Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko koskaan mietittyä millainen on kulttuuri ja ihmiset jotka ympärileikkauttavat naisensa?

Vierailija
14.10.2018 |

Tyttöjen silpominen Somaliassa

Somaliassa 98 prosenttia 15—49-vuotiaista naisista on silvottu. Somalian lisäksi yli 80 prosenttia vastaavan ikäisistä naisista on silvottu Egyptissä, Sudanissa, Malissa, Guineassa ja Sierra Leonessa. (Unicef, 2013).

Somaliassa valtaosa tytöistä leikataan 5—9-vuoden iässä. Tässä Somalia eroaa monista muista maista, joissa silpominen on yleinen tapa. Puolessa niistä maista, joista luotettavaa tietoa on saatavilla, suurin osa tytöistä leikataan alle 5-vuotiaana

Somaliassa ja monessa muussa maassa suurimman osan silpomisista tekee puoskari. Unicefin mukaan vain Egyptissä ja Sudanissa leikkauksen suorittaa useimmiten ihminen, jolla on jonkinlainen hoitoalan koulutus tai tausta.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen tai tytön ympärileikkauksessa on kyse silpomisesta, mutta on se poikienkin osalta, jos lääketieteellistä syytä ei ole.

Olen tätä mieltä, vaikka olen naimisissa mus-limin kanssa ja tulen juu-talai-sesta perheestä, joissa poikien ympärileikkaus on ikivanha ja turha tradiotio.

Vierailija
62/65 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen tai tytön ympärileikkauksessa on kyse silpomisesta, mutta on se poikienkin osalta, jos lääketieteellistä syytä ei ole.

Olen tätä mieltä, vaikka olen naimisissa mus-limin kanssa ja tulen juu-talai-sesta perheestä, joissa poikien ympärileikkaus on ikivanha ja turha tradiotio.

Onko sukunne naisilla kookkaat häpyhuulet? Meidän kulttuurimmehan ei vaikene tästä vaan jaamme tämän vapautuneesti keskenämme, saunakansaa kun olemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Olen leikisti kiinnostunut poistamaan sukuelinten silpomisen maailmasta, mutta premissini on toisaalla”

-ap

Mitäköhäm premissi mahtaa tarkoittaa tässä kohtaa?

Kun näitä nyt näinkin valtavasti meilläkin on niin ihmettelen, miksei joku Unioni jo kommentoi asiaa. Ja moni muu ihan halitusta myöten. Miten ikinä voisi kuvitella voivansa vaikuttaa naisen asemaan globaalisti jos ei saa näin barbaaria käytäntöä loppumaan edes meillä?

Juurihan ministeri pääuutislähetyksessä kommentoi ja kriminalisoi asiaa.

Vierailija
64/65 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuollainen ääliömäinen tapa on koskaan saanut alkunsa. Lienee se synnyttäminen tarpeeksi vaikeaa ja vaarallista ollut ilmankin tuota.

Noita ihmisiä pitäisi valistaa. Kyllä he ajan kanssa oppivat, mutta onhan se vähän hurjaa, kun niitä paljon tulee Suomeenkin eikä se kulttuuri hetkessä muutu vaikka miten valistaa. Tavallaan se ei ole yksilöiden vika, kun ei heillä ole mahdollisuuksia ymmärtää, jos on kasvanut vain tuossa omassa kulttuurissa.

Vierailija
65/65 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin alkeellinen ja seksistinen.