Kuinka vanhoja vaatteita sinulla on?
Kuinka vanhoja vaatteita sinulla on kaapissa, mitkä olleet aktiivikäytössä? Hankkiudutko vaatteista eroon kuinka usein? Minkä takia (ei miellytä enää, reikiintynyt, venähtänyt....)? Kuinka usein ostat uusia vaatteita?
Kommentit (50)
Vanhimmat käytössä olevat vaatteet taitaa olla vuodelta 2005. Farkkuja käytän yleensä kunnes hiutuvat puhki, laadukkaat paidat/neuleet/neuletakit menee useita vuosia. Raskaudet muutti kroppaa sen verran, että niiden jälkeen joutui uusimaan vaatevarastoa vähän väljemmäksi. Sitten kyllästyin olemaan plösö ja aloin treenata aktiivisesti, mutta samalla kun jenkkakahvat hävisivät, osa vaatteista alkoi kiristää hartioiden ja/tai pakaroiden kohdalta. Jos vaate on ehjä, siisti ja istuva, niin pidän sitä kyllä kunnes em. kriteerit eivät enää täyty ja sittenkin menee vielä esim. remppavaatteena. Jossain vaiheessa tajusin, että kannattaa ostaa vähemmän ja harkiten, laatu edellä, niin loppupeleissä kaapista löytyy enemmän käyttökelpoista vaatetta kuin haalimalla alesta kaikkea mahdollista.
Pari juhlamekkoa 50-luvulta. Vaatteista hankkiudun eroon noin kerran vuoteen kn saan aikaiseksi järjestää vaatekaapit, useimmiten kyseessä on virheostot jotka ovat jääneet käyttämättä. Ostan vaatteita noin joka toinen kuukausi.
farkut ostettu yli 20 v sitten ja yhä käytössä. nykyään ei myydä laadukkaita farkkuja enää missään.
Vanhimmat arkivaatteet ovat varmaan vuodelta 1994. Vanhin käyttökelpoinen juhlavaate on 1920-luvulta. Olen 41.
Vanhat materiaalit olivat paljon laadukkaampia kuin uudet. Esimerkiksi vahvaa pitkäkuituista puuvillaa ei saa enää mistään.
Olen 62-vuotias ja minulla on edelleen tallella nahkainen puku vuodelta 1975, kun pääsin ylioppilaaksi.
Minulla ovat Suomen armeijan ratsuväen housut (punaisilla sivuraidoilla) 1940-luvulta. Ostin ne divarista 1980-luvulla, ja käytin, eivät kuluneet. Nyt kaapin ylähyllyllä.
Pari design-merkin nahka/mokkavaatetta 1980-luvulta.
Ja muutama muukin. Panttaan, kun en tiedä, missä myydä. Suomessa ei ilmeisesti kuitenkaan.
Lukiolaisena vuosituhannen alussa H&M:n alesta ostettu farkkutakki. Takissa on valmiiksi kulutettuja kohtia, joten pieni rispaantuminen ei haittaa.
Aika moni vaate on jo vuosikymmeniä vanhoja ja aktiivikäytössä ja osan vaatteista olen saanut äidiltä ja osaan ompella ja muotoilla vaatteet omiin mittoihin.
Esim. Sirkka Könösen villatakit 80- ja 90-luvulta, villakangas talvitakki n.25v, merinovillainen neule 20v ja useita mekkoja ja paitapuseroita 20-30v, jotka ovat villaa, pellavaa ja silkkiä ja ovat edelleen siistikuntoisia, joita tykkään käyttää usein.
Vaatekaappini muodostuu suurimmaksi osaksi juuri laadukkaista ja vanhoista vaatteista, sillä nykyään on vaikea saada 100% luonnonkuiduista valmistettuja vaatteita, jotka kestävät kuosinsa ja ne on vielä huonosti ommeltu. Jos kohdalle sattuu hyvälaatuinen mieluinen vaate, maksan siitä mitä vain. Inhoan vaatteiden kertakäyttökuluttamista.
Tämä ketju yllätti. Näin paljon naisia, jotka eivät olekaan kertakäyttörytkyjen perässä.
Vanhin on t-paita 90-luvun puolesta välistä. Eikä ole edes reikiä vielä.
Heitän vaatteita pois ainoastaan jos niissä on todella iso reikä.
Pitkä musta villakangastakki noin 15 vuotta vanha..aktiivisessa käytössä talvisin. Kunto hyvä. Haaveilen uudesta, haluaisin hupullisen. Ostan sitten kun löydän.
Yöpaita päällä juuri nyt noin 20 vuotta vanha.
Useampi kotivaate (huppari, college housut) noin 10 vuotta
Hääpuku, 31 vuotta vanha ja mahtuu. Ei ole tosin aktiivisesti käytössä kun kerranhan sitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat arkivaatteet ovat varmaan vuodelta 1994. Vanhin käyttökelpoinen juhlavaate on 1920-luvulta. Olen 41.
Vanhat materiaalit olivat paljon laadukkaampia kuin uudet. Esimerkiksi vahvaa pitkäkuituista puuvillaa ei saa enää mistään.
Eikä pelkästään pitkäkuituista puuvillaa, vaan yhtälailla pitkäkuituista villaa, silkkiä ja pellavaa.
Mulla on äitini 70-luvun Kestilän villakangastakki edelleen käytössä, joka kuosittelin uudestaa joskus 2000-luvun alussa ja on edelleen lämmin, eikä nukan nukkaa, vaikka se on joka talvi käytössä.
Nykyään on vaikea saada laadukkaita tuotteita, kun ihmiset ostavat mieluimmin kertakäyttötuotteita ja muotia, kun kaupassa varastot tulee vaihtua neljä kertaa vuodessa ja samaa mallia valmistetaan vain yhden sesongin verran, jolloin hinta pitää saada mahdollisimman alas.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ovat Suomen armeijan ratsuväen housut (punaisilla sivuraidoilla) 1940-luvulta. Ostin ne divarista 1980-luvulla, ja käytin, eivät kuluneet. Nyt kaapin ylähyllyllä.
Pari design-merkin nahka/mokkavaatetta 1980-luvulta.
Ja muutama muukin. Panttaan, kun en tiedä, missä myydä. Suomessa ei ilmeisesti kuitenkaan.
Helsingissä on liike Kaunisveera, joka ottaa myyntiin juuri tuollaista.
Vanhimmat uutena ostamani vaatteet ovat vuodelta 2010, eli vuodelta jona aloitin lukion. Sitä ennen mulla oli tosi vähän vaatteita, joten kuluivat nopeammin, eikä se yläastetyyli kyllä enää oikein kävisikään :D Kirppisvaatteita on sitten itseäni vanhempiakin, lähinnä ysäriä ja kasaria, mutta yhden mekon arvelisin olevan mahdollisesti jopa 50-luvulta. Eniten omistan vaatteita vuosilta 2011-2012, koska silloin shoppailin aktiivisesti ensimmäisen työpaikan ja omien rahojen huumassa, ja ovat pysyneet parempina kuin useimmat tuota myöhemmin ostamani vaatteet.
Heitän vaatteen pois, kun se kuluu rikki tai värit lähtee runsaan käytön myötä. Sellaisia, joista olen kasvanut ulos ikäni tai lihomisen myötä, myyn kirppiksellä tai annan kavereille, jos kelpaa. Nykyään pyrin ostamaan kestävää ja ompelen itsekin.
Olen 32-vuotias ja minulla on edelleen käytössä lapsuusajan yöpaitoja ja omia ihan arkivaatteita 10-15 vuoden takaa. En ole itse laittanut pois juuri mitään ja olen edelleen aika samankokoinen. Noin vanhat vaatteet kestävätkin, jos ovat edelleen ja tähän asti selvinneet, laatu oli ennen parempaa. En senkään takia raaski luopua mistään, kun ei saa enää vastaavaa tilalle. "Uudetkin" vaatteeni ovat jo 6-7 vuotta sitten ostettuja, kun oikein mietin.
Lisäksi käytän äitini vaatteita, niistä vanhimmat ovat sellaisia joita hän käytti nuorena 80-90 -luvulla.
Minulla on myös paljon vaatteita monilta eri aikakausilta. olen tosin keräillytkin vintagemekkoja ja saanut suvun naisilta, niitä käytän hieman muodistettuina juhlissa. Olen vm 1966 ja omat yo vaatteetkin vielä tallessa ja mahtuukin jopa. Käytössä on 80-luvun Pentikin mokkahousut ja shortsit. Espanjalaiset nahkasaapikkaat oli kalliit 24 vuotta sitten, mutta laatu upea, viime talvenakin käytössä monta kertaa viikossa. Esim Busnelin villaneuleet kestää äidiltä tyttärelle. Marimekon vanhat ovat laadukkaita, mutta uusissa vaatteissa laatu hintaansa nähden luokattoman huonoa. Turkissa on tehty ainakin ennen hyvää trikoota, jotkut sieltä noin 10 vuotta sitten ostetut vaatteet säilyneet hyvinä. Minulla on noin 30 vuotta vanha Suoma merkin viittatalvitakki laadukasta villakangasta, siitä en luovu, käytän noin 2-3 kertaa vuodessa. Olen tarkka vaatteiden materiaaleista ja ostan aina laadukasta, merkki ei ole aina siitä tae. Ostan kyllä paljon kirppiksiltä ja ulkomailta. Rikas en ole, vaatebudjetti on pieni. Palmrothin nahkakengät kestää käyttöä ja aikaa, niitä on käytössä noin 20 vuoden takaakin ja uudempia. Kestää kun huoltaa. Silti koen pukeutuvani tyylikkäästi ja saan kehuja pukeutumisestani .
Vanhimmat noin 5 vuotta vanhoja, suurin osa ostettu vuoden sisällä syynä painonnousu.
Vanhin on äitini villakangashame 1960-luvulta, edelleen priima, vaikka "tuunasin" sen vuosia sitten ja purin tuunaukset myöhemmin. Sitten on Pirettan tweed-takki ehkä 70-luvun alusta. Nämä molemmat ovat edelleen säännöllisessä käytössä näin syksyisin. Omista vaatteistani vanhimpia ovat R-collectionin huppari ja pari Benettonin neuletta teinivuosilta ysäriltä.
Parhaat nahkasaappaani ovat yli 10 vuotta vanhat, kummassakin saappaassa on menossa kolmas vetoketju. Mielelläni ostaisin uudet, mutta yhtä hyviä ei löydy.
Ostan laatua, esim. designia second handina. Ja sukkikset Wolfordilta.
Mutsin -68 ostama Kestilän villakangastakki on ollut mulla vuosittain käytössä siitä kun sen sain yhdeksänkymmentäluvulla.
Itse ostamistani tai mulle hankituista... doc martensit, jotka ostin viimeisenä markkavuonna.
N 43