Ootteko psoriaatikot/atoopikot saaneet apua vaivaanne julkiselta puolelta (ihotautipoli)?
Mikä sairaanhoitopiiri?
Mun lapsella on jompikumpi noista vaivoista (diagnoosi ei ole yksiselitteinen). Kävin tänään lapsen kanssa koululääkärillä, tarkoitus oli pyytää lääkärintodistusta ruokavaliokokeilua varten, mutta lääkäri haluaa nyt sitten kuitenkin, että lapsi menee taas ihotautipolille, eikä ruokavaliokokeilua voi aloittaa ennen käyntiä, jos polilla otetaankin koepala (ihokeliakian varalta; en suoraan sanottuna usko, että ottavat). Kun tulin lääkäriltä kotiin ja tajusin, että me mennään taas ihotautipolille, mulla tuli itku. Ei olla saatu sieltä apua lapsen vaivaan. Tarjoavat vain voide- ja valohoitoa, eikä voida enää valohoidossa käydä, koska lapsi käy koulussa (valohoito on niin kaukana ja siellä käydään kaksi kertaa viikossa, hoidot ovat yleensä väh. 15 kertaa). Voidehoito ei ole oikeastaan auttanut.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Jatkuvaa hokemista vaan miten ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta.
Atopia parani sitten jättämällä viljat ja maito.
Saanko tiedustella, missä sairaanhoitopiirissä olet saanut hoitoa? Mietin vain, mahtaako sairaanhoitopiireittäin olla eroja. Täällä myös virallinen mielipide on se, että ruokavalio ei vaikuta ja että psoriasis on "ihon sairaus". Esim. uusimmassa psoriasisliiton lehdessä on juttu ihotautilääkäristä, joka painottaa sitä, että kyseessä on koko kehon sairaus ja että niveloireita pitää ehdottomasti seurata. Meidän lapsella ei ole seurattu, koska diagnoosiakaan ei ole varmistettu. Sekin ärsyttää.
Ap
Me kuulutaan siis Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Jatkuvaa hokemista vaan miten ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta, ruokavalio ei vaikuta.
Saanko tiedustella, missä sairaanhoitopiirissä olet saanut hoitoa? Mietin vain, mahtaako sairaanhoitopiireittäin olla eroja. Täällä myös virallinen mielipide on se, että ruokavalio ei vaikuta ja että psoriasis on "ihon sairaus". Esim. uusimmassa psoriasisliiton lehdessä on juttu ihotautilääkäristä, joka painottaa sitä, että kyseessä on koko kehon sairaus ja että niveloireita pitää ehdottomasti seurata. Meidän lapsella ei ole seurattu, koska diagnoosiakaan ei ole varmistettu. Sekin ärsyttää.
Ap
Pohjoisessa ja sitten pääkaupunkiseudulla, molemmat oli samanlaisia.
Noissa ihosairauksissa on suomessa vain pakko ottaa ohjat omiin käsiin, itselleni ehti puhjeta toinenkin autoimmuunisairaus ennen kuin sain sen tulehduksen kuriin ruokavalion kautta.
Psori ja atopia molemmat altistaa muille autoimmuunisairauksille, osa vakaviakin, ja juuri psori menee usein sinne niveliin myös, eli todella vakava koko immuniteetin ongelma, ei mikään "ihosairaus".
En koskaan päässyt vähäoireisen mutta kuitenkin olemassaolevan, atopiani kanssa ihotautipolille. Käskettiin vain terkkarissa syödä Ataraxia, josta menen koomaan loppupäiväksi ja seuraavaksi aamuksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Ap
Pohjoisessa ja sitten pääkaupunkiseudulla, molemmat oli samanlaisia.
Noissa ihosairauksissa on suomessa vain pakko ottaa ohjat omiin käsiin, itselleni ehti puhjeta toinenkin autoimmuunisairaus ennen kuin sain sen tulehduksen kuriin ruokavalion kautta.
Psori ja atopia molemmat altistaa muille autoimmuunisairauksille, osa vakaviakin, ja juuri psori menee usein sinne niveliin myös, eli todella vakava koko immuniteetin ongelma, ei mikään "ihosairaus".
Joo, mä olin tekemässä just niin! Lapsen hoito lopetettiin vuosi sitten ihotautipolilla, koska "tilanne ei ollut yhtä paha kuin vuosi sitten". Mä en sanonut vastaanotolla, että onpa kuitenkin pahempi kuin silloin, kun tänne alunperin tultiin. Ajattelin, että kokeillaan ruokavaliohoitoa. No, mä sain lapselle sen todistuksen, mutta koska meillä oli todella vaikea ajanjakso viime keväänä, en yksinkertaisesti jaksanut aloittaa sitä, ja nyt kaduttaa! (Toisaalta, en olisi oikeasti jaksanut huolehtia ruokavaliomuutoksesta ja samalla vakuuttaa erittäin vahvatahtoiselle lapselle, että nyt tämä ruokavalio muuttuu.) Olin yksinkertaisesti menossa pyytämään lääkäriltä tuota ruokavaliotodistusta (hän oli kanssani samaa mieltä siitä, että ruokavaliota kannattaa kokeilla), mutta hän kuitenkin haluaa sitten käyttää ihotautipolin kautta. Mun mielestä tuo on aivan silkkaa ajanhukkaa. Eivät ne ota niitä koepaloja sen takia, että joku koululääkäri sitä suosittelee.
Ap
Ei mitään apua ollut, kun kärsin hyvin vaikeasta atooppisesta ihottumasta yli 20v sitten. Se oli yhtä he*****iä. Minulla auttoi ainoastaan aurikon, valohoito ei yhtään. Mitkään voiteet tai lääkkeet ei auttaneet. Jossain vaiheesa kävin homeopaatilla, sain jotain rohtoja (niihin en oikein usko) ja ohjeen olla toistaiseksi ilman maitoa sokeria ja vehnää. Iho parani pitkäksi aikaa. Nykyään ei ole enää iho-ongelmia, vaikka syön kaikkia noita mainittuja. Aurinko auttaa edelleen ja talvella tarvittaessa hydrokortisoni.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan päässyt vähäoireisen mutta kuitenkin olemassaolevan, atopiani kanssa ihotautipolille. Käskettiin vain terkkarissa syödä Ataraxia, josta menen koomaan loppupäiväksi ja seuraavaksi aamuksikin.
Mä kerron, mitä ne sulle sieltä määräisivät: kortisonihoitoa. Voithan yrittää pyytää sitä kortisonia julkiseltakin puolelta. Tavallinen voidehoito on viikon ajan 2 krt vuorokaudessa, viikon tai kahden ajan kerran vuorokaudessa ja siitä eteenpäin sitten ylläpitohoitona 2 krt viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään apua ollut, kun kärsin hyvin vaikeasta atooppisesta ihottumasta yli 20v sitten. Se oli yhtä he*****iä. Minulla auttoi ainoastaan aurikon, valohoito ei yhtään. Mitkään voiteet tai lääkkeet ei auttaneet. Jossain vaiheesa kävin homeopaatilla, sain jotain rohtoja (niihin en oikein usko) ja ohjeen olla toistaiseksi ilman maitoa sokeria ja vehnää. Iho parani pitkäksi aikaa. Nykyään ei ole enää iho-ongelmia, vaikka syön kaikkia noita mainittuja. Aurinko auttaa edelleen ja talvella tarvittaessa hydrokortisoni.
Mun lapsella kyllä auttoi tuo valohoito, mutta se ei nyt yksinkertaisesti ole mahdollista. Sen lisäksi en oikein usko, että se on hyväksi kokonaisuuden kannalta jatkuvasti annettuna.
Ap
Vain ruokavalion muuttaminen auttoi. Iho menee ihan kauheaksi jos syön viljoja.
Silmäluomien ihottumaan auttoi protopic kerran kuussa käytettynä ja sitten jälleen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Jätitkö kaikki viljat? Itsellä puhkesi psoriasis kesän loppupuolella ja olen syönyt sen jälkeen kauraa sekä riisiä. Muita viljoja en. Ainakaan gluteenia ei pitäisi kaurassa ja riisissä olla. Viimeistään talvella jätän nekin pois, jos ei ota parantuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttavaa kuulla, ettei tarvitse välttämättä loppuelämää olla karanteenissa :)
Käsittämätöntä, että Suomessa ei tajuta ravinnon merkitystä niin hyvässä kuin pahassakaan. Ihminen on kokonaisuus, totta hitossa ruokavaliolla voi helpottaa atooppista ihottumaa!
Englanniksi löytyy paljon tietoa asioista. Youtubeen voi laittaa hakusanaksi atophic excema food
ja tässä tuloksia:
https://www.youtube.com/results?search_query=atopic+excema+food
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Jätitkö kaikki viljat? Itsellä puhkesi psoriasis kesän loppupuolella ja olen syönyt sen jälkeen kauraa sekä riisiä. Muita viljoja en. Ainakaan gluteenia ei pitäisi kaurassa ja riisissä olla. Viimeistään talvella jätän nekin pois, jos ei ota parantuakseen.
Jätin aluksi gluteeniviljat pois, söin edelleen riisiä, kauraa, ja maissia.
Se auttoi jonkun verran, mutta sitten jätin ihan kaikki viljat pois, ja se auttoi kokonaan.
Syön siis hiilarina hieman banaania, perunaa, quinoaa, mutta aika vähän. Maississa ja riisissä on samanlaista varastoproteiinia kuin mitä gluteeni on ja ainakin itselleni sekin on ongelma.
Parhaita ruokia tulehduksen pois saamiseksi on itselläni ollut -
-hampunsiemenet, teen näistä itse maitoa, jotka käytän pirtelöihin yms
-pellavansiemenet, tuoreet siemenet, jotka pitää itse jauhaa
-marjat, keitän nämä, jotta niitä voi syödä enemmän, syön viikossa ainakin pari kiloa, todella, todella anti-tulehduttavia
-sellainen yrttiöljy mihin tulee kaikki mahdolliset yrtit tuoreina, eli oreganoa, lipstikkaa, basilikaa yms. oliiviöljyä, suolaa ja sitruunamehua, jauhetaan blenderissa yhteen, todella omituisen toimiva antitulehduttaja ja hyvän makuinen, käytän tätä kaikkiin suolaisiin ruokiin
-sienijauheet, näitä saa erilaisia luontaistuotekaupoista, tai itse jauhamalla sienistä, parhaita on olleet siitake ja maitake
-sitten kasvikset, kala (jonka kanssa pitää aluksi olla varovainen, joillekin voi olla hyvin tulehduttava)
Youtube on täynnä asiantuntijoita, jotka ihan omalla naamallaan ja nimellään kertovat miten ruoka vaikuttaa kaikenlaisiin vaivoihin. Esimerkiksi kilpirauhaspotilaat, raudanpuutteesta kärsivät, atoopikot ja kaikki muut voivat saada merkittävää helpotusta vaivoihinsa. Funktionaalinen lääketiede on Suomessa aivan lapsenkengissä. Lääkkeitä lääkkeitä vaan. Ruuan merkityksestä ei kukaan puhu. Ulkomailla tajutaan tämäkin asia ja ihan lääkäreidenkin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita ruokia tulehduksen pois saamiseksi on itselläni ollut -
Voisin lisätä vielä tähän pahimmat tulehduttajat, ehkä muutkin voi lisätä mikä niillä tulehduttaa-
-punainen liha, aivan järkyttävän tulehduttavaa
-viljat
-maitotuotteet, juusto pahin, voi ja kerma vähiten
-tomaattikastike
Kannattaa ihan rohkeasti googlata vaivansa nimi englanniksi ja etsiä tietoa netistä, youtube videot on hyvä aloituskeino, jos ymmärtää helpommin puhuttua kieltä kuin kirjoitettua.
Ruokavaliolla on erittäin suuri merkitys ihmisen hyvinvointiin, se tiedetään Kiinassa ja muuallakin.
Ihan silmät suurina katselen jenkkilääkäreiden youtube videoita, joissa kertovat tietyn vaivan / sairauden kohdalla, mitä ruokia kannattaa syödä ja mitä ei. Mikä auttaa, mikä voi pahentaa. Lisäksi esittelevät erilaisia lisäravinteita, mistä voisi olla apua.
Suomessa tällaista tietämystä ei ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Ai jaa minulla ei parantunut, miksi se maidon ja viljan pois jättäminen paransi mielestäsi autoimmuuni sairauden? Autoimmuunipotilaissa ei ole mitään standardia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan silmät suurina katselen jenkkilääkäreiden youtube videoita, joissa kertovat tietyn vaivan / sairauden kohdalla, mitä ruokia kannattaa syödä ja mitä ei. Mikä auttaa, mikä voi pahentaa. Lisäksi esittelevät erilaisia lisäravinteita, mistä voisi olla apua.
Suomessa tällaista tietämystä ei ole lainkaan.
Ne on todella hyviä kyllä.
Mieheni sukulainen asuu usassa ja sille tuli syöpä, sen onkologi oikeasti neuvoi ihan kaiken, miten hoidetaan hampaat, mitä kannattaa syödä jne.
En ole.