Voiko yo-juhlissa olla pelkästään alkoholiton alkumalja?
Juhlien sankari itse on esittänyt toiveen että haluaisi juhlissaan tarjottavan vain alkoholittomia juomia, myös alkumaljana. Onko ihan ok jos alkumaljana on alkoholiton kuohuviini/pommac? Vai onko alkovaihtoehto "pakollinen"?
Kommentit (96)
Onko kellään viime hetken vinkkejä jostain raikkaasta, holittomasta, mutta juhlavasta juomasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maljojen nosto ylioppilaalle ei ole alkoholin väärinkäyttöä. Malja nostetaan kuka milläkin juomalla, mutta pelkkien alkoholittomien tarjoaminen kertoo enemmänkin jonkin sortin ongelmasta kuin raittiista elämäntavasta.
Eikö sekin kerro jonkin sortin ongelmasta, että lasissa on pakko olla alkoholia?
Kuka oli pakottamassa alkoholin juomiseen? Vaihtoehdon oleminen ei ole pakottamista koska ainoastaan alkoholistit ovat sitä mieltä että kaikki ilmainen viina on pakko juoda.
Se, että ei ole sitä alkoholillista vaihtoehtoa oikeasti kyllä kuulostaa siltä että jollain on alkoholin kanssa ongelma jos sitä ei edes esille uskalla laittaa.
-Eri
Ei ainakaan iänikuista Pommacia. Alkoholiton kuohuviini tai joku oma kesäinen sekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään viime hetken vinkkejä jostain raikkaasta, holittomasta, mutta juhlavasta juomasta?
Verlan Kuohu, kotimainen, alkoholiton, valkoisista viinimarjoista tehty kuohuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton juoma on ihan ok mutta pommac ei. Pommac sopii lapsille.
Juhlassa soisi olevan jotain juhlavampaa kuin opiskelijoiden suosima krapulajuoma.
Joku alkoholiton, hieman kupliva ja raikas seljankukka- tai raparperikordiaali voisi olla kivan kesäinen tai sitten tietysti alkoholiton kuohuviini. Ne tosin usein eivät ole kovin hyvän makuisia.
Mulle pommacia kiitos, vaikka aikuinen olenkin. En juo pommacia muuten kuin juhlissa. En juo alkoholia, miksi kaipaisin alkoholitonta kuohuviiniäkään?
Koska se on juhlajuoma muiden joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysyn itseltäni, että mistä minä oikein maksan, jos kouraan lyödään pommaccilasi.
Mitä ihmettä? Niin mistä maksat? Oletko kustantanut juhlat vai mitä?
Jos mietit lahjan antamista lahjalla ei ole tarjoilujen kanssa mitään tekemistä. Lahja annetaan koska se halutaan antaa oli tarjoiluja tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton juoma on ihan ok mutta pommac ei. Pommac sopii lapsille.
Juhlassa soisi olevan jotain juhlavampaa kuin opiskelijoiden suosima krapulajuoma.
Joku alkoholiton, hieman kupliva ja raikas seljankukka- tai raparperikordiaali voisi olla kivan kesäinen tai sitten tietysti alkoholiton kuohuviini. Ne tosin usein eivät ole kovin hyvän makuisia.
Mulle pommacia kiitos, vaikka aikuinen olenkin. En juo pommacia muuten kuin juhlissa. En juo alkoholia, miksi kaipaisin alkoholitonta kuohuviiniäkään?
Tuossahan suositeltiin kuplivaa seljankukkajuomaa ja sanottiin että alkoholiton kuohuviini ei ole kovin maistuvaa.
Pommac on lastenjuoma, jos sinä siitä tykkääkin niin aika moni aikuisen makuaistin omaava kuitenkin nauttisi enemmän jostain hieman vähemmän ällömakeasta. Ja olisi huomattavan paljon tyylikkäämpi vaihtoehto. Pommac yo-juhlissa sopii sen muorin käteen joka saapuu paikalle rapaisissa kumppareissa ja pieruverkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Seljankukka oli tuolla aiemmin mainittuna, Google löysi tällaisen. Kuulostaa herkulliselta, jos tekee kannuun niin voi tarjoilla kuohujuomalasista ja laittaa vaikka mintunlehden tai jäisen karpalon koristeeksi lasiin.
https://www.alko.fi/juoma-ruoka/reseptit/alkoholiton-seljankukkabooli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seljankukka oli tuolla aiemmin mainittuna, Google löysi tällaisen. Kuulostaa herkulliselta, jos tekee kannuun niin voi tarjoilla kuohujuomalasista ja laittaa vaikka mintunlehden tai jäisen karpalon koristeeksi lasiin.
Kuulostaa ihan kivalta mut mä laittaisin spriteä tosi paljon vähemmän (kuplavettä enemmän) ja lasiin kaatamisen jälkeen laittaisin ihan pienen tipan grenadiinia lasiin niin sais vähän raikkaamman ja näyttävämmän näköisen juoman.
Joku minttuinenkin vois olla kiva ja raikas.
Alkumalja ei oo kiva jos on kovin makea...
Vierailija kirjoitti:
Alkumalja on siksi paikallaan, että siinä tulee varmasti tervehdittyä jokainen vieras ja heidänkin vaihdettua muutama sana ylioppilaan kanssa. Siksi kai vieraita kutsutaan vielä nykyäänkin eikä vain siksi että saataisiin lahjoja?
Olen ollut sellaisissa juhlissa, joissa ei ollut alkumaljaa, joku muu otti ruusun ja lahjan heti ovella ja ylioppilas itse viipotti jossain koko juhlien ajan. Vanhempien kanssa vaihdettiin tervehdykset, ei muuta. Jäi vähän mietityttämään että miksi edes koko juhliin mentiin...
En ole ollut alkumaljattomissa juhlissa joissa ei olisi tavattu ylioppilasta jo ovelta.
Vierailija kirjoitti:
Isäntäväki voisi myös vähän miettiä milloin se alkumalja tarjotaan. Jokaiselle saapuvalle vieraalle heti kun tulee vai onko jokin yhteinen maljankohotushetki?
Olin itse kerran vieraana yo-juhlissa, joihin oli kutsuttu ALKAEN klo 15 mikä tarkoittaa, että ei tarvitse olla siellä klo 15.00 vaan voi tulla joustavasti sen jälkeen. Tällainen "drive-in"-tyyli on varmaan aivan yleistä, koska joillain voi olla useat juhlat käytävänä. Kuitenkin kun menin sinne, noin 15.05, siellä oltiin koko porukalla nostamassa maljoja ja joku piti juuri puhetta. Minä ja joku perhe jouduttiin odottelemaan nolosti ulko-ovella kun ei kehdattu kesken maljapuheiden mennä sisään keskeyttämään.
No, jossain vaiheessahan ne alkumaljat täytyy tietysti nostaa ja puheet pitää. Ei ole kai kovin mielekästä toistaa samoja seremonioita aina uudestaan kun joku uusi vieras tulee tai jättää puheita pitämättä sen takia, että joku saattaa olla tulossa juuri kesken puheiden pitämisen. Tokihan myöhemmin tuleville vieraille normaalisti tarjotaan alkumaljat sitten kun he tulevat, muttei mitään uutta yleistä maljankohotusta järjestetä. Ja jos myöhemmin tulleet vieraatkin haluavat puheita pitää, niin pitävät sitten kun ovat paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Miksi ihmeessä olisi pakko tarjota alkoholia? Jos juhlamieli on siitä kiinni, pakko ihmetellä vierasjoukkoa.
Pitää olla sekä alkoholitonta tarjolla että jäykempää juotavaa.
tottakai ja jos juhlakalukin sitä tahtoo,silloin täysin alkoton. älä edes kysy. on hienoja kuohareita jotka holittomia. mm mustaherukkalehtiviini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan kivalta mut mä laittaisin spriteä tosi paljon vähemmän (kuplavettä enemmän) ja lasiin kaatamisen jälkeen laittaisin ihan pienen tipan grenadiinia lasiin niin sais vähän raikkaamman ja näyttävämmän näköisen juoman.
Joku minttuinenkin vois olla kiva ja raikas.
Alkumalja ei oo kiva jos on kovin makea...
Noin varmaankin voi muokata melkein mistä tahansa alkoholittomasta boolista hyvän alkumaljan! Tekee siis hieman vähemmän makean version ja koristelee kauniisti. Tuo grenadiini on hyvä ajatus, mut sen kanssa saa sit oikeesti olla kuivempi juoma ettei tuu liian makeaa.
Jäiset marjat kelluu nätisti pinnalla, hedelmien kuorista saa kauniita kiehkuroita. Raastettu sitruunankuori on klassikkokoriste... Mielikuvitus vain rajana!
Pommacit oli jo silti loppu kaupasta.
Isäntäväki voisi myös vähän miettiä milloin se alkumalja tarjotaan. Jokaiselle saapuvalle vieraalle heti kun tulee vai onko jokin yhteinen maljankohotushetki?
Olin itse kerran vieraana yo-juhlissa, joihin oli kutsuttu ALKAEN klo 15 mikä tarkoittaa, että ei tarvitse olla siellä klo 15.00 vaan voi tulla joustavasti sen jälkeen. Tällainen "drive-in"-tyyli on varmaan aivan yleistä, koska joillain voi olla useat juhlat käytävänä. Kuitenkin kun menin sinne, noin 15.05, siellä oltiin koko porukalla nostamassa maljoja ja joku piti juuri puhetta. Minä ja joku perhe jouduttiin odottelemaan nolosti ulko-ovella kun ei kehdattu kesken maljapuheiden mennä sisään keskeyttämään.