Milloin Suomesta tuli luokkayhteiskunta?
Milloin tämä meni tämmöiseksi, että ihmiset ovat täysin eriarvoisessa asemassa?
Teen itse vuokratyötä nollatuntisopimuksella.
Arvaatte varmaan mitä sairastuminen tarkoittaa näissä tilanteissa.
Sitähän se, että kun sairastuu niin työtunnit painuu nollaan eikä työterveyshuoltoa ole.
Viikon olen nyt tehnyt töitä sairaana, sillä ei ole varaa sairastaa. Mutta nyt loppui vaihtoehdot. Pakko sairastaa kun ei ylöskään pääse, vaikka jää laskut maksamatta.
Aikaisemmin olin normaalissa työsuhteessa, ja silloin pystyi menemään lääkäriin jo ennen kuin tauti oli yltynyt pahaksi, ja sen sai sitten helpommin hoidettua. Ja palkka juoksi sairaspäiviltäkin.
Nyt ei saa sairausajan palkkaa eikä pääse lääkäriin jos ei ole varaa maksaa yksityiselle. TK:ssa saa toki käydä jonottamassa ja kokeilemassa pääsisikö lääkäriin asti vai diagnosoiko hoitaja terveeksi. Ihan kuin sillä hoitajalla olisi pätevyyttä arvioida kaikkia maailman sairauksia.
Suomen terveydenhoidon erityisen suuri epätasa-arvoisuus herättää huomiota ulkomaita myöten, samoin kuin heikko sosiaaliturvan taso, mutta täällä niitä pidetään vain itsestäänselvyyksinä.
Ihmisiltä vaaditaa tässä maassa olla kiitollisuutta siitä että edes joskus saattaa saada jotain hoitoa, eikä kovin moni kuole kadulle eikä nälkään.
Jos jotain yrittää vaatia, niin on paha paha ihminen, jonka pitäisi lopettaa valitus ja mennä töihin.
Selkeimmin epätasa-arvo näkyy siinä, että meillä oma asema yhteiskunnassa vaikuttaa elinaikaan. Heikommassa asemassa olevilla on useita vuosia lyhyempi elinikä. Sen ei pitäisi olla mikään ylläri kun tietää kuinka vaikea heidän on päästä lääkäriin ja saada hoitoa vaivoihinsa.
Milloin tämä tasa-arvon kultainen kehto muuttui tämmöiseksi?
Kommentit (23)
Tuskin koskaan on ollut Suomessa aikaa, jolloin pätkätöillä olisi kovin leveää leipää ollut. Onko teillä jotakin ammattia, jonka pohjalta voisi hakea vakituista työsopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Noin 1800 luvun alussa
Itse muistan 70-luvun ja 80-luvun, jolloin lääkäriin pääsi ihan varaamalla ajan.
Ei ollut mitään hoitajan tarkastuspistettä ennen lääkärin vastaanottoa.
Eikä ollut niitä yksityisiä lääkäreitäkään samassa laajuudessa kuin nykyään. Käytännössä kaikki menivät sinne TK-lääkärin vastaanotolle ja saivat sieltä edes suurinpiirtein samantasoista hoitoa.
Aina on ollut isäntiä ja mäkitupalaisia, aatelisherroja ja maalaismoukkia. Frouvia ja piikoja.
Eriarvoisuutta poistettiin määrätietoisesti 1970-luvulta 1980- luvun puoliväliin. Sitten se hyytyi juppimeininkiin ja hedonistiseen ahneusmentaliteettiin, joka kuoli suureen lamaan, jonka oli itse aiheuttanut. Siihen loppui tasa-arvoistuminen.
Hyvinvointiyhteiskuntaan panostettiin silloin kommunismin/venäjän torjumisen takia. Niin kannattaisi tehdä nytkin, venäjä pysyy metkuilemaan sitä huonommin, mitä vakaampi ja reilumpi, yhteenkuuluvampi, yhteiskunta on.
Kerro minulle yhteiskunta, jossa ei luokkia ole tai ihniset eivät ole eriarvoisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin koskaan on ollut Suomessa aikaa, jolloin pätkätöillä olisi kovin leveää leipää ollut. Onko teillä jotakin ammattia, jonka pohjalta voisi hakea vakituista työsopimusta?
🙄😳😂🤣
Kyllä tässä ihan korkeakoulutettuja ollaan.
Et vissiin tiennyt että moni firma pyörittää tuotekehitystäkin vuokraväellä.
Koodaritkin, joista nyt on kuulemma hirveä pula, saavat tehdä 9 euron orjatöitä ja harjoitteluita.
Ei vuokratyössä ole kyse siitä että ei olisi "jotain ammattia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 1800 luvun alussa
Itse muistan 70-luvun ja 80-luvun, jolloin lääkäriin pääsi ihan varaamalla ajan.
Eikä ollut niitä yksityisiä lääkäreitäkään samassa laajuudessa kuin nykyään. Käytännössä kaikki menivät sinne TK-lääkärin vastaanotolle ja saivat sieltä edes suurinpiirtein samantasoista hoitoa.
Minä kävin 70 -luvulla aina yksityislääkärillä. 80 -luvulla olinkin jo aikuinen ja pienituloisena kävin tk:ssa. Siskoni oli silloin jo suurituloinen ja kävi edelleen vain yksityislääkärillä. Hän ei ole koskaan asioinut tk:ssa. 80 -luvulla oli aivan tavallista, että yksityisellä tutkittiin ja hoidettiin paremmin kuin tk:ssa. Sitä varten ihmiset ottivat jo ennen lapsen syntymää tälle vakuutuksen, että lasta ei tarvitse viedä tk:seen vaan pääsee nopeasti parempaan hoitoon. Siinä missä minä istuin sairaan lapseni kanssa monta tuntia tk:n päivystyksessä jonottamassa lääkäriin, siskoni lapsi oli puolessa tunnissa tutkittu, hoidettu ja takaisin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle yhteiskunta, jossa ei luokkia ole tai ihniset eivät ole eriarvoisessa asemassa.
Perustele minulle väitteet Suomesta tasa-arvoisena yhteiskuntana.
Onko se pelkkää propagandaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 1800 luvun alussa
Eikä ollut niitä yksityisiä lääkäreitäkään samassa laajuudessa kuin nykyään. Käytännössä kaikki menivät sinne TK-lääkärin vastaanotolle ja saivat sieltä edes suurinpiirtein samantasoista hoitoa.Minä kävin 70 -luvulla aina yksityislääkärillä. 80 -luvulla olinkin jo aikuinen ja pienituloisena kävin tk:ssa. Siskoni oli silloin jo suurituloinen ja kävi edelleen vain yksityislääkärillä. Hän ei ole koskaan asioinut tk:ssa. 80 -luvulla oli aivan tavallista, että yksityisellä tutkittiin ja hoidettiin paremmin kuin tk:ssa. Sitä varten ihmiset ottivat jo ennen lapsen syntymää tälle vakuutuksen, että lasta ei tarvitse viedä tk:seen vaan pääsee nopeasti parempaan hoitoon. Siinä missä minä istuin sairaan lapseni kanssa monta tuntia tk:n päivystyksessä jonottamassa lääkäriin, siskoni lapsi oli puolessa tunnissa tutkittu, hoidettu ja takaisin kotona.
Et sitten ymmärtänyt mitä tarkoittaa "samassa laajuudessa kuin nykyään".
Niitä lääkäriasemia oli niin paljon vähemmän, että vain harvoilla oli mahdollisuutta mennä niihin vaikka rahaa olisi ollutkin.
Ja hoitoa oli tosiaan mahdollista saada myös sieltä TK:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 1800 luvun alussa
Jees. Niin harva, oi niin ani- ja ikiharva meistä muistaa 1800-luvun alkua.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin Keski-Euroopassa terveydenhoito on tasa-arvoisempaa kuin Suomessa.
Saksassa asuessani sain hämmästyä monta kertaa sitä kuinka helppoa siellä oli päästä lääkäriin ilman yksityistä vakuutusta tai rahaa.
Lääkärin määräämät lääkkeetkin siellä maksoivat vain murto-osan Suomen hinnoista.
Monessa Euroopan maassa lapsille määrätyt lääkkeet saa apteekista ilmaiseksi, ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä. Tämä saatiin huomata omakohtaisesti Italian-lomalla. Lapsi sairastui korvatulehduksia, ja ihan EU-sairaanhoitokortilla (jonka jokainen saa ilmaiseksi) pääsi yksityislääkäriin ja sai apteekista lääkkeet mukaan ilman mitään maksuja tai omavasyuuosuuksia. Ja kohtelu oli koko ajan paljon ystävällisempää kuin mihin kotimaassani olen tottunut.
Ehkä sitä on 70-luvun lapsena kasvanut jonkinlaiseen tasa-arvon kuplaan, jota ei oikeasti olekaan olemassa.
Suomi oli vain olevinaan tasa-arvoinen ja inhimillinen pohkoismainen yhteiskunta.
Ehkä se kaikki olikin vain suurta harhaa, johon uskoivat vain sen ajan lapset.
Nyt on sitten revitty tasa-arvon lasit silmiltä ja rikottu se ihana kupla.
Vuonna 2007 kun kaiken maailman tiivitaavit pääsi internettiin ja lukivat että maailmassa on miljardöörejä ja alkoivat sen jälkeen päässään kehittelemään teorioita että hekin oikeasti ansaitsivat olla sellainen mutta koska eivät ole niin tämä johtuu joko 1) luokkayhteiskunnasta, 2) liskomiehistä tai 3) pahasta valkoisten miesten ylivallasta.
1990-ja 2000-luvuilla ei kyllä mitään luokkajakoja ollut, ainakaan näkyvästi. Hyvinvointiin ja yhdenvertaisuuteen uskottiin vielä, aidosti. Porvari oli haukkumasana.
Sitten kokkarit pääsivät hallitukseen ja loppu on historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄😳😂🤣
Kyllä tässä ihan korkeakoulutettuja ollaan.
Et vissiin tiennyt että moni firma pyörittää tuotekehitystäkin vuokraväellä.
Koodaritkin, joista nyt on kuulemma hirveä pula, saavat tehdä 9 euron orjatöitä ja harjoitteluita.Ei vuokratyössä ole kyse siitä että ei olisi "jotain ammattia".
Vuokratyö ja nollasopparit ovat suhteellisen uusi ilmiö, mahdollistaa työvoiman palkkaamisen ilman riskiä ja etuja tai ylimääräisiä kuluja. Ilmiö on koko ajan yleistymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 1800 luvun alussa
Lääketiede on tässä välissä kehittynyt ja moneen sairauteen on keksitty uusia hoitoja, jotka maksaa aivan sairaasti. Yksi vaikeasti sairas käyttää tuhannen ihmisen resurssit jolloin perusterveet ei pääse enää lääkäriin.
Samaan aikaan vanhusten määrä on räjähtänyt ja ne kaikki osaa vaatia hoitoa monenlaisiin kremppoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Porvari oli haukkumasana.
Sitten kokkarit pääsivät hallitukseen ja loppu on historiaa.
Niin, onneksi nykyään ei enimmäkseen ihmisiä luokitella sen mukaan miten elämässä menestyvät. Ainoastaan katkerimmat punaiset jatkaa edelleen sisällissodan linjojen puolustamista.
90-luvulla oltiin tasa-arvoisia, yksinhuoltajat saivat kodinhoitajia aamulla töihin mennessä, jos lapsi oli kipeänä, ammattien mukaista luokittelua ei ollut vaan luokkayhteiskunnasta puhuttiin vain historiankirjoissa. Jotain tapahtui ja Suomi amerikkalaistui vauhdilla. Nykyään mennään jopa Trumpin aivoitusten perässä sokeana.
Noin 1800 luvun alussa