Mies suuttuu siivoamisesta
Vapaapäivä alkoi kivasti aamukahvilla. Mies istuu tietokoneella ja ehdotan varovasti, että josko järjesteltäis tänään yhdessä kotia, käytäis vähän kaappeja läpi, että saadaan lisää tilaa. Painotin että JÄRJESTELLÄÄN, ei siivota. Tiedän, että mieheni ei halua siivota vapaapäivänään. Vastaus "joo, ok".
Aloitin oman vaatekaappini siivoamisella, että mies saa hetken oleilla.
Seuraavaksi siirryin eteisen kaappien kimppuun. Eka kommentti mieheltä: "en tajuu, mikä ihme into sulla on aina siivota niitä yläkaappeja". No kuittaan, että heitän turhat pois, niin saan kesäkengät ja - takit yläkaappiin säilöön. Heitän roskia lattialle, ku en jaksa kavuta tuolilta alas viedäkseni jokaista roskaa erikseen roskiin. Helpompi sit alas tullessa kerätä kasa lattialta ja viedä kerralla. Mies: "miks sun täytyy heittää ne lattialle?" Selitän.
Seuraavaks pyydän apua, että voisko ottaa painavia vastaan. Kauhee puhkuminen ja turhautuneisuus, ku vähän pyydän apua.
No yläkaapit valmiit. Saldona kiukuttelua, ku halusin heittää pois johtoja, joilla ei ole mitään virkaa. Kiukuttelua siitä ja siitä, ettei saa heittää pois, jos joskus tarvii. Kyselyä, että lähdetäänkö kaupoille (luen rivien välistä, että tämä alkaa jo riittää).
Sitten varsinaiset kaapit. Pyysin apua yhden maalipurkin avaamiseen, että nään onko vielä käyttökelpoista. Kauhee huuto, et miks ****ssa pitää aina vapaapäivänä siivota. Miksei vaan voi olla. Yritän selittää, että ensinnäkään tää ei oo siivoomista vaan järjestelyä. Jos ei joskus järjestä ja heitä turhaa pois, ni hautaudutaan tavararöykkiöiden alle ja varsinainen siivoominenkin on mahdottomuus.
Sit alkaa se ikuinen kitinä, että hän on ollut 6 päivää töissä. Niin olen minäkin tehnyt sen 39 h töitä tällä viikolla (ja mä siivoan työkseni). Miksei voi siivota joskus töiden jälkeen eikä vapaapäivänä. No eipä oo näkynyt sellasta tässä kämpässä paitsi kauheella kiukuttelulla, kun mä olen ensin aloittanut siivoamisen. Minä kyllä siivoan joka päivä vähän (omat sotkut pois jne), mut mies ei.
Ja sit äijä kehtas vielä sanoa, että: "musta tuntuu, että sä siivoot ihan tahallas ärsyttääkses mua". Anteeks mitä? :D Mä JÄRJESTÄN siksi, ettei mun tarvitse ärsyyntyä jatkuvasta kaaoksesta ja siksi, että se SIIVOAMINEN olis joskus mahdollista.
Sit yks jaksaa kiukkuu mulle siitä, kun unohdan joskus laittaa uuden roskapussin roska-astiaan, kun vien roskat. Ai hyvää päivää. Sehän on ihan maailmanloppu verrattuna siihen, että joka nurkka ja kaappi tursuaa kaikenmaailman ylimääräistä shaibaa.
Ja miksi pitää koko ****n vapaapäivä käyttää siivoamiseen. Niinno, tää on järjestelyä ja tähän nyt on mennyt kaikkiaan 1,5 h.. Ajatukseni vähän olikin, että aamupäivästä käyttää osan kodin ylläpitoo , ni sitten saadaan nautiskella loppupäivä oleilusta ym.
Kohtalotovereita? Tää on aika peestä. Mikä avuksi?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
"Ehdotan varovasti"
Tuo lause kertoo kaiken teidän parisuhteesta.
:(
Niinpä. Siivous on nii iso mörkö tuolle kakslahkeiselle, että joudun oikeasti miettimään, miten asian esitän.
En jaksa sitä, että aina täytyy raivota, lun kysyn, että laitettaisko popit soimaan ja rätit heilumaan.
Uskokaa tai älkää niin vielä muutama vuosi sitten niin meillä tehtiin. Siivottiin yhdessä hyvällä meiningillä, jonka jälkeen syötiin, keitettiin kahvit ja istahdettiin sohvalle toisen kainaloon nauttimaan loppupäivästä. Sitten oli kiva mennä vielä heiluttamaan puhtaita peittoja.
Mihin se mies on kadonnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kerran mieheltä, josko hän lähtisi kanssani joku päivä taloyhtiön pesutupaan pesemään avukseni mattoja, kun isot matot on niin painavia märkänä. Mies sanoi, että ei hän työviikoilla jaksa, mennään sitten lomalla. Sitten mies jäi lomalle ja uusin pyyntöni. Mies katsoi silmät pyöreänä ja sanoi, ettei hän nyt lomaa käytä mattojen pesuun. Selvä, sen jälkeen en ole pyytänyt, mutta en myöskään ole yksin mattoja pessyt. Vien matot pesulaan, mies saa maksaa laskun. On helppoa ja tulee puhdasta.
Miksi et maksa puolet laskusta?
En tietenkään maksa, koska taloyhtiön pesutuvalla matot voisi pestä ilmaiseksi.
Kyllä sinä itsekin siitä hyödyt.
Niin, matot saa puhtaaksi pesemällä itse tai viemällä ne pesulaan. Kahdestaan muutaman maton pesu käy vaivattomasti, minusta on ihan turhaa maksaa siitä. Mies näköjään mieluummin maksaa mitä pesee, oma on valintansa.
Siivousonkirosana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehdotan varovasti"
:(Niinpä. Siivous on nii iso mörkö tuolle kakslahkeiselle, että joudun oikeasti miettimään, miten asian esitän.
En jaksa sitä, että aina täytyy raivota, lun kysyn, että laitettaisko popit soimaan ja rätit heilumaan.
Uskokaa tai älkää niin vielä muutama vuosi sitten niin meillä tehtiin. Siivottiin yhdessä hyvällä meiningillä, jonka jälkeen syötiin, keitettiin kahvit ja istahdettiin sohvalle toisen kainaloon nauttimaan loppupäivästä. Sitten oli kiva mennä vielä heiluttamaan puhtaita peittoja.
Varmaankin nalkuttamiseesi, päsmäröintiisi ja käskyttämiseesi.
Mutta ilmeisesti se "maataan rennosti paskassa" on se parempi vaihtoehto elämäntavaksi. Mä en kyllä siihen lähde, joten taidanpa vielä levittää tv-tason laatikoiden syömät shitit lattialle ja käydä ne läpi. Nythän mulla on hyvää aikaa, kun en tahallani pysty ärsyttämään miestäni tällaisella pikkumaisella tarpeettomalla siivoomisella HÄNEN vapaapäivänään. Hän saa viettää vapaapäivänsä vaikka laskemalla pikkukiviä metsässä ku tää kotiorja yrittää saada yhteistä asuntoa vähän siistimmäksi OMANA vapaapäivänään. Fair play.
Vierailija kirjoitti:
"Ehdotan varovasti"
:(
Kertoo kyllä, mutta mitä? Kertooko se siitä, että ap oikeasti varoo, vaiko siitä, että hän varoo mielenosoituksellisesti ja linnoittautuen oikeassaoloonsa?
Kyllä kaiken järjen mukaan tasapainoisessa parisuhteessa varotaan ärsyttämästä toista tahallaan. Jos tietää toisen ärsyyntyvän aina kun x, niin haluaa selvittää itselleen, mikä toiselle on se täsmällinen triggeri ja miksi toinen reagoi niin.
Mutta sitten meillä on näitä oikeassaolijoita, jotka pahastuvat niin syvästi siitä, että ihanan suoralle tielle on kaatunut puu, että ajavat autonsa mäsäksi siihen kerta toisensa perään. Ja sitten syyttävät toista auton rikkomisesta. Kun ei huvittanut etsiä kiertotietä.
Mutta ilmeisesti se "maataan rennosti paskassa" on se parempi vaihtoehto elämäntavaksi. Mä en kyllä siihen lähde, joten taidanpa vielä levittää tv-tason laatikoiden syömät shitit lattialle ja käydä ne läpi. Nythän mulla on hyvää aikaa, kun en tahallani pysty ärsyttämään miestäni tällaisella pikkumaisella tarpeettomalla siivoomisella HÄNEN vapaapäivänään. Hän saa viettää vapaapäivänsä vaikka laskemalla pikkukiviä metsässä ku tää kotiorja yrittää saada yhteistä asuntoa vähän siistimmäksi OMANA vapaapäivänään. Fair play.
Sellaiset marttyyriuhriutumiset sitten sieltä.
Mikäkö avuksi?
No jätät miehen omien sotkujensa keskelle ja alat pitämään siistinä oman kotisi. Valinta on täysin sinun: siivoatko työsi lisäksi vielä miehesi jäljet silloin, kun hänellä ei ole vapaapäivä.
Milloin se mies sitten yleensä siivoaa, kun ei vapaapäivänä? Miten minä en oikein jaksa uskoa, että hän olisi ensimmäistäkään kertaa siivonnut työpäivänsä jälkeen. Uskotko sinä sellaisen päivän vielä näkeväsi? Ja varmaan uskot myös Joulupukkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehdotan varovasti"
:(Kertoo kyllä, mutta mitä? Kertooko se siitä, että ap oikeasti varoo, vaiko siitä, että hän varoo mielenosoituksellisesti ja linnoittautuen oikeassaoloonsa?
Kyllä kaiken järjen mukaan tasapainoisessa parisuhteessa varotaan ärsyttämästä toista tahallaan. Jos tietää toisen ärsyyntyvän aina kun x, niin haluaa selvittää itselleen, mikä toiselle on se täsmällinen triggeri ja miksi toinen reagoi niin.
Mutta sitten meillä on näitä oikeassaolijoita, jotka pahastuvat niin syvästi siitä, että ihanan suoralle tielle on kaatunut puu, että ajavat autonsa mäsäksi siihen kerta toisensa perään. Ja sitten syyttävät toista auton rikkomisesta. Kun ei huvittanut etsiä kiertotietä.
On sinulla aika erikoinen käsitys "tasapainoisesta parisuhteesta", jos se on tuo aloittajan kertoma: toinen 'varovasti ehdottaa' ja toinen 'raivoaa mulle ' kun hän sitten siivoaa itse yksin. Olet varmaan mies, joka ei siivoa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ehdotan varovasti"
:(Niinpä. Siivous on nii iso mörkö tuolle kakslahkeiselle, että joudun oikeasti miettimään, miten asian esitän.
Varmaankin nalkuttamiseesi, päsmäröintiisi ja käskyttämiseesi.
Se oli ihan miehen omaa kelvottomuutta, jos ei älynnyt ilman nalkuttamista, päsmäröintiä ja käskyttämistä osallistua kuin ehkä peitonheiluttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kerran mieheltä, josko hän lähtisi kanssani joku päivä taloyhtiön pesutupaan pesemään avukseni mattoja, kun isot matot on niin painavia märkänä. Mies sanoi, että ei hän työviikoilla jaksa, mennään sitten lomalla. Sitten mies jäi lomalle ja uusin pyyntöni. Mies katsoi silmät pyöreänä ja sanoi, ettei hän nyt lomaa käytä mattojen pesuun. Selvä, sen jälkeen en ole pyytänyt, mutta en myöskään ole yksin mattoja pessyt. Vien matot pesulaan, mies saa maksaa laskun. On helppoa ja tulee puhdasta.
Tää on just tätä. En halua siivota vapaapäivänä, vaan joku päivä töiden jälkeen. Ehdota parina päivänä töiden jälkeen siivoamista - > no en mä nyt tänään jaksa, olenhan tehnyt raskaan työpäivän. No shit Sherlock, niin mäkin. Erona vielä se, että mä siivoan 8 h töissä, ku mies istuu ja näprää omaan puhelintaan vähintään 20% työpäivästä, ku ei oo töitä. Ni onhan se ymmärrettävää, et hän on ihan ketun väsynyt. Niin mäkin, mutta joskus ne asiat on tehtävä.
Eli ei työpäivän jälkeen, eikä varsinkaan vapaalla. Koskas sitten.. Hmm.
Juu ei työpäivän jälkeen eikä vapaapäivänä. Hyvä että alat ymmärtää mitkä päivät ei käy siivoamiseen.
Enpä tiedä, jos siivoamisesta tai järjestelystä tulee aina parille riitaa ja aihetta ei oikein uskalla ottaa esille tai siihen reagoidaan suuttumisella, vapaapäivänä ei käy ja arkena ei jaksa niin elämässä on liian vähän aikaa kaikelle siihen liittyvälle arkiselle touhulle ja/tai pariskunta ei sovi toisilleen siinä mielessä että heidän olisi hyvä olla yhdessä ja heillä olisi hyvä elämä.
No mutta. Sulla on intressi siivota eiku järjestellä yläkaapoeja. Miehelläs ei. Miks hänen pitäis elää kuten sinä haluat?? Tosi lapsellista.
Tää on just tätä. En halua siivota vapaapäivänä, vaan joku päivä töiden jälkeen. Ehdota parina päivänä töiden jälkeen siivoamista - > no en mä nyt tänään jaksa, olenhan tehnyt raskaan työpäivän. No shit Sherlock, niin mäkin. Erona vielä se, että mä siivoan 8 h töissä, ku mies istuu ja näprää omaan puhelintaan vähintään 20% työpäivästä, ku ei oo töitä. Ni onhan se ymmärrettävää, et hän on ihan ketun väsynyt. Niin mäkin, mutta joskus ne asiat on tehtävä.
Eli ei työpäivän jälkeen, eikä varsinkaan vapaalla. Koskas sitten.. Hmm.