Ootteko psoriaatikot/atoopikot saaneet apua vaivaanne julkiselta puolelta (ihotautipoli)?
Mikä sairaanhoitopiiri?
Mun lapsella on jompikumpi noista vaivoista (diagnoosi ei ole yksiselitteinen). Kävin tänään lapsen kanssa koululääkärillä, tarkoitus oli pyytää lääkärintodistusta ruokavaliokokeilua varten, mutta lääkäri haluaa nyt sitten kuitenkin, että lapsi menee taas ihotautipolille, eikä ruokavaliokokeilua voi aloittaa ennen käyntiä, jos polilla otetaankin koepala (ihokeliakian varalta; en suoraan sanottuna usko, että ottavat). Kun tulin lääkäriltä kotiin ja tajusin, että me mennään taas ihotautipolille, mulla tuli itku. Ei olla saatu sieltä apua lapsen vaivaan. Tarjoavat vain voide- ja valohoitoa, eikä voida enää valohoidossa käydä, koska lapsi käy koulussa (valohoito on niin kaukana ja siellä käydään kaksi kertaa viikossa, hoidot ovat yleensä väh. 15 kertaa). Voidehoito ei ole oikeastaan auttanut.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että Suomessa ei tajuta ravinnon merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Ihminen on kokonaisuus, totta hitossa ruokavaliolla voi helpottaa atooppista ihottumaa!
Englanniksi löytyy paljon tietoa asioista. Youtubeen voi laittaa hakusanaksi atophic excema food
ja tässä tuloksia:
https://www.youtube.com/results?search_query=atopic+excema+food
Mitä te siellä ihopolilla laukkaatte erikoislääkärien tutkittavana, kun youtubesta saa oikean diagnoosin?
Mä olen saanut EP:n sairaamhoitopiirissä oilein hyvää hoitoa ihopolilla. Kahtena talvena valohoitoa, prick-, lappu- ja kahdet verestä otetut allergiatestit, joista viimeisimmästä (todella kalliista ja HUSin labran tekemästä) löytyy ruoka-aineallergiat. Sain myös suolavesihoitoa, lähetteen aurinkokuntoutukseen, vaikka mitä rasvoja kokeiluun ja viikon sairaalajakson. Ihokeliakian poissulkemiseksi otettiin koepala. Lisäksi lähetteet toisille poleille, joissa mm. mun poskiontelot leikattiin että kaikki mahdolliaet piilevät tulehdukset saatiin pois.
Mutta mä jaksoinkin vaatia ja pidin yllä hoitomotivaatiota = sitouduin hoitoon ja otin kaiken annetun vastaan.
Niin, mähän en enää ajatellut ottaa yhteyttä ihotautipoliin, koska siellä annettava hoito ei ole auttanut, mutta nyt meidät lähetettiin sinne uudestaan. Ei ollut siis nyt oma valinta sinne hakeutua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut EP:n sairaamhoitopiirissä oilein hyvää hoitoa ihopolilla. Kahtena talvena valohoitoa, prick-, lappu- ja kahdet verestä otetut allergiatestit, joista viimeisimmästä (todella kalliista ja HUSin labran tekemästä) löytyy ruoka-aineallergiat. Sain myös suolavesihoitoa, lähetteen aurinkokuntoutukseen, vaikka mitä rasvoja kokeiluun ja viikon sairaalajakson. Ihokeliakian poissulkemiseksi otettiin koepala. Lisäksi lähetteet toisille poleille, joissa mm. mun poskiontelot leikattiin että kaikki mahdolliaet piilevät tulehdukset saatiin pois.
Mutta mä jaksoinkin vaatia ja pidin yllä hoitomotivaatiota = sitouduin hoitoon ja otin kaiken annetun vastaan.
Ollaan tehty kaikki, niin kuin ihotautipolilla on neuvottu, mutta hoidosta ei ole ollut apua, paitsi valohoidosta hetkeksi aikaa - se ei kuitenkaan ole nyt mahdollista.
Ap
Voi kristus mitä neropatteja koko ketju täynnä😂
Vierailija kirjoitti:
Niin, mähän en enää ajatellut ottaa yhteyttä ihotautipoliin, koska siellä annettava hoito ei ole auttanut, mutta nyt meidät lähetettiin sinne uudestaan. Ei ollut siis nyt oma valinta sinne hakeutua.
Ap
Ole menemättä. Ei tosiaan kannata tutkituttaa itseään erikoissairaanhoidossa, kun oikea lääketieteellinen tieto on saatavissa vauva-palstalta. Veronmaksajana kiitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOle menemättä. Ei tosiaan kannata tutkituttaa itseään erikoissairaanhoidossa, kun oikea lääketieteellinen tieto on saatavissa vauva-palstalta. Veronmaksajana kiitän.
Jos olisit lukenut edes avauksen, tietäisit, että a) ei ole kyse minusta, ja b) on pakko mennä, jotta voi aloittaa ruokavaliokokeilun. Miksi kommentoit asiaa, jos sinulla ei ole mitään kuvaa siitä, mitä keskustelu koskee?
AP
Itse Pohjois-Savossa Kysin ihotautipolilla lapsesta saakka rampanneena voin omasta kokemuksesta sanoa, että ruokavaliolla on väliä. Polilta en apua saanut.
Aloin 16-vuotiaana kasvissyöjäksi, ja jo parin viikon jälkeen iho alkoi voida paremmin, puolen vuoden jälkeen olin ”terve”. Nykyisin juon maitoa ja syön kalaa ja iho on kunnossa. Lihaa enkä eineksiä en uskalla edes kokeilla, joten ehkä mulla oli jonkinlainen suoliston tulehdustila. Se sitten yhdessä koulun sisäilmaongelmien kanssa aiheutti atooppista ihottumaa ja psoria. Tai sitten se vain oli joku selittämätön 16 vuoden ihottumaperiodi.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti on puurot ja vellit sekaisin. Suomessa hyvin helposti luokitellaan kaikki ihottuma atopiaksi tai psoriasiksi, mutta suurin osa näistä voi olla allergista ihottumaa johon ruokavaliota viilaamalla voi hyvinkin saada avun. Sen sijaan minkään ruoka aineen pois jättäminen ei paranna autoimmuuni sairautta tokikaan terveellisestä ruokavaliosta ei haittaakaan ole atopian/psoriasiksen hoidossa.
Atooppinen ihottuma on allergista ihottumaa, eikö niin?
Itse kävin parikymppisenä hoidossa julkisella puolella.
Sain ajan terveyskeskukselta HUS:n iho- ja allergiasairaalaan. Sain ystävällistä palvelua ja paljon tuotenäytteitä kotiin kannettavaksi. Käynnin yhteydessä mulla päätettiin ottaa perusallergiatestit, ja ne saatiin ympättyä samalle käyntikerralle. Allergioita ei löytynyt ja kävin valohoitosarjan.
Itselleni jäi tosi positiivsiet fiilikset. Tämä oli varmaan tuossa 2013-2014 tms.
Yleisesti ottaen täällä Helsingissä olen ainakin todennut sen, että kaikista vaikeinta on päästä läpi perusterveydenhuollosta. Sitten, kun saat lähetteen ja pääset sisälle erikoisterveydenhuollonyksikköön, niin vaivat otetaan todesta ja apua annetaan. Mutta se lähete sieltä terveyskeskuksesta eteenpäin on todella vaikea saada, ja vaikka sellaisen saisitkin, niin vastaanottaja ei välttämättä oikein tahdo ottaa sua vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Jatkuvaa hokemista vaan miten ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta.
Atopia parani sitten jättämällä viljat ja maito.
Saanko tiedustella, missä sairaanhoitopiirissä olet saanut hoitoa? Mietin vain, mahtaako sairaanhoitopiireittäin olla eroja. Täällä myös virallinen mielipide on se, että ruokavalio ei vaikuta ja että psoriasis on "ihon sairaus". Esim. uusimmassa psoriasisliiton lehdessä on juttu ihotautilääkäristä, joka painottaa sitä, että kyseessä on koko kehon sairaus ja että niveloireita pitää ehdottomasti seurata. Meidän lapsella ei ole seurattu, koska diagnoosiakaan ei ole varmistettu. Sekin ärsyttää.
Ap
Atopia/Psori kuuluvat autoimmuunisairauksiin. Ruokavalio auttaa. Luin joku aika sitten John.O.Paganon kirjan, jonka nimeä en nyt muista. Käsitteli juuri näitä ihosairauksia ja ruokavalion tärkeyttä.
Veljellä diagnosoitu atopia lapsena ja aina saanut hyvää hoitoa. Ihon kunto räjähti käsiin parikymppisenä, jolloin piti taistella Hus:ssa hieman enemmän, että sai riittävän hyvät voiteet ja valohoitojaksot sairaalassa. Parani tuolla kombolla todella nopeasti. Ruokavaliosta kehotettiin jättämään sokeri ja elämästä stressitekijät (jälkimmäinen varmasti toimi ainakin).
Suomessa kannattaa käyttää voita ja kookosöljyä.
Tämä on aitoa-
https://www.amazon.com/Terra-Creta-Kolymvari-Protective-Designation/dp/…