Kälyt tuhoavat perheeni
Ollaan miehen kanssa oltu monta vuotta onnellisesti yhdessä ja meillä on useampi lapsikin. Appi ja erityisesti anoppi ovat minulle rakkaita ja tärkeitä, voisi sanoa että anoppi on minulle kuin toinen äiti. Suureksi ongelmaksi ovat kuitenkin tulleet mieheni siskot jotka piikittelevät, vittuilevat ja piilovittuilevat, osoittavat minulle mieltään jne.
Perhe on minulle tosi tärkeä ja olen ottanut miehenikin perheen kuin omakseni. Pyydän mieheni kutsumaan heitä joka lauantai meille kahveille ja syömään ja usein kutsun lisäksi kerran viikollakin. On ihanaa kun serkukset saavat samalla leikkiä yhdessä. He tulevat kaikki oikein mielellään mutta sitten kuitenkin unohtavat että emännälle pitäisi jaksaa olla kohtelias.
Yhden siskon kanssa en jää ikinä yksin, mieheni tai anoppini täytyy olla aina paikalla jotta en tule loukatuksi.
Mieheni näkee asian niin että he eivät kunnioita minua koska olen aina kohtelias ja ystävällinen ja he ottavat kiltteyteni väärin. En ymmärrä. Eikö kilttiä miniää juuri pitäisi kunnioittaa, miksi pitää olla narttu että saa kunnioitusta? Mitä minun pitäisi tehdä. Olen henkisesti loppu :(
Kommentit (46)
"Pyydän mieheni kutsumaan heitä joka lauantai meille kahveille ja syömään ja usein kutsun lisäksi kerran viikollakin." Ottamatta kantaa suoraan itse asiaan, niin tämä vierailutahti on ehdottomasti liian tiivis.
Älkää kutsuko niitä kälyjä. Vain ne serkut.
Ja harventakaa herran tähden tuota tahtia.
Miehesi siskot ovat sinulle natoja. Sinä olet heille käly.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi siskot ovat sinulle natoja. Sinä olet heille käly.
Ehkä kansanrunoudessa, koo. Mutta kälyjä ovat hekin silti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukulainen
1]
Aviosukulaisia Muokkaa
Käly – puolison sisar, veljen vaimo tai puolison veljen vaimo[1]
Lanko – puolison veli, sisaren mies tai puolison sisaren mies. Kansanomainen langon nimitys on suoveri.[1]
Vävy – tyttären mies, nimitys kotivävy tarkoittaa vävyä, joka puolisoineen asuu vaimonsa kotitalossa. Vävyä voidaan kutsua tuttavallisesti myös vävymieheksi ja -pojaksi.[1]
Miniä – pojan vaimo[1]
Appi – puolison isä[1]
Anoppi – puolison äiti[1]
Vierailija kirjoitti:
"Pyydän mieheni kutsumaan heitä joka lauantai meille kahveille ja syömään ja usein kutsun lisäksi kerran viikollakin." Ottamatta kantaa suoraan itse asiaan, niin tämä vierailutahti on ehdottomasti liian tiivis.
Yritän ehkä jatkossa harventaa. Nyt pidän ehkä ihan taukoakin.
Minua säälittää anoppi kun muu perhe syö hänen luonaan tyyliin joka päivä ja tämänkin takia yritän kutsua usein. Anoppi saa levätä. Hän on kuitenkin jo 60 v ja tykkää vierailla luonamme. Minä pitäisin häntä vieraana joka päivä, mutta hän ottaa aina vähintään yhden tyttären mukaansa :(
Ne vaan on ämmiä. Ei tilanne tuu koskaan muuttumaan. Ei varmaan kannattais tavata niitä niin usein. Et tarvitse psykologia ainakaan tämän asian osalta, järjestä itellesi enemmän omaa aikaa ilman sukulaisia niin eiköhän lähe stressi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kutsuko niitä kälyjä. Vain ne serkut.
Ja harventakaa herran tähden tuota tahtia.
Olen välillä kutsunut pelkät serkut yökylään. Yksin eivät voi tulla kuitenkaan kun ovat vielä pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää anoppi kun muu perhe syö hänen luonaan tyyliin joka päivä ja tämänkin takia yritän kutsua usein. Anoppi saa levätä. Hän on kuitenkin jo 60 v ja tykkää vierailla luonamme. Minä pitäisin häntä vieraana joka päivä, mutta hän ottaa aina vähintään yhden tyttären mukaansa :(
Jo 60?
Onko hän sinusta vanha?😂
Yrittäkää nyt edes joku irrota sieltä matamin essun nauhoista? Mitä ihmettä te oikein kyhnäätte keskenänne?
Siis missä kolhoosissa te elätte?? Äiti ei voi vierailla pojallaan ilman että ottaa tyttäriään mukaan. Ja vierailuja monta viikossa?? Anteeksi nyt mutta oletteko kantasuomalaisia, tuntuu vähän toiselta kulttuurilta tai menneen maailman menolta tuollainen..? Ja tietenkään et jaksa. Ihan mahdotonta menoa tuollainen. Nyt puhut asioista suoraan, myös se on kohteliasta, ei teeskentely. On kohteliasta ottaa toiset huomioon, mutta se ei edellytä valehtelua tai itsensä unohtamista!
1. Älä adoptoi anoppia. Onko sinulla oma äiti
2. Kutsu pelkät lapset kylään leikkimään, jos vanhemmille sopii
3. Älä kutsu niin usein koko sukua
4. Varmista että kaikki haluavat tulla aidosti, eikä kohteliaisuudesta tulla kylään kärvistelemään
5. Onko parempi jättää loukkaavat henkilöt kutsumatta, silloin et pelkäisi koko ajan. Heillä on varmasti vapaalla omaa ohjelmaa
6. Älä miellytä liikaa ihmisiä, sinun ei ole pakko valmistaa koko suvulle ruokaa kaksi kertaa viikossa. Samalla rahalla saat säästöjä aikaan lapsille, itselle tai matkoja, kodin laittamista
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Harvennat tapaamiset kertaan, kahteen kuukaudessa. Ei tarvii sit jatkuvalla syötöllä kuunnella vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on peräti 60v eikä ole vuosiin käynyt töissä? Vai miksi hän on sinulle vanhus?
Olen ottanut miehen perheen kuin omakseni... lähinnä kidnapannut koko porukan?
Sinun pitäisi vaan olla oma itsesi eikä niin mahdottoman kiltti. Et ehkä tule ajatelleeksi, että ylenpalttinen kiltteys ja kohteliaisuus voi olla ärsyttävää. Se provosoi luonnostaan pikkuisen ilkeän ihmisen vielä vähän ilkeämmäksi. Sitä ei vaan millään malta olla kokeilematta, että eikö tuohon mikään tehoa.
Kälyt voivat kokea vallankäyttönä tuon jatkuvan halusi kutsua kylään ja kestittää. Se ärsyttää. Ehkä he tuntevat (ihan oikein) ruokapitojesi olevan piikittelyä heitä kohtaan, jotka ruokailevat anopin luona. Sinä vaikutat olevan tilanteen yläpuolella, paikkailevan heidän "pahoja tekojaan" ja olevan pyrkyri. Sinun tehtäväsi ei ole pelastaa eikä suojella anoppia, hän ei ole mikään raihnainen vanhus vaan vastuussa itsestään. Älä lähde pelaamaan kieroja valtapelejä ja kidnappaamaan kenenkään sukua "hyvin aikein" koska aikeissasi on vinha piilotarkoitus. Se näkyy kyllä läpi. Esitä kyläilykutsuja harvemmin.
Olen itse ollut ns. pyrkyriminiä, yrittänyt olla ystävällinen ja tehnyt palveluksia, ilahduttanut kysymättäkin ja niin edelleen. Tajusin jossain vaiheessa, että se ärsyttää suunnattomasti miehen siskoja, he ottivat tekemisenä pätemisenä. Siispä lopetin kyläilykutsut, heidän lastensa viihdyttämisen retkillä ja seikkailuilla joita järjestelin. Minut koettiin uhkana ja kilpailijana, joten en ole enää pahemmin yhteydessä. Omasta mielestäni en mennyt liiallisuuksiin enkä liponut kenenkään p-tä, mutta siskot ottivat sen niin, joten olen suunnannut vilpittömät hyväntahtoiset tekoni ja energiani esim. ystävien lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Kälyt voivat kokea vallankäyttönä tuon jatkuvan halusi kutsua kylään ja kestittää. Se ärsyttää. Ehkä he tuntevat (ihan oikein) ruokapitojesi olevan piikittelyä heitä kohtaan, jotka ruokailevat anopin luona. Sinä vaikutat olevan tilanteen yläpuolella, paikkailevan heidän "pahoja tekojaan" ja olevan pyrkyri. Sinun tehtäväsi ei ole pelastaa eikä suojella anoppia, hän ei ole mikään raihnainen vanhus vaan vastuussa itsestään. Älä lähde pelaamaan kieroja valtapelejä ja kidnappaamaan kenenkään sukua "hyvin aikein" koska aikeissasi on vinha piilotarkoitus. Se näkyy kyllä läpi. Esitä kyläilykutsuja harvemmin.
Olen itse ollut ns. pyrkyriminiä, yrittänyt olla ystävällinen ja tehnyt palveluksia, ilahduttanut kysymättäkin ja niin edelleen. Tajusin jossain vaiheessa, että se ärsyttää suunnattomasti miehen siskoja, he ottivat tekemisenä pätemisenä. Siispä lopetin kyläilykutsut, heidän lastensa viihdyttämisen retkillä ja seikkailuilla joita järjestelin. Minut koettiin uhkana ja kilpailijana, joten en ole enää pahemmin yhteydessä. Omasta mielestäni en mennyt liiallisuuksiin enkä liponut kenenkään p-tä, mutta siskot ottivat sen niin, joten olen suunnannut vilpittömät hyväntahtoiset tekoni ja energiani esim. ystävien lapsiin.
Tuskin ottavat pyrkyröintinä koska mies on aina se joka kutsuu, kuten aloituksessa sanoin niin minä pyydän miestä kutsumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi vaan olla oma itsesi eikä niin mahdottoman kiltti. Et ehkä tule ajatelleeksi, että ylenpalttinen kiltteys ja kohteliaisuus voi olla ärsyttävää. Se provosoi luonnostaan pikkuisen ilkeän ihmisen vielä vähän ilkeämmäksi. Sitä ei vaan millään malta olla kokeilematta, että eikö tuohon mikään tehoa.
Kiitos, tosi hyvä perspektiivi asiaan. En ole ikinä ajatellut asiaa tuolta kantilta. Itse pidän kilttejä ihmisiä (kuten anoppiani) kuin kukkaa kämmenellä. Yritän vastata heidän hyväsydämisyyteensä ja ottaa heidät erityisesti huomioon. Olen aina ihmetellyt miksi anoppiakin pidetään kynnysmattona/ palvelijana vaikka hän on äärimmäisen ylpeä, sivistynyt, hieno ja hyvä nainen. Näköjään kiltit ja hyväsydämiset ihmiset saavat toisissa tuollaista aikaan.
-ap
Juuei kirjoitti:
Romaneja?
Ei olla romaneja :) Ja luulisin että ehkä romanisiskot arvostaisivat kilttiä miniää
-ap
Kukaan ei vastaa :( noh, kertokaa jos tulee ideoita. Itse mietin että varaan huomiselle psykologin koska en jaksa enää. Sydän hakkaa, ahdistaa.