Miten toimit, jos joku on bussissa varannut ainoan vapaan istumapaikan laukulleen/repulleen?
Kommentit (136)
"anteeksi, saisiko tähän istua?" yleensä kyllä ihmiset huomaavat siirtää laukkunsa pois tieltä jo siinä vaiheessa kun bussi alkaa täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ääneen joltain jäänyttä kassia ja vippaan sen reippaasti käytävään. Omistajahan tietysti nappaisi omansa syliinsä, kun bussi alkaa täyttyä.
Hylätyssä laukussa voi olla pommi. Ole siis sankari, ja heitä kassi vielä avoimena olevasta sivuovesta pihalle.
Ja jos ovi on jo kiinni niin riko ikkuna ja heitä se siitä
Yleensä kassin omistaja siirtää kassiaan kun pyrkii istumaan siihen penkille.
Vain kerran olen nähnyt sellaisen tapauksen, että kassilla viedään paikka ruuhkabussissa, eikä päästetä ketään siihen istumaan.
Tapaus oli hyvin huomiota herättävä, sillä tämä tyyppi istui eri penkkirivillä kuin missä piti kassiaan. Varasi 2 paikkaa siltä riviltä missä istui ja yhden paikan vielä edessään olevalta riviltä.
Meni todella pitkään ennenkuin kukaan istui siihen tyhjälle penkkiriville, jossa oli vain kassi.
Ylimääräisiä paikkoja varanneen naisen viereen ei päässyt kukaan istumaan.
Tällä henkilöllä ei ollut muita kasseja tai kantamisia mukana kuin se yksi kassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset on niin fiksuja että siirtävät laukun jos siihen viereen pysähtyy.
Kerran minulla oli monta kassia, ja yhdessä laukussa särkyvää tavaraa. Sen laitoin viereeni, koska lattialle sitä ei voinut laittaa, koska vastapäätä istui porukkaa joiden jaloissa se olisi rikkoontunut.
Bussiin tuli nainen joka istui kylmästi kassin päälle.
En tiedä mikä olisi ollut minulta oikea ratkaisu, enkä tiedä oliko bussissa muita istumapaikkoja vai oliko se aivan viimeinen paikka, mutta vähän ihmettelin.
Hah hahha hah..siitäs sait:)
Ei tuokaan oikein ole. Vaikka toinen olisikin epäkohtelias, et saa silti rikkoa hänen tavaroitaan.
Omalla riskillä mennään, jollei täydessä bussissa tee tilaa muille matkustajille. Kyse on ihmisten turvallisuudesta. Seisomapaikalla voi käydä hyvin huonosti, jos bussi äkkiä stoppaa.
Tässäkin tilanteessa voit nostaa laukun pois. Sen päälle istumiseen ei ole muuta syytä kuin puhdas ilkeys.
En istu muiden laukkujen päälle. Heitän ne pois tieltä käytävälle.
Aivan yhtä ilkeätä. Miksi pitää toimia tuollakin tavalla? Saatko tuosta jotain outoa mielihyvää?
Mitä mielihyvää saat siitä, että varaat kaksi paikkaa bussista ja maksat vain yhdestä toisten seistessä käytävällä?
En ole koskaan nähnyt tällaista tilannetta pääkaupunkiseudun busseissa. Ilmeisesti tämä ketju tarkoittaakin nyt jotain maaseutuliikennettä.
Olen kerran noussut Turussa bussiin aamulla, kun
vain yksi paikka oli vapaa, mutta siinä oli nyrpeän teinin laukku.
Kysyin kohteliaasti, voiko hän ottaa laukkunsa syliinsä. Hän teki niin. Myönnän, että en voinut olla lisäämättä: tuskin olet maksanut kahdesta paikasta. Hän muuttui tietenkin entistäkin nyrpeämmäksi. Luulin silloin olevani tosi kalkkis, kun vihjailin, että pitäisi maksaa kahdesta paikasta, jos kaksi tarvitsee. Tällähän on useita samansuuntaisia kommentteja.
Vittuilit siis teinille sen jälkeen kun hän oli siirtänyt laukkunsa ja päästänyt sinut istumaan.
Ei mikään ihme jos meni nyrpeän näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kassin omistaja siirtää kassiaan kun pyrkii istumaan siihen penkille.
Vain kerran olen nähnyt sellaisen tapauksen, että kassilla viedään paikka ruuhkabussissa, eikä päästetä ketään siihen istumaan.
Tapaus oli hyvin huomiota herättävä, sillä tämä tyyppi istui eri penkkirivillä kuin missä piti kassiaan. Varasi 2 paikkaa siltä riviltä missä istui ja yhden paikan vielä edessään olevalta riviltä.
Meni todella pitkään ennenkuin kukaan istui siihen tyhjälle penkkiriville, jossa oli vain kassi.
Ylimääräisiä paikkoja varanneen naisen viereen ei päässyt kukaan istumaan.
Tällä henkilöllä ei ollut muita kasseja tai kantamisia mukana kuin se yksi kassi.
Asun junttikaupungin lähiössä. Meillä tällainen on aivan arkipäivää, kun paikallisbussilla matkustaa.
Pyydän kauniisti, että siirtäisi laukkunsa. Valtaosa ihmisistä siirtää laukun viimeistään silloin.
Miksi pitäisi tehdä asioista väkisin vaikeita, tai olla ilkeä vaan koska toinen on ajattelematon? :D Laukun jättäminen viereensä on todella ajattelematonta, mutta ei se mikään murha ole. Parempi tietysti pitää laukku sylissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa sinne kassiin piikkipallo ja naurakaa moukkamaisten ihmisten reaktioille, kun istuvat kassin päälle :)
Kukahan tässä on se moukka? Aivan, sinä typerä lisäpaikan paikanvaltaaja. Heitän tavarasi ovesta ulos, siinähän naureskelet.
Hah! :D Ilmeisesti joillain menee tämä asia vähän tunteisiin. Viestini oli ihan vitsi :) En itse ole ”paikanvaltaaja”, mutta voithan sinä sitä olettaa ja siitä raivota pää punaisena.
t. se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kassissa on lemmikkieläin?
Sama tuli itsellenikin mieleen. Siinä helposti pikkukoira menettää henkensä kun +90kg täti istuu päälle
Millainen ihminen kuljettaa laukussa lemmikkiä niin, ettei otus näe ympäristöstä mitään? Koira haukkuisi paniikissa koko matkan.
On kyllä ihan eläinten kuljetukseen tarkoitettuja laukkuja, mutta ei nämä tädit sitä huomaa kun ajattelevat vain ”ihanaa, pääsen istumaan laukun päälle ja olla itsekäs!!!!!!1”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istun laukun päälle ja voi tulla pikkupisukin kun on tuota inkontinenssia.
Siis kuset housuihisi mieluummin, kuin kysyt onko paikka vapaa? :-D
Jotkut tykkäävät ilkeillä muille.
Minun ostokseni on kerran runnottu lyttyyn bussissa.
Olin ensin ainoa matkustaja bussissa, ja ajattelin ettei tarvitse ottaa ostoskasseja syliin, sillä muita siellä ei ollut.
Seuraavalta pysäkiltä nousi kyytiin toinen matkustaja, ja ajattelin että hän istuu jollekin niistä kymmenistä vapaista istumapaikoista joita bussissa oli.
Mutta ei. Änkesi siihen minun viereeni istumaan.
Loppumatka sitten sujui rattoisasti siten, että pidin kaikkia ostoskassejani sylissä ja yritin olla liiskautumatta bussin ikkunaan. Tämä viereen istunut tyyppi ei ollut ihan pieni kaveri.
Ilmeisesti hän halusi "kouluttaa" minua sillä hetkellä.
Muita matkustajia ei bussiin noussut koko sen matkan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa sinne kassiin piikkipallo ja naurakaa moukkamaisten ihmisten reaktioille, kun istuvat kassin päälle :)
Kukahan tässä on se moukka? Aivan, sinä typerä lisäpaikan paikanvaltaaja. Heitän tavarasi ovesta ulos, siinähän naureskelet.
Anteeksi, mutta kyllä tässä se moukka olet sinä. Ja mistäkö tiedän? No siitä, että heität toisen tavarat pois. Voisit sinäkin sitä suutasi avata ja maailma olisi parempi paikka.
Tämä on vähän ohi aiheen, mutta kyllä ihmetytti vähän vanhempien naisten käytös ratikassa kesällä. Oltiin menossa lasten kanssa Linnanmäelle ja lapset istuivat täydessä ratikassa penkeille. No kaikki oli ok kunnes ratikkaan tuli pari naista. He alkoivat ihan kovaan ääneen puhumaan lapsistani, että ”kyllä ihmetyttää kun nuoret istuvat penkeillä eivätkä anna meille vanhemmille tilaa. Todella itsekkäitä” jne. samalla mulkoillen lapsiani. Anteeksi, mutta lapseni ovat 5v & 7v ja he todennäköisesti satuttaisivat itsensä seisoessaan täydessä ratikassa. Aikuiset eivät huomaisi heitä ja heidän voimansa eivät riittäisi tangosta kiinnipitämiseen. He puhuivat niin kovaan ääneen, että jokainen ratikassa ollut kuuli sen ja jopa lapseni. Heillä ei ollut mitään ongelmia seisoa siinä sitä yhden pysäkin väliä mitä siellä olivat. Meillä taas oli paljon pidempi matka ja en kokoaikaa haluaisi varoa, että lapseni eivät kaadu ratikassa.
Ymmärtäisin hyvin, jos kyseessä olisi ollut laukku, mutta nyt siinä penkillä istui pieni LAPSI. Herranjestas maailmassa on ärsyttäviä ihmisiä.
Sanon nätisti anteeksi, istuisin tuohon. Ei ole koskaan jäänyt paikka saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Huomautatko vai tyydytkö seisomapaikkaan?
Bussissa? Bussilla kulkee rahvas, minä kuljen omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa paljastava ketju taas. Vaikuttaa siltä että monia suomalaisia pelottaa enemmän avata suunsa kuin käyttäytyä hävyttömästi ja heitellä ja rikkoa muiden tavaroita :O
Vaikuttaa siltä, että monia suomalaisia pelottaa enemmän istua tuntemattoman ihmisen vieressä kuin käyttäytyä hävyttömästi ja viedä tavaroillaan maksamaton paikka muilta maksavilta asiakkailta.
Minä en ole koskaan vienyt paikkaa maksavilta asiakkailta. Olen aina siirtänyt laukkuni pois kun joku on paikkaa tarvinnut. Arvostaisin jos antaisit minulle mahdollisuuden tehdä sen ennen kuin istut tavaroideni päälle, jos vaikka olen uppoutunut lukemaan tenttiin bussimatkalla. Niin kiire ei sinullakaan voi olla päästä istumaan, ettet sitä paria sekuntia voisi odottaa, kun olet kyytiin päässyt.
Samaa mieltä. Minulla on erittäin huonosti kävelevä ja puhuva, aivoinfarktin saanut ystävätär. Jos hänkin pystyy ilmaisemaan toiselle ihmiselle istuvansa tälle paikalle, odottavansa pienen hetken ja pyytävänsä toista siirtämään laukkuaan, niin sitten siihen pystyvät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän ohi aiheen, mutta kyllä ihmetytti vähän vanhempien naisten käytös ratikassa kesällä. Oltiin menossa lasten kanssa Linnanmäelle ja lapset istuivat täydessä ratikassa penkeille. No kaikki oli ok kunnes ratikkaan tuli pari naista. He alkoivat ihan kovaan ääneen puhumaan lapsistani, että ”kyllä ihmetyttää kun nuoret istuvat penkeillä eivätkä anna meille vanhemmille tilaa. Todella itsekkäitä” jne. samalla mulkoillen lapsiani. Anteeksi, mutta lapseni ovat 5v & 7v ja he todennäköisesti satuttaisivat itsensä seisoessaan täydessä ratikassa. Aikuiset eivät huomaisi heitä ja heidän voimansa eivät riittäisi tangosta kiinnipitämiseen. He puhuivat niin kovaan ääneen, että jokainen ratikassa ollut kuuli sen ja jopa lapseni. Heillä ei ollut mitään ongelmia seisoa siinä sitä yhden pysäkin väliä mitä siellä olivat. Meillä taas oli paljon pidempi matka ja en kokoaikaa haluaisi varoa, että lapseni eivät kaadu ratikassa.
Ymmärtäisin hyvin, jos kyseessä olisi ollut laukku, mutta nyt siinä penkillä istui pieni LAPSI. Herranjestas maailmassa on ärsyttäviä ihmisiä.
Olet ihan oikeassa. Lapset (varsinkin pienet) tarvitsevat ehdottomasti istumapaikan. Kerran ihan täydessä bussissa ollessani ehkä 3v poika tarttui takkini ja piti siitä kiinni koko loppumatkan, koska kukaan ei hänelle antanut istumapaikkaa ja hän ei yltänyt mihinkään mistä saisi kiinni. Lapsen äidillä oli kova työ vauvan kanssa ja sanoin hänelle, että lapsi voi pitää takistani kiinni. Äiti kiitti lopulta lähtiessään :)
ps. lapsen äiti siis seisoi vauva sylissään ja yritti pitää itsensä pystyssä. Seisoin itsekkin, joten en heille voinut antaa paikaani. Täälläpäin bussit tekevät äkkijarrutuksia ja kyllä siinä 3v helposti lentää jos ei saa mistään tukea.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tilanteita varten kannan laukussani virtsalla täytettyä limsapuloa, jonka kippaan kaikkien laukullaan leveilevien naisten päälle venäläiseen feministityyliin.
Teetkö saman laukullaan leveileville miehille? Kai kuitenkin puhut ihmisille ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa paljastava ketju taas. Vaikuttaa siltä että monia suomalaisia pelottaa enemmän avata suunsa kuin käyttäytyä hävyttömästi ja heitellä ja rikkoa muiden tavaroita :O
Vaikuttaa siltä, että monia suomalaisia pelottaa enemmän istua tuntemattoman ihmisen vieressä kuin käyttäytyä hävyttömästi ja viedä tavaroillaan maksamaton paikka muilta maksavilta asiakkailta.
Tämä!
Tuo, se, nämä, nuo, ne. Loppuiko pronominiharjoittelu?
Yleensä ihmisillä on tällekin toiminnalle joku syy. Harva on loppujen lopuksi puhtaasti ilkeä. Moni ei halua pitää laukkua lattialla likaantumisen vuoksi tai siksi, että joku voi myös kompastua siihen (itselleni on käynyt kerran näin). On huvittavaa puolustella omaa huonoa käytöstä jonkun muun huonolla käytöksellä.
Joskus se laukku on myös sen verran painava, että sitä hetken mielellään pitää hetken muualla kuin oman ruumiinsa päällä. Minä en todellakaan ilkeyttäni pidä laukkua penkillä, vaan koska katson sillä hetkellä että kukaan ei tarvitse penkkiä. Jos bussiin tulee paljon ihmisiä, pyrin siirtämään laukun jos en uppoutunut lukemaan tms. Ihan olisi mukava jos viitsisitte avata suunne, jos haluatte istua viereen.
Joko laukku syliin matkan ajaksi tai sitten alat tarkkailla ympäristöä. Laukun voi siirtää istumapaikalta mihin lystää, jos matkustaja ei itsenäisesti ymmärrä tehdä muille tilaa.
Niin bussissa ei sitten ole sallittua esim. lukea tenttiin tai vaikka torkkua? Kenenkään tavaroita ei saa paiskoa tai rikkoa. Jokainen pystyy odottamaan hetken, kun toinen siirtää laukkunsa. Jos hän ei siirrä, niin pyydä apua kuskilta. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Tuo, se, nämä, nuo, ne. Loppuiko pronominiharjoittelu?
Yleensä ihmisillä on tällekin toiminnalle joku syy. Harva on loppujen lopuksi puhtaasti ilkeä. Moni ei halua pitää laukkua lattialla likaantumisen vuoksi tai siksi, että joku voi myös kompastua siihen (itselleni on käynyt kerran näin). On huvittavaa puolustella omaa huonoa käytöstä jonkun muun huonolla käytöksellä.
Joskus se laukku on myös sen verran painava, että sitä hetken mielellään pitää hetken muualla kuin oman ruumiinsa päällä. Minä en todellakaan ilkeyttäni pidä laukkua penkillä, vaan koska katson sillä hetkellä että kukaan ei tarvitse penkkiä. Jos bussiin tulee paljon ihmisiä, pyrin siirtämään laukun jos en uppoutunut lukemaan tms. Ihan olisi mukava jos viitsisitte avata suunne, jos haluatte istua viereen.
Joko laukku syliin matkan ajaksi tai sitten alat tarkkailla ympäristöä. Laukun voi siirtää istumapaikalta mihin lystää, jos matkustaja ei itsenäisesti ymmärrä tehdä muille tilaa.
Niin bussissa ei sitten ole sallittua esim. lukea tenttiin tai vaikka torkkua? Kenenkään tavaroita ei saa paiskoa tai rikkoa. Jokainen pystyy odottamaan hetken, kun toinen siirtää laukkunsa. Jos hän ei siirrä, niin pyydä apua kuskilta. -eri
Minä olen omatoiminen. Siirrän laukun itse pois tieltä, jos toinen ei sitä ymmärrä tehdä. Ehkä on sitten paremmin jatkossa hereillä. Jos kaipaa paljon omaa tilaa, niin kannattaa hankkia oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet moukka. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata suunsa avata jos haluaa istumaan. En sano, että kassin pitäminen penkillä olisi hyväksyttyä, mutta toisen tavaroiden päälle istuminen/heittäminen ei ole normaalin ihmisen käytöstä tai hyväksyttyä millään tavalla..
Olen kerran noussut Turussa bussiin aamulla, kun
vain yksi paikka oli vapaa, mutta siinä oli nyrpeän teinin laukku.
Kysyin kohteliaasti, voiko hän ottaa laukkunsa syliinsä. Hän teki niin. Myönnän, että en voinut olla lisäämättä: tuskin olet maksanut kahdesta paikasta. Hän muuttui tietenkin entistäkin nyrpeämmäksi. Luulin silloin olevani tosi kalkkis, kun vihjailin, että pitäisi maksaa kahdesta paikasta, jos kaksi tarvitsee. Tällähän on useita samansuuntaisia kommentteja.