoa jo suht pienelle vauvalle vaikka pitäisi olla kädenlämpöistä. Eipä ole kumpikaan lapsista siitä kärsinyt.

* olen jättänyt 4vn ja 1kk ikäisen autoon siksi aikaa että juoksin postista hakemaan ison paketin.

* Esikoisen hampaita ei pestä aamuisin, iltaisin kyllä aina ja käyttää ksylitoli pastillia joka ruokailun jälkeen.

Vierailija
16/23 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähti sitten ilman tekstiä. Onneksi ei selain hukannut, niin ei tarvinnu kaikkea kirjoitta uusiksi.. Eli

Meillä reilu 3,5v ja 10vk pojat.

* Esikoinen oli 1½kk:n iästä asti puhtaasti pullovauva (yrityksistä huolimatta) ja koska n 3kk ikäisenä alkoi maitoa mennä yli litra aloitettiin maissivellillä kiinteät. Siitä pian siirryttiin kasvissoseisiin.

* Kummankaan kohdalla ei tutteja olla keitetty kuin ehkä kerta tai kaks. Turhaa puuhaa koira-perheessä, karvoja yms niillä on suussa kumminkin..

* Maitoja ei olla lämmitetty, kuin ihan pariviikkoiselle.

* D-vit.tippoja ei meinaa muistaa kummallekaan.

* Kumpaakaan ei olla herätelty syömään vaan ovat saaneet nukkua yöllä niin pitkään kuin haluavat

* Hyppykiikkua käytettiin esikoisella, luultavasti myös pikkuveikka saa nauttia kapistuksesta

* Pojat ovat jääneet nukahdettuaan yksin kotiin illalla, kun olen käyttänyt koirat iltapissalla (n5min). Mies tekee yötöitä ja aina ei muista koiria käyttää ennen lähtöään.

* Talvella pakkasraja oli esikoisen kanssa siinä, miten koirien tassut kesti. Jos kovasti nosteli lenkin aikana pakkasen takia tassujaan, oli lenkki lyhyt. Vaunut saattoivat silti jäädä suojaiselle takapihalle päiväunien ajaksi..

* Esikoisen kanssa on joskus jopa fyysistä kurittamista (esim. niskavilloista tai korvanlehdestä "hellästi" kiinni) tai sillä uhkaamista. Tämä viimeisenä vaihtoehtona. Useammin toki käytössä jäähypenkki. Jääräpää tullut äitiinsä.. :x

Tässä pikaisesti näitä, mitä muistaa parhaiten..

Vierailija
17/23 |
25.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat ollet tosi kivaa luettavaa... Laitanpa minäkin pari mitä muistan...

*vaihdoin pienen vauvan vaipan pesemättä takapuolta öisin, suurimmat viherkakat paperilla ja aamulla kunnon pesu. Eipä virkistynyt suotta kesken unien.

* 2kk aloitin soseet ja 3 kk lihat, näin oma tissimaito riitti.

* 7kk söi voileipäkakkua himolla.

On näitä varmaan lisää, mutta tuo muisti tekee tepposia...

Pikku-Sisko ja lapset 02,04 ja 7/08

Vierailija
18/23 |
25.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten ihan SUORAAN!

Meillä molemmat likat on vedelleet 7-8 kuisina (suolattomia) ranskiksia, munkkia, keksejä, jätskiä, suklaata jne.. ja ovatpa saaneet maistaa fantaakin!! Ei näitä syömällä ole syöty, mutta maisteltu, kyllä!

Ja kyllä meidänkin esikoinen on tukkapöllyä muutaman kerran saanut!

nonuli ja likat 3v ja 7kk

Vierailija
19/23 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kiinteä sapuska on aloiteltu miten sattuu. Esikoinen sai kauralimaa parin kuukauden ikäisenä ja nuorimmaisella taas aloitin riisivellin syötön jo kuukauden ikäisenä, kun vaati ruokaa tunnin välein.

- Neuvolan kolmen tunnin syöttörytmistä ei ole meidän perheessä ollut tietoakaan. Vauvat saavat ruokaa, silloin kun heillä on nälkä. Miksi ihmeessä syyttä suotta huudataa toista nälän takia???

- Nukkua ovat saaneet vaikka 8 tuntia putkeen, jos uni on maittanut. Mitä sitä toista suotta herättämään kesken yöunien syömään. Saanpahan itsekin nukuttua yöni ja olen päivällä paljon pirteämpi sekä jaksan leikkiä vauvan ja muiden lasteni kanssa.

- Koska nuorimmaisemme ei suostu nukkumaan pihalla vaunuissa, saa hän nukkua sisällä. Ulkoillaan sitten erikseen, niin, että vauveli on kantoliinassa ja näkee maisemia.

- Vauvaa on istutettu sylissä siitä alkaen, kun kaveri ei enää viihdy "imetysasennossa" eikä häntä jaksa kannatella pystyasennossa.

- Neuvolatätien kauhuksi en imettänyt vaan pumppasin maidon pois ja syötin pullosta. Muutoin olisin saanut aina kaikkien lasteni kanssa vain istua sohvalla ja imettää heitä 24h. Tämä nyt vain ei oikein tuppaa onnistumaan, koska itse piti päästä välistä syömään ja vessaan. Eli vauvelit nukahtavat tissille ja kun tissin otti pois suusta alkoi huuto. Tai kuten jälkimmäisen kohdalla maitoa tuli niin, että kaikki paikat ympärilläni piti suojata ja kun vauveli söi 5 min ja nukkui 10 min ja taas söi 5 min ja nukkui 10 min, niin eipä siinä ehtinyt tehdä muuta kuin tissi esiin, tissi piiloon, tissi esiin, tissi piiloon ja nuo tisille meno ja tissiltä irtautuminen olivat yhtä maidon suihkuamista ympäriinsä.

- Eikä meillä todellakaan olla pidetty vauvaa kotona 2 viikkoa, vaan mentiin heti mummolaan kyläilemään

Vierailija
20/23 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- esikoista huudatettu vauvana (unikoulun merkeissä) pari yötä

- tutteja ja tuttipulloja keitelty n. kerran viikossa alusta saakka molemmilla lapsilla

- 2 viikon aika kotona synnytyksen jälkeen, eipä ole meilläkään paikkaansa pitänyt, heti ollaan otettu vieraita vastaan tai käyty kylässä

- herätetty vauvoja päivä- ja yöunilta jos on meinanneet liikaa nukkua

- hyppyytetty hyppykiikussa molempia ja ovat tykänneet, esikoinen normaalisti oppi kävelemään 11 kk:n iässä ja kuopus kohta 10 kk kävelee puita pitkin

- kuopukselle annettu kiinteitä ennen 4 kk ikää

- muutenkin kuopuksen kanssa oltu rennompia lähes kaiken suhteen