Yrityskylä -onko teidän lapset käyneet?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä aivopesua. Ihme lahko kyseessä. Käynnin jälkeen lapsesi ei varmasti ole entisensä ja luopuu uskostaan Jumalaan. Älä päästä sinne tai suunta on kohti kadotusta.
Eikös opetuksen pitäisi olla tunnustuksetonta, eli tällainen uskonharjoittaminen ei kuulu kouluun. Virsien laulaminenkaan ei ole nykylakien mukaista, vaan joka kerta kun koulussa lauletaan virsi, rukoillaan tai pidetään uskonnollinen aamunavaus, rikkovat opettajat lakia. Milloin jollain olisi munaa haastaa koulu oikeuteen?
Tälläkin palstalla olisi fiksummat jutut mikäli oltaisiin kaikki saatu avartavaa ja monipuolista opetusta koulussa
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluavustaja ja kävin juuri luokkani kanssa Yrityskylässä viikko sitten. Oppilaat saivat etukäteen valita top 3 toiveammattia, jonka jälkeen pidin jokaiselle yksitellen lyhyet työhaastattelut. Niiden perusteella, oppilaita muuten oikeastaan tuntematta, sijoitin heidät eri ammatteihin. Kahvilatyöntekijä ja kaupan kassa olivat ehdottomasti haetuimmat työt. :D
Pitivät Yrityskyläpäivästä kyllä ihan hurjasti ja saivat siitä paljon irti! Minusta on ihanaa, että tuollaista ns. käytännön toimintaa järjestetään.
Niin, ja tehdystä työstä maksettiin tottakai veroja. Pienipalkkaisemmat maksoivat vähemmän veroja kuin suuripalkkaiset, jolloin kaikkien lopullinen palkka oli kutakuinkin sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva. Ollaan kauppiaita, lääkäreitä, eri firmojen työntekijöitä ja saadaan siitä palkkaa. Ammatit on etukäteen koulussa jaettu. Lapset tykkää kovasti.
Ei ole kiva, että osa on menestyjiä ja sitten yksi on siivooja. Tosin opettaahan se luokkajakoa ja varmaan kokkareille sopii.
Just ja arvata saattaa, että duunarien lapset leikkii siellä siivoojia ja muita duunareita ja rikkaiden lapset saa ne kivat hommat.
Omani, kahden korkeakoulutetun ylemmän toimihenkilön lapsi oli kaupan kassana. Ei siellä mun mielestä siivoojia edes ollut. Kauppoja, vakuutusyhtiöitä, pankkeja, IT-firma jne. Tämä siis Espoossa. esikoine taisi olla vakuutusyhtiössä joku virkailija.
Mikä se on? Yrittäjyyskasvatus pienille koululaisille on kyllä yksi pöljimmistä ajatuksista. Opetussuunnitelma pullistelee nyt jo ja opettajat uupuvat mahdottomien vaatimusten alla. On paljon tärkeämpääkin opittavaa, kuin yrittäjyys. Kasvaminen yhteiskuntaan työtekijäksi tai yrittäjäksi tapahtuu sitten, kun muuta tärkeämmät asiat on opittu. Ensin pitää luoda perustat kunnolla ja sitten vasta rakennetaan talo.
Ei ole eikä mene. Yrittäjyys on hyväksikäyttöä ja pyrkyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on? Yrittäjyyskasvatus pienille koululaisille on kyllä yksi pöljimmistä ajatuksista. Opetussuunnitelma pullistelee nyt jo ja opettajat uupuvat mahdottomien vaatimusten alla. On paljon tärkeämpääkin opittavaa, kuin yrittäjyys. Kasvaminen yhteiskuntaan työtekijäksi tai yrittäjäksi tapahtuu sitten, kun muuta tärkeämmät asiat on opittu. Ensin pitää luoda perustat kunnolla ja sitten vasta rakennetaan talo.
Siellä opetellaan työelämän ihan niitä perusasioita. Palkka, brutto, netto, työn hinta, työsopimus jne. Nimi on yrityskylä sen takia, että siellä on yrityksiä joissa ollaan töissä (esim Lidl), ei olla yksityisiä yrittäjiä. Vaikka kyllä niitäkin voisi olla, toisi vielä enemmän todellisuutta siihen touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluavustaja ja kävin juuri luokkani kanssa Yrityskylässä viikko sitten. Oppilaat saivat etukäteen valita top 3 toiveammattia, jonka jälkeen pidin jokaiselle yksitellen lyhyet työhaastattelut. Niiden perusteella, oppilaita muuten oikeastaan tuntematta, sijoitin heidät eri ammatteihin. Kahvilatyöntekijä ja kaupan kassa olivat ehdottomasti haetuimmat työt. :D
Pitivät Yrityskyläpäivästä kyllä ihan hurjasti ja saivat siitä paljon irti! Minusta on ihanaa, että tuollaista ns. käytännön toimintaa järjestetään.
Niinpä, eivät lapset tai välttämättä aikuisetkaan osaa haaveilla sellaisista ammateista, joita eivät tunne. Kaupan kassan kanssa on oltu tekemisissä ja on helppo hahmottaa mistä siinä on kysymys, joten siihen on kiinnostusta. Ylipäätään sellaiset ammatit, joissa ollaan tekemisissä yksityisasiakkaiden kanssa ja/tai tehdään työtä julkisilla paikoilla, ovat tyypillisiä toiveammatteja, koska ne tunnetaan.
Moni ei tahdo johtajaksi, koska suurempi vastuu ja paljon paperityötä ja esiintymisiä. Alaiset voivat olla vaatimassa palkankorotuksia yms.
aika kiva ja sielt pysty ”ostaa” ilmasta suklaata yms.
siivoojan ammattia ei yrityskylässä ole
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet kuvittelevat, että keskimääräinen lapsi hinkuu sitä kunnanjohtajan paikkaa. Kun mä olin lapsi, oli mun suuri haaveeni päästä maitokaapin työntekijäksi. Vaikutta äärimmäisen jännittävältä työltä. Tuollaisessa paikassa olisi tasan kiinnostanut enemmän joku kahvila, kauppa tai roskakuski kuin joku mulle täysin tuntematon energiayhtiön johtaja. Lapset eivät arvota ammatteja yhteiskuntaluokkiin samaan tapaan kuin happamat aikuiset.
Juuri näin. Mun lapsen luokalta kaksi haki jotain yritysjohtajan paikkaa. Ehkä koska heille se on vierasta eikä tiedä mitä se on vs kahvilan työntekijä. Oman lapseni kokemus yrityskylästä oli oikein positiivinen ja hän on aika ujo ja varautunut yleensä.
vittumitä paskaa oli tuo yrityskylä lapsi ei tykännyt koska piti kertoa haluamansa ammatti opettajalle . lapseni oli moneen otteeseen sanonut opettajalle että haluaa olla työtön mutta opettaja ei antanut siihen lupaa
SIIS IHAN IHME HOMMAA
Minun lapset ovat olleet sekä ala-että yläasteella ja tykkäsivät kovasti.