Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko meillä rahaa lapseen? Paljonko lapsi maksaa?

Vierailija
13.10.2018 |

Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta kaipaan kokemuksia ja näkemyksiä. Ollaan kolmekymppisiä ja vakiduunissa. Vauvakuume on, mutta ei vielä mikään järjetön. Mietittiin miehen kanssa, että onko meillä ihan oikeasti rahaa tarjota lapselle hyvä lapsuus ja ok elintaso. Tällä tarkoitan sitä, että ei tarvitse kaupassa laskea joka senttiä ja voisi vaikka lapselle ostaa luistimet ilman, että joutuu sitten nipistämään kaikesta muusta. Säästöön ois kiva jäädä edes jotain, että joskus pääsis vaikka mummolaan tai ulkomaillakin käymään.

Tällä hetkellä mulla jää omiin menoihin n.300-400e/kk. Yhteisiksi menoiksi lasken auton + kustannukset, vakuutukset, asuntolainan lyhennys, vastike, ruuat, bussikortit jne. Tuon 300e siis voin käyttää vaatteisiin, lääkärikäynteihin, kaverin kanssa kahvitteluun, lääkkeisiin tai vaikka kampaajaan. Joudun käymään 3kk välein yksityislääkärillä ja ostamaan n. 250e maksavan lääkkeen. Eli periaatteessa tollasina kuukausina ei jää mitään muihin menoihin, ellei sitten jäänyt muilta kuukausilta yli. Miehellä jää n. 500e omiin juttuihinsa.

Elinkustannukset tulee nousemaan, koska asuntolainan korot nousee. Onko meillä realistisesti mahdollista edes miettiä yhtä tai kahta lasta? Pieni vauva ei toki paljoa vaadi rahallisesti eikä ehkä taaperokaan, mutta tällöinhän ollaan äitiyslomalla tai hoitovapaalla eli ihan tosi pienillä tuloilla. Ainakin teineihin uppoaa järjettömästi rahaa.

Paljon siis pitäisi oikein "varata" rahaa lapseen? Paljonko esim. teille maksaa koululainen? Itselläni ei ole ihan totta oikein käsitystä paljonko perheen kasvattaminen tulee maksamaan. Jos miettii tilannettamme nyt ja tähän vaikka pari päiväkoti-ikäistä niin sehän ois jo monta sataa pelkät hoitomaksut!

Mä olen siis matalapalkka-alalla, miehellä palkka on hyvä. Ei mun palkka edes ole paskimmasta päästä, nettona n. 1800e/kk. Meillä ei oo mitään järjetöntä asuntolainaa edes ja silti joutuu tällaisia miettimään. Miten pienituloiset oikein rahoittavat elämänsä jos on lapsia? Mitään tulosidonnaisia tukia ei todellakaan saada tai tulla samaan jos tulot pysyvät tällaisena.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran kuin hyväkuntoinen omakotitalo. Ainakin, toki enemmänkin saa kulumaan.

Vierailija
2/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 000 euroa. Sillä saat sen 18-vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri tekee 80% työaikaa (eli käteen jää vähemmän) ja sen miehen liksa on aika samanlainen kuin mun miehellä. Niillä kaks lasta, auto ja myös lainaa on. Silti ne on käyneet tänä vuonna kaksi kertaa Aasiassa eikä heillä vaikuta olevan mitenkään tiukkaa. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä ja kuulemma täydet hoitomaksut maksavat. En ymmärrä millä rahalla? Tokikaan en voi tietää onko heillä hitosti säästöjä, maksavatko kaiken kenties luotolla, onko osinkoja jne.. Eivätkä he ole mitenkään poikkeava perhe, tunnen muitakin, joilla ulospäin tilanne näyttää samalta. Itse en oo uusia vaatteita ostanut pitkään aikaan, jos halutaan matkustella niin sitten pitää vähän aikaa taas säästää jne. Ei todellakaan olla nytkään mitenkään törsäileviä, vaikka ihan ok:sti meneekin taloudellisesti. Jotenkin ihmetyttää miten muilla tuntuu olevan elintaso vähintäänkin sama, vaikka kuvioissa on useampi lapsi.

Ap

Vierailija
4/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muita tuloja ole kuin hikinen keskitulo, niin tiukkaa tekee. Meillä auttoi oma äitini, jolla on iso eläke. Yhden lapsen kanssa vielä varmaan pärjää, jos ei ihan hulluna törsää tai harrasta hevosia tai jääkiekkoa. Kaksi maksaa jo ihan törkeästi. Mieti vaan paljon pari makuuhuonetta omakotitalossa maksaa. Ja alueenkin pitäisi olla hyvä, ellet halua että lapsesi oppivat kiusaajiksi tai kiusatuiksi.

Vierailija
5/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin kaks lasta opintojen aikana ja hyvin pärjättiin!

Vierailija
6/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi maksaa niin paljon kuin häneen haluaa rahaa laittaa. Joku kasvattaa lapsensa yksiössä, pukee kirpparivaattein ja syöttää kasviskeitoin. Ei siinä paljoa rahaa pala. Toisella sitten on perheasunto helsingin keskustassa, lapsi yksityispäiväkodissa ja perhe matkailee monta kertaa vuodessa. Kyllä se summa silloin suht iso on. Ihan miten haluatte lapsen maksavan.

Vierailija
7/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan hyvä miettiä taloudellista puolta, mutta kannattaa jättää vähän joustoa siihen ajatteluun. Elämä ei aina mene oppikirjan mukaan, heilahteluja voi tapahtua molempiin suuntiin. Ja raha ei ole todellakaan ainoa asia, joka määrittelee lapsen tulevaisuutta.

Vierailija
8/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me onneks asutaan nyt jo ok alueella ja kolmiossa, että yhden lapsen takia ei tarvitsisi muuttaa. Kyllä mä uskon, että pikkulapsiaika nyt menee jotenkin kun ei lapsi ole tarkka esim. vaatteista, ei harrastusmaksuja yms. Lähinnä mietityttää vähän isommat lapset, puhumattakaan teineistä. Kummankaan vanhemmilta tuskin irtoaa senttiäkään :D

Ap

Vierailija
9/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan hyvä miettiä taloudellista puolta, mutta kannattaa jättää vähän joustoa siihen ajatteluun. Elämä ei aina mene oppikirjan mukaan, heilahteluja voi tapahtua molempiin suuntiin. Ja raha ei ole todellakaan ainoa asia, joka määrittelee lapsen tulevaisuutta.

Ei tietenkään. Tulothan voi tipahtaa vaikka sairauden vuoksi. Fakta on kuitenkin se, että en usko meidän palkkojen nousevan ja menot varmasti tulevaisuudessa nousee jo ihan kahdestaankin ollessa (mm. asuntolainan kuukausierä). Kyllä mun mielestä pitää miettiä ja mietinkin, että kannattaako lapsentekopuuhiin ees ryhtyä jos ei ole valmis hirveästi elintasosta tinkimään. 

Ap

Vierailija
10/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri tekee 80% työaikaa (eli käteen jää vähemmän) ja sen miehen liksa on aika samanlainen kuin mun miehellä. Niillä kaks lasta, auto ja myös lainaa on. Silti ne on käyneet tänä vuonna kaksi kertaa Aasiassa eikä heillä vaikuta olevan mitenkään tiukkaa. Lapset ovat päiväkoti-ikäisiä ja kuulemma täydet hoitomaksut maksavat. En ymmärrä millä rahalla? Tokikaan en voi tietää onko heillä hitosti säästöjä, maksavatko kaiken kenties luotolla, onko osinkoja jne.. Eivätkä he ole mitenkään poikkeava perhe, tunnen muitakin, joilla ulospäin tilanne näyttää samalta. Itse en oo uusia vaatteita ostanut pitkään aikaan, jos halutaan matkustella niin sitten pitää vähän aikaa taas säästää jne. Ei todellakaan olla nytkään mitenkään törsäileviä, vaikka ihan ok:sti meneekin taloudellisesti. Jotenkin ihmetyttää miten muilla tuntuu olevan elintaso vähintäänkin sama, vaikka kuvioissa on useampi lapsi.

Ap

Monella lienee otettua lainaa tai vaikka saatua perintöä. Toisaalta ihmiset käyttävät oikeasti todella eri tavoin rahaa asioihin. Joku voi panostaa ruokaan ja toinen vaikka matkailuun. Aika erikoista, ettet esimerkiksi ole voinut ostaa uusia vaatteita lainkaan, vaikka sinulla jää jo noin paljon "ylimääräistä" kuukausittain. En siis tarkoita kritisoida, mutta voi olla että käytät rahan siis johonkin muuhun, kenties itsellesi tärkeämpään?

Itse kuvittelen, että lapsen saa kyllä elätettyä, varsinkin jos kummatkin vanhemmat ovat työelämässä. Henkilökohtaista kokemusta minulla ei asiasta ole, mutta olen miettinyt samaa, koska asia alkaa olla ajankohtainen. Olen ehkä sitten vain niin luottavainen siihen, että me pärjäillään, koska ollaan tähänkin mennessä pärjätty :). Toisaalta ruuan ja vuokran lisäksi meillä ei ole kummempia kuluja, koska emme omista esimerkiksi autoa.

Vierailija
11/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, kuten kerroin mulla menee joka kolmas kuukausi "yli" tuon oman budjettini jo pelkästään lääke- ja lääkärimenoihin. Toki multa jää muilta kuukausilta rahaa yli niin ei ole ongelma ja olisin voinut ostaa vaatteita jos olisin halunnut. Sanoin tuon vain esimerkkinä, että en tosiaankaan ole mikään himoshoppaaja ja ihmettele mihin se raha katoaa. Rahaa ei siis ole mitenkään liiaksi tälläkään elämäntyylillä ja jos haluan lähteä vaikkapa viikonloppumatkalle Berliiniin, niin ei sitä summaa säästetä yhdessä tai edes kahdessa kuussa.

Ap

Vierailija
12/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankkii ne, jotka on valmiita tinkimään omasta elintasostaan ja mukavuuksista lasten vuoksi. Useimmat, jotka päättää lapsia tehdä, eivät mieti elintason laskua vaan ennemmin luontaista tarvetta saada oma jälkeläinen ja jatkaa, ehkä tiedostamatta, ikiaikaista sukupolvien jatkumoa.

Lasten hankkiminen ei tosiaan ole taloudellisesti järkevä päätös. Jos etelänlomat ja mukava arki on tärkeä osa identiteettiä, kannattaa jättää lapset hankkimatta. Keskituloinen joutuu useimmiten karsimaan omaa kulutustaan, jotta on varaa ostaa lapsille talvihaalarit ja kustantaa harrastukset yms.

Jos kuitenkin tuntee halua perustaa perheen, ei siitä kannata luopua taloudellisista syistä. Omien lasten vuoksi useimmat vanhemmat ovat valmiita luopumaan itsekkäistä kulutustottumuksista ja hyvin harva katuu päätöstään. Ihan varmasti teilläkin on varaa hankkia lapsia. Taloudellisten uhrausten sijaan kannattaa kuitenkin miettiä oletteko puolisosi kanssa riittävä epäitsekkäitä ryhtyäksenne vanhemmuuteen ja pystyttekö kivuttomasti luopumaan pitkistä yöunista ja rauhallisista koti-illoista.

Vierailija
13/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette todellakaan pröystäile ja aluksi alatte tosissaan käyttämään kestovaippoja, säästätte siinä jo todella paljon (imuina vanhoja rättejä), ette ostele uusia kamppeita aina, niin lapseen menee 200-300€ kk:ssa miinus lapsilisä 97€. Ette opeta lastanne materian palvojaksi, silloin olisi syytä teidänkin opetella vapaaksi materiaalin palvonnasta. 

Vierailija
14/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vauvan tavarat maksaa, käyttyinä toki saa nykyään hyvälaatuisiakin vaunuja esimerkiksi. Päivähoitomaksuihin menee lapsen kasvaessa useampi satanen, riippuen toki tuloista. Meillä bruttotulot 5800€/kk joten kahdesta lapsesta täydet hoitomaksut (480€/kk). Sairaalamaksut oli oikeastaan ne mihin ei osattu varautua, toisella lapsella oli vauvana sairaus, jonka takia jouduimme usein käymään päivystyksessä, olemaan osastohoidossa ja lääkkeisiin meni myös jonkin verran. Vaikka Suomessa on edullinen julkinen terveydenhuolto, niin kuluja silti tuli. Emme ottaneet mitään vakuutuksia vauvalle ennen syntymää, koska täällä on niin huono yksityinen lääkäripalvelu ja julkiselle puolelle pääsee yleensä myös hyvin.

Meillä menee puolivuosittain useampi satanen (200-300€) karkeasti vaatteisiin vaikka ostan paljon käytettyinä. Kengät ja ulkovaatteet kuitenkin pitää olla vedenkestäviä ja lämpimiä. Lapset ovat eri sukupuolta joten kaikkia vaatteita ei voi kierrättää toiselle. Yhä lapsen kasvaessa alkaa kiinnostaa enemmän mitä päälleen lapsi laittaa, koululaiselle ei kaikki kelpaa (sosiaalinen paine on kova nykypäivänä), puhelimet ja harrastukset vie myös rahaa (meillä menee nyt yhden koululaisen harrastukseen 200€/puoli vuotta + varusteet).

Onneksi teimme lapset nuorena, koska nyt kun olemme jo ostaneet asunnon ja on kaksi autoa töiden takia, niin samaa asiaa luultavasti miettisimme kuin te. Toisaalta sitä kyllä oppii elämään tulojen mukaan. Mutta meillä tulot ovat kasvaneet luonnollisesti lasten saannin myötä, kun opiskelusta on siirrytty työelämään.

Vierailija
15/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voisi ajatella näin: Jos on varaa jäädä kotiin lapsen kanssa kunnes lapsi on sen ikäinen, että pärjää kunnolla päiväkodissa (2v vähintään), niin silloin on varaa lapseen. Jos on pakko laittaa lapsi 9kk iässä hoitoon, niin sitten ei kannata tehdä vielä lasta. Lapselle pitkät hoitopäivät ovat raskaita noin pienenä.

Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä, joten kamalan pitkälle on turha tehdä tarkkoja suunnitelmia. Teinit kuluttavat enemmän rahaa joo, mutta ehkä teidän palkat ovat sitten 15 v päästä jo vähän nousseet, tai olette ehtineet säästää. Pieni lapsi ei välttämättä vie paljon rahaa. 

Jos elää jo valmiiksi toimeentulotuella tms, niin sitten kannattaa vähän parantaa taloudellista asemaansa ennen lapsen hankkimista.

Vierailija
16/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopealla googlauksella lapseen menee n. 130000 euroa (18-vuotiaaksi saakka). Sen, kun jakaa elinkuukausilla (216), niin n. 600 euroa kuussa menee. Tietenkin epätasaisesti eri ikä-kausina mutta tossa kuitenkin suuntaa. Summaan on laskettu tietenkin asumisesta koituvat kulut myös (sähkö, vedenkulutus ym)

Vierailija
17/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se tunnu vähän julmalta hankkia lapsia tähän maailmaan, joka todennäköisesti on enemmän tai vähemmän lopullisesti tuhottu seuraavan parinkymmenen vuoden sisällä. Siinä ei raha juuri tunnu missään, mutta itse ainakin kadun lasten tekoa ihan sen takia, että kuvottaa tämä maailma, jossa nuo viattomat joutuvat elämään (ja mahdollisesti kuolemaan ennen aikojaan).

Vierailija
18/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette todellakaan pröystäile ja aluksi alatte tosissaan käyttämään kestovaippoja, säästätte siinä jo todella paljon (imuina vanhoja rättejä), ette ostele uusia kamppeita aina, niin lapseen menee 200-300€ kk:ssa miinus lapsilisä 97€. Ette opeta lastanne materian palvojaksi, silloin olisi syytä teidänkin opetella vapaaksi materiaalin palvonnasta. 

Siis mihin se 200-300€ menee jos lapsi käyttää kestovaippoja? Höpö höpö!

Eikä kertakäyttövaipat ole kalliita jos niitä ei vaihda lapselle jokaisen pienen pissan takia tai vaan kellosta katso että joka tunti on vaippa vaihdettava. Ne vaipat on niin hyviä ja imukykyisiä ettei pienelle tarvi vaihtaa yleensä kuin kakan jälkeen, eivät ehdi pissata niin paljon, ja kun kakka on kiinteämpää niin sitä tulee enää 1-2 kertaa päivässä, vaippa tarvii vaihtaa vain 3-4 kertaa vuorokaudessa kun lapsi syö kiinteämpää. Toki minä olen antanut kiinteämpää jo 3kk ikäisestä kaikille lapsilleni, enkä ole imettänyt sen kauempaa. Ne jotka imettää lasta tyyliin 24/7 lapset myös pissaa paljon, se maito kun menee suoraan läpi.

Vierailija
19/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta. Minulla pienehkö palkka ja miehellä keskitasoa parempi. Hyvin ollaan pärjätty eikä yleensä jouduta rahoja laskemaan. Omakotitalo on, lainasta puolet maksettu. Kaksi melko uutta autoa.

Teen yksinkertaista halpaa ja terveellistä ruokaa. Vaatteita emme juurikaan ostele. Kampaajalla käyn harvoin ja lasten ja miehen hiukset leikkaan itse. Pojat pelaavat jääkiekkoa, joten muihin huvituksiin ei paljon jää aikaakaan. Joka vuosi käydään ulkomailla lomailemassa.

Vierailija
20/48 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tunnu vähän julmalta hankkia lapsia tähän maailmaan, joka todennäköisesti on enemmän tai vähemmän lopullisesti tuhottu seuraavan parinkymmenen vuoden sisällä. Siinä ei raha juuri tunnu missään, mutta itse ainakin kadun lasten tekoa ihan sen takia, että kuvottaa tämä maailma, jossa nuo viattomat joutuvat elämään (ja mahdollisesti kuolemaan ennen aikojaan).

Kyllä ja myös tätä on tullut mietittyä.

Ap