Näin kevennät kemikaalikuormaasi kolmella tavalla arjessasi. Asiantuntijan vinkit
Kommentit (11)
7 vinkkiä – Näin kevennät siivouksen kemikaalikuormaa
1. Jätä turhat aineet hyllyyn
Entä jos miettisit kahdesti, ennen kuin seuraavan kerran täydennät pesuainearsenaaliasi?
Putuksen mielestä kodin perussiivoukseen riittää varsin hyvin imuri, harja, mikrokuituliina ja puhdas vesi.
– Siivoaminen on minun ymmärtääkseni sitä, että näkyvä lika, pöly, hiekka ja villakoirat poistetaan. Pintojen desinfiointiin ei ole tarvetta, sillä liika desinfiointi poistaa myös hyödyllisiä bakteereja.
2. Lue pakkausmerkinnät ja noudata käyttöohjeita
Pakkausmerkinnät eivät ole olemassa huvin vuoksi. Tuotteen pakkausmerkinnöistä selviää muun muassa se, sisältääkö aine allergisoivia hajusteita tai säilöntäaineita.
– Lukemalla merkinnät ja ja noudattamalla käyttö- ja annosteluohjeita voit välttää altistumista vaarallisille kemikaaleille, Tuhkunen muistuttaa.
3. Hanskat käteen – suojaudu oikein
Jos pelkkä vesipesu kuulostaa liian heppoiselta, ja haluat jatkossakin tarttua siivousainepulloon, suojavarusteet auttavat tehokkaasti vähentämään kemikaalialtistusta.
Putus kehottaa tarttumaan suojakäsineisiin esimerkiksi käsitiskiaineita käytettäessä.
– Hanskat ovat hyvät etenkin, jos on herkkäihoinen.
4. Älä puunaa liikaa
Hyviä uutisia jatkuvaa puunaamista kaihtaville! Putuksen mukaan kotioloissa riittää hyvin kultainen keskitie ja se, että näkyvä lika ja pöly pysyvät loitolla.
– Leikkaussali siivotaan tietysti joka päivä ja useamminkin, mutta kotiympäristössä ei ole niin tarkkaa. Puhdas lika on hyvästä.
5. Vältä turhia hajusteita ja säilöntäaineita
Vaikka monesti yhdistämme tuoksut puhtauteen, pärjäämme mainiosti ilman hajusteita.
Jos olet allerginen, herkkäihoinen tai haluat muuten keventää kemikaalikuormaasi, valitse hajusteeton tuote. Vältä ainakin yleisimmin herkistäviä hajusteita ja säilöntäaineita (katso listat ylempänä jutussa).
6. Säilytä pesuaineet lasten ulottumattomissa
Karkin näköiset pesuainetabletit ja värikkäät siivousnesteet saattavat kiinnostaa lapsia ja houkutella jopa maistamaan. Muistathan siis säilyttää siivousaineet lasten ulottumattomissa ja mieluiten alkuperäisissä pakkauksissa?
7. Nappaa käyttöön isoäidin siivousniksit
Vanhassa vara parempi? Ehkä ei aina, mutta voit hyvin kokeilla siivouksessa myös isoäidin niksejä, kuten ruokasoodaa tai etikkaa.
Isoäidin siivousniksejä löydät esimerkiksi Marttojen nettisivuilta.
Ei sinänsä mitään uutta. Itse olen siirtynyt käyttämään luonnonkosmetiikkaa, ja sitäkin vähän ja mahdollisimman yksinkertaista ja sama koskee esim. siivousaineita. Muovirasiat olen lähes kokonaan vaihtanut lasisiin ja esim. paistinlastat ja leikkuulaudat puisiin. Vaatteet ovat etupäässä 2nd hand tai mahdollisimman eettistä ekoa, joskus tietysti joutuu taipumaan tavalliseen. Yllättävän helppoa tämä on ollut, enkä koe tällaisia kulutustottumuksia liian rajoittaviksi tjsp kun en kuitenkaan ole ehdoton.
Ei vois vähempää kiinnostaa. Tyhmäkö? No ehkä olenkin ja omaa napaa tuijotteleva jolla asennevammakin. Omapahan on elämäni ja teidän.
Vierailija kirjoitti:
7 vinkkiä – Näin kevennät siivouksen kemikaalikuormaa
1. Jätä turhat aineet hyllyyn
Entä jos miettisit kahdesti, ennen kuin seuraavan kerran täydennät pesuainearsenaaliasi?
Putuksen mielestä kodin perussiivoukseen riittää varsin hyvin imuri, harja, mikrokuituliina ja puhdas vesi.– Siivoaminen on minun ymmärtääkseni sitä, että näkyvä lika, pöly, hiekka ja villakoirat poistetaan. Pintojen desinfiointiin ei ole tarvetta, sillä liika desinfiointi poistaa myös hyödyllisiä bakteereja.
2. Lue pakkausmerkinnät ja noudata käyttöohjeita
Pakkausmerkinnät eivät ole olemassa huvin vuoksi. Tuotteen pakkausmerkinnöistä selviää muun muassa se, sisältääkö aine allergisoivia hajusteita tai säilöntäaineita.
– Lukemalla merkinnät ja ja noudattamalla käyttö- ja annosteluohjeita voit välttää altistumista vaarallisille kemikaaleille, Tuhkunen muistuttaa.
3. Hanskat käteen – suojaudu oikein
Jos pelkkä vesipesu kuulostaa liian heppoiselta, ja haluat jatkossakin tarttua siivousainepulloon, suojavarusteet auttavat tehokkaasti vähentämään kemikaalialtistusta.
Putus kehottaa tarttumaan suojakäsineisiin esimerkiksi käsitiskiaineita käytettäessä.
– Hanskat ovat hyvät etenkin, jos on herkkäihoinen.
4. Älä puunaa liikaa
Hyviä uutisia jatkuvaa puunaamista kaihtaville! Putuksen mukaan kotioloissa riittää hyvin kultainen keskitie ja se, että näkyvä lika ja pöly pysyvät loitolla.
– Leikkaussali siivotaan tietysti joka päivä ja useamminkin, mutta kotiympäristössä ei ole niin tarkkaa. Puhdas lika on hyvästä.
5. Vältä turhia hajusteita ja säilöntäaineita
Vaikka monesti yhdistämme tuoksut puhtauteen, pärjäämme mainiosti ilman hajusteita.
Jos olet allerginen, herkkäihoinen tai haluat muuten keventää kemikaalikuormaasi, valitse hajusteeton tuote. Vältä ainakin yleisimmin herkistäviä hajusteita ja säilöntäaineita (katso listat ylempänä jutussa).
6. Säilytä pesuaineet lasten ulottumattomissa
Karkin näköiset pesuainetabletit ja värikkäät siivousnesteet saattavat kiinnostaa lapsia ja houkutella jopa maistamaan. Muistathan siis säilyttää siivousaineet lasten ulottumattomissa ja mieluiten alkuperäisissä pakkauksissa?
7. Nappaa käyttöön isoäidin siivousniksit
Vanhassa vara parempi? Ehkä ei aina, mutta voit hyvin kokeilla siivouksessa myös isoäidin niksejä, kuten ruokasoodaa tai etikkaa.
Isoäidin siivousniksejä löydät esimerkiksi Marttojen nettisivuilta.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi siivousaineita pitää värjätä, etenkään kovin vahvan väriseksi. Onko se jonkun mielestä kaunista, vai onko tarkoitus päinvastoin toimia varoitusvärinä?
Jep, hajusteettomat aineet on kaiken a ja o! Myös suosittelen kaikkia vaihtamaan luonnonkosmetiikkatuotteisiin, sekä jättämään ylimääräiset tuotteet pois. Ilman hiuslakkaa pärjää oikein mainiosti, samoin ilman hajuvettä. Ihan vaan esimerkkinä.
Olen yrittänyt välttää ylimääräisiä kemikaaleja jo monta vuotta. Mikromuovien kulutusta olen yrittänyt välttää tämän vuoden alusta, asiaan herättyäni. Hajusteita meillä ei käytetä, jos vain mahdollista.
Ruuhkavuosia elävänä äitinä ei kuitenkaan aina ole liiaksi aikaa alkaa tutkimaan tuotteiden sisältöjä. Pyrin ostamaan vain sellaisia tuotteita, joissa on joutsenmerkki. Ne on valmiiksi tutkittu ja todettu paremmaksi valinnaksi. Monesta marketista on vaan usein hankala löytää yhtään shampoota tai saippuaa, jossa olisi joutsenmerkki. Pikkuhiljaa olen löytänyt omat suosikkituotteet, jotka ovat laadukkaita ja turvallisia. Lidlissä on muuten kauppaketjuista parhaimmat valikoimat.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt välttää ylimääräisiä kemikaaleja jo monta vuotta. Mikromuovien kulutusta olen yrittänyt välttää tämän vuoden alusta, asiaan herättyäni. Hajusteita meillä ei käytetä, jos vain mahdollista.
Ruuhkavuosia elävänä äitinä ei kuitenkaan aina ole liiaksi aikaa alkaa tutkimaan tuotteiden sisältöjä. Pyrin ostamaan vain sellaisia tuotteita, joissa on joutsenmerkki. Ne on valmiiksi tutkittu ja todettu paremmaksi valinnaksi. Monesta marketista on vaan usein hankala löytää yhtään shampoota tai saippuaa, jossa olisi joutsenmerkki. Pikkuhiljaa olen löytänyt omat suosikkituotteet, jotka ovat laadukkaita ja turvallisia. Lidlissä on muuten kauppaketjuista parhaimmat valikoimat.
Minä tein tuon sisällöntutkimisen pikkuhiljaa, eli esim. kun tarvitsin shampoota, vietin pidemmän aikaa tutkien sisältöjä, ja toisella kauppareissulla "tutkimuksen" kohteena olivat tiskiaineet. Näitä ei tarvinnut tehdä edes joka kauppareissulla, ja löysin kohtuu vähällä vaivalla (ainakin omasa mielestäni) ne minulle sopivat tuotteet joita sitten ostan uudestaan ja uudestaan. Useimmiten niitä eko/joutesen/yms merkittyjä tuotteita ei kuitenkaan ole hirveän montaa, joten vertailuun ei montaa minuuttia mennyt.
Yle:n jutussa ei käsitelty ollenkaan ruoan sisältämiä kemikaaleja. Luomuruoan suosiminen on helppo tapa vähentää kemikaaleille kuormittumista. Ei joudu luopumaan mistään vaan yleensä saa maukkaampaa ja terveellisempää ruokaa. Ja luonto kiittää tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo tämä öyhötys, ei ole ihme että haisette passkalta kun pesette pyykkinne pesupähkinöillä.
Pyykin voi pestä ihan hajustamattomalla pyykkipulverilla.
Hyviä vinkkejä. Asumme suojellussa kartanossa jossa on noin 460 m2 kolmessa kerroksessa. Paraatikerros suursiivotaan kahdesti vuodessa, muuten riittää kevyt imurointi ja pölyhuiskaus. Alakerran suurikeittiö toki siivotaan useammin mutta sielläkin vältetään kemikaaleja. Yläkerran huoneisto, jossa me viisilapsinen perhe ja kolme koiraa asumme, siivotaan kevyesti tarvittaessa, useimmiten imurointi viikottain ja pölyjen pyyhkiminen kerran kahdessa viikossa. Meillä kaikki on antiikkia ja matot itämaisia, eivätkä ne kestä jatkuvaa hinkkaamista ja hankaamista. Vesi on erityisesti myrkkyä ja sitä kannattaa välttää.
Moni voisi heti ensimmäisenä vähentää kemikaalikuormaansa vaihtamalla hajustetut pyykinpesuaineet hajustamattomiin ja huuhteluaineet pois. Vesistöt kiittää!