Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä auttaisi aneemiseen ja väsähtäneeseen ulkonäköön?

Vierailija
14.10.2018 |

Ongelma on se, että näytän aivan kamalta. Olen aneemisen ja väsyneen näköinen. Silmäpussit ovat kamalat (ei mitään pientä vaan oikeasti järkyttävä turvotus) ja silmänaluset tummat, vaikka nukun 7-8 tuntia yössä. Ihoni näyttää huonolta ja väsähtäneeltä, vaikka mitään näppylöitä ei juurikaan ole. Hiuksia irtoilee paljon ja olen varmaan tulossa kaljuksi. Hiukseni ovat ohuet ja lättänät. Olen kalpea ja aneemisen näköinen.

Näytän siltä kuin olisin valvonut ja ryypännyt monta viikkoa putkeen.

Käyn päivittäin ulkoilemassa ja olen laiha. Siitä huolimatta olo on turvonnut. Syön paljon kasviksia ja marjoja ja ruokavalioni on suht' terveellinen, mutta ei varmaan mikään täydellinen. Karkkia ja suklaata syön kyllä liikaa. En tupakoi enkä juo alkoholia.

Minkä takia olen tämän näköinen? Hävettää liikkua ihmisten ilmoilla. Rautakuuri on syöty anemiaan kesällä, mutta olemukseeni se ei ole vaikuttanut. Miten saisin hehkua ja elinvoimaa ulkonäkööni? Olokin on yhtä väsynyt. Nyt kaivattaisiin apuja.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin syömään aika monipuolisesti ja mielestäni saan myös proteiinia tarpeeksi. Leipää tulee puputettua aika paljon ja muutenkin ehkä tarkemmin ajateltuna syön aika hiilaripainotteisesti näin äkkiseltään arvioituna. Mutta kasviksia ja hedelmiä syön mielestäni aika reilusti sellaisenaan ja ruoan seassa. Syön päivittäin marjojakin, jotka sekoitan esim. maustamattomaan jogurttiin tai puuroon. 

Väsymykseen voi ehkä vaikuttaa se, että herään joka yö 2-4 kertaa eli en nuku tuota 7-8 tuntia yhteen putkeen. En ole koskaan aamulla pirteä. 

Anemia oli lääkärin toteama. Hemoglobiini oli vähän päälle 100 ja se ferritiini 10. Kuurin jälkeen hemoglobiini oli 134, mutta ferritiiniä ei mitattu uudestaan. Minusta on otettu paljoin verikokeita tänä kesänä. Kilpirauhasarvot oli hyvät. En muista, mitä kaikkia kokeita on otettu. Keliakiatestikin otettiin ja se oli ok.

ap. 

Aivan kuin olisi mun näppikseltä.

Ulkonäkö on muuttunut radikaalisti, naama turvoksissa, silmäpussit valtavat, unen laatu surkea.  Ferritiini alle 10. Sehän jo aiheuttaa monen muun oireen ohella huonoa nukkumista, joka sitten puolestaan vaikuttaa kaikkeen muuhun. Kuntosali on mun juttu, mutta sielläkin meinaa nykyään taju lähteä. Portaiden ylösnousu kotona hengästyttää jo yksinään.

Ferritiinin nostamiseen tarvitaan vähintään puolen vuoden rautakuuri ja ihan kunnon annoksilla, oma työ on nyt vasta alussa mutta onneksi on lääkäri joka ottaa asian vakavasti. Oireet mulla ihan jäätävät, jatkuva aivosumu, en tunnu ymmärtävän mistään mitään, väsymys on niin totaalista etten oo koskaan tällaista kokenut. Suosittelen siis sitä ferritiiniä seuraamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla