Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskulut

Vierailija
13.10.2018 |

Onko noin 2000€ asumiskulut/kk paha, jos mulla ja naisella nettotulot lapsilisien yms kanssa reilu 6000€/kk ? Lähinnä tulevaisuutta täs mietiskelen et millaista asuntolainaa ois mahdollista edes saada noilla tuloilla..

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. tuohon 2000 päälle tulee ne lainan lyhennyksetkin.

Vierailija
2/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun mielestä. Huomioin itse aina laskelmissa sen vaihtoehdon että tulotasoni romahtaisi merkittävästi. Lainan tulee olla mitoitettu niin että silloinkin selviäisi (joko siten että lainan voi maksaa pienemmilläkin tuloilla tai on riittävästi puskuriaäästöjä/nopeasti realisoitavaa omaisuutta) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähinnä ajattelin et tohon 2000€ sisältyis ne lainan lyhennykset yms.. Jos esim lyhennys, vastike ja kaikki muut kulut yhteensä ois max 2200€/kk, oisko Se paha ?

Ap

Vierailija
4/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mun mielestä. Huomioin itse aina laskelmissa sen vaihtoehdon että tulotasoni romahtaisi merkittävästi. Lainan tulee olla mitoitettu niin että silloinkin selviäisi (joko siten että lainan voi maksaa pienemmilläkin tuloilla tai on riittävästi puskuriaäästöjä/nopeasti realisoitavaa omaisuutta) .

Kiitos vastauksesta. Oon tässä vasta toista vuotta yrittäjänä ja mun yritys ois täysin velaton ens vuoden loppuun mennessä. Silloin ois tarkotus ottaa lisälainaa ja 2-3 työntekijää siinä samalla. Töitä mul riittäny alusta asti ihan tarpeeks. Tähän mennessä pystyny 4300€ (brutto) palkkaa ottaa + ruokarahan (n. 200€). Muutaman vuoden päästä pystyis isompaa palkkaa ottaa. Mut toisaalta, ikinä ei voi tietää miten tulee käymään !

Ap

Vierailija
5/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vastauksia ?

Vierailija
6/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää vastauksia ?

Aika lainapainotteiselta kuulostaa elämänne, jos sekä firmaa tarkoitus laajentaa ja omaan asumiseen satsata. Onko varallisuutta vai onko taloutenne sen varassa että firmalla menee hyvin ja töitä riittää?

Vierailija
7/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon.

Meillä saman verran tulot ja asuntolaina/vastike/sähkö/yms 1250€/kk.

Vierailija
8/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää vastauksia ?

Aika lainapainotteiselta kuulostaa elämänne, jos sekä firmaa tarkoitus laajentaa ja omaan asumiseen satsata. Onko varallisuutta vai onko taloutenne sen varassa että firmalla menee hyvin ja töitä riittää?

No, aika lainapainoitteistahan se tulis olemaankin. Ei varallisuutta. Aikalailla sen varassa tosiaan oltais et firmalla töitä riittää. Tosiaan, kun mikäänhän ei oo koskaan satavarmaa.. pitänee varmaa jonkun vuoden säästellä vaikka sen pari tonnii kuussa ja katella uusiks. Ei täs vuokra-asumisessakaa mitää vikaa ole, mut tulevaisuutta ajatellen se oma kämppä ois kiva.

Ap

Vierailija
9/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M21vee kirjoitti:

On paljon.

Meillä saman verran tulot ja asuntolaina/vastike/sähkö/yms 1250€/kk.

Missäpäin asutte ? Onko lapsia ? Meil 3 ja asutaa Espoossa.

Vierailija
10/29 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti itse omista lähtökohdistasi. Paljonko kulutatte muuten? Onko kalliita harrastuksia? Onko koti teille se paikka, johon haluatte laittaa paljon rahaa vai haluatteko esim. Matkustella usein, haaveiletteko mökistä, veneilystä tai jostain muusta, esim. kotiäitivuosista?

Minusta tuo on paljon, mutta sinun tilanteesi voi olla aivan erilainen.

Vierailija
11/29 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti itse omista lähtökohdistasi. Paljonko kulutatte muuten? Onko kalliita harrastuksia? Onko koti teille se paikka, johon haluatte laittaa paljon rahaa vai haluatteko esim. Matkustella usein, haaveiletteko mökistä, veneilystä tai jostain muusta, esim. kotiäitivuosista?

Minusta tuo on paljon, mutta sinun tilanteesi voi olla aivan erilainen.

Niin. No lapset sen verran pieniä ettei oo ainakaan vielä tullu matkustelut yms mieleen, päiväkoti ikäisiä kaikki 3. Eikä mun työtkään oo vielä sallinu lomailuja mulle, kohta 3 vuotta ilman lomia.

Toisaalta, eipä mitään miljoona kämppää sentään tarvi olla :) Tääl meiän alueel vaan ei oikeen saa 100 000€ - 200 000€ sopivan kokosta kämppää meille.. 350 000€ - 500 000€ rupeis jo sopivan saamaan. Mutt kyllähän täs vuosia ja vuosia viel aikaa säästellä ja löytää sen oikean.

Vierailija
12/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa.

Vierailija
14/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt ole paha, mutta mites kun korot nousevat EKP:n pian niin päättäessä koska Brexit.

Laske korkoon muutaman prosenttiyksikön nousuvara. Ei nouse niin paljoa, mutta toisaalta paljonko voi kansainvälisestä taloudesta etukäteen tietää, kun öljyn hintakin vaihteeksi nousee ja voi olla kolmas katovuosi peräkkäin ruuantuotannossa.

Ja: voitte sairastua, saada lapsen, erota tai kuolla. Silloin maksajia on yksi.

Säästäkää etukäteen vaikka ASP-tilille.

Vierailija
15/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähinnä ajattelin et tohon 2000€ sisältyis ne lainan lyhennykset yms.. Jos esim lyhennys, vastike ja kaikki muut kulut yhteensä ois max 2200€/kk, oisko Se paha ?

Ap

Lyhennys ei ole kulu. Milloin te opitte. Vai onko kulu se että siirrät rahaa vasemmasta taskusta oikeaan?

Vierailija
16/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lyhennys ei ole kulu. Milloin te opitte. Vai onko kulu se että siirrät rahaa vasemmasta taskusta oikeaan?

Lyhennys on meno tai vähintäänkin tilisiirto. Kuukausibudjettia suunniteltaessa se lainan lyhennykseen tarvittava raha pitää olla samalla tavoin kuin esim. sähkölaskua varten. Puhuu ihmiset "kuukauden ruokalaskustakin", vaikka tietävät, että sitä ei kukaan erikseen kerralla laskuta. 

Tuo sinun vertauksesesi "vasemmasta taskusta oikeaan" tulee mielekkääksi vasta siinä tarkastelussa, kun omistusasumista ajattelee kokonaisuutena, vuosikymmenien sijoituksena.

Vierailija
17/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lyhennys on meno tai vähintäänkin tilisiirto. Kuukausibudjettia suunniteltaessa se lainan lyhennykseen tarvittava raha pitää olla samalla tavoin kuin esim. sähkölaskua varten. Puhuu ihmiset "kuukauden ruokalaskustakin", vaikka tietävät, että sitä ei kukaan erikseen kerralla laskuta. 

Tuo sinun vertauksesesi "vasemmasta taskusta oikeaan" tulee mielekkääksi vasta siinä tarkastelussa, kun omistusasumista ajattelee kokonaisuutena, vuosikymmenien sijoituksena.

Niinhän sitä pitääkin ajatella. Ei sijoituksetkaan ole kuluja, tai tilisäästöt.

Vierailija
18/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 4600 ja asumismenot lainan kanssa 850. Vaikka tuon suhteuttaisi 6000 tuloihin, jäätäisiin 1200-1300. Eli en usksltaisi vetää noin kireälle kuin suunnittelet....varsinkin kuin tulevat tulosi on vain kuvitelmaa laajenevasta yrityksestä.

Pidä plan b realistisena, mitä teet jos kaikki ei mene kuten strömsöössä.

Vierailija
19/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se on kulu. Suoraan poissa muusta elämisestä. Jopa ensisijainen pakollinen kulu. Jota ei kannata liian suureksi päästää.

Mielummin vaikka maksaa vapaaehtoisesti lisää

Vierailija
20/29 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän