Mitä antibioottia sitten annetaan jos on allerginen amoksisilliinille?
Toki mulla ei oo todettu allergiaa, mutta viimeksi sain kyseisestä lääkkeestä ihottumaa. Mutta mitä ne sitten muka määrää kun ilmeisesti penisilliinistäkin tulee allergias jos tuosta lääkeaineesta?
Kommentit (8)
Tuo on kai eräs penisilliini. Saat sitten jotain muuta kuin penisilliiniä. Nimi riippuu taudista. Esim kaikki antibiootit ei erotu pissaan, joten virtsistä ei kaikilla voi hoitaa.
Sen voi testata, onko allerginen vai ei. Testi on epäluotettava. Mulle tuli pikku lapsena ihottuma ja tyksin testin mukaan olin allerginen penisilliinille. Sitten myöhemmin YTHS testasi ja en ollutkaan. (en ollu silloin varma tyksin testistä, joten testattiin uudelleen. Myöhemmin kävin Tyksissä muissa asioissa ja siellä se testitulos oli punaisella alleviivattuna.
Mulle on tullu lisää allergioita antibiooteille. Hankalaa. Dalacin ja kefeksin tulee ylös vatsasta.
Eli amoksisilliini luokitellaan penisilliineihin kuuluvaksi antibiootiksi.
Jos on saanut penisilliinistä ihottumaa, niin annetaan kefaleksiini (+metronidatsoli).
Jos on saanut penisilliinistä anafylaktisen reaktion (eli hengenlähtö on ollut lähellä), niin annetaan klindamysiini (+metronidatsoli).
Kerro ihottumastasi lääkärille. Seuraavalla kerralla, kun otat penisilliineihin kuuluvaa mikrobilääkettä, voit saada henekä uhkaavan anafylaktisen reaktion.
Onhan niitä antibiootteja pilvin pimein. Mulla myös yksi antibioottiallergia ja Zitromax sellainen, jota usein määrätty. Se ainakin mulle sopii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Toki mulla ei oo todettu allergiaa, mutta viimeksi sain kyseisestä lääkkeestä ihottumaa. Mutta mitä ne sitten muka määrää kun ilmeisesti penisilliinistäkin tulee allergias jos tuosta lääkeaineesta?
Puhu lääkärin kanssa.
Antibiootteja on erilaisia. Sanot vaan lääkärille että saat X:tä oireita niin määrää toista
Penistä silliin