Olen katsellut asuntoa ja en osaa päättää. 50-luvun kaksio vai 80-luvun kolmio?
Olen vihdoin siinä tilanteessa että voin ostaa asunnon poikaystäväni kanssa. Olen nyt käynyt katsomassa ja rajannut budjettia ja alueita.
Vaihtoehtoja on kaksi. Kumman ottaisitte:
50-luvulla rakennetusta kerrostalosta kaksio 57m2
+läpitalon
+jokaisessa huoneessa koko seinän levyinen ikkuna, jopa keittiössä. Asunto tulvii valoa
+toisella puolella metsää, toisella taloyhtiön piha, ei liikenteen melua
+vaatehuone
+putket, julkisivu, ikkunaremontti kaikki tehty
-kaksio, ei kolmio. Jos saisimme lapsia pitäisi muuttaa
-talossa ei hissiä (asunto 2. kerroksessa)
-pientä remonttia vaille, esim seinät ja katto pitäisi maalata, lattia vaihtaa olohuoneessa
-parveketta ei saa lasitettua
80-luvun kerrostalokolmio 59m2
+kolmio
+mahtuisi mahd lapsen kanssa tulevaisuudessa
+talossa hissi
+korkeammalla (5.kerros)
+lasitettu parveke
-ei läpitalon
-ikkunat eivät niin suuria; ei tunnu niin valoisalta
-edessä parkkipaikka, sitten tie ja sitten toinen kerrostalo: rumat maisemat ikkunasta
-ei vaatehuonetta
-huoneet ovat aika pieniä
-putkiremontti tulossa joskus
Kumman valitsisitte? Itse tykkäsin enemmän 50-luvun asunnosta mutta järki sanoo että kaksio on tosi pieni koti asua... :(
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Olen vihdoin siinä tilanteessa että voin ostaa asunnon poikaystäväni kanssa. Olen nyt käynyt katsomassa ja rajannut budjettia ja alueita.
Vaihtoehtoja on kaksi. Kumman ottaisitte:50-luvulla rakennetusta kerrostalosta kaksio 57m2
+läpitalon
+jokaisessa huoneessa koko seinän levyinen ikkuna, jopa keittiössä. Asunto tulvii valoa
+toisella puolella metsää, toisella taloyhtiön piha, ei liikenteen melua
+vaatehuone
+putket, julkisivu, ikkunaremontti kaikki tehty-kaksio, ei kolmio. Jos saisimme lapsia pitäisi muuttaa
-talossa ei hissiä (asunto 2. kerroksessa)
-pientä remonttia vaille, esim seinät ja katto pitäisi maalata, lattia vaihtaa olohuoneessa
-parveketta ei saa lasitettua80-luvun kerrostalokolmio 59m2
+kolmio
+mahtuisi mahd lapsen kanssa tulevaisuudessa
+talossa hissi
+korkeammalla (5.kerros)
+lasitettu parveke-ei läpitalon
-ikkunat eivät niin suuria; ei tunnu niin valoisalta
-edessä parkkipaikka, sitten tie ja sitten toinen kerrostalo: rumat maisemat ikkunasta
-ei vaatehuonetta
-huoneet ovat aika pieniä
-putkiremontti tulossa joskusKumman valitsisitte? Itse tykkäsin enemmän 50-luvun asunnosta mutta järki sanoo että kaksio on tosi pieni koti asua... :(
Oho hinta unohtui, mutta siis 80-luvun asunto on kalliimpi. Se on tosin "muuttovalmis", ei tarvitse mitään remppaa.
50-luvun kaksio, luultavasti ei hometta tms ongelmia.
Pidät enemmän kaksiosta. Tietenkin se. Jos perhe kasvaa, niin voi muuttaa suurempaan. Yhden lapsen kanssa pärjää kaksiossa, jos haluaa.
Tuo 50-luvun kaksio kuulostaa ihanalta. 80-luvun kolmio ei niinkään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kaksio noista vaihtoehdoista. Kuulostaa kauniimmalta ja valoisammalta kaikin tavoin. Neliöissähän eroa vain kaksi, joten aika erikoista puhua siitä, että kolmioon mahtuisi paremmin.
Kaksio kuulostaa paremmalta. Tai itselleni sijainti ratkaisee eniten. Tuossa kaksiossa menee pienen lapsen kanssa yhtä hyvin kuin kolmiossakin. Sitten näette kuinka ison ja mistä haluatte seuraavan asunnon.
Kaksio! Siitä saa mahdollisesti pienen makuu-/leikkisopin eroteltua vaikka olohuoneen nurkkaan? Kevyt väliseinä olkkariin ei maksa paljon. Onnistuisiko sellainen?
Valoisa 50-luvun kaksio kuulostaa ihanammalta! Tulevaisuudessa jos lapsi olisi, ehtii hyvin etsiä uuden tilavamman ja yhtä ihanan kodin. Ikkunanäkymät ovat tärkeitä.
Jos tulisit raskaaksi vuoden päästä, olisi lapsi vasta syntynyt parin vuoden päästä. 4 vuoden päästä hän olisi vasta 2-vuotias. Parivuotiaan tai 3-4-vuotiaan kanssa pärjää hyvin tuon kokoisessa kaksiossa! Ehditte siis hyvin asua useita vuosia siinä asunnossa.
Pieniä lapsia usein pelottaa yksin nukkuminen, he kuitenkin kiipeäisivät vanhempien parisänkyyn nukkumaan vaikka oma huone olisi. Päivällä leikkiäänet kuuluvat joka tapauksessa teille (tuleville) vanhemmille oli lapsella omaa huonetta tai ei.
Jos väliseinää ei saa, voi tehdä vaikka verhokiskoilla sellaisen oman pienen makuu-/leikkitilan lapselle.
Kaksio ehdottomasti noilla tiedoilla. Ei kaksio ole pitkään aikaan vielä pieni, vaikka lapsia joskus saisittekin. (Me asutaan kolmiossa kahden lapsen kanssa, mutta yhdessä huoneessa säilytetään vain tavaroita, kun kumpikaan lapsi ei öiksi suostu pois vanhempien huoneesta. Vanhempi nyt vähän reilu 4.)
Koska neliöt ovat melkein samat niin ottaisin tuon kaksion. Teette sinne pientä remppaa ja se nostaa asunnon arvoa. Jos joskus sitten saatte lapsen niin yhden pienen kanssa mahtuu vielä mainiosti ja kun ei enää mahdu niin muutto. Kumpikaan noista tuskin on loppuiän koti tässä vaiheessa elämää.
Kaksio ehdottomasti. Ja vaikka saisitte lapsen lähitulevaisuudessa niin pieni lapsi ei vielä omaa huonetta kaipaa. Ja ainahan jonkun tilan voi jakaa esim verhoilla kahdeksi "huoneeksi". Lapsi alkaa tarvita omaa huonetta vasta kouluikäisenä. Lisäksi tuo kaksio kuulostaa kaikinpuolin mukavemmalta ja viihtyisämmältä olla ja elää. Ja todennäköisesti parempi sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Joku muu
Noh, meillä on sijaintikriteereitä ja hintakriteereitä niin yllättävän vähän on tullut sopivia myyntiin. :) t.ap
Ottaisin 50-luvun kaksion ihan senkin takia, että rakentamisen laatu on ollut silloin parempaa. Kasarilla hutaistiin jo menemään ja käytettiin vielä asbestia yms.
Sanot että olen katsellut, mutta kai te yhdessä etsitte ja katselette kun poikakaverikin on ? Niim ettei päätöskään jää sun harteille.
Aika ihmeelliset vaihtoehdot. Mutta tuon kaksion ottaisin itse ehdottomasti. Tietty jos et tykkää 50-luvun rakennustyylistä ja -tavoista niin 80-lukulainen sitten varmasti on paremmin "nykypäivän" tarpeita vastaava.
Jos toinen asunto on kasarin alkupäästä, niin putkiremontti tullee ihan lähivuosina. Siitä et omiasi saa takaisin ellei alueen hinta nouse jyrkästi. Jokainen yhtiökokous riski kasvaa... Lisäksi asumishaitta on melkoinen, kun koko yhtiö remontoidaan, vaikka oman asunnon osalta kestäisi "vain" 1-2kk.
Pysyisin kaukana, ellei tätä huomioitu jo tämänhetkisessä myyntihinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että olen katsellut, mutta kai te yhdessä etsitte ja katselette kun poikakaverikin on ? Niim ettei päätöskään jää sun harteille.
Juu ja siis lain on jo myönnetty pankista (tai siis ei niin että ollaan liikkeellä ilman aikomuksia ostaa). Poikaystävä tykkäsi molemmista eikä osata päättää. Loin ketjun siksi että jos tulee hyviä pointteja täältä (esim tuo asbesti-juttu).
Kaunis valoisa kaksio on parempi sijoitus. Kuinka todennäköisenä pidät lapsen saamista seuraavan 2v aikana? Kun remppaatte ja jos alue on hyvä, kaksion arvo nousee ja siinä on parempi pesämuna isompaan aikanaan.