Milloin baarissa alettiin tanssia käsiä ylhäällä huitoen?
Viime vuosituhannella kun opiskeluaikana paljon baareissa käytiin, ei kukaan huitonut kädet ylhäällä tanssilattialla. Silloin tosin otettiin juoma mukaan tanssilattialle ja myös tupakkaa poltettiin siinä joratessa ja joskus se osui vieressä joraavaankiin, että sikäli tuolloinkaan sen vähemmän ärsyttävää ollut.
Mutta siis, koska tämä nykyinen kädet ylhäällä hikinen kainalo vieressä tanssivan naamassa-ilmiö on yleistynyt? Ja mistä se on tullut?
Kommentit (24)
Milloin baarissa on alettu tanssia?
Vierailija kirjoitti:
Milloin baarissa ei olisi tanssittu?
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin samaa. Nehän on lähinnä kahviloita/ruokapaikkoja.
Samaan aikaan kun läskeille ilmestyi lantiofarkut ja napapaidat.
Ap:kään ei kovin nuori liene kun on opiskellut viime vuosituhannella, mutta nämä baari-ihmettelijät ovat ilmeisesti vieläkin vanhempia kun heille baari on = kahvila tai ruokapaikka.
Vaikka kuinka kauan baarilla on tarkoitettu pubeja ja yökerhoja, siis illanviettopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun läskeille ilmestyi lantiofarkut ja napapaidat.
😂
Vierailija kirjoitti:
Ap:kään ei kovin nuori liene kun on opiskellut viime vuosituhannella, mutta nämä baari-ihmettelijät ovat ilmeisesti vieläkin vanhempia kun heille baari on = kahvila tai ruokapaikka.
Vaikka kuinka kauan baarilla on tarkoitettu pubeja ja yökerhoja, siis illanviettopaikkoja.
Mä opiskelin 90-luvulla ja kyllä silloin ainakin puhuttiin baareista, ei yökerhoista, diskoista tai esim kapakoista. Joku saattoi kysyä Lähdetäänkö radalle? (voi luoja... ).
Silloin viime vuosituhannella ns. paremmissa yökerhoissa oli naisilla jakkupuvut ja miehillä vähintään pikkutakki ja suorat housut eikä sisään edes päässyt farkuissa saati lenkkareissa. Jotkut lähiöläävät ja kaljakapakat oli varmaan eri asia, mutta suosituimmat paikat olivat niitä, joissa oli vaatimuksia, kallis sisäänpääsymaksu ja silti pitkät jonot. Paljolti paikoissa kävi tietynlaista väkeä - valitsemalla tietyn ravintolan voi vaikkapa akateemisen kumppanin tavoittelija sellaiseen todennäköisesti tutustua.
Paitsi tietenkin niillä, joilla oli vippi, jonon ohi sisään maksamatta. Ja kantisbileet. Tuolloin vipiksi ja kantikseksi ei päästy sillä, että täytettiin netissä lomake vaan sellaiseksi valittiin.
Eikä tanssittu kädet ylhäällä. Olisi varmaan naurettu jos joku olisi alkanut moista tehdä.
Tissit näyttää ryhdikkäämmiltä kun kädet on ylhäällä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten varmaan alkaa kävellä kauppaankin kädet ylhäällä.
Noin naurettavako se syy on? Luulin, että se on jostakin juutuubivideosta opittu tanssi"tyyli".
Ennen piti olla viileä heroin chic "en mä haluis oikeesti olla täällä, en mä pidä kenestäkään täällä, mullois oikeesti parempaakin tekemistä". Nykyään sen sijaan katsokaa mua, olen paras, mä voitan!
Siitä lähtien kun koskettaminen alkoi olla seksuaalista häirintää. Parempi pitää kädet ylhäällä kaikkin nähtävillä niin ei tule syytteitä.
Ei bleiserissä tai nahkajakussa oikein olisi ollut mukavaa nostella käsiä. Takavuosina kun ainakaan yhtään tasokkaampaan baariin ei menty farkuissa ja t-paidoissa vaan juurikin edellämainituissa bleisereissä ja kapeissa hameissa tai kotelomekoissa.
Oletettavasti tuo käsien nostelu alkoi samaan aikaan kun baariin sai mennä farkuissa ja lenkkareissa. Tai vaikka verkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sit roikkuu allit!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin 90-luvulla ja kyllä silloin ainakin puhuttiin baareista, ei yökerhoista, diskoista tai esim kapakoista. Joku saattoi kysyä Lähdetäänkö radalle? (voi luoja... ).
Aloin opiskella 1990. Silloin puhuttiin diskoista. Baari oli sama kuin pubi ja niissä ei tanssittu. Siis sellaisia tupakanhajuisia lähiöbaareja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sit roikkuu allit!!
Ja näkyy likaiset kainalot. Monilla on likaiset kainalot, vaikka olisi kuinka sheivattu niin ovat sellaiset likaisen tummat.
Vähän sama kuin sandaalit ja avokantaiset kengät. Pitäisi katsoa, onko ne kantapäät (ja kainalot) sellaiset, että niitä kannattaa erikseen esitellä. Kun kantapää on niin kovettumainen kuiva koppura, että muistuttaa kaviota, ei ehkä kannata valita sandaalia tai avokantaista kenkää. Tai jos varpaankynnet on leikattu niin että kasvavat lyhyinä tynkinä sisäänpäin, ei ehkä kannata valita sandaalia. Tai kainalot pinttyneet tai mitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin opiskella 1990. Silloin puhuttiin diskoista. Baari oli sama kuin pubi ja niissä ei tanssittu. Siis sellaisia tupakanhajuisia lähiöbaareja.
Diskot olivat kasaria. Ysärinä baari oli yleisnimitys tanssiravintoloille (siihen aikaan oli vielä tanssiravintoloita, joissa tanssitiin myös paritansseja) ja yökerhoille. Pubit oli pubeja. Ei silloin ainakaan kaupungeissa kukaan diskoista puhunut.
Tupakanhajuisia olivat ysärinä kaikki kapakat, koska silloin sai kaikissa kapakoissa tupakoida, niin lähiöläävissä kuin tasokkaiden hotellien yökerhoissakin. Vasta 2000 alettiin kieltää tupakointia ravintoloiden tietyissä osissa kuten tiskillä ja pelipöydässä, edelleen muuten sai kuitenkin tupakoida.
Asuin 90-luvun puolivälissä Keski-Euroopassa ja opin siellä kädet ilmassa -tanssityylin. Lanseerasin sen sitten paikallisissa baareissa ja jotkut nauroi mulle. Mielestäni olin todella viileä kun tamppasin tahtia kädet viuhuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin 90-luvulla disko tarkoitti sellaista teinien tanssipaikkaa, jossa ei anniskeltu alkoholia. Baari oli yleisnimitys mille tahansa juottolalle yökerhosta lähiökapakkaan. Pubeista en ole kuullut kenenkään Suomessa puhuvan.
Minäkin muistan kun tanssimassa ihmisillä oli mukana niin kaljat kuin röökitkin. Ja joka puolella baaria/ravintolaa/yökerhoa sai tupakoida. Sitten tuli jotkut tupakointialueet tyyliin tiskillä ei saa tupakoida tai tiskillä vain saa tupakoida, sitten tupakkakopit ja sitten nykyinen tupakointikielto sisätiloissa.
Tuo (tyhmän näköinen) kädet ylhäällä tanssiminen lienee 2010-luvun ilmiö. Varmaankin jostakin ketkutteluvideosta muotiin tullut. Kivannäköistä kun hikiläikkäiset vaatteiden kainalot näkyy tai kesällä se, ettei ole sheivattu :D