Perheellinen kaverini ei voi päästä yli siitä että toinen, yhteinen ystävämme ei ole hankkinut lapsia
En jaksa enää kuunnella enkä tiedä mitä sanoisin enää. Mistä tällaisessa jatkuvassa paasauksessa voi olla kyse?
Itse olen ihan tyytyväinen lapsineni, mutta minulle ei tuota mitään vaikeuksia ymmärtää, että minä olen halunnut jotain ja tehnyt sen. Miksi lapsettomilla ei olisi oikeus tuohon samaan, kai aikuiset saa viettää elämäänsä miten haluaa?
Ja ollaan tunnettu jo sellaisina aikoina, kun kenelläkään ei ollut lapsia eikä asia mitenkään polarisoitunut silloin.
Mitä pitäisi tehdä? En oikein tykkää ajatuksesta että minun pitää alkaa perustella, että miksi ystävällämme on oikeus elää haluamaansa elämää. Ei kenenkään elämää tarvitse ainakaan toisten puolustaa, en tiedä, tuntuisi tosi kiusalliselta..
Lähinnä helpointa olisi varmaan vaan luopua raskaasta ihmisesta. Joo ei ole oikein sekään..
Kommentit (19)
Nämä besserwisserit ovat kyllä rasittavia lähipiirissä. Olen poistanut kaveripiiristäni, paasatkoot muille. Työpaikoilla näitä myös saattaa löytyä. Jokainen tekee elämällään mitä haluaa sikäli kuin pystyy. Ei lapsen saanti tai moni muukaan asia ole aina itsestä kiinni.
Onko varmaa, että kyseinen kaveri ei ole vaikka yrittänyt lasta viimeiset viisi vuotta tuloksetta eikä vaan halua puhua tästä ongelmasta kaikille (tai miehensä ei halua)?
En ymmärrä, miten kukaan voi ajatella niin. Minua ei pätkäkään heilauta hankkivatko toiset lapsia. Paras ystäväni on vela.
Äiti
Vierailija kirjoitti:
Onko varmaa, että kyseinen kaveri ei ole vaikka yrittänyt lasta viimeiset viisi vuotta tuloksetta eikä vaan halua puhua tästä ongelmasta kaikille (tai miehensä ei halua)?
Siis tämä lapseton? On varmaa. Mm. puoli vuotta sitten uusi ehkäisykapselin (5 vuotta kerrallaan) ja varoi sitä haavaa, ei lähtenyt uimaan hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverisi uskovainen?
No tiedän että hänellä on uskovainen tausta, siis että vanhemmissa, suvussa ja lähipiirissä muutenkin. Mutta ei ole mikään hörhö kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tai onko kaverisi demari ja ay-taustainen, joka yhden puoluepuheenjohtajan tavoin edellyttää naisilta "synnytystalkoita"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä lapseton? On varmaa. Mm. puoli vuotta sitten uusi ehkäisykapselin (5 vuotta kerrallaan) ja varoi sitä haavaa, ei lähtenyt uimaan hetkeen.
Tästä kysymyksestä tulikin mieleen.. jotenkin on jo pidemmän aikaan ollut myös sellainen vire niissä jutuissa, että asiassa on ikään kuin jotain mätää. Muistaakseni tätä "lapsettomuus"vaihtoehtoa hän pohtikin ja oli jopa empaattisena tästä. Mutta itse tosiaan tiesin tosta kapselista, kun se on aiheuttanut hänelle vähän samanlaisia ongelmia kuin itsellä pillerit, ollaan niistä puhuttu.
Toinen sitten että lapsettomalla ja miehellä menee jotenkin huonosti jne...
Ja se, että toinen on sitten hyväksyttävä kun hänellä menee huonosti ja lapsettomuus ei ole valinta. Mutta kun tämä ihminen on iloinen, mukava, tasapainoinen ja tykkääkin lapsista (ainakin minun ja hoitaakin heitä välillä) on jotenkin ihan punainen vaate.
Nyt kun tarkemmin mietin niin tällä valittajalla on ollut jotenkin holhoava asenne tätä lapsetonta kohtaan aina, ja se on tosi ärsyttävää....
Anteeksi paasaus meni ehkä hieman kuppi nurin viimein.. Pidän paljon asioita sisälläni ja sitten ne räjähtää, ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys hänelle: "miten se on sulta pois?"
Enemmän hän perustelee tuon paasauksen sillä, että se on siltä lapsettomalta pois kun "vitkuttelee" ja elää vastuuttomasti (hah hän elää samanlaista elämää kuin mekin miinus lapset), ei "etene elämässä"...
En tiedä. Kun en ymmärrä mitä hänen päässään liikkuu. Joku paha olo mutta mistä ja miksi? Mitä tämä ajattelu on? Onko joku joka on joskus huomannut ajattelevansa samalla tavalla?
Norsunluutornissa tulee loppujen lopuksi yksinäistä. Eiköhän tuollaiset jossain vaiheessa ala miettiä, mihin ystävät ympäriltä kaikkoaa vaikka itse on niin täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on paha. Sehän alkaa heti sössöttää jotain eläkkeistä. Minunkin mieheni mukaan siksi pitää tehdä lapsia. Vaikka aika monihan ei niitä halua ja silloin on parasta olla tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on paha. Sehän alkaa heti sössöttää jotain eläkkeistä. Minunkin mieheni mukaan siksi pitää tehdä lapsia. Vaikka aika monihan ei niitä halua ja silloin on parasta olla tekemättä.
Lapseton työssäkäyvä tekee ainakin naisena pidemmän työuran kuin perheellinen (keskimäärin) maksaa siis enemmän eläkkeitä, tienaa enemmän -> maksaa enemmän eläkkeitä. Kouluttautuu korkeammalle -> enemmän palkkaa -> eläkkeitä. Lisäksi lapsettomat yleensä säästää omaa eläkettä varten, eläkesäästö.
Olen joutunut katkaisemaan välit vastaavassa tilanteessa, olen itse lapseton ja ystävä oli tuollainen. En tarvitse elämääni ihmistä, joka väheksyy ja halveksuu valintojani, pitää minua alempiarvoisena ihmisenä eikä esimerkiksi täysivaltaisena aikuisena. Jos jostain muusta syystä joku puhuisi omasta ystävästäni noin, joutuisin ottamaan etäisyyttä.
Joskus ihmiset muuttuvat eri suuntiin. Sinusta ei tullut lapsia saatuasi ihmistä, jonka mielestä lapsettomat ”eivät mene elämässä eteenpäin” tai joita pitää ylenkatsoa. Noin yleensäkään ei kannata suosia sellaisten ihmisten seuraa, jotka pitävät vain omia valintojaan hyvinä tai ovat sitä mieltä, että ne sopivat kaikille. Hän saattaa tällä hetkelläkin mollata sinua jostain muust asiasta, jonka teet toisin kuin hän. Lapsiin liittyvissä asioissa näitä riittää.
Yksi kaverini ei tuntunut pääsevän yli siitä että olin sinkku enkä seurustellut kenenkään kanssa. Paasasi tästä jatkuvasti, asia tuntui olevan hänelle paljon suurempi ongelma kuin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Miten liittyy asiaan? Kaikki uskikset ei ole vanhoillislestadiolaisia. Itse olen uskis enkä halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän hän perustelee tuon paasauksen sillä, että se on siltä lapsettomalta pois kun "vitkuttelee" ja elää vastuuttomasti (hah hän elää samanlaista elämää kuin mekin miinus lapset), ei "etene elämässä"...
En tiedä. Kun en ymmärrä mitä hänen päässään liikkuu. Joku paha olo mutta mistä ja miksi? Mitä tämä ajattelu on? Onko joku joka on joskus huomannut ajattelevansa samalla tavalla?
Lukaisepa
https://www.iltalehti.fi/pinnalla/04daedd3-9c67-460f-9e24-eadd08e4120c_…
Jollain ihmisillä on käsittämätön halu tuomita vapaaehtoisesti lapsettomat. He uskovat lujasti, etteivät lapsettomat ymmärrä mitään elämästä ja ovat itsekkäitä.
Raskas ihmissuhde, jos joudut kuuntelemaan jatkuvaa paasausta. Itse luopuisin tuollaisesta "ystävästä".