Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein naspurilli vähän käytettyjä lastenvaatteita ja nyt ne löytyivät roskista!

Vierailija
10.10.2018 |

Puhtaita, pestyjä, kauniisti viikattuja. Ehkä pari-kolme vuotta vanhoja. Hyvää markettilaatua, Nanso, Nelly, Sokoksen omia merkkejä, mukana myös esim rukan haalari.

Perheen äiti on ilmoittanut ottavansa mielellään vastaan tavaraa.

Mitä tästä pitäisi ajatella?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta roskikseen ei saa heittää vaatteita. Siis jätekäsittelysäädösten takia.

Toinen ohis. Tässä on ilmeisesti paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä ne vaatteet pitää laittaa sekajätteeseen joka menee polttoon.

Ok. En tiennytkään. Täällä on nimittäin juuri tosi paljon rummutettu sitä, että ei saa.

Vierailija
22/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, mä sain just yhdeltä naapurilta ison kassin vaatteita ja toiselta haalareita ym.

Haalarit oli hyviä ja ne tuli/tulee käyttöön mutta ne sisävaatteet. Otin sieltä käyttöön siisteimmät, oli unihaalari, marimekon tasaraitapaita joka uudenveroinen ja sitten muutamat peruscollarit otin ja muutaman bodyn jotka oli siistejä, niin ja parit farkut.

Roskiin pistin kaikki venyneet ja kuluneet jotka ei olisi mennyt edes kirppiksellä.

Olen myös sanonut että otan mielelläni vastaan mutta en minäkään ihan lumppuja halua edes ilmaiseksi. Varsinkaan kun annan vaihdossa kuitenkin aina jotain, esin kahvia ja suklaata.

Toki ihmisillä on eri käsitys siitä mikä on hyvää.

Nämä eivät olleet yhtään kuluneita. Korkeintaan pari kertaa pidetty, osaa ei kertaakaan. Esim nanson vaatteissa oli laput jäljellä.

Kumma kun ei kelvannut. Ajattelin tarjota hänelle rattaitakin mutta olkoon.

No ehkä on parempi ettet tarjoa niitä rattaita.

Minkälaisia vaatteita naapurin lapset käyttää?

Onko ns vimpan päälle merkkivaatteet?

Jotkut on aika tarkkoja vaatteista.

Itsekin otan kyllä vastaan joo ja kelpaa hyväkuntoiset markettivaatteetkin mutta olen silti aika tarkka lasteni vaatteista.

En osta kirppariltakaan mitä vaan kun halvalla saa vaan vain jos on tosi hyvä ja nykyaikainen/ajaton.

Ja jos sanoit etteivät ne kelvanneet teillekään niin miksi pitää kelvata naapurille?

Roskiin heitto oli kyllä törkeetä. Siis jos oli uudenveroisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vein joskus naapuriin vähän anteeksipyydellen serkun vanhoja joita en omalle lapselle syystä (koko) tai toisesta (tyyli) ottanut. Sanoin ihan suoraan että katsoo läpi ja heittää vaikka uffille loput. Mun mielestä ne ei olleet kummoisiakaan, mutta tiesin naapurilla olevan tiukkaa, tyttö kulki isoveljen vaatteissa ja olin mä noita serkkulikan päällä nähnyt pidettävän.

Naapuri kiitteli vielä seuraavanakin päivänä, että kaikki kelpasi ja oli hyviä. Vähänkö nolotti, nyt se kuvittelee että mä ajattelen sen pitävän risoja riepuja lapsellaan.

Vierailija
24/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta roskikseen ei saa heittää vaatteita. Siis jätekäsittelysäädösten takia.

Saa heittää sekajätteeseen.

Mihin ne risat sitten laitettaisiin?

Vierailija
25/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta kaapissa. On mahdollista, että ne ovat haisseet homeelle. Itse sitä ei huomaa. Hoidetaan yhden toisen ihmisen kanssa hyväntekeväisyyskirpparia. Jatkuvasti tulee ehjää puhdasta hyväkuntoista vaatetta - haju on kellari tai vanha rintamamiestalon vintti. Se haju ei lähde pesemälläkään pois, mutta se, joka siinä homeen hajuisessa asuu,, itse siihen tottuu. Noissakin on ollut jopa laput tallella. UFF:n riesaksi viedään, kun roskiinkaan ei saa laittaa. Ne on ehjiä ja puhtaita, niinkuin UFF:n säännöissä sanotaan.

Eli ap, kyse on luultavasti ollut hajusta. Äläkä sano ettei teillä haise. Moni väittää noin, mutta vieras sen hajun tuntee. Meidän entinen asuntokin haisi, mutta sen huomasi vasta kun oli ollut jonkin aikaa pois kotoa.

Vierailija
26/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tässä on tosiaan ilmeisesti eroja kuntien välillä. Helsingissä ei saa. Pitää viedä tekstiileille tarkoitettuihin kierrätyslaatikoihin.

Vierailija
27/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta kaapissa. On mahdollista, että ne ovat haisseet homeelle. Itse sitä ei huomaa. Hoidetaan yhden toisen ihmisen kanssa hyväntekeväisyyskirpparia. Jatkuvasti tulee ehjää puhdasta hyväkuntoista vaatetta - haju on kellari tai vanha rintamamiestalon vintti. Se haju ei lähde pesemälläkään pois, mutta se, joka siinä homeen hajuisessa asuu,, itse siihen tottuu. Noissakin on ollut jopa laput tallella. UFF:n riesaksi viedään, kun roskiinkaan ei saa laittaa. Ne on ehjiä ja puhtaita, niinkuin UFF:n säännöissä sanotaan.

Eli ap, kyse on luultavasti ollut hajusta. Äläkä sano ettei teillä haise. Moni väittää noin, mutta vieras sen hajun tuntee. Meidän entinen asuntokin haisi, mutta sen huomasi vasta kun oli ollut jonkin aikaa pois kotoa.[/quote

Todennäköisesti naapuri on kuitenkin ollut vain sitä mieltä, että ei tykkää vaatteiden ulkonäöstä tai koot eivät ole sopineet, ja on ollut helpointa heittää roskiin. Tuo haju on mahdollinen, mutta vähemmän todennäköinen.

Vierailija
28/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö ensin että onko käyttöä tai tarvetta? Kaikki ei vaan halua yhtään ylimääräistä vaatetta kaapin täytteeksi vaikka olisikin siistejä ja vähän käytettyjä.

Vierailija
29/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä tai pienituloisellakin saa olla oma tyyli tai vaatemaku,koskien omia ja lasten vaatteita. Jos tarjoaa pyytämättä toiselle vaatetta, ottaa sen riskin että toiselle ei kelpaa ja se toinen jatkokäsittelee vaatteet miten parhaaksi näkee. Kirppiksiltä saa niin hyvää vaatetta edullisesti nykyään, etten minäkään osta tai ota ilmaiseksi mitä tahansa. Esim.nukkaisia,reikäisiä,kulahtaneita,vanhanaikaisia,haisevia tai muuten vaan ei-oman-tyylisiä. Jos saa parilla eurolla hyväkuntoista ja uudenveroista,miksi ostaa/ottaa huonokuntoista tai rumaa?

Vierailija
30/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tässä on tosiaan ilmeisesti eroja kuntien välillä. Helsingissä ei saa. Pitää viedä tekstiileille tarkoitettuihin kierrätyslaatikoihin.

Ei kai Helsingissä tai pk-seudulla ole lumpunkierrätyslaatikoita. Nythän kaikki sekajäte menee Vantaalle poltettavaksi. Sekajätteeseen olen siis risat ja kulahtaneet vaatteet heittänyt. Näin ohjeistaa myös HSY: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/v…;

Vierailija
31/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai Helsingissä tai pk-seudulla ole lumpunkierrätyslaatikoita. Nythän kaikki sekajäte menee Vantaalle poltettavaksi. Sekajätteeseen olen siis risat ja kulahtaneet vaatteet heittänyt. Näin ohjeistaa myös HSY: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/v…;

On täällä yksi lähellä (siellä nukkuu joskus kodittomia). En minä sen tarkemmin tiedä, on vain tullut vastaan mediassa tämä juttu. Mutta kun googlasin, niin esimerkiksi tämä löytyi:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000001112411.html

"Kaatopaikalle ei saa enää viedä tekstiilijätettä – tätä uusi laki merkitsee tavalliselle kuluttajalle

Uuden lain myötä tekstiilejä ei saa päätyä kaatopaikalle. Tekstiilejä ei kannata heittää sekajätteeseen, jos ne voi viedä muuhun hyötykäyttöön. Käyttökelpoiset tekstiilit voi viedä esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöille"

Mutta:

"Vuoden 2016 alusta voimaan astui orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto. Tekstiilejä ei saa enää päätyä kaatopaikalle.

Mitä uusi laki tarkoittaa tavalliselle kuluttajalle?

– Kuluttaja saa toimia kuten ennenkin, sillä jätehuoltoyhtiön tehtävä on toimittaa jäte oikeaan paikkaan, ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen HSY:stä sanoo."

Vierailija
32/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä yksi lähellä (siellä nukkuu joskus kodittomia). En minä sen tarkemmin tiedä, on vain tullut vastaan mediassa tämä juttu. Mutta kun googlasin, niin esimerkiksi tämä löytyi:

https://www.is.fi/asuminen/art-2000001112411.html

"Kaatopaikalle ei saa enää viedä tekstiilijätettä – tätä uusi laki merkitsee tavalliselle kuluttajalle

Uuden lain myötä tekstiilejä ei saa päätyä kaatopaikalle. Tekstiilejä ei kannata heittää sekajätteeseen, jos ne voi viedä muuhun hyötykäyttöön. Käyttökelpoiset tekstiilit voi viedä esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöille"

Mutta:

"Vuoden 2016 alusta voimaan astui orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto. Tekstiilejä ei saa enää päätyä kaatopaikalle.

Mitä uusi laki tarkoittaa tavalliselle kuluttajalle?

– Kuluttaja saa toimia kuten ennenkin, sillä jätehuoltoyhtiön tehtävä on toimittaa jäte oikeaan paikkaan, ympäristöasiantuntija Mia Tarvainen HSY:stä sanoo."

Eli sekavaa on.

Vierailija
33/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai miellyttänyt vaatteet ja oli helpointa heittää pois. Ikävästi tehty.

Vierailija
34/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypäs sanomassa naapurille, että ei vaatteita saa heittää roskiin.

Vierailija
35/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi seuraavasti,naapuri anto poikansa pieniä vaatteita.Otin vastaan kun en kehdannut kieltäytyäkään.Komeroonhan ne jäi käyttämättömänä,ei olleet varhaisteinien mieleen.

Aikoinaan siskoni sai summan rahaa isältämme lainaksi. Isä päättikin että siskon ei tarvitse maksaa takasin, vaan antaa mulle, siskollensa, puolet siintä laina summasta.Ekonoominen siskoni pikkuhiljaa kuittas tota mun osinkoa antamalla vanhoja lastenvaatteita, pussin sillon tällä. Muistaakseni sen summan kuittaamisseen meni kolmisen vuotta.Mielummin olisin ottanut rahana vastaan, käyttäjillä liian suuret koko erot ja myös täysin eri maku lasten vaatteitten suhteen.

Vierailija
36/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi seuraavasti,naapuri anto poikansa pieniä vaatteita.Otin vastaan kun en kehdannut kieltäytyäkään.Komeroonhan ne jäi käyttämättömänä,ei olleet varhaisteinien mieleen.

Aikoinaan siskoni sai summan rahaa isältämme lainaksi. Isä päättikin että siskon ei tarvitse maksaa takasin, vaan antaa mulle, siskollensa, puolet siintä laina summasta.Ekonoominen siskoni pikkuhiljaa kuittas tota mun osinkoa antamalla vanhoja lastenvaatteita, pussin sillon tällä. Muistaakseni sen summan kuittaamisseen meni kolmisen vuotta.Mielummin olisin ottanut rahana vastaan, käyttäjillä liian suuret koko erot ja myös täysin eri maku lasten vaatteitten suhteen.

Et sitten saanut suuta auki?

Vierailija
37/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden lain myötä tekstiilejä ei saa päätyä kaatopaikalle. Tekstiilejä ei kannata heittää sekajätteeseen, jos ne voi viedä muuhun hyötykäyttöön.

Kaatopaikkoja ei enää ole, kaikki polttokelpoiset jätteet poltetaan. Tekstiilit täytyy kierrättää, mutta jos se ei ole mahdollista tai jos tekstiili on jo kierrätetty, silloin se laitetaan sekajätteeseen eli polttoon. Esimerkiksi tekokuituja on hyvin hankala jatkokäyttää toisin kuin luonnonkuituja, eivätkä kaikki tekstiilit sovi esim. pesuräteiksi tai autotalliin öljyräteiksi. Eikä niitä läikikkäitä vaatteita tai alusvaatteita kyllä edes halua minnekään keräykseen lahjoittaa.

Vierailija
38/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä ei näe eroa laittaa kierrätykseen tai heittää roskiin (mikä on mielestäni todella typerää, koska kyllä luonnonvarojen säästämisen eteen pitäisi vähän edes jokaisen yrittää nähdä vaivaa, mutta tää menee jo liian kauas aiheesta).

Ehkä kyseinen henkilö ei päässyt viemään niitä lumppuja keräykseen. Auto oli rikki, lapsi oli sairas, itse oli revennyt synnytyksessä, julkisilla ei pääse...

Vierailija
39/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukinen ex ostaa uusia vaatteta lapselle, vaikka lapsi katsoo itse kirppiksellä ihastellen pari euron kuteita.... Ostakaa lapselle mitä ne haluu, eikä sitä mitä vanhemmat haluu. JOs teillä ei ole rahaa, olet urpo jos roikut kiinni merkeissä...

Vierailija
40/46 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaankaan koske ap:n tapausta, mutta joillakin ihmisillä tosiaankin on normista poikkeava käsitys siitä, minkä kuntoisia vaatteita joku vielä voi ja haluaa pitää. Esimerkiksi serkkuni antoi meille kirppiksellä myytäväksi lastensa vanhoja vaatteita. Ikävä kyllä hän ei ollut viitsinyt perehtyä pyykkikoneen käyttöohjeisiin ja käytti jotain suopapesuainetta, joten vaatteet olivat leveäksi venyneitä, haalistuneita ja tahraisia. Osa vaatteista oli jopa kömpelösti paikattuja. No, kelpasivat kuitenkin autopajalle räteiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän