Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkitsen muuttoa Savonlinnaan

Vierailija
12.10.2018 |

Kaunis luonto ja edulliset asunnot houkuttaa.
Millaista Savonlinnassa on nykyään asua?
En kaipaa kapakoita enkä hälinää.
Uimahalli, tanssikoulu, teatteri, harrastusmahdollisuudet, luontoretkeily, melonta yms tärkeitä. Ja hyvä ruoka, eli tori ja kauppahalli. Missä lähin sairaala?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva paikka jos puhutaan ihan kaupungista eikä liitosalueista, ja jos työttömyys ei pelota. Keskussairaala on keskustan tuntumassa. Harmittaa junaliikenteen alasajo Pieksämäen ja pääradan suuntaan. Hyvät kaupat keskustassa, elokuvateatteri, kirppareita, virastoja, teatteri kuolintoreissaan jollei peräti jo kuollut. Prisma valitettavan kaukana idässä, pitää melkein olla auto siellä käyäkseen. En tiiä onko vielä lidliä, silloin kun ite asuin siellä vähän aikaa, niin ei ollut ja kunnanisät juonivat sen kavotussuunnitelmaa vastaan. Onnea muuttosi kanssa ja kaikkea hyvää.

Lidl on ollut jo ainakin 10 vuotta vanhan Etapin paikalla Miekkoniemessä. Ei se mitään kaavoitusta siihen tarvinnut.

Miä palasin Savonlinnasta kotikuntaani jo 2005. Silloin Lidliä vastustettiin "luontoarvoilla": Oli löytynä jokin harvinainen ötökkä ja sen vuoksi lidlin haluamaa paikkaa ei ois saana myöntää sille. Savonlinna oli kivanolonen paikka, tykkäsin. Vahinko jotta Joensuun yliopiston opettajankoulutuslaitos ajettiin alas. Ap:lle: Mene Mikkeliin, kaunis, vilkas kaupunki, hyvät palvelut ja toimivat yhteydet, kaunis luonto ja on se kauppahallikin. Ja kalaa saa, torikin toimii ympärivuotisesti ja ostoskeskuksetkin kävelymatkan päässä.

Mikkeli on toinen vaihtoehtoni.

Vierailija
42/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netistä selviää suurin osa niistä.

Tee koeasuminen noin viikko. Vaikka airb&b. Viikossa selviää paljon mm. liikenneyhteydet, tanssikoulun taso, mahdollinen työtilanne sekä paljon mitä et ole ajatellut. Ei kesällä.

Minä tein täälisen koeasumisen syntymäkodissani keskikokoisessa kaupungissa. En muuttanut.

Loistava ehdotus! Kiitos!

Minulla Tämä koeasuminen tapahtuu kesällä ja kaupunki oli tuttu samoin talo. Tein asioita joita tekisin myöhemmin. Kävin ravintoloissa joissa olin käynyt 30 vuotta aiemmin. Moni juttu oli muuttunut. (Tämä tapahtui avioeron aikaa ). Päätin ostaa Vantaalta kolmion.

Sov

No, mullakin muistot 10-20 vuoden takaa. Sekä kesällä että talvella. Ja avioero juu täälläkin. Asun nyt paikassa jossa en viihdy. Kotikaupunkini Espoo on muuttunut ihme paikaksi, vuorotellen slummia ja mahtipontista toimistorakentamista. Kulkureittiä on niin että enää pikaraitiotie puuttuu. Metro ei toimi ja bussiliikennettä ajetaan alas.

Meillä on vain yksi elämä enkä halua olla pelkuri. Miksi en muuttaisi, jos mieli tekee?

Siinähän tulisi kokeiltua.

Suosittelen. Minulla on Savonlinnasta ihania muistoja. Kaunein kaupunki maailmassa. Tuskin ikinä palaan, mutta aina se on ollut mielessä paikkana, minne voisi mennä, jos kaikki muu pettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ennemmin Kuopiota, täällä on palveluita. Kesäisin olen suorittanut Savonlinnassa koeasumista veneestä käsin useampana kesänä ja jo perus ruokakaupat ovat onnettomia, esim city market keskustassa ihan luokaton. Hyvää lähinnä tori, halvat asunnot ja luonto. Joskus hotellissa työreissulla ollut myös talvella, silloin keskustan läpi voi kävellä illalla näkemättä ketään.

Uskomatonta!!

Mutta hyvä tietää.

Kuopio ei kiinnosta. Ihan hyvä kaupunki varmaan, mutta vieras mulle ja liian pohjoisessa. Sitä paitsi nurkkakuntainen porukka epäilemättä inhoaa periaatteesta kaikkia kehä111:n sisäpuolella syntyneitä.

AP! Kaikki aloituksessasi kuvailemasia asiat on Mikkelissä. Saimaa tosin ei ole näyttävästi joka puolella kuten S-linnassa, vaan Savilahti on sen vihoviimenen pohjukka. Kaunis silti. Koeasu Mikkeliä viikon, parin verran.

Vierailija
44/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalaa saa cittarista ja prismasta. Ja niitä valmiiksi pakattuja limakaloja muistakin ruokakaupoista.

Eikös se elokuvateatteri lopeta vuodenvaihteessa.

En kai mä järven äärelle muuta sitä varten, että ostaisin kaasuun pakattua moskaa jostain jättimarketista?

Ilmeisesti Savonlinna on tosiaan surkea asuinpaikka nykyään.

Sehän selittääkin halvat asunnot sitten.

Ihanko vain halusit haukkua Savonlinnaa? Tuossahan sinulle juuri vastataan, mistä saa tuoretta kalaa. Ja sanotaan, että pakattua (oikeasti aika hyvälaatuista kalaa) saa sitten muistakin kaupoista.

En Savonlinnaa, vaan persoonattomia jättihalleja, jotka on kaikkialla samanlaisia.

En kai mä Savonlinnaan muuttoa harkitsisi, ellei siitä olisi positiivista mielikuvaa.

Mutta mun mielikuva ja muistot ei selvästi vastaa nykytodellisuutta.

Kyllä isoistakin kaupoista saa ihan paikallisten tuottajien tuotteita. Ja suoraan niiltä tuottajilta. Kesällä torilla tutustut myyjiin ja solmit suhteet.

Kauppahallia ei Savonlinnassa ole ikinä ollut, joten kyse ei ole muistoista.

Mun muistot on mun muistoja.

Kauppahallia pidin itsestäänselvyytenä tuonkokoiseen maalaiskaupunkiin.

Kauppahalleista saa tunnetusti parhaat elintarvikkeet.

Vierailija
45/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalaa saa cittarista ja prismasta. Ja niitä valmiiksi pakattuja limakaloja muistakin ruokakaupoista.

En kai mä järven äärelle muuta sitä varten, että ostaisin kaasuun pakattua moskaa jostain jättimarketista?

Ihanko vain halusit haukkua Savonlinnaa? Tuossahan sinulle juuri vastataan, mistä saa tuoretta kalaa. Ja sanotaan, että pakattua (oikeasti aika hyvälaatuista kalaa) saa sitten muistakin kaupoista.

En Savonlinnaa, vaan persoonattomia jättihalleja, jotka on kaikkialla samanlaisia.

En kai mä Savonlinnaan muuttoa harkitsisi, ellei siitä olisi positiivista mielikuvaa.

Kyllä isoistakin kaupoista saa ihan paikallisten tuottajien tuotteita. Ja suoraan niiltä tuottajilta. Kesällä torilla tutustut myyjiin ja solmit suhteet.

En tiedä yhtään maalaiskaupunkia, jossa on kauppahalli. Kyllä ne ovat Suomessa vähintään keskisuurten kaupunkien juttu, Helsingissä on parhaat, sitten juuri Turku, Kuopio. Edes Jyväskylässä ei ole kunnollista, vaikka on monta kertaa Savonlinnaa suurempi kaupunki.

Vierailija
46/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonlinna on ihana kesäkaupunki. Talvisin hiljaisempi, ihan niinkuin suurin osa muistakin Suomen pienistä kaupungeista. Palveluja ja kulttuuria löytyy mukavasti. Luonto on tosiaan kaunista ja luontoa etsivälle suosittelisin mieluummin Savonlinnaa kuin Mikkeliä.

Vierailija
47/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtään maalaiskaupunkia, jossa on kauppahalli. Kyllä ne ovat Suomessa vähintään keskisuurten kaupunkien juttu, Helsingissä on parhaat, sitten juuri Turku, Kuopio. Edes Jyväskylässä ei ole kunnollista, vaikka on monta kertaa Savonlinnaa suurempi kaupunki.

Mikkelissä on hyvä kauppahalli ja erinomainen tori.

Vierailija
48/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee koeasuminen noin viikko. Vaikka airb&b. Viikossa selviää paljon mm. liikenneyhteydet, tanssikoulun taso, mahdollinen työtilanne sekä paljon mitä et ole ajatellut. Ei kesällä.

Minä tein täälisen koeasumisen syntymäkodissani keskikokoisessa kaupungissa. En muuttanut.

Minulla Tämä koeasuminen tapahtuu kesällä ja kaupunki oli tuttu samoin talo. Tein asioita joita tekisin myöhemmin. Kävin ravintoloissa joissa olin käynyt 30 vuotta aiemmin. Moni juttu oli muuttunut. (Tämä tapahtui avioeron aikaa ). Päätin ostaa Vantaalta kolmion.

Sov

No, mullakin muistot 10-20 vuoden takaa. Sekä kesällä että talvella. Ja avioero juu täälläkin. Asun nyt paikassa jossa en viihdy. Kotikaupunkini Espoo on muuttunut ihme paikaksi, vuorotellen slummia ja mahtipontista toimistorakentamista. Kulkureittiä on niin että enää pikaraitiotie puuttuu. Metro ei toimi ja bussiliikennettä ajetaan alas.

Meillä on vain yksi elämä enkä halua olla pelkuri. Miksi en muuttaisi, jos mieli tekee?

Täällä tämä joka ehdotti alussa koeasuista.

Älä tosiaan ole pelkuri, vaan muuta (vuokralle), jos mieli tekee. Täällä selkeästi kehutaan tai halutaan omia kaupunkeja. Kokeile. Yksi elämä.

Aloin miettiä tuota koeasumista vaikka ihan kesän vieton kannalta. Jos työ mahtuu läppäriin ja tarvittava omaisuus pariin laukkuun. Kesän aikana ehtisin kokeilla vaikka kymmentä paikkaa, asuen, harrastaen ja työtä tehden. Kiva ajatus.

Vierailija
49/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikkelissä oli jo 1910-luvulla. Ja on edelleekin, tosin jäi pari vuotta sitten kauppakeskus Stellan sisään.

Vierailija
50/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kauppahalli???

Vierailija
51/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen elokuvateatteri lopettaa mutta jää vielä yksi!

Vierailija
52/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sov

Suosittelen. Minulla on Savonlinnasta ihania muistoja. Kaunein kaupunki maailmassa. Tuskin ikinä palaan, mutta aina se on ollut mielessä paikkana, minne voisi mennä, jos kaikki muu pettää.

Samoin❤️Asuin Savonlinnassa liki 10v 90-2000 luvun taitteessa ja kyllä tykkäsin. Paikalliset tosin hiukan sisäänpäin lämpiäviä, mutta kyllä niihinkin tutustui!! Kaunista siellä kyllä on... nykyään käyn kesäisin fiilistelemässä. Jos olis töitä, voisin harkita muuttoa... nyt asun Kuopiossa ja tykkään kyllä täälläkin olla😁

Vierailija
53/53 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sov

Täällä tämä joka ehdotti alussa koeasuista.

Älä tosiaan ole pelkuri, vaan muuta (vuokralle), jos mieli tekee. Täällä selkeästi kehutaan tai halutaan omia kaupunkeja. Kokeile. Yksi elämä.

Aloin miettiä tuota koeasumista vaikka ihan kesän vieton kannalta. Jos työ mahtuu läppäriin ja tarvittava omaisuus pariin laukkuun. Kesän aikana ehtisin kokeilla vaikka kymmentä paikkaa, asuen, harrastaen ja työtä tehden. Kiva ajatus.

Hyviä ajatuksia.

Into Savonlinnaan laantuu, jos nää kaikki ketjussa mainitut alasajot on totta.

Rohkeutta todellakin vaatii lähteä vieraaseen kaupunkiin satojen kilsojen päähän kaikesta siitä, mihin on tottunut. Etenkin yksin.

Helsinki on tuossa vieressä, ja siinä on kaikki, paitsi järviluonto.

Mutta ei Savonlinnassakaan järvelle pääse ilman venettä. Varmaan turha kysyä onko siellä minkäänlaista venekuljetusta kaupungin puolesta. Pk.seudulla on paljonkin, mutta merelle.

Katselin asuntoja. Halpoja ovat.

Mutta en mä mihinkään kuo.levaan kaupunkiin lähde, jonka asukkaat tuntuu itsekin inhoavan sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi