LIDLin uudet hedelmäpussit, mulla menee hermot!
LIDLin uudet hedelmäpussit. Siis, siellä ei enää ole lainkaan sellaisia tavallisia muovisia helppokäyttöisiä hedelmäpusseja. Nyt siellä on vain sellaisia ekologisia biomateriaalista valmistettuja surkeita hankalia hedelmäpusseja. Ne on tosi epäkäytännöllisiä! Hemmetin hemmetin hemmetti! Tosi monessa asiassa pyrin olemaan ympäristöystävällinen, mutta en sellaisissa asioissa joissa se tekee elämästä vaikeeta. Jo vuosia olen ostanut ruokani LIDListä, se on melkein täydellinen ruokakauppa. Pitääkö mun nyt pelkästään hedelmäpussien takia alkaa ostaa ruokani S-marketista? Tai kenties mä ostan jostain muovisia pusseja ja otan aina omat pussit mukaan kun menen LIDLiin. Aivan hulluahan se olisi, mutta paljon parempi kuin yrittää käyttää niitä toivottoman huonoja biopusseja. Typerää! Typerää! Typerää! Hermot menee!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ne perinteiset hedelmäpussit hyödynnetty kotona uudestaan monin eri tavoin. Esim. lajitellaan muovijätteemme niihin.
Biohajoavista ei ole mihinkään. Eivät toimi edes kotikompostoinnissa (hajoavat pohjasta liian nopeasti, mutta eivät kuitenkaan maadu kunnolla tarpeeksi nopeasti).
Kestokasseja haaliessa kannattaa muistaa, että niitä pitää käyttää satoja kertoja, ennen kuin voittavat luontoystävällisyydessään nämä pienet rapisevat muoviset hedelmäpussit.
Kauppakassit meillä on jo pari kymmentä vuotta olleet kestokasseja, mutta näiden pienten hedelmäpussien korvaaminen ei mielestäni ole välttämättä järkevää. Ensin pitäisi minimoida esim. leluteollisuuden pakkausmateriaalit. Ruokakin on pakattu välillä pariin kolmeen muoviin, ihan turhaan. Ja urheiluvälineet, elektroniikka, ym.
Tämä, lisäksi kestopusseista on ongelmaa kaltaisillemme (toivottavasti ei kuitenkaan enemmistölle), joille on mahdotonta muistaa ottaa kestopussia mukaan kauppaan.
Useimmiten pakkaan reppuun, mutta melko usein käy niin, että kaikki ostokset eivät sinne mahdukkaan ja autottomana opiskelijana saatan myös ajoittaa kauppareissut koulusta paluumatkalle välttääkseni edes takaisin suhaamisen vaivan, välimatkat kun ovat kuitenkin pitkähköt. Tästä seurauksena itselläni on jo nyt tähän mennessä kiertnyt varmaankin yli kaksikymmentä kestokassia, koska ainakaan kaikilla kassoilla ei enää muovipusseja ole. Muovipussit sain ainakin käytettyä helposti uudelleen roskapusseina, mutta noille sadoille kestokasseille on hankalampi keksiä tarkoitusta, kun en niitä kaikkia tarvitse kaupassakaan.
mita nyt jos vain laittaisit sen kestokassivuoresi sen repun VIEREEN eteiseen, josta sitten lappaat sopivan maaran kasseja reppuusi? Ei voi olla vaikeaa!!
Kestokassi painaa siellä repussa niin vähän, että voit aivan hyvin pitää jatkuvasti muutamaa kassia repussasi, vaikka et kauppaan olisi menossakaan.
Itse ostan kaalin, parsa/kukkakaalin, yksittäisen, tai pari sitruunaa/tomaattia niin että en ota pussia niille ollenkaan. Länttään viivakoodin sitten johonkin toiseen tuotteeeseen, ja sanon kassalla että nuo kaksi tomaattia on tässä koodissa, jne. Ainoastaan likaisen tuotteen, esim. multaperunan, tai irtona ostettavan vaikkapa se 30 kirsikkatomaattia, laitan pussiin, koska eihän niitä voi irrallaan ottaa mukaan :D Käytän niitä pieniä muovipusseja ehkä yhden kahdessa viikossa, jonka uudelleenkäytän kotona, joten toivoisin ettei maksaviin kestopusseihin siirryttäisi, vaan ihmiset opettelisivat käyttämään muovipusseja säästeliäästi. Toisaalta jos kaupasta loppuu pienet vihannespussit, niin voin aivan hyvin laittaa laukkuuni pari pientä pussia, koska vievät niin vähän tilaa.
Älä AP huoli, noita biopusseja on tullut vain erä silloin muovipussittomana päivänä ja ovat jaossa niin kauan kuin niitä riittää. Näin olen käsittänyt. Kohta päästään taas hamstraamaan muovihevipusseja.
Kaikenlaisia tekosyitä ihmiset viitsivätkin keksiä! Jos muistat ottaa lompakkosi mukaan, muistat kyllä ottaa kestopussinkin. Ja sen kestopussin voi ihan laittaa reppuun/kauppakassiin. Lisäksi, suuri osa hedelmistä ei tarvitse mitään pussia. Esim. banaaneilla ja appelsiineilla on omasta takaa kuori, joten voit ihan lätätä sen tarran siihen kuoreen, mitään pusseja ei tarvita.
Itse laitan kaikki paperipusseihin. Näin näkyvät tekevän muutkin meidän K-supermarketissa.
Tämä, lisäksi kestopusseista on ongelmaa kaltaisillemme (toivottavasti ei kuitenkaan enemmistölle), joille on mahdotonta muistaa ottaa kestopussia mukaan kauppaan.
Useimmiten pakkaan reppuun, mutta melko usein käy niin, että kaikki ostokset eivät sinne mahdukkaan ja autottomana opiskelijana saatan myös ajoittaa kauppareissut koulusta paluumatkalle välttääkseni edes takaisin suhaamisen vaivan, välimatkat kun ovat kuitenkin pitkähköt. Tästä seurauksena itselläni on jo nyt tähän mennessä kiertnyt varmaankin yli kaksikymmentä kestokassia, koska ainakaan kaikilla kassoilla ei enää muovipusseja ole. Muovipussit sain ainakin käytettyä helposti uudelleen roskapusseina, mutta noille sadoille kestokasseille on hankalampi keksiä tarkoitusta, kun en niitä kaikkia tarvitse kaupassakaan.