Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavan jatkuva huomauttelu

Vierailija
14.10.2018 |

Olen tietyllä tavalla aika sählä. Unohtelen asioita ja tavaroita. Aikaa kuulu monesti ylipäätään kaikkeen turhaan, joka vie todella paljon omaa energiaa. Olen siis ollut aina tällainen, vaikka yritänkin nykyään minimoida kaiken ylimääräisen, suunnitella hyvin keskittyen olennaiseen.

Läheiset tottakai tuntevat minut ja osaavat ottaa sähläykseni huumorilla. En välttämättä kovinkaan helposti yritä syventää tuttavuutta "säntillisten" henkilöiden kanssa, kun oletuksena on, että seurani voi kenties pidemmän päälle ärsyttää.
Nyt olen kuitenkin olosuhteiden pakosta pidempään erään henkilön kanssa tekemisissä ja on suoraan sanottuna ärsyttämään se miten hän kohtelee minua. En koe, että olisin ylipäätään hänen seurassaan sen kummemmin mitään sähläillyt, eli onkohan hän määritellyt minut jonkun ennakkokäsityksen mukaan.

Hän puhuu alentuvaan sävyyn ja kaikki hänen sanomisensa ovat melkeinpä jotakin huomauttelua. "No niin, muistitkos ottaa ne avaimet"? "Varo nyt ettet kaada sitä ym."
Ymmärrän aidosti, jos esim. avaimien unohtaminen liittyisi jotenkin häneen mutta ihan itse siitä kärsisin, joten en sikälikään ymmärrä tätä jatkuvaa tarvetta huomautella. Olen kuitenkin aina kaikkia kohtaan mukava ja ysätävällinen. Sen sijaan esim. hänen käytöksessään olisi enemmänkin huomauttamisen varaa mutta en koe oikeudekseni näpäytellä tai huomauttaa häntä mistään. Koen, että läheisille ihmisille voi huomauttaa näiden käytöksestä mutta ei- niin läheisille vastaava on aika töykeää. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan yhdeltä tutulta, joka myös huomauttelee kaikista asioista tuohon tyyliin. Kerran reissussa alkoi jo hermostuttaa ne huomautukset. Oli pakko sanoa pari kertaa napakasti takaisin. Toista kertaa en lähde hänen kanssaan matkalle. Ei ole kukaan ennen noin huomautellut, ei edes oma mies.

Vierailija
22/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rupea huomauttelemaan. Koe se oikeudeksesi. Jos et aseta rajoja itse, hän asettaa ne, miten sinua voi kohdella. "Läheiseni tietävät millainen olen", eli läheisesi vain joutuvat kärsimään sinusta? Toivottavasti mahdollisimman moni ei ole tekemisissä kanssasi, jos kärsii.

Kärsimään minusta? Olipa kauniisti sanottu. 

Ymmärrän tuonkin sanonnan, koska työskentelen hutiluksen kanssa työparina, ja hänen jatkuvat virheet vaikeuttavat yhteistyötä ja työn vieminen onnistuneesti valmiiksi on siten vaikeampaa, kuin huolellisen tekijän kanssa. Mutta hän on ihmisenä ihana, enkä halua häntä loukata, mutta on pakko välillä puuttua jatkuvaan hutilointiin.

Et näe siis mitään eroa sillä, jos joku suoranaisesti hutiloi työstä ja toiset joutuvat paikkalemaan virheitä, ja sillä, että unohtelen joskus läheisten seurassa esim. avaimet kotiin.   Tottakai huolimattomasti tehdystä työstä pitää voida sanoa mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään työnteosta. 

Jos unohdat vaikka avaimesi kotiin, niin pidät asiasta tur-pasi kiinni ja keskityt itse asiaan! Hyi, en varmaan jaksaisi minuuttia kauempaa sinua.

Älä huoli, tuskin minäkään jaksaisin sinua. Kommenttisi perusteella tuskin kovin moni muukaan. 

No löytyyhän sinusta jotakin, kun hieman ärsyttää! Pidä tuo asenne ja yritä pärjätä. Me muut emme voi tehdä puolestasi sitä, joten sinä olet nyt itse käytöksen muuttumisen avain. Ei siis se toinen, vaan sinä.

En usko, että mun tarvitsee ottaa vastaan käytösneuvoja henkilöltä, joka on edellisessä viestissä käskenyt mm. pitää turvan kiinni.  Koitapa itse muuttaa hiukan asennetta niin ei niin ala ärsyttämään tuntemattomat keskustelijat. 

Oho, kylläpä suutuit! Mutta kyllä, seison viestieni takana yhä vieläkin.

Terv. säntillinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että tämä tuttava yrittää vain auttaa? Ehkä hän on saanut kuvan että sinua itseä harmittaa kun olet vähän hajamielinen ja joskus sähläät ja huomautuksillaan yrittää ennakoida tilanteita ja säästää sinua. 

Kyllä mä kysyn melkein aina ovesta ulos mennessä että on jollain avaimet vaikka meillä ei ole niitä tapana unohdellakaan. Lapsille huikkaan että onko bussikortti taskussa kun lähtevät ja mieheltä kysyn talvi-iltaisin että onko piuha kiinni autossa. Ehkä sitten olen heidän mielestään rasittava huomauttelija mutta ei kukaan ole asiasta sanonut ainakaan. Vahinkoja sattuu kaikille eikä niille aina mitään voi mutta en muista että olisimme ikinä unohtaneet avaimia kotiin, osasyynä varmasti minun ennakoiva toimintani. 

Pointtina siis että huomauttelija ei aina tarkoita mitään pahaa eikä ole syytä ottaa huomautuksia henkilökohtaisesti. 

Vierailija
24/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rupea huomauttelemaan. Koe se oikeudeksesi. Jos et aseta rajoja itse, hän asettaa ne, miten sinua voi kohdella. "Läheiseni tietävät millainen olen", eli läheisesi vain joutuvat kärsimään sinusta? Toivottavasti mahdollisimman moni ei ole tekemisissä kanssasi, jos kärsii.

Kärsimään minusta? Olipa kauniisti sanottu. 

Ymmärrän tuonkin sanonnan, koska työskentelen hutiluksen kanssa työparina, ja hänen jatkuvat virheet vaikeuttavat yhteistyötä ja työn vieminen onnistuneesti valmiiksi on siten vaikeampaa, kuin huolellisen tekijän kanssa. Mutta hän on ihmisenä ihana, enkä halua häntä loukata, mutta on pakko välillä puuttua jatkuvaan hutilointiin.

Et näe siis mitään eroa sillä, jos joku suoranaisesti hutiloi työstä ja toiset joutuvat paikkalemaan virheitä, ja sillä, että unohtelen joskus läheisten seurassa esim. avaimet kotiin.   Tottakai huolimattomasti tehdystä työstä pitää voida sanoa mutta tässä nyt ei ollut kyse mistään työnteosta. 

Jos unohdat vaikka avaimesi kotiin, niin pidät asiasta tur-pasi kiinni ja keskityt itse asiaan! Hyi, en varmaan jaksaisi minuuttia kauempaa sinua.

Älä huoli, tuskin minäkään jaksaisin sinua. Kommenttisi perusteella tuskin kovin moni muukaan. 

No löytyyhän sinusta jotakin, kun hieman ärsyttää! Pidä tuo asenne ja yritä pärjätä. Me muut emme voi tehdä puolestasi sitä, joten sinä olet nyt itse käytöksen muuttumisen avain. Ei siis se toinen, vaan sinä.

En usko, että mun tarvitsee ottaa vastaan käytösneuvoja henkilöltä, joka on edellisessä viestissä käskenyt mm. pitää turvan kiinni.  Koitapa itse muuttaa hiukan asennetta niin ei niin ala ärsyttämään tuntemattomat keskustelijat. 

Oho, kylläpä suutuit! Mutta kyllä, seison viestieni takana yhä vieläkin.

Terv. säntillinen

En suuttunut. Tuntuu vain aika hassulta, että olet täällä kertomassa miten et kestäisi seuraani varmasti minuuttia pidempään. Samalla, kun itse käsket pitää turvan kiinni. Kuvaa mielestäni aika hyvin sitä, että monesti nämä huomauttelijat kokevat olevansa "sähläreitä" ylempänä, joka oikeuttaa kaikenlaisen huomauttelen. Eivät kuitenkaan huomaa, että siinä omassa käytöksessä on ehkä enemmänkin korjattavaa. Olen  mielelläni vaikka sähläri kuin kuvaamasi säntillinen ja ilkeä. :)

Vierailija
25/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI olla, ettei tarkoita mitään pahaa, ehkä haluaa vain laskea leikkiä/kiusoitella kaverillisesti. Mutta kannattaa sanoa sille suoraan, ettei tunnu kivalta. Jos tarkoituksensa ei ole ärsyttää, niin ottaa silloin kommenttisi tosissaan.

Ihmettelen muuten vähän miksi jotkut kommentit täällä on niin äksyjä. Aamukiukutusta ihmisillä? Toivottavasti ap:n päivä lähtee kuitenkin hyvin käyntiin, ilman kummoisia sähellyksiä. ;) (Joo, sori.)

Vierailija
26/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla että tämä tuttava yrittää vain auttaa? Ehkä hän on saanut kuvan että sinua itseä harmittaa kun olet vähän hajamielinen ja joskus sähläät ja huomautuksillaan yrittää ennakoida tilanteita ja säästää sinua. 

Kyllä mä kysyn melkein aina ovesta ulos mennessä että on jollain avaimet vaikka meillä ei ole niitä tapana unohdellakaan. Lapsille huikkaan että onko bussikortti taskussa kun lähtevät ja mieheltä kysyn talvi-iltaisin että onko piuha kiinni autossa. Ehkä sitten olen heidän mielestään rasittava huomauttelija mutta ei kukaan ole asiasta sanonut ainakaan. Vahinkoja sattuu kaikille eikä niille aina mitään voi mutta en muista että olisimme ikinä unohtaneet avaimia kotiin, osasyynä varmasti minun ennakoiva toimintani. 

Pointtina siis että huomauttelija ei aina tarkoita mitään pahaa eikä ole syytä ottaa huomautuksia henkilökohtaisesti. 

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Varmasti voi olla juuri näin. Mutta tietysti nimenomaan se ero, että hän ei kuitenkaan ole äitini. :)  Tietyllä tavalla en ota niitä henkilökohtaisesti mutta koen itse aika raskaaksi kaikenlaisen hajamielisyyden ym. Niin vielä, kun tästä huomautellaan niin ikään kuin olen tälle henkiöllle, jokin projekti, jota täytyy ojentaa. Hän ei kuitenkaan juuri muuten ota kontaktia kuin päästäkseen huomauttelemaan. 

Vierailija
27/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähläys/unohtelu ei liity mitenkään (työ)tilanteeseen, niin siitä on tarpeetonta huomauttaa. Tuolloin aiheuttaa vain turhaa mielipahaa. Jos aidosti läheinen ihminen huomauttaa sähläyksestä, niin siinä yleensä välittyy välittämisen ja huolehtimisen tunne, mutta vieraammalta huomauttalijalta välittyy usein negatiivisempia tunteina, jolloin olisi vain parasta jos huomauttelija olisi hiljaa. Itse kun törmään saman työpäivän aikana toista kertaa samaan oveen, niin työkaverin kommentointi ottaisi enemmän päähän kuin se itse törmääminen, joka on minulle jokapäiväistä. Sama ärsytys nousisi pintaan jos ovesta varoteltaisiin joka kerta erikseen, koska ottaisin sen piilokettuiluna. Mitäpä se työkaverille kuuluu jos itse telon itseäni tuohon oveen ilman sen suurempia vammoja tai vahinkoja.

T: aikuinen AHDH

Vierailija
28/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sähläys/unohtelu ei liity mitenkään (työ)tilanteeseen, niin siitä on tarpeetonta huomauttaa. Tuolloin aiheuttaa vain turhaa mielipahaa. Jos aidosti läheinen ihminen huomauttaa sähläyksestä, niin siinä yleensä välittyy välittämisen ja huolehtimisen tunne, mutta vieraammalta huomauttalijalta välittyy usein negatiivisempia tunteina, jolloin olisi vain parasta jos huomauttelija olisi hiljaa. Itse kun törmään saman työpäivän aikana toista kertaa samaan oveen, niin työkaverin kommentointi ottaisi enemmän päähän kuin se itse törmääminen, joka on minulle jokapäiväistä. Sama ärsytys nousisi pintaan jos ovesta varoteltaisiin joka kerta erikseen, koska ottaisin sen piilokettuiluna. Mitäpä se työkaverille kuuluu jos itse telon itseäni tuohon oveen ilman sen suurempia vammoja tai vahinkoja.

T: aikuinen AHDH

Näinpä, kiitos! :)   ADD myös täällä! 

Vierailija
29/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säheltäminen vie toisten aikaa, vaikka sähläpetteri ei sitä itse tajuakaan. Kun joudutaan palamaan takaisin hakemaan unohtuneita esineitä, jäädään puoleksi tunniksi etsimään kadonneita avaimia jne. Niin se on muiden ajasta pois. Sählääjälle se on arkipäivää, eikä sählääjä ajattele että siinä olisi mitään tavallisuudesta poikkeavaa; ainahan minä käytän puoli tuntia etsiskellen jotain mitä olisin voinut hakea jo eilen, kun kuitenkin tiesin että tänään mennään. Sählääjä varmaan ajattelee, että tokihan hänkin odottelisi muita, jos joku olisi hukassa joltain.

Vierailija
30/30 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile tyyppiä muiden seurassa.

Voihan olla niinkin, että hän naljailee kaikille. Eli että ei riipu sinun luonteestasi, vaan tyyppi on ärsyttävä mukavitsikäs alentuva huomauttelija kaikille. (Tunnen tällaisen itsekin😃)