Työttömyys ja lapsen päivähoidon järjestäminen, kokemuksia?
Olen ollut hoitovapaan jälkeen työttömänä nyt noin 2kk, lapsi on pian 1½v. Lapsi on ollut päivähoidossa siitä asti parina päivänä viikossa 3-5h kerrallaan. Kunnassa on rajoitettu päivähoito-oikeus työttömille 20h/vk. Olen nuo ajat käyttänyt työhakemuksien tekoon, koulutuksiin ja kursseihin ja käynyt työhaastatteluissa. Päiväkoti toivoo, että hoitopäivät ovat aina samat. Tätä on ollut vaikea välillä toteuttaa, kun päivät nyt luonnollisesti vaihtelevat. Lapsi oli ensimmäiset viikot terveenä, mutta sitten alkoi sairastelu ja myös me vanhemmat sairasteltiin useampi viikko. Tällä hetkellä tilanne on se, että lapsi on elokuun lopun jälkeen ollut oikeastaan koko ajan sairaana. Välillä ollut viikon hoidossa ja sitten taas pari viikkoa sairaana. Mies ja isovanhemmat ovat hoitaneet niinä päivinä, kun hoitoon ei ole voinut mennä ja itsellä on ollut pakollisia menoja. Olen saanut muutamia työtarjouksia, lähinnä keikkatöitä ja sijaisuuksia, joihin ei ole voinut suostua, kun lapsen hoitoa ei saada järjestymään. Nyt olen joutunut perumaan kaksi työhaastattelua, kun lapsi on sairaana eikä saada hoitajaa järjestymään. Harmittaa ja masentaa koko tilanne aivan älyttömästi. Haluaisin päästä töihin, mutta tuntuu, että elämä käy aina vain vaikeammaksi. Päiväkodista aletaan valittaa heti, jos lapsi on siellä "väärinä päivinä", vaikka sanovatkin joustavansa vanhempien työn takia. Jos saisin työpaikan, lapsi joutuisi ehkä vaihtamaan päiväkotia, jos heillä ei ole tilaa. Ja, jos pääsisin töihin, poissaoloja töistä tulisi lapsen sairastelun myötä varmasti. Itkettää koko tilanne. Mietin, pitäisikö lapsi ottaa kokonaan pois hoidosta, että saisi sairastelukierteen poikki? Haluaisinkin kuulla nyt, miten muut ovat yhdistäneet päivähoidon, työttömyyden, keikkatyöt tai sijaisuudet?