Miksi jalat ja erityisesti pohkeet väsyvät ja kipeytyvät kävellessä?
Nainen, ikää päälle 50-v, vielä 10 vuotta sitten ei mitään oireita kävellessä. Astma, BMI 30, DM2 hyvässä hoitotasapainossa. En tupakoi. Vielä 10 vuotta sitten kävelin viisikin kilometriä ihan oireettomana, nykyään jalat väsyvät ja kipeytyvät jo Citymarketin kierroksella. Pitää istua välillä, että pystyy jatkamaan.
Kommentit (26)
Onko sulla lättäjalka? Mulla on ja yhdistettynä huonoihin kenkiin on jalkavaivat taattu. Olen rahoitusalalla, joten en voi crocseissa köpötellä töissä vaan korkkarit kuuluu asuun... Olen vasta 27 ja hirvittää mitä jalkavaivoja on vielä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutapa 10-15kg, pitäis auttaa
Olin aivan samanpainoinen tuolloin 10 vuotta sitten, jolloin meni ihan kevyesti monen kilometrin kävelylenkit.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lättäjalka? Mulla on ja yhdistettynä huonoihin kenkiin on jalkavaivat taattu. Olen rahoitusalalla, joten en voi crocseissa köpötellä töissä vaan korkkarit kuuluu asuun... Olen vasta 27 ja hirvittää mitä jalkavaivoja on vielä tulossa.
Jalkaholvi on toisesta jalasta madaltunut, ja olen juuri saanut maksusitoumuksen pohjallisiin. Minä en onneksi joudu korkkareissa kulkemaan, kun olen terveyskeskuksessa töissä. Tässä äskettäin perhejuhlissa oli avokkaat hetken jalassa ja jalat eivät voineet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aivan samanpainoinen tuolloin 10 vuotta sitten, jolloin meni ihan kevyesti monen kilometrin kävelylenkit.
Jalat ei enää jaksa tuota ylipainoa. Ihme että kestivät noinkin vanhaksi asti.
Magnesiumlisä käyttöön? Venyttele paremmin lenkin jälkeen?
Huonot kengät? Itsellä sama ongelma tulee kun turvajalkineita pidän pitkillä työrupeamilla.
Katkokävely vois olla vaivan nimi. Jalkojen valtimoissa vikaa tms.
katkokävelyä sittenkin?
Mutt ota suihkutettavaa mg öljyä pohkeisiin.
Onko veren rasva-arvot missä jamassa? Ateroskleroosi tulee mieleen.
Eiköhän se ole tuo DM2, joka alkaa aiheuttaa jalkavaivoja.
Muutaman kilon laihtuminen auttaisi ainakin polviin, jos myös alkavaa nivelrikkoa.
Mistähän tämä voisi johtua: reippaalla lenkillä jonkin matkaa kuljettuani alkaa sääriluiden pituudelta särkeä mahdottomasti, kuin lihaa revittäidi luusta irti. On pakko pysähtyä hetkeksi. Tämä alkoi jotain 10v sitten, olin silloin normaalipainoinen. Nimenomaan sääriluiden etupuolelta särkee melkein koko luun pituudelta.
Osaako joku auttaa?
Jalkaisin menevä kirjoitti:
Katkokävely vois olla vaivan nimi. Jalkojen valtimoissa vikaa tms.
Tämä on tupakoitsijoiden vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä voisi johtua: reippaalla lenkillä jonkin matkaa kuljettuani alkaa sääriluiden pituudelta särkeä mahdottomasti, kuin lihaa revittäidi luusta irti. On pakko pysähtyä hetkeksi. Tämä alkoi jotain 10v sitten, olin silloin normaalipainoinen. Nimenomaan sääriluiden etupuolelta särkee melkein koko luun pituudelta.
Osaako joku auttaa?
Mulla tämä sama, olen normaalipainon ihan alarajalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku auttaa?
Mulla tämä sama, olen normaalipainon ihan alarajalla...
Ai sullakin on tämä :( No ei tuota voi pelkästään painon piikkiin sitten laittaa jos sullakin on tämä ja olet noinkin hoikka. Diabetesta, astmaa tai muutakaan sairautta ei ole. Kamala vaiva, haittaa todella paljon.
Osaako kukaan kertoa syytä tälle?
Nivelten kipeytyminen voi olla reaktiivista artriittia esimerkiksi tulehduksen jälkitilana. Mikäli hapetus ei ole ongelmana, niin sitten kilpirauhanen tarkasteluun. Kilpparivaivat voivat oireilla hitaana palautumisena rasituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku auttaa?
Penikkatauti.
Pitkään jatkunut ylipaino ja siihen vielä yhdistettynä todennäköisesti huonot kengät -> jalan rakenteet eivät ole kestäneet, vaan jalkaterä on päässyt laskeutumaan -> jalat kipeytyvät pienestäkin rasituksesta. Tuohon ei auta kuin reipas laihdutus yhdistettynä kunnollisten, ortopedisten kenkien hankintaan.
Uudet tai huonot kengät tai muutos ryhdissä, jolloin rasitus tulee eri ja/tai väärille lihaksille.