Miksi lähi- ja perushoitajat kiusaavat sairaanhoitajaopiskelijoita?
Ensin luulin, että olen vain herkkänahkainen, mutta sekä luokkatoverit ovat valittaneet samaa että nyt myöhemmin opinnot aloittanut kaveri ovat valitelleet samaa. Pahinta oli ensimmäisissä harkoissa, varsinkin kun monissa paikoissa toinen ohjaaja oli lähihoitaja. Tuntui, että mitään ymmärrystä sille, että opiskelijalle ne asiat ovat uusia ei ollut. Tuhahtelua, tavaroiden käsistä repimistä, silmien pyörittelyä ja kommentteja kuinka mitään ei osata ja kaikenlaisia nössöjä tänne tuleekin. Sairaanhoitaja ohjaajalta sitten yleensä jotain "älä välitä, 'Maija' vaan on tommoinen"-kommentteja. On minulla ollut hyvin tiukkoja, turhankin korkeita odotuksia pitäviä ja suorasanaisia sairaanhoitaja-ohjaajiakin, mutta jotenkin on edes jäänyt se fiilis, että haluaisivat minun oppivan, kun taas osan ohjaajina olleiden tai osaston muiden perus- tai lähihoitajien ainoana tarkoituksena tuntuu olevan lyttääminen.
Vähän sama juttu ollut keikkailleissa, isoon ääneen tehtyä nolaamista ja silmien pyörittelyä, kun jotain ei ole osannut tai on johonkin kysynyt neuvoa, sitten taas joltain sairaanhoitajilta kyseisen tyypin selän takana joku lohduttava, hiljaisella äänellä sanottu "älä välitä, kyl sä opit ja toi on aina tollanen uusille."
Nyt kun omissa harkoissa ei enää ole lähihoitajaohjaajia eikä usein edes lähihoitajia töissä harjoitteluosastoilla ja vaki keikkapaikoissakaan eivät enää jaksa nillittää, niin vähän oli jo painunut unhoon, mutta olin alemmalla vuosikurssilla olevan kaverin tupareissa ja kuuntelin hänen ja luokkakaveriensa tuoreita kokemuksia juuri samasta ja kokemukset tuntuivat olevan samat lähes kaikilla. Tyypillistä on myös se, että sh-opiskelijoille lähihoitajat nakittavat omat ikävimmät työnsä jopa opiskelijan ohjaajien selän takana ja ohjaajat sitten ihmettelevät, että minkä takia heidän opiskelijansa lähti ottamaan koko osaston kontrolleja tai käyttämään ihan toisille hoitajille kuuluvaa potilasta suihkussa.
On toki harkoissakin tullut vastaan paljon tosi kivoja ja hyvin opiskelijoihin suhtautuvia lähihoitajia, jotka ovat mielellään ohjanneet ja opettaneet. Ja avopuolella keikkaa tehdessä ovat keikkapaikkojen lähihoitajat yleensä olleet vaihdellen ihan kivoja, huippuja tai vähän rasittavia työkavereita, kuten nyt ihmiset yleensäkin, mutta sairaalassa ja varsinkin opiskelijan roolissa saa kyllä niin tuntea arvottomuutensa, että ei mitään rajaa. Muutenkin sairaaloiden lähi- ja perushoitajat tuntuvat olevan niin koviksia, että ei ainakaan empatia ulkopuolelle välity.
mikä ihme tämän kulttuurin on saanut aikaiseksi ja onko kyse vain meidän paikkakunnasta vai onko yleisempääkin?
Kommentit (73)
Tervemenoa sos. - ja terv.alalle! Tuota se on.
Varmasti yleistä ja varsinkin pääkaupunkiseudulla jossa on paljon ruuhkaa. Mutta tämäkin on yleistystä sillä on myös paikkoja joissa on töissä paljon hyväntahtoisia ihmisiä. Valitettavasti jos joukossa on se yksi mätä omena niin se luo vaikutelman nopeasti, että muutkin kohtelevat huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä on myös se, että sh-opiskelijoille lähihoitajat nakittavat omat ikävimmät työnsä jopa opiskelijan ohjaajien selän takana ja ohjaajat sitten ihmettelevät, että minkä takia heidän opiskelijansa lähti ottamaan koko osaston kontrolleja tai käyttämään ihan toisille hoitajille kuuluvaa potilasta suihkussa.
Näin ohjaajan kannalta näissä on aina vähän ikävässä välikädessä. Ilmiö on kyllä tuttu. Viimeeksi viime viikolla ihmettelin, että mihin minun opiskelijani vaan hävisi. Oli sitten yksi varahenkilöstön lähihoitaja päättänyt käyttää juoksutyttönään, vaikka minulla oli vähän muita suunnitelmia opiskelijani varalle. Ja kun en ajoissa ehtinyt väliin, niin turha siitä on jälkikäteen urputtaa, etenkin varahenkilöstön hoitajalle. Jos olisi ollut osaston omaa väkeä, olisi seuraavassa osastopalaverissa voinut ottaa puheeksi taas vaihteeksi yhteiset sopimukset opiskelijoiden pompottamisesta.
Meillä sinänsä on diili, että opiskelijoita voi tietysti kuka tahansa pyytää apukäsiksi suoraan opiskelijoilta itseltään johonkin lyhyeen nostoon tai vaipanvaihtoon tai varsinkin, jos on tekemässä jotain mielenkiintoista, mutta muuten ohjaajat vastaavat opiskelijoidensa tekemisten suunnittelusta. Ja itsellä ainakin on sen verran kunnianhimoa tämänkin työn suhteen, että haluan, että minun opiskelijani oppivat tavoitteellisesti, eivätkä ajelehdi tekemässä muiden nakittamia hommia pitkin osastoa. Kun saan uuden opiskelijan ohjattavaksi, minä etukäteen tutustun hänen antamiin tietoihin itsestään ja ensimmäisinä päivinä selvitän tarkemmin, missä vaiheessa hän opintojaan on, mitä osaa ja mitä pitäisi juuri tässä harkassa oppia ja suunnittelen sen mukaan niitä harkkaviikkoja ja hänen viemistään eteenpäin.
Lukaisin ketjun ja ymmärrän nyt miksi ala ei houkuttele tai miksi moni vaihtaa alaa.
Kaikkien pitäisi ymmärtää että opiskelija ei ole "kastin alin" simputettava jota kohdellaan kuin roskaa, vaan opiskelijoiden varassa on hoitoalan tulevaisuus. Pätee kaikilla aloilla , ei yksin hoitoalalla.
Sellainen hoitaja joka kohtelee opiskelijaa huonosti saa hävetä jos osaa. Paljastaa käytöksellään oman huonon itsetuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairaanhoitajan ohjaaja voi olla lähäri?
Samaa ihmettelen. Minua ei ainakaan ole koskaan ikinä ohjannut lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Lukaisin ketjun ja ymmärrän nyt miksi ala ei houkuttele tai miksi moni vaihtaa alaa.
Kaikkien pitäisi ymmärtää että opiskelija ei ole "kastin alin" simputettava jota kohdellaan kuin roskaa, vaan opiskelijoiden varassa on hoitoalan tulevaisuus. Pätee kaikilla aloilla , ei yksin hoitoalalla.
Sellainen hoitaja joka kohtelee opiskelijaa huonosti saa hävetä jos osaa. Paljastaa käytöksellään oman huonon itsetuntonsa.
Kyllä, mutta kun lähäreillä ei ole ketään muuta kyykytettävänään. He eivät voi ajatella että kyykytänpä joskus jotain, mutta tämän jätän väliin, kun on vain junnu.
Siksi, koska työyhteisössä katkeria, leipääntyneitä suomalaisia ämmiä.
Miksi te opiskelijat sallitte tuollaisen? Itselläni oli ainoastaan hyviä harjoittelupaikkoja. Jos olisi ollut huonoa kohtelua niin olisin välittömästi viheltänyt pelin poikki ja ilmottanut koululla, että lopetan Harkan ja tämä on huono paikka älkää päästäkö muita opiskelijoita sinne älkääkä maksako mitään sinne.
Meillä koulukin sanoi, että jos paikka on huono niin täytyy välittömästi ilmoittaa koululle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet opiskellut ekaa tai toista vuotta niin taidollisesti sinua voi ihan ohjata lähihoitajakin.
Tiesitkö, että maailmassa on paljon olemassa taidollisesti parempia työn osaajia vaikka koulutus olisikin matalampi?
Eiköhän kyse ole ihan vaan persoonista, ei ammattikunnasta.
Kun opiskelin lähihoitajaksi, muut ohjaajat oli hyvin mukavia, paitsi yhteen harkkaan sain erittäin v*ttumaisen sairaanhoitajan. Käskytti minut pesettämään pyörätuolipotilaan yksin vaikka en ollut koskaan pessyt toista ihmistä aiemmin. Lähetti minut nostamaan yksin 90 kiloista pyörätuolipotilasta vessanpytyltä (itse olin 50 kiloinen ruohonkorsi silloin ja täysin kokematon lisäksi), milloin sain haukut siitä että en ollut pessyt taukotilan mikroa tai hiljaisella hetkellä luin koulukirjaa (kun kyseinen ohjaaja itse luki samalla seiska-lehteä). Loppuarvioinnissa ope piti puoliani ja sh vetosi siihen että "luuli" minua aikuisopiskelijaksi(?). Totuus taisi olla että ärsytin häntä syystä x ja y, sekä se että hän ei ollut kiinnostunut ohjaustyöstä.
Tuossa harkassa paras tuki oli eräs n. 50-vuotias keikkaileva lähihoitaja, joka pisti stopin sille että minut jätettiin mm. yksin osastolle kahdentoista kehitysvammaisen kanssa, joista osalla esim. epileptisiä kohtauksia.
No pari vuotta myöhemmin menin päiväkotiin töihin ja kyseisen sairaanhoitajan lapsi olikin sitten minun hoidokkini. Enpä koskaan unohda sitä punaa sen hoitsun naamalla ja kylläpäs oltiinkin yhtäkkiä sitten niin mielin kielin.... (ei sillä että moinen kokemus vaikuttaisi mitenkään siihen miten hoidan lapsia, jokainen lapsi on minulle samanarvoinen ja se kyseinen penska oli ihana). Mutta jotenkin se... no... KARMA. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Älkää poltelko siltoja ihmiset.
"Mä luulin että sellainen viiskybäinen rottakoulukappari olisi veemäisin duunissa, mutta erehdyin ja pahasti: lähäriharppuun verrattuna kapiukko on oppipoika!"
Näin totesi kaverini joka oli vuoden VA-vänskänä kunnes totesi ettei haluakaan kapiaiseksi vaan alkoi opiskella ensihoitajaksi.
Tätä ketjua lukiessa alan ymmärtää miksi...
En ymmärrä näitä kommentteja. Mulla on ollut aivan ihania ohjaajia niin lähihoitajia, sairaanhoitajia kuin terveydenhoitajiakin. Välillä ollut niin ihania ohjaajia, että harjoittelun päättyessä ollaan molemmat ihan herkistytty. Minua ei ole KOSKAAN kohdeltu huonosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen hoitaja joka kohtelee opiskelijaa huonosti saa hävetä jos osaa. Paljastaa käytöksellään oman huonon itsetuntonsa.Kyllä, mutta kun lähäreillä ei ole ketään muuta kyykytettävänään. He eivät voi ajatella että kyykytänpä joskus jotain, mutta tämän jätän väliin, kun on vain junnu.
Ei se kyykyttämistä vähennä, että on muitakin kyykytettäviä. Pahinta kyykyttämistä, mitä olen alalla nähnyt, ovat saaneet osakseen pikkulääkärit senioreidensa taholta. Varsinkin kiurgian erikoistuvilla on kyllä monissa sairaaloissa sellainen koiranvirka, että alta pois. Ensin erikoistuvat kyykyttävät amanuensseja ja kesähessuja ja seniorit vasta kyykyttävätkin erikoistuvia. Sitten erikoistuvat ja hoitajat rähisevät ja kettuilevat toisilleen kaikki illat ja yöt, kunnes aamulla seniorilääkärit tulevat huutamaan erikoistuvilleen ja itkettämään hoitajia.
"Kuinka V*!%¤n tyhmä sinä oikein olet?"
"No aivan v*!%¤n tyhmä, kun kerran täällä yleensä olen..."
ja pahimmillaan potilashuoneessa tai ainakin riittävän monen lääkärin ja hoitajan kuullen.
Ja pyörä pyörii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet opiskellut ekaa tai toista vuotta niin taidollisesti sinua voi ihan ohjata lähihoitajakin.
Tiesitkö, että maailmassa on paljon olemassa taidollisesti parempia työn osaajia vaikka koulutus olisikin matalampi?
Siis väitätkö sä, että kirurgian ja sisätautien harjoittelussa ohjaaja voi olla lähäri!?!? Ei todellakaan ole. Lähäri voi olla ainoastaan perushoidon tai mielenterveyden harkassa ohjaajana. Ei muissa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja. Mulla on ollut aivan ihania ohjaajia niin lähihoitajia, sairaanhoitajia kuin terveydenhoitajiakin. Välillä ollut niin ihania ohjaajia, että harjoittelun päättyessä ollaan molemmat ihan herkistytty. Minua ei ole KOSKAAN kohdeltu huonosti!
Niin ja olen ollut jopa kiireisessä päivystyksessä harkassa ja sain sielläkin ERITTÄIN hyvää ohjausta ja kohtelua! Kaikki ottivat saman tien mukaan porukkaan ja olivat todella ystävällisiä. Olen ollut myös pöivystysosastolla, ja sama homma sielläkin. Ehkä mulla on käynyt hyvä tuuri, mutta minulle tosiaan on oltu ystävällisiä ihan lähihoitajasta ylilääkäriin ja kirurgeihin. Lääkärit olleet myös aina todella ystävällisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen hoitaja joka kohtelee opiskelijaa huonosti saa hävetä jos osaa. Paljastaa käytöksellään oman huonon itsetuntonsa.Kyllä, mutta kun lähäreillä ei ole ketään muuta kyykytettävänään. He eivät voi ajatella että kyykytänpä joskus jotain, mutta tämän jätän väliin, kun on vain junnu.
Ei se kyykyttämistä vähennä, että on muitakin kyykytettäviä. Pahinta kyykyttämistä, mitä olen alalla nähnyt, ovat saaneet osakseen pikkulääkärit senioreidensa taholta. Varsinkin kiurgian erikoistuvilla on kyllä monissa sairaaloissa sellainen koiranvirka, että alta pois. Ensin erikoistuvat kyykyttävät amanuensseja ja kesähessuja ja seniorit vasta kyykyttävätkin erikoistuvia. Sitten erikoistuvat ja hoitajat rähisevät ja kettuilevat toisilleen kaikki illat ja yöt, kunnes aamulla seniorilääkärit tulevat huutamaan erikoistuvilleen ja itkettämään hoitajia.
"Kuinka V*!%¤n tyhmä sinä oikein olet?"
"No aivan v*!%¤n tyhmä, kun kerran täällä yleensä olen..."
ja pahimmillaan potilashuoneessa tai ainakin riittävän monen lääkärin ja hoitajan kuullen.
Ja pyörä pyörii
Ihan kamalaa. Mutta siis joo. Miksi aina puhutaan hoitajista tai naisista ylipäätään tässä yhteydessä. Lääkärit vasta karseita osaa ollakkin ja myös ne kakslahkeiset.
Ja oottekos joskus ollut raflassa töissä? Siellä sitä p*skaa vasta puhutaankin, huudetaan työkaverille päin naamaa ties mitä ala-arvoista ja paiskotaan pannuja menemään. Tätä näkee välillä valitettavasti ihan asiakkaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väitätkö sä, että kirurgian ja sisätautien harjoittelussa ohjaaja voi olla lähäri!?!? Ei todellakaan ole. Lähäri voi olla ainoastaan perushoidon tai mielenterveyden harkassa ohjaajana. Ei muissa.
Ja esim. lapsivuodeosastolla (kätilöillä ainakin pakollinen harkka eikä edes mitenkään alkuvaiheessa opintoja), terkoilla ja sh:lla mahdollinen) voi lähihoitaja olla toinen ohjaaja (ovat lastenhoitajan nimikkeellä, korvataan eläköidyttyään kätilöillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, väitätkö, että maailmassa on joku työ, jota ei voi osata työkokemuksen kautta paremmin kuin koulutuksen kautta? On kuule joka ammatissa jos vain päästetään työntekijä sitä oppimaan käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, väitätkö, että maailmassa on joku työ, jota ei voi osata työkokemuksen kautta paremmin kuin koulutuksen kautta? On kuule joka ammatissa jos vain päästetään työntekijä sitä oppimaan käytännössä.
Olen opettaja eikä opiskelijoilla ole lähihoitaja ohjaajana kyseisissä harjoitteluissa. Ei koskaan.
On yleisempää. Pakettiin kuuluu kova ääni ja kahvihuoneen hallitsijuus. Ja todellakin saa opiskelijat vastata hänen kelloihin! On edes jotain hyötyä niistäkin toistaitoisista nössöistä!
Osan kanssa tosiaan tulee paremmin tutusttuaan toimeen ihan kivastikin, opiskelijoille ovat kuitenkin karseita.