Te jotka saatte sienestämällä merkittävää hyötyä (omaan ruokavarastoon, ei myyntiin)
Kuinka hirveästi sieniä keräätte, mitä sieniä keräätte ja kuinka paljon siihen kuluu aikaa? Miten säilötte ne ?
Tykkään sienistä, mutta yleensä en löydä niitä tyyliin yhtään. Herkkutatteja olen löytänyt Pohjois-Karjalassa tyyliin 5 kpl ja kantarelleja en ole löytänyt vuosiin. Joko joku kerää ne kaikki nenäni edestä tai en vaan kertakaikkiaan tiedä paikkoja. SEkalaisia metsäsieniä, kuten rouskuja löytyisi varmasti paremmin, mutta olen vähän arka tunnistamisen kanssa.
Täällä mökillä on yksi paikka josta löytyy melko hyvin suppilovahveroita. Ei hirveästi, mutta ihan ok. Eilen menin sinne ja saalis olikin omassa mittakaavassani ihan uskomaton, n. puoli muovikassillista. Aikaa meni ehkä 1,5 h. Suppiksia ei siis ollut sillä lailla että suunnilleen paikalla seisoen kerää kassillisen, mutta kuitenkin sellaisina ryppäinä.
Nyt käytin toiset 1,5 h kun pilkoin sienet ja ryöppäsin niistä nesteet pois. Masentava lopputulos tälle uurstukselle on tuollainen 1 litran rasiallinen sieniä. No saahan tuosta ehkä pari kastiketta ja yhden sienirisoton.
Tuntuu että jos sienillä ja marjoilla haluaisi saada merkittävän varaston (perheelle) talveksi, pitäisi siihen pystyä käyttämään aivan järjesttömän paljon aikaa.
Kommentit (3)
Tatteja kerään ja kuivatan, mutta pikemminkin mausteena ne menee kuin varsinaisina aterioina.
Sulla on huonot paikat. Herkkutatteja mulla on kuivattuna vuosiksi ja olen kerännyt vain suht pieniä ja kiinteitä. Jos viitsisi nähdä vaivaa saisi isommistakin syömäkelpoista tavaraa, mutta jo tummunut pillistö ällöttää.
Kantarelleja on pakkasessa vain viitisen litraa, oli huono vuosi. Torvisieniä ja suppilovahveroita on kuivurissa nytkin ja niistäkin riittää kavereille annettavaksi. Maks kahden tunnin reissuja teen ja paikat jo lapsuudesta tuttuja.
Kantarelleja ja suppilovahveroita, tämän syksyn satoa, löytyy pakkasesta jo nyt 7 kastikkeeseen tai keittoon. Lisää tulossa, kun mies metsästää. Tuo näitäkin ja ensi viikonloppuna mennään yhdessä metsään.
Paistetaan pannulla vedet pois ja pakkaseen.