Onko meillä rahaa lapseen? Paljonko lapsi maksaa?
Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta kaipaan kokemuksia ja näkemyksiä. Ollaan kolmekymppisiä ja vakiduunissa. Vauvakuume on, mutta ei vielä mikään järjetön. Mietittiin miehen kanssa, että onko meillä ihan oikeasti rahaa tarjota lapselle hyvä lapsuus ja ok elintaso. Tällä tarkoitan sitä, että ei tarvitse kaupassa laskea joka senttiä ja voisi vaikka lapselle ostaa luistimet ilman, että joutuu sitten nipistämään kaikesta muusta. Säästöön ois kiva jäädä edes jotain, että joskus pääsis vaikka mummolaan tai ulkomaillakin käymään.
Tällä hetkellä mulla jää omiin menoihin n.300-400e/kk. Yhteisiksi menoiksi lasken auton + kustannukset, vakuutukset, asuntolainan lyhennys, vastike, ruuat, bussikortit jne. Tuon 300e siis voin käyttää vaatteisiin, lääkärikäynteihin, kaverin kanssa kahvitteluun, lääkkeisiin tai vaikka kampaajaan. Joudun käymään 3kk välein yksityislääkärillä ja ostamaan n. 250e maksavan lääkkeen. Eli periaatteessa tollasina kuukausina ei jää mitään muihin menoihin, ellei sitten jäänyt muilta kuukausilta yli. Miehellä jää n. 500e omiin juttuihinsa.
Elinkustannukset tulee nousemaan, koska asuntolainan korot nousee. Onko meillä realistisesti mahdollista edes miettiä yhtä tai kahta lasta? Pieni vauva ei toki paljoa vaadi rahallisesti eikä ehkä taaperokaan, mutta tällöinhän ollaan äitiyslomalla tai hoitovapaalla eli ihan tosi pienillä tuloilla. Ainakin teineihin uppoaa järjettömästi rahaa.
Paljon siis pitäisi oikein "varata" rahaa lapseen? Paljonko esim. teille maksaa koululainen? Itselläni ei ole ihan totta oikein käsitystä paljonko perheen kasvattaminen tulee maksamaan. Jos miettii tilannettamme nyt ja tähän vaikka pari päiväkoti-ikäistä niin sehän ois jo monta sataa pelkät hoitomaksut!
Mä olen siis matalapalkka-alalla, miehellä palkka on hyvä. Ei mun palkka edes ole paskimmasta päästä, nettona n. 1800e/kk. Meillä ei oo mitään järjetöntä asuntolainaa edes ja silti joutuu tällaisia miettimään. Miten pienituloiset oikein rahoittavat elämänsä jos on lapsia? Mitään tulosidonnaisia tukia ei todellakaan saada tai tulla samaan jos tulot pysyvät tällaisena.
Kommentit (48)
Millaiset asumiskulut teillä ap on? Montako autoa? Tuntuu oudolta, ettei 1800 netosta jää tuon enempää säästöön, kun ei ole lapsia edes.
Itse saan nettona n. 2000 ja hyvin pärjätään, miehen palkka toki päälle. Meillä kaksi lasta. Silloin kun lapset oli päiväkoti-iässä, oli ehkä tiukempaa. Päivähoitokulut oli noin 500 kk, mutta kyllä me silti pystyttiin kerran vuodessa reissaamaankin.
Pystytkö erittelemään, mihin teidän raha tällä hetkellä kuluu?
Kyllä se lähemmäksi miljoonan maksaa, kun lasket palkan jenetyksen äitiys ja hoitovapaan ajalta. Lisäksi menetetyt palkankorotukset tuolta ajalta. Noiden päälle sitten kaikki muu harrastuksista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset asumiskulut teillä ap on? Montako autoa? Tuntuu oudolta, ettei 1800 netosta jää tuon enempää säästöön, kun ei ole lapsia edes.
Itse saan nettona n. 2000 ja hyvin pärjätään, miehen palkka toki päälle. Meillä kaksi lasta. Silloin kun lapset oli päiväkoti-iässä, oli ehkä tiukempaa. Päivähoitokulut oli noin 500 kk, mutta kyllä me silti pystyttiin kerran vuodessa reissaamaankin.
Kyllä me nyt siis säästetään koko ajan, mutta eipä sitä tosiaan hirveästi säästöön jää. Mun työmatkan takia on pakko olla auto ja autohan se vasta maksaakin! Toki tulevaisuudesta en tiedä, ehkä jossain vaiheessa siitä voisi luopua. Mulla on lääkemenoja yms niin siksi jää ehkä vähemmän käteen. Voitais toki nipistää niistä parista kerrasta kuussa kun käydään ulkona syömässä. Mutta joku satanen tai pari lisää nipistystä ja enempään ei juuri pysty, eipä sillä taida lapsia elättää.
Ap
Äitinä olen sitä mieltä, että lasten hankitaa ei kyllä koskaan kadu. Kyllä ne lapset on mulle paljon tärkeämpiä kuin uudet autot ja ulkomaanmatkat. Ja sitten tuo kuinka paljon lapsi maksaa, se riippuu ihan sinusta itsestäsi. Mun vinkki nyt kuitenkin on, että säästä rahaa hoitovapaan varalle. Äitiysraha loppuu kun vauva on n. 9kk ja sen jälkeen sun tulot on n. 300 e/kk+lapsilisä. Eli yhteensä n. 400e/kk.
Miksi ap joudut käymään sairauden takia säännöllisesti yksityislääkärillä.
Miksei julkisella puolella tai työterveyspuolella asiointi käy. Saisit ehkä siitä 250€ säännöllisestä menosta säästettyä jotain.
Hyviä lastentavararoita löytyy lähes käyttämättöminäkin ilmaiseksi, joten en kyllä miettisi noita tavaroita. Suurin menoerä lähitulevaisuudessa on hoidon järjestäminen vanhempainvapaan jälkeen. Päiväkoti ei ole oikein 9 kk ikäisen paikka.
Juu päiväkoti ja vauvatavarat on lastenleikkiä kun ylläpidät teinejä opiskeluineen ja harrastuksineen.
Kotihoito on varmaan se isoin kustannus (ansionmenetykset). Vauvaa ei voi viedä päiväkotiin (alle 1 v) ja ylipäätään päiväkodissa ei pitäisi yhdenkään lapsen joutua olemaan 10 h.
Vammainen lapsi maksaa varmaan vielä vähän lisää. Yhteiskunta toki kustantaa tietyt asiat. Mutta kaikenlaista voi elämässä sattua. Vaatteet, sukset ja polkupyörät on loppujen lopuksi pieniä kuluja, kun katsoo vähän mistä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä olen sitä mieltä, että lasten hankitaa ei kyllä koskaan kadu. Kyllä ne lapset on mulle paljon tärkeämpiä kuin uudet autot ja ulkomaanmatkat. Ja sitten tuo kuinka paljon lapsi maksaa, se riippuu ihan sinusta itsestäsi. Mun vinkki nyt kuitenkin on, että säästä rahaa hoitovapaan varalle. Äitiysraha loppuu kun vauva on n. 9kk ja sen jälkeen sun tulot on n. 300 e/kk+lapsilisä. Eli yhteensä n. 400e/kk.
Hyvä äiti miettii myös sitä millaisen elämän kykenee lapselle tarjoamaan. Ei vain itseään.
Pikkulapsiaika on halpa. Teini on kallis. Vaatteet ruoka harrastukset bussikortti salikortti leffaliput mopokortti mopo skootteri....
Vierailija kirjoitti:
Juu päiväkoti ja vauvatavarat on lastenleikkiä kun ylläpidät teinejä opiskeluineen ja harrastuksineen.
Meillä teini osallistuu kesätyörahoilla harrastuksiinsa ja opiskelun kuluihin. Ei me vanhemmat mitään raha automaatteja olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella lapseen menee n. 130000 euroa (18-vuotiaaksi saakka). Sen, kun jakaa elinkuukausilla (216), niin n. 600 euroa kuussa menee. Tietenkin epätasaisesti eri ikä-kausina mutta tossa kuitenkin suuntaa. Summaan on laskettu tietenkin asumisesta koituvat kulut myös (sähkö, vedenkulutus ym)
Jos oikeasti menisi noin paljon rahaa, minä ja mun sisarukset ei oltaisi olemassa, ei myöskään mun lapset, eikä juuri ketään muutakaan lasta. Meillä on kaksoset, kolmannella luokalla, eikä todellakaan mene noin paljon rahaa, ei edes kahteen mene 600€/kk.
Nelilapsisessa perheessä jo ruokaan menee vähintää 600 kuussa eli kahteen lapseen 300. Siihen päälle asuminen, vaatteet jne. Ihan varmasti teillä menee tuo 600 kuussa ja enemmänkin.
Te, joiden mielestä teinien kustannukset on kalliit. Ettekö laita lapsianne ollenkaan kesätöihin tienaamaan itse rahaa haluamiinsa ja tarvitsemiinsa asioihin? Paloitteletteko ruuatkin heille valmiiksi?
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä teinien kustannukset on kalliit. Ettekö laita lapsianne ollenkaan kesätöihin tienaamaan itse rahaa haluamiinsa ja tarvitsemiinsa asioihin? Paloitteletteko ruuatkin heille valmiiksi?
Jos et oo huomannut niin vanhemmilla on kyl ihan elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella lapseen menee n. 130000 euroa (18-vuotiaaksi saakka). Sen, kun jakaa elinkuukausilla (216), niin n. 600 euroa kuussa menee. Tietenkin epätasaisesti eri ikä-kausina mutta tossa kuitenkin suuntaa. Summaan on laskettu tietenkin asumisesta koituvat kulut myös (sähkö, vedenkulutus ym)
Jos oikeasti menisi noin paljon rahaa, minä ja mun sisarukset ei oltaisi olemassa, ei myöskään mun lapset, eikä juuri ketään muutakaan lasta. Meillä on kaksoset, kolmannella luokalla, eikä todellakaan mene noin paljon rahaa, ei edes kahteen mene 600€/kk.
Nelilapsisessa perheessä jo ruokaan menee vähintää 600 kuussa eli kahteen lapseen 300. Siihen päälle asuminen, vaatteet jne. Ihan varmasti teillä menee tuo 600 kuussa ja enemmänkin.
Ja vanhemmat ei syö mitään, vanhemmat ei asu missään jne...
Me asuttaa käytännössä samassa asunnossa kun nytkin vaikkei lapsia olisi joten asumisen menot on isommat vain veden ja sähkön osalta ja lasten ruokaan tuskin menee 300€ kk
Harrastus maksaa molemmilla n. 50kk. Vaatteita ei osteta läheskään joka kuukausi ja aina hyvistä aleista. Väittäisin että niihin ei saa kuukautta kohti jaettuna 100 enemmän per lapsi menemään.
Joten ei meillä ainakaan mene 600€ kk per lapsi mitenkään päin ei edes kahdesta. Pyörät ym menee useamman vuoden jne... Lapset nyt 10v ja 12v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsityksen lapsen aiheuttamista kuluista saa miettimällä mikä olisi etävanhemman elatusmaksu. Ainakin aikaisemmin se on tyypillisesti ollut noin 11-12% elatusvelvollisen bruttotuloista. Siis keskituloisella luokkaa 350e/kk. Tämä kerrotaan kahdella, koska lapsella on isä ja äiti, siis 700e/ kk, eli 8.400e/vuosi. Tämä kertaa noin 20 vuotta = 168.000e.
Elarin lisäksi etävanhempi maksaisi synttäri-, joulu, ym. lahjat, kuljettaisi aina tavattaessa mäkkäriin ja antaisi taskurahaa eli laskelman summa on todellista alhaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me nyt siis säästetään koko ajan, mutta eipä sitä tosiaan hirveästi säästöön jää. Mun työmatkan takia on pakko olla auto ja autohan se vasta maksaakin! Toki tulevaisuudesta en tiedä, ehkä jossain vaiheessa siitä voisi luopua. Mulla on lääkemenoja yms niin siksi jää ehkä vähemmän käteen. Voitais toki nipistää niistä parista kerrasta kuussa kun käydään ulkona syömässä. Mutta joku satanen tai pari lisää nipistystä ja enempään ei juuri pysty, eipä sillä taida lapsia elättää.
Ap
Eikö mies pysty nipistämään omista menoistaan? Jos sinulla jää käyttörahaa se kolmisen sataa ja miehellä 500, niin sinun lääkemenoistasi huolimatta lapseen jäisi käytettäväksi tuo miehen viisisatanen, minkä (yhdessä lapsilisän kanssa) pitäisi riittää lapsen menoihin. Varsinkin, jos noita lääkekuluja ei tule kuin neljä kertaa vuodessa, eli kahdeksan kuukautta vuodesta teillä jää käyttörahaa enemmän.
Vastaus kysmykseen on :
Se maksaa aivan LIIKAA.
Kyllä meillä on mennyt toi 600 euroa kuussa, jos sen jakaa tasaisesti. Jossain välissä kun lapsi ei ole enää iltiksessä muttei vielä teini, rahaa meni vähemmän, mutta sitten taas päivähoitomaksuaikaan enemmän kuin tuo.
Nyt ovat teinejä. Pelkkään ruokaan menee varmaan 500 heidän osuuttaan, koska haluan että ruoka on monipuolista ja ravitsevaa. Sitä kuluu myös paljon.
Sitten menee lukiolaisen bussilippu 60 euroa. Yläkoululainen koulumatkoihin lipun kaupungilta, mutta sillä ei pääse iltaisin eikä viikonloppuisin.
Sitten on harrastukset, kaverien kanssa menee jonkin verran, hygieniatuotteet, kampaaja, vaatteet (nuorempi käyttää kiltisti perittyjä), leirikoulut, lukiolaisen kirjat... kännykät, tietokoneet kummallekin...
Ja tietenkin asuminen ja sen kulut.
Väittäisin että lähemmäs tonnia päästään nyt.