Miksi ihmeessä menkat luotiin niin sottaisiksi? Mikä järki?
Miksei voi olla jotain järkevämpää systeemiä? Vrt. ulostaminen tai virtsaaminen, jotka toimitetaan silloin kun sopivaksi katsotaan. Ei niitäkään valu koko ajan mielivaltaisesti ulos kehosta.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kuukatiset ovat naisen kehon poikkeustila. Normitilanne olisi, että jokainen munasolu hedelmöityisi, eikä säännöllisiä kuukautisia olisi. Tähän tehtävään naaraan keho on evoluution näkökulmasta luotu.
Ja näinhän on hyvin pitkälti ollutkin vielä ei-niin-kauan sitten. Kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin nykyään ja käytännössä kaikki naiset olivat naimisissa ja raskaana/imettivät suuren osan elämästään, joka oli lyhyempi kuin nykypäivänä.
Miksi ette käytä tampooneita? En ymmärrä miksi aikuiset naiset kulkee vaipat jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ap. Mutta vielä ihmeellisempää on, että ei ole kehitetty ohuita vaippamallisia siteitä ohivuotojen estämiseksi. En halua käyttää tenoja enkä oikeita vaippoja, mutta tarve levemmältä suojaavalle siteelle olisi varsinkaan yöaikaan. Ja välillä päivisinkin.... Kun istuu taaksepäin nojaavassa tuolissa, valuu vuodot taakse ja välillä kumartaessa eteen.
Oon aina miettiny että onkohan mun keho oudon mallinen, kun kaikki vuoto valuu aina etupuolelle, ja kaikki siteet on liian lyhyitä! Kaikki ne on muotoiltu siten, kuin vuoto sijoittuisi joko keskelle tai takapuoleen.. ja jos siteen vaan sijoittaa ylemmäs, niin se rullautuu keskeltä, kun ei ole suunniteltu pidettäväksi siten. onko kellään muulla tätä ongelmaa?
Sama ongelma. Käytän siivekkeettömiä siksi, että on pakko laittaa side ylemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Ja kumma ettei luonto korjaa tätä virhettä aikaa myöten. Esim. koirilla on vuoto vain kahdesti vuodessa ja raskaaksikin voi tulla vain kahdesti vuodessa. Poistais muuten ihmisten liikalisääntymisenkin.
Eipä olisi sitten kiimakaan kuin kaksi kertaa vuodessa. Nythän se on aina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette käytä tampooneita? En ymmärrä miksi aikuiset naiset kulkee vaipat jalassa.
Mulla on joku ihme kammo siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan pysty, koska tamponi tuntuu inhottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kumpiakin yhtäaikaa ja silti saa pelätä koko ajan. On näet runsas vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Koska siteiden käyttäminen on siistimpää ja kätevämpää, kuin tamponien saati kuukupin. Kiva vaihtaa/tyhjentää jälkimmäisiä yleisessä vessassa, jos ei satu olemaan koppia, missä oma käsienpesuallas.
Kiima-aika olisi parempi kuten muillakin on. Vuodessa vain muutama päivä, jolloin voisi raskautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä sanotaankin, ettei se tunnu miltään jos on oikein laitettu, niin itsekin olen tuntevinani sen kyllä (jos jostain syystä joskus käytän), vaikka miten asettaa. Ja järjenvastaisesti pelkää, että jos se kuitenkin putoaa. Siispä siteet.
Niin no. Mietipä toiseen kertaan. Sotkuinen ja hedelmällinen. Jättää jälkeensä merkin, olen täällä, olen valmis kantamaan lapsia, tuossa muutaman seuraavan viikon sisään. Ja missä välissä tämä menee luonnon = lisääntymisen kannalta pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vaan tuosta riesastapa pääset jonain päivänä kokonaan eroon, toisin kuin kahdesta muusta mainitsemastasi :)
Kyllä sekin päivä koittaa ;-)
Kattokaa tän päivän strömsö, oli asiaa siteistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä sanotaankin, ettei se tunnu miltään jos on oikein laitettu, niin itsekin olen tuntevinani sen kyllä (jos jostain syystä joskus käytän), vaikka miten asettaa. Ja järjenvastaisesti pelkää, että jos se kuitenkin putoaa. Siispä siteet.
Niin tuntuu. Vaikka miten asettelisi, pahimmillaan tuntuu siltä ettei voi edes istua normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kumma ettei luonto korjaa tätä virhettä aikaa myöten. Esim. koirilla on vuoto vain kahdesti vuodessa ja raskaaksikin voi tulla vain kahdesti vuodessa. Poistais muuten ihmisten liikalisääntymisenkin.
Eipä olisi sitten kiimakaan kuin kaksi kertaa vuodessa. Nythän se on aina.
Onko joku tietäjä paikalla, miten menee pariutuminen nopea- ja hitaampitahtisten kiima-aikojen suhteen? Jos ihmisillä olisi vain 2 kertaa vuodessa mahdollisuus saattaa lapsia, olisiko pitkäikäiset parisuhteet silti todennäköisiä, vai pariuduttaisiinko silloin ennemmin sen sillä välilä kiinnostavimman kumppanin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
No ohiksena sen verran että ei mielestäni nuo ulostamis- ja virtsaamiskuviotkaan ihan loppuun asti suunniteltuja ole. Miksi samat viemärit toimivat myös hedelmöittymistouhuissa, en käsitä.
Vain miehillä on samat viemärit noille noille kuvioille, ainakin virtsaamisessa. Naisilla on jokaiselle toiminnolle omat viemärinsä. Minusta se on jopa oudompaa kuin se että samat kanavat ovat käytössä useammalle toiminnolle. Esim linnut ja matelijat käyttävät samoja reittejä sekä lisääntymiseen että ulostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, ap. Mutta vielä ihmeellisempää on, että ei ole kehitetty ohuita vaippamallisia siteitä ohivuotojen estämiseksi. En halua käyttää tenoja enkä oikeita vaippoja, mutta tarve levemmältä suojaavalle siteelle olisi varsinkaan yöaikaan. Ja välillä päivisinkin.... Kun istuu taaksepäin nojaavassa tuolissa, valuu vuodot taakse ja välillä kumartaessa eteen.
Oon aina miettiny että onkohan mun keho oudon mallinen, kun kaikki vuoto valuu aina etupuolelle, ja kaikki siteet on liian lyhyitä! Kaikki ne on muotoiltu siten, kuin vuoto sijoittuisi joko keskelle tai takapuoleen.. ja jos siteen vaan sijoittaa ylemmäs, niin se rullautuu keskeltä, kun ei ole suunniteltu pidettäväksi siten. onko kellään muulla tätä ongelmaa?
Siteet on kyllä usein mullekin liian lyhyitä, tavalliset siteet (eli ei long) kelpaa vain vuodon lopun pikkutihruun.
Mutta mulla tuppaa menemään vähän toisinpäin, eli vuodot menee helposti takapuolelle ja jättää joskus kivan pystyjanan alushousujen takaosaan, kun side ei yllä tarpeeksi korkealle.
Olen ratkaissut ongelman laittamalla kaksi sidettä. Toinen taakse ja toinen eteen ja keskeltä hieman päällekkäin. Tämä on aivan ehdoton yhdistelmä nukkuessa. Muuten vuoto tulee yli joko edestä tai takaa. Pahimpina vuotopäivinä laitan kaksi myös paiväsaikaan. Kyllähän tämä viritys aika tumpulta tuntuu housuissa, mutta parempi se, kuin veret pitkin housuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuukatiset ovat naisen kehon poikkeustila. Normitilanne olisi, että jokainen munasolu hedelmöityisi, eikä säännöllisiä kuukautisia olisi. Tähän tehtävään naaraan keho on evoluution näkökulmasta luotu.
Kuukautiset toimivat naisen kehon turvamekanismina, joka abortoi heti alkuvaiheessa pieleen kehittymään lähteneet alkiot.
On vähän liioittelua väittää että normitilanne olisi että jokainen munasolu hedelmöittyisi ja sitä varten naaraan keho on evoluution näkökulmasta luotu. Korkeasta imeväiskuolleisuudestakaan huolimatta mitään plus kahtakymmentä lasta ei tarvita eikä se taida "luonnossakaan" olla ollut normaalia...
Miksi kuukautiset kestävät monta päivää? Olisihan se kätevää jos ne tulisivat kerralla. No, en kyllä osaa teknisesti vastata siihen miksei kohdun limakalvo voi irrota kerralla. Voi olla, että se olisi jollain tapaa vaarallista.
Ja miksi kaikki pitkät siteet on suunniteltu niin, että etuosa on pitkä ja takaosa lyhyt tai toisinpäin? Miksei ne siivekkeet voi olla keskellä? Nyt joutuu aina laittamaan siivekkeet vähän taaemmas kuin ne on tarkoitettu.
Miksi tosiaan ihmisillä on näin hankala systeemi, eläimet pääsevät helpommalla? Vai onko edes jollain apinoilla yhtä sotkusta?