Voiko yo-juhlissa olla pelkästään alkoholiton alkumalja?
Juhlien sankari itse on esittänyt toiveen että haluaisi juhlissaan tarjottavan vain alkoholittomia juomia, myös alkumaljana. Onko ihan ok jos alkumaljana on alkoholiton kuohuviini/pommac? Vai onko alkovaihtoehto "pakollinen"?
Kommentit (96)
Juhlien sankarin toivetta noudattaisin, hänen juhlat , pommac ok.
Ylioppilasjuhlat ovat päiväjuhlat, joihin yleensä tullaan autolla joten alkoholi sopii niihin erittäin huonosti.
En tiedä onko meillä outo suku, mutta häät on ainut juhla missä on alkoholia.
Antakee Pontua sivusta jos jolleki maittaa
Esim 25 litraa niin juhlat on lähes walmiit
Eikös nyt ole melkein muotia, että yo juhlassa päivällä tarjotaan holitonta?
Kyllä kysyn itseltäni, että mistä minä oikein maksan, jos kouraan lyödään pommaccilasi.
Miksei voisi? Mulla ainakin oli, ja juuri siitä syystä etten itse juo. Vaikkei voi vaikuttaa muiden alkoholinkäyttöön kokonaisuudessaan, kai juhlakalulla on silti oikeus päättää, mitä tarjoaa. Jos ei yksistä kesäjuhlista selviä ilman alkoholia, pitää huolestua.
Totta kai voi olla, mutta ei mitään limsaa. Nykyään saa tosi hyviä alkoholittomia kuohujuomia ja sellaisten ohjeitakin on netti pullollaan.
Alkoholiton juoma on ihan ok mutta pommac ei. Pommac sopii lapsille.
Juhlassa soisi olevan jotain juhlavampaa kuin opiskelijoiden suosima krapulajuoma.
Joku alkoholiton, hieman kupliva ja raikas seljankukka- tai raparperikordiaali voisi olla kivan kesäinen tai sitten tietysti alkoholiton kuohuviini. Ne tosin usein eivät ole kovin hyvän makuisia.
Vain Suomessa voi syntyä tällainen keskustelu. Täällä ajatellaan että jos ihminen ei ole absolutisti niin se on alkoholisti ja päinvastoin. Täällä ei osata nähdä mitään harmaan sävyjä vaan tämäkin asia on täysin mustavalkoinen monen mielessä.
Voi olla.
Joillain ei ole alkumaljaa ensinkään.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton juoma on ihan ok mutta pommac ei. Pommac sopii lapsille.
Juhlassa soisi olevan jotain juhlavampaa kuin opiskelijoiden suosima krapulajuoma.
Joku alkoholiton, hieman kupliva ja raikas seljankukka- tai raparperikordiaali voisi olla kivan kesäinen tai sitten tietysti alkoholiton kuohuviini. Ne tosin usein eivät ole kovin hyvän makuisia.
Mulle pommacia kiitos, vaikka aikuinen olenkin. En juo pommacia muuten kuin juhlissa. En juo alkoholia, miksi kaipaisin alkoholitonta kuohuviiniäkään?
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilasjuhlat ovat päiväjuhlat, joihin yleensä tullaan autolla joten alkoholi sopii niihin erittäin huonosti.
Ja joku kilistelee koko juhlaväen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Itse olin viime keväänä yo-juhlissa, jossa alkumaljan sai halutessaan myös alkoholittomana. Ei siinä mielestäni mitään outoa ollut.
En ole koskaan ollut yo-juhlissa joissa ei olisi alkoholiton alkumalja ainakin vaihtoehtona. Pari kertaa olen ollut juhlissa joissa on ollut pelkästään alkoholitonta.
Limsa, etenkin Pommac, alkumaljana on aika junttia, mutta jokin alkoholiton kuohuva juoma ihan ok. Alkoholittomat kuohuviinit ovat usein hirveän makuisia, mutta on niissäkin joitain hyviä. Kannattaa ensin tutustua.
Alkumalja on siksi paikallaan, että siinä tulee varmasti tervehdittyä jokainen vieras ja heidänkin vaihdettua muutama sana ylioppilaan kanssa. Siksi kai vieraita kutsutaan vielä nykyäänkin eikä vain siksi että saataisiin lahjoja?
Olen ollut sellaisissa juhlissa, joissa ei ollut alkumaljaa, joku muu otti ruusun ja lahjan heti ovella ja ylioppilas itse viipotti jossain koko juhlien ajan. Vanhempien kanssa vaihdettiin tervehdykset, ei muuta. Jäi vähän mietityttämään että miksi edes koko juhliin mentiin...
Vierailija kirjoitti:
Pommac on hieno, perinteikäs ja kotimainen hedelmäkuohujuoma. Ilman muuta tyylikkäämpi vaihtoehto kuin esim. Muumi-mukillinen Suomi-viinaa.
On kiva, että nuoriso on vanhempia sukupolvia fiksumpaa ja raittiimpaa. Toivoa meillä siis on!
Onnea ylioppilaalle ja myös äidille/isälle!
Pommac ei ole mikään kuohujuoma vaan limukka. Tyylikkyydessä sama kuin vaikkapa jaffa tai kokis, toki sen Suomi-viinan voittaa. Ihan hyvää silloin tällöin mutta ei kyllä mikään juhlajuoma. Lapsille sitä yleensä tarjotaan silloin kun aikuiset kilistelevät aikuisempaan makuun olevilla juomilla joissa niissäkään ei välttämättä sitä alkoholia tarvita kunhan ovat aikuisten juomia eivätkä mitään lasten limuja.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju taas osoitti että mitä v.... metsäläisiä suomalaiset ovat. Alkoholista ei voida koskaan keskustella normaalisti suomessa.
Täh? Käytännössä kaikkihan täällä on ollut sitä mieltä että alkoholiton on oikein hyvä tarjoiltava. Suunnitelmasta tarjoilla pommacia on tullut kritiikkiä, se kun ei ole oikein juhlava juoma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pommac on hieno, perinteikäs ja kotimainen hedelmäkuohujuoma. Ilman muuta tyylikkäämpi vaihtoehto kuin esim. Muumi-mukillinen Suomi-viinaa.
On kiva, että nuoriso on vanhempia sukupolvia fiksumpaa ja raittiimpaa. Toivoa meillä siis on!
Onnea ylioppilaalle ja myös äidille/isälle!
Pommac ei ole mikään kuohujuoma vaan limukka. Tyylikkyydessä sama kuin vaikkapa jaffa tai kokis, toki sen Suomi-viinan voittaa. Ihan hyvää silloin tällöin mutta ei kyllä mikään juhlajuoma. Lapsille sitä yleensä tarjotaan silloin kun aikuiset kilistelevät aikuisempaan makuun olevilla juomilla joissa niissäkään ei välttämättä sitä alkoholia tarvita kunhan ovat aikuisten juomia eivätkä mitään lasten limuja.
Miten määritellään "aikuisten juoma" varsinkin kun puhutaan alkoholittomasta?
Ei ole itsestäänselvyys. Joissain juhlissa on alkoholia, joissakin ei. Joissakin on voileipäkakkua, joissakin ei. Isäntäväki saa ihan vapaasti päättää.