Onko se "kiusaamista" jos lapsi 11v haluaisi edes kerran tehdä _yhden_ koulutehtävän jonkun muun kanssa, kun sen luokan kiusatun?
Lapset saivat syyslomatehtäväkseen kerätä ja kuivattaa eri puiden lehtiä. Opettaja ei (jälleen kerran) edes kysynyt, kenen kanssa tyttöni haluaisi tehdä tuon tehtävän. Sen sai siis tehdä joko yksin tai pareittain. Tyttö olisi halunnut tehdä sen yhden toisen kaverinsa kanssa johon opettaja oli sanonut "No mutta sitten *Sini (kisattu) joutuisi tekemään sen ihan yksin, niin minä merkkaan sinut nyt Sinin pariksi"
Kaikki parityöt koko vuonna tyttö on tehnyt säälistä tuon *Sinin kanssa vaikka omalla tytöllä on kyllä luokassa muitakin kavereita. Otin opettajaan yhteyttä ja hän hämmästeli, että kannatanko minäkin kiusaamista.
Eli onko tuo nyt sitten mielestänne kiusaamista?
Kommentit (11)
Eikö *Sinin etu olisi, että hän tutustuisi muihinkin "neutraaleihin" lapsiin luokalla?
Mun mielestä tuo on AP:n lapsen kiusaamista, jos ikinä ei saa valita pariaan.
Ei ole reilua. Tyttäresi ei ole mikään kouluavustaja jonka tehtävänä on jatkuvasti auttaa ja tukea yhtä tiettyä henkilöä. Kaveri voi olla, ja ketään ei saa syrjiä, mutta se, että _kaikki_ tehtävät pitäisi opettajan määräämänä tehdä tämän henkilön parina, on väärin.
No siis mä olen sitä mieltä, että ryhmä- ja paritöihin olisi hyvä aina arpoa parit ja ryhmät. Tuollaisia tehtäviä ei tarvitsisi tehdä niiden parhaiden kavereiden kanssa ollenkaan, sillä erilaisten ihmisten kanssa työskentely kehittää yhteistoiminnallisia taitoja. Ne, jotka ovat aina tehneet kavereiden kanssa kaikki ryhmätyöt, ovat sitten niitä, jotka yliopistossakin kitisevät, kun joutuvat työskentelemään jonkun muun kuin sen bestiksen kanssa.
Tässä tapauksessa kun luokassa selkeästi on huono ryhmähenki (koska kiusaamista esiintyy), niin järkevintä olisi opettajalta sekoittaa pareja ja ryhmiä, jotta kaikkien yhteistoiminnalliset taidot kehittyisivät. Kiusatun tytön sosiaaliset taidotkaan eivät kehity aina saman parin kanssa työskennellessä. Opettaja voisi etsiä tytölle välillä jonkun muun "turvallisen" parin.
Ei ole kiusaamista, opettajalta voisi kysyä, että miksi tuo parilista ei ole kiertävä.
Toisaalta voisi harkita sitäkin, että kaikki parit arvottaisiin sen sijaan, että jokainen on aina sen kaverinsa pari. Ei leimaisi samalla tavalla, kuin mitä nyt tässä oikein alleviivataan tuon kiusatun lapsen kaverittomuutta.
Oma lapseni on hyvin kiltti ja siksi aina luokan kiusatun pari. Tämä kiusattu on niin hankala ihminen että lastani pelottaa mennä kouluun parityöpäivinä. Käyttäytyy uhkaavasti, mutta minkäs voit. Kun kerran pyysi toista paria joutui kivatiimin puhutteluun. Reilua.
Ei ole reilua opettajalta. Kyllä opettajalla pitäisi olla pelisilmää "parittaa" oppilaat muuten kuin siten, että yksi oppilaista aina "joutuu" sen pariksi, joka ei ole oma kaveri. Kaikkein paras on systeemi, jossa kukaan ei valitse itse pariaan ja parit vaihtuu joka kerta. Tuota parin valitsemista voi lapset käyttää helpostikin kiusaamiseen (kukaan ei valitse tiettyä parikseen) ja kiltit lapset taas eivät halua jättää yhtä yksinään, vaikka haluaisivatkin valita oikeasti kaverinsa pariksi.
Opettajan kysymys on asiaton. Ota yhteyttä rehtoriin ja vaadi tapaamista, jossa olette te kaikki kolme (sinä, rehtori ja opettaja)
Eikös se tyttö nyt joudu tehdä yksin, jonka pariksi ap:n tytär ei saanut mennä? Tuosta yhden syrjimisestä olen tosin sitä mieltä, että vähällä muut vielä pääsevät häneen verrattuna, jos joutuu joskus parityöskennellä koulussa tuon syrjityn tytön kanssa. Oman lapseni luokassa tehdään paritehtävät lähimpänä istuvan kanssa, siinä oppiikin tulemaan monenlaisten ihmisten kanssa toimeen, eikä sitten erehdy mihinkään narsistin hoviin vanhempana.
En usko tätä tarinaa lainkaan. Kiusaajia olette molemmat, sinä ja lapsesi.
Jos oma tyttösi olisi se kiusattu niin miten toivoisit opettajan toimivan?