Miten suojelen muita ottamalla influenssarokotuksen?
Otin tänään ekaa kertaa elämässäni influenssarokotuksen. Miten nyt siiis suojelen kanssaihmisiä edellisvuosiin verrattuna enemmän? Vääntäisikö joku rautalangasta?
Minulla ei ikinä ole ollut influenssa, en ole ikinä tavallisessa flunssassakaan. Mutta joo, influenssa on silti voinut tarttua kauttani jos olen sitä oireettomana kantanut.
Nyt kun on rokotus niin en voi sitä kantaa ja tartuttaa, niinkö?
Influenssabakteereja on kaupan ostoskärryissä mutta nekö heti eliminoituu kun minä rokotettu kosken kärryihin eli käsistäni ne ei eteenpäin tartu?
Vai mitä ihmeen pelleilyä tämä on?
Naurettava rokotus ja joukkohysteria sen vuoksi.
Kommentit (32)
Viime talvena influenssan vuoksi kuolleista tai tehohoitoon joutuneista suurin osa oli muuten rokotettuja. Samaa on enteilty tänä talvena.
Huonoa tuuria ja täysin hukkaan heitettyä rahaa. Rokotteet täytyy tilata niin paljon ennakkoon, ettei vielä tiedetä mikä viruskanta vallitsee. Rokotteen valinta perustuu arvioihin ja todennäköisyyksiin.
Jos saisin itse valita, en ottaisi rokotetta. Ottaisin riskin. Mutta eduskunta on päättänyt puolestani, mitä kehooni laitetaan. Kuulun siis terveydenhuoltohenkilöstöön.
Vierailija kirjoitti:
Terveellisesti elävien vastuulla on jos joku on itselleen aidsin narkannut.
Ole huoleti. AIDS sairaat ottavat rokotteen. Ja harvempi Suomessa sen taudin narkkaamalla on saanut.
työttömät tulisi velvoittaa ottamaan influenssarokote
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena influenssan vuoksi kuolleista tai tehohoitoon joutuneista suurin osa oli muuten rokotettuja. Samaa on enteilty tänä talvena.
Huonoa tuuria ja täysin hukkaan heitettyä rahaa. Rokotteet täytyy tilata niin paljon ennakkoon, ettei vielä tiedetä mikä viruskanta vallitsee. Rokotteen valinta perustuu arvioihin ja todennäköisyyksiin.
Jos saisin itse valita, en ottaisi rokotetta. Ottaisin riskin. Mutta eduskunta on päättänyt puolestani, mitä kehooni laitetaan. Kuulun siis terveydenhuoltohenkilöstöön.
Olisiko niin, että riskiryhmiin kuuluvat ottavat rokotuksen? Riskiryhmiin kuuluvat myös kärsivät lievästäkin taudista pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Eli ottamalla rokotteen en edesauta kehittämään mitään uutta superresistenttiä kantaa? Rokote on siis kehitetty niin, että tepsii virukseen kuin virukseen vai onko vain tiettyyn tyyppiin kohdistettu? Eikä formaldehydi tms. apu-tai lisäaine ole elimistölleni vaaraksi?
Ei ole vaaraksi, ole huoleti.
Et auta kehittämään superresistenttiä kantaakaan, se ei toimi ihan niin viruksien kohdalla.
Ja ei, ei toimi virukseen kuin virukseen, mutta useimpiin kyllä. Voit toki sairastua rokotteesta huolimatta mutta riski sille on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Eli ottamalla rokotteen en edesauta kehittämään mitään uutta superresistenttiä kantaa?
Sinulla menee nyt sekaisin influenssa ja bakteerit / liiallinen antibiottien käyttö. Influenssarokotuksella ei ole mitään tekemistä antibioottiresistenssin kanssa.
Mä kuulun astman takia riski ryhmään , oon sen rokotteen ottanut lasteni vuoksi. En tartiuta heihin ja olisin todella kipeänä. Yhden kerran sen olen sairastanut ja siihen jälki tautiana keuhko kuumeen sillon onneksi ei ollut bielä muksuja eli otan kyllä sen rokotteen.
hyvinvoinninlaitos kirjoitti:
työttömät tulisi velvoittaa ottamaan influenssarokote
eiköhän nykyinen rokotuskattavuus jo riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote estää 50-80% sairastumisista, ei suinkaan 30%. Jos otat rokotteen, et levitä sitä eteenpäin ja näin suojaat muita ihmisiä.
Ei ainakaan tieteen tekijöiden mukaan https://www.cdc.gov/flu/professionals/vaccination/effectiveness-studies…
... mutta ehkä jonkun paikallisen höpöhöpö-tietotoimiston mukaan?
Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Parhaimmillaan se torjuu
terveillä työikäisillä 5-8 influenssaa kymmenestä
lapsilla 5-8 influenssaa kymmenestä
ikääntyneillä joka toisen influenssan.
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote estää 50-80% sairastumisista, ei suinkaan 30%. Jos otat rokotteen, et levitä sitä eteenpäin ja näin suojaat muita ihmisiä.
Ei ainakaan tieteen tekijöiden mukaan https://www.cdc.gov/flu/professionals/vaccination/effectiveness-studies…
... mutta ehkä jonkun paikallisen höpöhöpö-tietotoimiston mukaan?
Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Parhaimmillaan se torjuu
terveillä työikäisillä 5-8 influenssaa kymmenestä
lapsilla 5-8 influenssaa kymmenestä
ikääntyneillä joka toisen influenssan.
https://thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote
rokottaminen pienentää riskiä sairastua noin 50–80 %
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä käsittämätöntä, että rokote, josta ei ole tutkittua tietoa siitä mitä käy jos se otetaan useana vuonna peräkkäin, ei tutkittua tietoa vaikutuksista raskaanaoleville, ei tutkittua tietoa siitä mitä tekee ihmisen hedelmällisyydelle ym. niin se on kuitenkin PAKKO ottaa.
Onneksi en ole enää hoitoalalla, sympatiani niille jotka tuon tahtomattaan joutuvat ottamaan.
AP kuulostaa yhdeltä tutultani, joka naureskeli noille influenssarokotuksille siihen asti, kunnes influenssa osui omalle kohdalle.
Sen jälkeen ottanut hanakasti rokotuksen joka vuosi.