Kuuluuko ihmisen herätä pirteänä, kun on nukkunut tarpeeksi?
Nukun loputtomasti, jos vain annan itseni nukkua. Edes 10h unien jälkeen ei jaksaisi millään nousta - toisaalta 7h unien jälkeen pärjää yleensä paremmin kuin ylipitkien unien jälkeen. En herää ikinä pirteänä ja levänneenä.
Onko tämä merkki jostain sairaudesta, vai onko normaalia joutua patistelemaan itseään ylös joka aamu?
Kommentit (7)
Minulla sama. Ehkä olen vaan hidas heräämään. Ei riipu unen määrästä , aina on herääminen vaikeaa. Eka tunti menee ihan sumussa joka aamu.
En tiedä, mutta yleensä sanotaan, että johtuu masennuksesta. Itse koen, että on vain ihanaa jäädä nukkumaan ja torkutella.
Oleellista on se missä unen vaiheessa herää, eikä se miten pitkään nukkuu.
Jos nukkuu pitkään mutta säpsähtää hereille syvästä unesta, niin voi olla kuolemanväsynyt.
Ylipitkien unien jälkeen ei ole virkeä, paitsi poikkeustilanteessa ehkä.
Näin mä luulen kanssa että enemmän riippuu siitä missä unen vaiheessa herää koska joskus sitä on pirteä jo vaikka viidellä tunnilla ja joskus yhdeksänkään ei tunnu riittävän.
Yksi unijakso kestää noin puolitoista tuntia. Jos herää siten, että nukkumisaika on unijakson täysi kerrannainen eikä kesken kaiken niin on helpompi herätä. Valitan huonoa selitystä. Osaako joku selventää, mitä yritin kertoa?
Vissiin ihan normaalia olla aina väsynyt ja pakottaa itsensä hereille.
Itse herään yleensä joka aamu nauraen, vaikka aamut meneekin semisti sumussa ja energiapiikki tulee vasta illalla.
Optimaalinen unimäärä mulla 7-9h per yö.